Gå til innhold

Mormor døde og jeg har skyldfølelse.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mormoren min døde forrige onsdag. Hun var alene hjemme og ble funnet tre dager etterpå da ingen hadde hørt noe eller fått kontakt. Hun var 86år gammel, så ikke veldig unaturlig, men samtidig uventet.

Vi har hatt veldig lite med hverandre å gjøre i oppveksten og jeg har aldri følt at hun har vært der for meg. Det har da gjort til at jeg ikke har hatt et veldig sterkt behov for å møte henne ofte. Hun bor tre timer unna og vi har vært der en gang hver sommer, slik at barna mine kan få møte oldemoren sin. 

Nå er hun død og jeg er så lei meg, jeg har vært alt for dårlig på å besøke. Jeg vet at hun har vært veldig ensom med sjeldent besøk (og morfar døde for et år siden) og skyldfølelsen spiser meg opp innvendig. Jeg var lei meg når morfar døde, men mormor var jo alene, helt alene i det lille huset sitt. Hun har barn, barnebarn og oldebarn, men det var aldri noen som kom. Det må ha føltes helt grusomt og jeg er helt fra meg. Det er for sent nå, jeg får ikke gjort noe mer og det er vondt. 

Hun må ha hatt det forferdelig den siste tiden og det tok tre hele dager før hjemmehjelpen kom hjem og fant hun død. Jeg skulle vært der, ringt, sendt meldinger, men det er for sent. Alt for sent. Begravelsen er neste uke og det føles så falskt, alle skal møte opp der, men ingen kom når hun levde. 

Jeg måtte bare få det ut, jeg har vondt nå.

Anonymkode: 2c567...a8d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kondolerer 💙

Anonymkode: a763c...f17

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kondolerer ❤️ 

Anonymkode: b2414...2df

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så trist 😥 tenker du at du hadde vært der mer for henne hvis hun hadde tatt bedre vare på deg i oppveksten?

Jeg tenker det er så viktig at besteforeldre tar vare på barn og barnebarn, viser interesse og er der for dem, da vil de som oftest få tilbake når de selv trenger dem. 

Forresten: Kondolerer ❤️

Anonymkode: fd6dc...e6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kondolerer. ❤️ De forholdene man skaper seg i livet må pleies, uansett om det er familiært eller vennskap. Slik jeg oppfatter det på deg, har ikke din mormor pleid noe forhold til deg, og dermed blir det jo heller ikke naturlig for deg å etterstrebe et forhold. 

Jeg syns ikke du skal la den dårlige samvittigheten spise deg opp. Den gir deg ingenting hensiktsmessig. Det eneste du kan ta ut av dette er at du reagerer på den måten du gjør, sånn at det kanskje kan være en påminner for deg selv å pleie de forholdene du har igjen i livet ditt nå (dersom du har noen relasjoner i livet ditt du vet at du egentlig ikke legger for mye innsats i). I alle fall gi det et forsøk, slik at du slipper dårlig samvittighet. 

Du kan fint gå i begravelsen for å hedre din mormor, hvor ofte dere snakket sammen trenger ikke å ha noe å si for dine følelser for henne. 

Ikke vær så hard med deg selv. ❤️

Anonymkode: 3fafb...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så trist 😥 tenker du at du hadde vært der mer for henne hvis hun hadde tatt bedre vare på deg i oppveksten?

Jeg tenker det er så viktig at besteforeldre tar vare på barn og barnebarn, viser interesse og er der for dem, da vil de som oftest få tilbake når de selv trenger dem. 

Forresten: Kondolerer ❤️

Anonymkode: fd6dc...e6e

Vel, ja. Vi har jo aldri hatt et ordentlig forhold og det har blitt unaturlig for meg å ha veldig mye kontakt med en person jeg ikke kjenner, kun fordi det er familie.. Jeg angrer på det nå. Uavhenging av alt var hun jo mormoren min. Har alltid sendt julekort, ordnet julegave, sendt melding eller ringt på bursdager osv, men aldri ringt tilfeldig eller dratt på besøk mer enn en gang i året😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nytter ikke å klandre seg sjøl. Selv om du hadde vært der 4 ganger i uka så er det ikke sikkert du hadde vært der akkurat når hun trengte hjelp. 

Jeg mistet en av mine nære. Jeg var nabo og innom hver dag. Likevel døde vedkommende en dag mellom mine besøk og ble liggende en stund. Jobba med meg sjøl for å la være å klandre meg selv og ha dårlig samvittighet. Man er bare et menneske og ting skjer,ikke alt man kan få gjort noe med. ❤️

Anonymkode: 7bd31...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...