Gå til innhold

Undersøkelse av underliv hos fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er student i tidlig 20-åra og jeg ønsker undersøkelse av underlivet av et par grunner som er irrelevant; greien er at fastlegen min er en mann i 30-åra, og jeg er veldig ukomfortabel, til det stadiet at jeg får angstanfall ved tanken av at han undersøker underlivet mitt; jeg vet at på legekontoret jeg går til så er det bare en annen lege som også er mann, og et par andre ansatte (som er kvinner, men jeg er usikker på om de kvinnelige ansatte kan utføre gynekologiske undersøkelser i og med at jeg bare har tatt blodprøve hos de før og det bare er én av de på vakt hver gang jeg har hvert der; hun har også brukt å måtte være i resepsjonen). 

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å få henvisning til gynekolog uten at det koster alt for mye mer enn hos fastlege? Eventuelt, hva er andres erfaring med å be om å få henvisning til en gynekolog, og i så fall hvilket grunnlag man må komme med? Mitt eneste grunnlag er at jeg ønsker en sjekk fordi jeg er litt "hypokonder" og det er greier i familien, men jeg vet ikke om det er nok til at han vil gi meg henvisning.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, jeg hadde heller ikke orket å ta en underlivsundersøkelse hos fastlegen. Jeg er usikker på om du kan få henvisning til gynekolog som skal koste tilsvarende, dessverre. Selv går jeg til privat gynekolog (trenger ikke henvisning), og betaler 1300kr for en standard time inkl celleprøve. Syns det er såå verdt det.

Anonymkode: 01c7c...be5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at fastlegen din skriver den henvisningen om du sier det som det er. Han har garantert hørt det før, eller er oppmerksom på at det kan være et problem. Helsesekretær eller sykepleier har nok ikke lov å foreta disse undersøkelsene. Men det er nok mulig å få vedkommende til å være inne på legekontoret når undersøkelsen blir tatt om dette kan være et alternativ.

• Liker 2
Skrevet
Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at fastlegen din skriver den henvisningen om du sier det som det er. Han har garantert hørt det før, eller er oppmerksom på at det kan være et problem. Helsesekretær eller sykepleier har nok ikke lov å foreta disse undersøkelsene. Men det er nok mulig å få vedkommende til å være inne på legekontoret når undersøkelsen blir tatt om dette kan være et alternativ.

ok takk! da kan jeg vertfall be om time og høre om det er en mulighet. tusen takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner deg veldig godt, jeg hadde heller ikke orket å ta en underlivsundersøkelse hos fastlegen. Jeg er usikker på om du kan få henvisning til gynekolog som skal koste tilsvarende, dessverre. Selv går jeg til privat gynekolog (trenger ikke henvisning), og betaler 1300kr for en standard time inkl celleprøve. Syns det er såå verdt det.

Anonymkode: 01c7c...be5

som student har jeg ikke 1300 å spare, men kanskje jeg skal tenke på det til storstipendet i høst. tusen takk for svar, uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ikke gå til min fastlege, Mahmood, på 34 år for gyn undersøkelse. Jeg bad om henvisning pga jeg var tynn lenge og redd for fertiliteten.
Forklar de familiære greiene, om du aldri har vært hos en gynekolog, si det og at du også ønsker å sjekke at alt er som det skal.
Får du et nei, ville jeg lagt på de ekstra 700 kr det vil koste og gå privat. Dr Dropin har time for en 1000 lapp.

Anonymkode: adcd3...2ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare gått rett til privat gynekolog. Koster fra 1000kr. 

Anonymkode: e6a16...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville bare gått rett til privat gynekolog. Koster fra 1000kr. 

Anonymkode: e6a16...108

Det er faktisk det beste. For du må betale avgift hos fastlegen + gynekolog, da blir prisforskjellen liten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk det beste. For du må betale avgift hos fastlegen + gynekolog, da blir prisforskjellen liten.

takk for tipset. har vært litt redd for det i og med at jeg har budsjettet til den alminnelige student, men skal spare opp til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil heller ikke gå til min fastlege, Mahmood, på 34 år for gyn undersøkelse. Jeg bad om henvisning pga jeg var tynn lenge og redd for fertiliteten.
Forklar de familiære greiene, om du aldri har vært hos en gynekolog, si det og at du også ønsker å sjekke at alt er som det skal.
Får du et nei, ville jeg lagt på de ekstra 700 kr det vil koste og gå privat. Dr Dropin har time for en 1000 lapp.

takk! skal prøve den først, og om han ikke har en bedre løsning så tar jeg det bare privat

Skrevet
17 minutter siden, lotuschae said:

Hei! Jeg er student i tidlig 20-åra og jeg ønsker undersøkelse av underlivet av et par grunner som er irrelevant; greien er at fastlegen min er en mann i 30-åra, og jeg er veldig ukomfortabel, til det stadiet at jeg får angstanfall ved tanken av at han undersøker underlivet mitt; jeg vet at på legekontoret jeg går til så er det bare en annen lege som også er mann, og et par andre ansatte (som er kvinner, men jeg er usikker på om de kvinnelige ansatte kan utføre gynekologiske undersøkelser i og med at jeg bare har tatt blodprøve hos de før og det bare er én av de på vakt hver gang jeg har hvert der; hun har også brukt å måtte være i resepsjonen). 

