Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #1 Skrevet 5. november 2005 Jeg har merket forandringer i utfloden ganske lenge nå, men med forrige gynekolog-besøk friskt i minne har jeg ennå ikke tatt motet til meg å bestilt time. Det har seg nemlig sånn at det hele utartet seg til å bli en ganske ubehagelig opplevelse. Jeg har hatt det problemet at jeg spenner musklene ubevisst. (uansett hvor mye jeg prøver å slappe av) Dette har også hemmet sexlivet mitt, for å si det mildt..I alle fall så førte det til mye styr. Jeg begynte å blø og nermæst vred meg i smerte og gynekologen måtte bytte til det minste utstyret før det i det hele tatt gikk. Etterpå ble jeg skikkelig dårlig og holdt på å besvime. Etter denne opplevelsen sa jeg til meg selv at jeg aldri skulle utsette meg for noe sånt igjen, så det er ikke akkurat slik at jeg gleder med til neste besøk. Gynekologen min anbefalte meg at jeg tok en tablett for menssmerter neste gang, er det noen som har prøvd dette? Andre tips som kan gjøre det litt lettere? Jeg har også flyttet til en ny by siden sist, og har ikke skaffet meg fastlege. Hvordan går jeg da frem for å bestille en GU?
Gjest vimse Skrevet 5. november 2005 #2 Skrevet 5. november 2005 Når det gjelder å bestille time til g.u. kan du ta en telefon til en gynekolog på din plass, og be om time, det kan ta lang tid hvis du ikke er henvist fra fastlege, og prisen kan også være anderledes. Når du ber om time, er det lurt å nevne endring i utflod, og også om din uheldige g.u. sist. Hvis det er noe spesielt du kan gjøre i forkant, regner jeg med legesektretæren informerer deg om dette.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #3 Skrevet 5. november 2005 Må man virkelig oppgi det til telefondama? Forrige gang jeg bestilte var det uten å snakke med fastlegen min først. (Det var med en kvinnelig lege) Jeg bare ringte og spurte om jeg kunne få en time med den kvennelige legen. Dama spurte hva det gjaldt og jeg sa GU. Det var det. Funker ikke det lenger nå da?
Saeria Skrevet 5. november 2005 #4 Skrevet 5. november 2005 (endret) Du må ikke si det over telefonen, men det er viktig for gynekologen å få vite dette. Særlig hvis du skal til en ny en. Da kan nemlig h*n prøve å gjøre denne opplevelsen til en litt mindre traumatisk en. Men om du vil si dette på tlf. eller på kontoret når du har time, er vel i grunnen det samme. Sier du i fra på forhånd, noteres vel dette ned, sånn at legen vet litt på forhånd og kan være forberedt. Hvis du ikke sier i fra om at h*n bør bruke de minstre instrumentene, pga. at du får smerter når det brukes større (og at forrige GU ble til et mareritt pga. det), så kan ikke h*n hjelpe deg med å gjøre dette til en mer behalgelig opplevelse. Legen vet at du de fleste ikke liker GU, og h*n vil jo prøve å gjøre denne undersøkelsen på en mest mulig effektiv måte, og gi deg en minst mulig ubehagelig opplevelse av undersøkelsen. Jeg ønsker deg lykke til. Håper du får deg en time om ikke lenge, og at det går greit denne gangen. Endret 5. november 2005 av Saeria
Gjest gjest Skrevet 5. november 2005 #5 Skrevet 5. november 2005 Sånn var det med meg i begynnelsen også, var skalv i musklene og ble støl dagen etterpå fordi jeg spente meg sånn. Men det ble ikke sånn hver gang... Føler du deg trygg på legen? Kanksje du kunne fått noe muskelavslappende?
Shagya Skrevet 5. november 2005 #6 Skrevet 5. november 2005 "Kontordamen", som vel er en legesekretær... Spør ikke fordi hun er nysgjerrig, men for å tilrettelegge timen best mulig for deg, i forhold til hvor lang tid du trenger o.l Skal du ha noe håp om å få en bedre GU-opplevelse enn sist gang, er det viktig at du setter deg ned og forteller dette til legen din, og ber han være forsiktig og bruke de minste instrumentene - han kan jo ikke vite hva slags ønsker og behov du har om du bare later som ingenting
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #7 Skrevet 6. november 2005 Kan bare anbefale deg dobbel dose Ibux (min gynekologs anbefaling til meg). Det var fortsatt vondt, men i det minste svimte jeg ikke av...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #8 Skrevet 6. november 2005 Kan bare anbefale deg dobbel dose Ibux (min gynekologs anbefaling til meg). Det var fortsatt vondt, men i det minste svimte jeg ikke av... ← Hjelper det mot å spenne musklene da? og til deg gjest: Kan du nevne noen muskelavslappende midler?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå