Gå til innhold

Kan det være endometriose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med magesmerter ganske lenge nå, år. Smertene er nederst i magen, samt at jeg har mye problemer med oppblåsthet og treg avf. 
Har vært til koloskopi, som ikke viste noe uvanlig, så fikk diagnosen IBS. Har forsøkt alle dietter som kan hjelpe på dette, Lav fodmap, lavkarbo etc. uten at dette gjør det noe bedre. 
Jeg har også mye smerter under sex, og dagen etter (!), da også på samme plassen i magen. Et ganske avgrenset område. 
Dette har blitt så gale at jeg ikke orker tanken på sex lenger, for om jeg skal noe dagen etter, så vet jeg at jeg kommer til å ha vondt i magen.  Null sexlyst, en samboer som blir frustrert.. Vurderer nesten å gå fra han, slik at han kan finne noen andre så han får ha sex. Han er ikke interessert i å ha noen «på si». 
Jeg bruker ingen prevansjonsmidler. 

Leste nå plutselig om endometriose, og ser at det muligens kan passe på meg. Men jeg har ikke enormt kraftige blødninger, og menssmerter. Må man det ved endo? 

Var hos gynekolog i desember, og konisering pga celleforandringer. Tok da ul innvendig, men det hun såg så bra ut. 

Har bestilt time hos fastlegen min, men noen som har noen innspill eller erfaringer? 

Anonymkode: c65f9...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å avdekke endometriose må du ta diagnostisk lapraskopi.

Men iom at du har noe atypisk mønster som kan skyldes andre faktorer også ville jeg bedt om henvisning til en av disse klinikkene som spesialiserer seg på dette.

Men jeg tenker at når du sliter såpass med sex må du til skikkelig utredning. 

Jeg har endometriose, og får lett støtsmerter osv. Men ikke slik du beskriver. 

Anonymkode: ebe4e...054

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å avdekke endometriose må du ta diagnostisk lapraskopi.

Men iom at du har noe atypisk mønster som kan skyldes andre faktorer også ville jeg bedt om henvisning til en av disse klinikkene som spesialiserer seg på dette.

Men jeg tenker at når du sliter såpass med sex må du til skikkelig utredning. 

Jeg har endometriose, og får lett støtsmerter osv. Men ikke slik du beskriver. 

Jeg får også vanlige støtsmerter, på enkelte plasser inni skjeden. Spurte gyn om dette, og hun sa det kunne være muskelsmerter? 
Håper jeg får en henvisning så noen kan finne ut av dette. Det er ganske ødeleggende for livskvaliteten og forholdet🙄

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som har innspill?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg får også vanlige støtsmerter, på enkelte plasser inni skjeden. Spurte gyn om dette, og hun sa det kunne være muskelsmerter? 
Håper jeg får en henvisning så noen kan finne ut av dette. Det er ganske ødeleggende for livskvaliteten og forholdet🙄

Jo, det kan være i retning vulva etellerannet tilstand også.

Men smerter ved samleie om man har endometriose eller adenomyose er ikke helt uvanlig. 

Så siden dette går utover livskvalitet ville jeg bedt om diagnostisk lapraskopi. Den tar 15 minutter i lett narkose. Finner de noe fjernes det som kan fjernes. 

Om dette bare var innimellom hadde jeg spart meg det, men med såpass påvirkende effekt så må man uansett innom den undersøkelsen når ikke UL avdekker noe helt åpenbart. 

Det finnes jo disse vulvaklinikkene, hadde kanskje først bedt om henvisning dit? Og så evt lapraskopi? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så siden dette går utover livskvalitet ville jeg bedt om diagnostisk lapraskopi. Den tar 15 minutter i lett narkose. Finner de noe fjernes det som kan fjernes. 

Jeg vil bare poengtere at det er likevel en operasjon, som oftest med kikkhull men du kan risikere at de må åpne. Det vet de ikke før de ser. Og for meg som fikk bekreftet endometriose og fjernet mye gammelt vev på organer, så varte operasjonen i godt over timen, og det tok 1 uke før jeg kunne jobbe lett og 4 uker før jeg følte meg normal. Så jeg vil bare påpeke at det er ikke en kjapp greie nødvendigvis.

Det kan være endometriose ts, men ville uansett bedt om en grundig sjekk, spesielt fordi livskvaliteten påvirkes. Det må du få frem hos legen, at dette er virkelig vondt. Dessverre så ignoreres smerter kvinner lever med.

Anonymkode: 2b7d5...991

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vil bare poengtere at det er likevel en operasjon, som oftest med kikkhull men du kan risikere at de må åpne. Det vet de ikke før de ser. Og for meg som fikk bekreftet endometriose og fjernet mye gammelt vev på organer, så varte operasjonen i godt over timen, og det tok 1 uke før jeg kunne jobbe lett og 4 uker før jeg følte meg normal. Så jeg vil bare påpeke at det er ikke en kjapp greie nødvendigvis.

Det kan være endometriose ts, men ville uansett bedt om en grundig sjekk, spesielt fordi livskvaliteten påvirkes. Det må du få frem hos legen, at dette er virkelig vondt. Dessverre så ignoreres smerter kvinner lever med.

Signerer denne. Full narkose, 1,5 time operasjon (laparoskopi), 1 natt på sykehus, 10 dager sykmeldt og flere uker før jeg var "normal" igjen. Men det var verdt det pga plagene før operasjonen.

Bra at du skal til fastlegen igjen, ts. Håper du får henvisning til spesialist og at de finner ut av det for det høres ikke greit ut å leve slik.

Anonymkode: fc7fd...fce

AnonymBruker
Skrevet

Kan for øvrig kommentere det med endometriose og smerter ved sex. Jeg trodde først jeg ikke hadde endometriose, fordi det for noen år siden var veldig mye fokus på det at man ved endometriose har sterke smerter ved sex og har problemer med å gjennomføre samleie.

Jeg kjente meg ikke igjen i dette i det hele tatt for jeg har aldri hatt smerter under samleie. Men: sex (og onani) kan trigge slik at jeg får menskramper og magesmerter etterpå. Ofte kommer det dagen etter, slik du nevner. 

Anonymkode: fc7fd...fce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var derfor jeg skrev DIAGNOSTISK :) 

Den tar ca 15 min. 

Må du fjerne noe kan det ta lengre tid som jeg også skrev. Selv lå jeg 1,5 time på operasjonsbordet. 

De åpner ikke magen, de gjør alt gjennom kikhull. 

Jeg ble operert på kvinneklinikken på Ullevål. 

Diagnostisk lapraskopi = sjekke om noe er der

Kirurgisk lapraskopi = ta ut det som kan fjernes uten å skade unødig.

Narkose får man uansett, og av de 10 personene jeg ventet sammen med var det kun jeg som trengte overnatting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...