Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er noen spesifikke tråder, men nå som vi nærmer oss eksamen og semesteroopgaver som skal inn, og kanskje gruppearbeid - blås ut over medstudenter som går deg på nerven, gjør rare ting, er gratispassasjer? Eller noe helt annet rart? 

For tiden har vi gruppearbeid med avklaring på forhånd om gruppemøter og fremgang og også en tanke om å levere 4 dager før da tre av fire skal reise bort med barn i handball up den siste helgen. 

Fjerdemann fungerer ikke. Vi forsøkte å jobbe som gruppe. Da er vi tre som jobber og en som flåser. Pga påsken så delte vi noen av oppgavene igjen og lot flåsemann velge. Vi stilte opp på gruppemøte i dag og vi tre var ferdige, sydde sammen og kommenterte hverandres, la til kilder og tipset om omskriving... Alt det som hører med. Flåser leser nettaviser og sier at han jobber best under press og skal fikse sin del kvelden før "det er sånn jeg jobber best". 

Da vi luftet bekymring for å gå gjennom så fikk jeg bare tilsvar at han seff skal ta på seg jobben med å flette det inn, tilpasse og gå over flyt, kilder og kildeliste. Også vil han levere. 

Jeg er frustrert. Men det får gå. Om det går. Vi har helt feil kjemi for å jobbe sammen. Men vi prøver og han stiller på alle møter i allefall. 

Noen som har andre som de vil klage litt på? 

Anonymkode: b5248...a43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kick ut sånne studenter. Gjorde vi med vår oppgave. Han fikk rett og slett ikke navnet sitt på innleveringer. Varslet skolen først

Anonymkode: d6868...804

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet

Haha, jeg har flere historier.

Vi var en stor jentegjeng på bacheloren min. De falt av en etter en, og på tredje året var vi "den harde kjerne" av studenter igjen. Vi hadde i løpet av det siste året flere store gruppeoppgaver som vi tre skrev sammen + bacheloroppgaven som vi skrev hver for oss med andre studenter. Hun ene var helt notorisk på å ikke møte opp, ikke gjøre noe som helst. De store gruppeoppgavene var vi 2 av 3 som skrev omtrent alt på. På bacheloroppgaven var hun visst også en unnasluntrer og klarte å kapre til seg en A likevel, til stor irritasjon for oss andre og de hun skrev med.. 

Til og med på mastergraden har jeg opplevd en del gratispassasjerer, som alle har endt opp med en god karakter likevel fordi ingen har hjerte til å levere uten de. Jeg kan ikke begripe hvorfor noen begir seg ut på en mastergrad uten en eneste celle i kroppen som ønsker å lære noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lacuna said:

Til og med på mastergraden har jeg opplevd en del gratispassasjerer, som alle har endt opp med en god karakter likevel fordi ingen har hjerte til å levere uten de. Jeg kan ikke begripe hvorfor noen begir seg ut på en mastergrad uten en eneste celle i kroppen som ønsker å lære noe. 

Hadde en sånn medstudent jeg også. Hun endte opp med å komme inn på doktorgradsprogrammet. Jeg aner ikke hvordan det gikk med henne der, men hun snyltet hele veien da vi tok mastergraden og hun endte også opp med å bruke 2 ekstra år på utdannelsen fordi hun aldri gadd å jobbe med fagene. 

Anonymkode: 88824...602

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde en sånn medstudent jeg også. Hun endte opp med å komme inn på doktorgradsprogrammet. Jeg aner ikke hvordan det gikk med henne der, men hun snyltet hele veien da vi tok mastergraden og hun endte også opp med å bruke 2 ekstra år på utdannelsen fordi hun aldri gadd å jobbe med fagene. 

Anonymkode: 88824...602

En mastergrad er pent på papiret, men helt ufattelig lite nyttig når du kommer ut i jobb og ikke kan noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så glad den tiden er over.. vi skulle jobbe fire sammen på et litt større prosjekt som gikk over to semester. Tre av oss fikk unna det meste tidlig, hadde ukentlige møter og fordelte oppgavene. Han siste kunne aldri komme, han hadde ikke sovet fordi han var på fest, han var så lei seg fordi jenta han likte ikke likte han tilbake, han kunne ikke komme fordi han måtte trene.. og så videre.

Jeg og en annen ga beskjed om at om han ikke kom neste gang så varslet vi emneansvarlig om at han ikke bidro. Da møtte han opp og satt og så på oss, det han hadde å gjøre ble ikke gjort, for han hadde ikke lært seg hvordan. Endte med at to av oss ønsket å varsle, mens siste nektet og gjorde nesten hele jobben for unnasluntreren - for det var jo så synd på han.

Prosjektet skulle presenteres muntlig, så da ga vi beskjed om at han fikk de siste 5 ukene på å sette seg inn i det og presentere. Endte med at vi måtte ta over fordi han kun stod der og sa "eeehm vet ikke" på alt. Helt håpløst, aner ikke om han fullførte da korona kom og all avslutning ble digital.

Anonymkode: 95e4c...44d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker en gang skulle holde en Power point-presentasjon, sammen med flere andre studenter. Men en av dem dukket aldri opp når vi skulle samarbeide om prosjektet. Da var hun alt for trøtt, fordi hun var oppe alt for seint kvelden før og var på fest. Eller hun skulle ut sammen med noen venninner på cafe / kino, eller what ever. Dermed hadde hun aldri tid til å være med på prosjektet. Vi andre satte opp en presentasjon, men på hennes del av prosjektet satte vi bare opp to eller tre stikkord til sammen uten noen bilder eller noe som helst annet. Deretter arbeider vi selvfølgelig for fullt på våre egne deler av fremføringen.          

Men hun trodde kanskje at ettersom vi allerede hadde satt opp hennes del av prosjektet, så kom vi sikkert til å fullføre hennes del også - så snart vi var ferdige med våre egentlige deler. Men hun gadd aldri å faktisk se gjennom noe som helst av presentasjonen. Så ble hun stående der (på selve presentasjonen) uten noe som helst å si. Det eneste hun hadde å komme med var å lese de par stikkordene vi hadde satt opp, og hun hadde kanskje femten eller tjue sekunder med snakking til sammen. Sammenlignet med oss andre, som hadde kanskje 10 eller 15 minutter per person! Hun ble jo stående igjen som en fullstendig idiot. 

Men dette presterte hun faktisk å bli irritert på oss andre for, og så fikk vi spørsmålet "hvorfor hadde ikke presentasjonen mer informasjon?" etterpå. Enten var hun så forbanna tjukk i hodet at hun virkelig aldri forstod hvor stor idiot hun egentlig var. Eller kanskje hun hadde hodet sitt så langt oppi sin egen ræv, at hun aldri brydde seg om hvor lite arbeide hun faktisk gjorde. Men hun var ikke lenger student der etter det skole-året da. Jeg har ikke peiling på om dette var på grunn av alt for dårlige karakterer / lite oppmøte, og så videre. Eller om hun droppet hun rett og slett ikke gadd mer.      

Anonymkode: 0f90f...d2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig egoistisk å være den på gruppa som ikke bidrar, og ødelegger for resten. Sånne folk burde skamme seg, men de eier vel ikke samvittighet. De burde i hvert fall stryke i faget, så lærer de kanskje.

Anonymkode: e6a7d...780

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mest irriterende var ei som alltid skulle være så kreativ hele tiden, ingenting galt i det, men det passet seg ikke. Dette var et tungt realfagsstudium, og det er begrenset hvor kreativ det går an å være i kjemi, matematikk osv. 

Siden dette skulle være så gøy, kreativt og kult, så ble alle faglige input raskt stemt ned fra gruppen. Som medførte at vedkommende skulle pynte alle power pointene og innleveringen våre med helt usakelige bilder. Kattunger, blomster og hundevalper 😳 Professoren kommenterte om vi trodde det var en førskoleklasse vi skulle holde foredrag for, heldigvis gikk det ikke ut over karakteren vår. 

Anonymkode: 686d0...077

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mest irriterende var ei som alltid skulle være så kreativ hele tiden, ingenting galt i det, men det passet seg ikke. Dette var et tungt realfagsstudium, og det er begrenset hvor kreativ det går an å være i kjemi, matematikk osv. 

Siden dette skulle være så gøy, kreativt og kult, så ble alle faglige input raskt stemt ned fra gruppen. Som medførte at vedkommende skulle pynte alle power pointene og innleveringen våre med helt usakelige bilder. Kattunger, blomster og hundevalper 😳 Professoren kommenterte om vi trodde det var en førskoleklasse vi skulle holde foredrag for, heldigvis gikk det ikke ut over karakteren vår. 

Anonymkode: 686d0...077

Hahaha uff, så tragikomisk :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Var med i en jentegjeng på studiet i et par år, den ene likte meg ikke fordi "jeg var for åpen og snakket for mye". Hun leide et grupperom for å snakke med meg, gjorde det klart at fra nå av ville hun ikke invitere meg når hun inviterte de andre... Et par år senere er hele gjengen oppløst heldigvis. Og jeg har det bedre uten henne. De andre i gjengen ble for opptatt med kjærester etter hvert og falt ut... 

Anonymkode: 6d0fd...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Hatt dårlig erfaring med gruppearbeid gjennom årene. 
Enten skal det skravles om alt annet enn gruppearbeid, eller man må «ta en viktig telefon» som varer helt til vi andre er ferdige. 
Jeg har alltid tatt ansvaret i gruppene for min egen del. Ikke søren om latsabbene skal påvirke min karakter!

Anonymkode: 5a3ce...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også endel slike erfaringer fra studietiden. 
Det som er irriterende er at mange slike folk fortsetter på samme vis i arbeidslivet. Har hatt kollegaer som sluntrer unna, ikke gjør pålagte oppgaver slik at andre må ta over i siste liten, kommer for sent, skulker, har mye fravær, gjør en generelt dårlig jobb osv. 

Det verste er at det er så vanskelig å bli kvitt slike udugelige folk. 

Anonymkode: 82f9b...3a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Under Masterstudiet jobbet jeg på flere oppgaver med en medstudent, hun hadde ofte en unnskyldning til hvorfor hun bidro lite. Jeg var engasjert og ivrig og tenkte at OK, før eller siden blir det din tur også. Det var vel en eller to oppgaver hun bidro mer en meg mot slutten før vi skulle begynne med hovedoppgaven. Hun ville ikke dele inn oppgaven og fordele ansvar. Hun ville ikke lese om egne ting/deler av oppgaven. Hun ville ikke ditt-ikke datt. Helst skulle vi sitte å skrive alt sammen, som i praksis var meg som skrev alt. HiN kunne sitte å surfe på nett etter ulike artikler, så kom hun med 10-15 linker hun mente jeg skulle sette meg inn i og oppsummere 🙄 Når jeg var ferdig med halve oppgaven delte jeg min del med henne, da brukte hun tida si på å korrigere det hun mente var «feil» med min del, fremfor å skrive så mye som et avsnitt selv. 

Til slutt sa jeg ifra at jeg orket ikke jobbe med henne, hun var negativ, lite samarbeidsvillig, lite innovativ, lite løsningsorientert, lite engasjert. 

Sosialt sett slet hun en del også, veldig introvert og jeg er hybrid/mer ekstrovert enn henne. Hun ble på felles lunsj/middager med klassen ofte «hengende» etter meg som en hemoride, og i stedet for å være takknemlig for at hun ble inkludert kunne hun finne på å hakke på meg (sikkert for å heve seg selv) 

Til slutt ble det nærmest et stygt «brudd» mellom oss.. Jeg har fullført masteren og fått en særdeles gunstig karriereutvikling (jeg jobba også hele tiden under studiet) - Hun er vel nå uføretrygdet (var arbeidsledig under studiet) - og har ikke fullført masteren.

Jeg synes det er synd at hun ikke har klart å lykkes, men hun var ufin og ugrei, og spesielt det at hun brukte tid på å kritisere og hakke på meg og mine ting fremfor å produsere og samarbeide selv, at hun avviste alle mine ideer til oppgaver men hadde ingen forslag selv, osv. gjorde at jeg ikke maktet mer. Hadde hun vært mer hyggelig og imøtekommende hadde hun potensielt hatt en master i dag hun også fordi jeg hadde alt for høy terskel i å la henne få gratis skyss på vegen. 

Anonymkode: d5398...4d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ei sånn på gruppa si nå, han går et årsstudium i tillegg til 140% arbeidsmengde (går vakt og øvelse og det avspaseres ikke før nærmere sommeren).. Hun sluttet plutselig å svare i flere dager før hun sendte et bilde i gruppechaten med bilde av et blåmerke fordi hun hadde ramlet av en snøscooter eller noe sånt. Så forsvant hun igjen mens resten har jobbet med gruppeeksamen sammen og brukt MYE tid på det.

Nå skal de levere i løpet av helgen og min mann har tatt kontakt med henne for å si at hun ikke får levere med dem da de ikke engang har fått kontakt med henne. Da kom det en milevis lang unnskyldning om at hun hadde en så fysisk krevende jobb i et cateringfirma og at hun måtte levere skattemeldingen og at kjæresten hadde en 3-åring og bla bla bla. Og der sitter mannen min med de andre på gruppa hvor alle har 1-3 barn hver mens de jobber i forsvaret og som ledere i større bedrifter. Og ingen av dem har tatt seg tid til å kose seg på snøscooter midt i eksamensuka heller.

De sitter oppe til kl 01 på natta for å få levert, han har vært alene med barna i 3 døgn i tillegg fordi jeg måtte reise med jobb og innsatsviljen hans har vært helt enorm. Og hun tror hun bare kan få skrive på navnet sitt? For et naut, jeg har ikke ord.

Anonymkode: 6afbc...014

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei sånn som satt pillefjern og hørte musikk uten et snev av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 959e7...717

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på en måte en omvendt opplevelse. Var på gruppe med "streberne". På en innlevering der resten av klassen hadde skrevet 15 sider, hadde de 20 sider HVER. Det verste var at det meste var generelt bullshit, urelevant for oppgaven eller direkte feil. Språket var også så-som-så.

De så nok på meg som en unnasluntrer, men jeg hadde mye mer erfaring med akademisk skriving, og endte opp med å sitte halve natten og rette opp før levering. Fikk tatt bort det meste sludderet  og rettet opp det verste. 

Jeg endte opp med en A i det faget, men det var virkelig ikke deres fortjeneste. 

Anonymkode: c97af...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var 3 jenter som fungerte veldig fint sammen. Jobbet på samme måte og fikk gode resultater. Vi fungerte også veldig godt sammen siden vi alle tre var sånne som ventet til siste liten med å gjøre ting uansett hvor god tid vi hadde. I det ene faget så skulle vi levere obligatorisk oppgave og fikk denne utdelt 2 mnd før innlevering. Ble kontaktet av en medstudent som ønsket å være med oss i gruppa. Vedkommende ble advart om måten vi jobbet på og det var greit for henne. Så går det noen dager og hun begynner å mase om at vi må begynne på oppgaven. Og for å få henne til å slutte å mase så går vi på å fordele oppgaven. Like etter mister jeg et nært familiemedlem og er i unntakstilstand. Gruppa blir informert om det og vedkommende presterer å kreve et gruppemøte dagen vi hadde begravelse. Null innsikt i andres situasjon, kun meg meg meg. Endte opp med mye krangel og hun forlot gruppa. 

Anonymkode: ffd17...555

AnonymBruker
Skrevet

Litt sånn på siden av tema, men siden jeg treffer mange av dere her: Hvor lett er det å bli kvitt et gruppemedlem som ikke fungerer, eller unngå at noen får gratistur med navn på oppgave de ikke bidrar til? Noen med erfaring eller en historie knyttet til det? 

Anonymkode: b5248...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...