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å få henvisning til gynekolog uten at det koster alt for mye mer enn hos fastlege? Eventuelt, hva er andres erfaring med å be om å få henvisning til en gynekolog, og i så fall hvilket grunnlag man må komme med? Mitt eneste grunnlag er at jeg ønsker en sjekk fordi jeg er litt "hypokonder" og det er greier i familien, men jeg vet ikke om det er nok til at han vil gi meg henvisning.

Jeg hadde samme problem. Jeg ringte legekontoret å spurte om det var mulig med en kvinne der, det var det ikke, men fikk beskjed om å.ringe legekontoret i nabo bygda å oppgi navnet til hun jeg snakka med å be om å få en time der :) det gikk kjempe fint. Ellers har du også egne gynekolog kontor :)

Skrevet
Karma91 skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde samme problem. Jeg ringte legekontoret å spurte om det var mulig med en kvinne der, det var det ikke, men fikk beskjed om å.ringe legekontoret i nabo bygda å oppgi navnet til hun jeg snakka med å be om å få en time der :) det gikk kjempe fint. Ellers har du også egne gynekolog kontor :)

så kult! håper det kan bli en mulighet her, siden jeg allerede er i en by. takk for det tipset!

AnonymBruker
Skrevet
lotuschae skrev (13 timer siden):

Hør med legekontoret, du kan sikkert få komme til en av de kvinnlige legene.

Anonymkode: 18d86...357

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til fastlegen og ba om henvisning til gynekolog uten å fortelle så mye om hvorfor. Da fikk jeg avslag i posten fra gynekologen siden de ikke hadde tid med mindre man hadde et problem. Så siden da har jeg gått privat i stedet. 

Men du kan sjekke om studentsamskipnaden har tilbud om lege/gynekolog. 

Du kan nok også få undersøkelse på helsestasjon for ungdom hvis du har det i nærheten, det er gratis for alle opp til 24 år.

Anonymkode: d2a12...9d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hør med legekontoret, du kan sikkert få komme til en av de kvinnlige legene.

Anonymkode: 18d86...357

Hæ? Hun skriver jo at det ikke er noen kvinnelige leger på legekontoret..? 

Anonymkode: 7f560...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke vil gå til fastlegen, burde man betale det privat, og ikke belaste den offentlige spesialisthelsetjenesten. Der står mennesker med ekte sykdommer i lang kø, selv etter god undersøkelse og velbegrunnet henvisning fra fastlegen. 

Anonymkode: c04fc...44f

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om man ikke vil gå til fastlegen, burde man betale det privat, og ikke belaste den offentlige spesialisthelsetjenesten. Der står mennesker med ekte sykdommer i lang kø, selv etter god undersøkelse og velbegrunnet henvisning fra fastlegen. 

Anonymkode: c04fc...44f

Enig i dette. 

Anonymkode: 7f560...6ed

Skrevet

Hm, fastlegen min sier: «Vil du at andre enn jeg skal ta den undersøkelsen? Du kan få en av de kvinnelige eller jeg kan skrive henvisning til gynekolog». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologer kan undersøke deg med innvendig ultralyd i motsetning fastleger. For meg som hadde symptomfri kreft reddet det livet mitt.

Jeg kan godt være venninnen din akkurat nå så du kan be om henvisning til gynekolog på det grunnlaget :fnise: Altså «venninnen min hadde kreft som ble oppdaget kun fordi hun gikk til gynekolog og ble undersøkt med ultralyd og derfor vil jeg gjerne ha henvisning»

Anonymkode: 92c5d...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det var vanlig at fastlegen gjorde underlivsundersøkelse engang😯 Så nå er jeg glad jeg fant det ut her😅 Med den forrige fastlegen jeg hadde, så ba hun meg bare om å ordne med gynekolog selv, fordi jeg egentlig bodde i en annen by enn der jeg hadde lege. Så jeg trodde det egentlig var vanlig at man ble henvist til gynekolog for underlivsundersøkelse. 

Anonymkode: 91a13...727

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...