Gå til innhold

Hva er dette? Hukommelsestap?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Små epileptiske anfall?

Anonymkode: 9471d...485

Takk. Han har en bestefar som hadde epilepsi, så det skal jeg få sjekket opp :)

Anonymkode: f4b7e...413

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tror faktisk jeg ville tatt han med til legen. 

Anonymkode: f7f09...d39

Nei, jeg synes at dette er grovt  overdramatisering, om han viser ikke andre sykdomssymptomer. Gi ham bare en notatbok rett og slett?...eller last ned en "husk"-APP på telefonen, slik løser dere problemet enkelt!

AnonymBruker
Skrevet
Energidronning skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg synes at dette er grovt  overdramatisering, om han viser ikke andre sykdomssymptomer. Gi ham bare en notatbok rett og slett?...eller last ned en "husk"-APP på telefonen, slik løser dere problemet enkelt!

Det er ikke normall å være så "vekke", han er jo 12-13 år ikke 2. Er sikker på at det ligger noe bak her, det mest vanlige vil jo være ADHD uoppmerksom type eller Asperger.  Uansett så er det bra at ts tar tak og vil sjekke opp dette, ingenting er jo bedre enn at det viser seg at det er en helt normal gutt, men skulle det vise seg at det er noe der så er det bra han får hjelp før han går videre til ungdomsskolen for kravene blir ikke mindre med årene.

Anonymkode: e2f95...1fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2022 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Men han virker ikke å være uoppmerksom når man snakker med han. Han holder blikkontakt og kan holde på med kjedelige ting lenge uten å bli ufokusert eller grinete. Det kan gå usannsynlig tregt om han for eksempel skal rydde i kjellerstuen, men det blir gjort ordentlig.
Når jeg tenker etter nå, etter episoden på fredag, så ser jeg at det har vært flere ganger hvor han virker å ha blacket ut og ikke ha noen erindring om noe som har skjedd eller blitt sagt.

Men noen med adhd kan jo fint holde på med kjedelige ting over lengre tid og få jobben gjort. Men har en tendens til å drømme seg bort og har ingen begrep om tid. Og man kan være flink til å late som man har forstått selv om tankene har flydd alle andre steder og man har ikke fått med seg en ting. Det er også sånn, ute av syne ute av sinn. Så hvis saker man trenger til en aktivitet ikke er i synsfeltet, nei da husker man det ikke. Samme med lister, de er gode å følge, men de må ligge fremme der man kan se de til en hver tid, hvis ikke er de ubrukelige. 

Synes det absolutt kan minne veldig om adhd. 

Anonymkode: 61fb3...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 10.01):

Han er veldig konkret og bokstavelig i hvert fall. Sier man for eksempel "Har du ikke ryddet etter deg", så tar han det som et spørsmål, og ikke en oppfordring/påminnelse til å rydde etter seg. Han er også dårlig på tid og virker som om han ikke har noen følelse/formening om hvor lenge et kvarter eller en time er.

De som har dysleksi sliter ofte med tidsbegrep også. Faktisk så må jeg si at det høres ganske klassisk ut som dette, hentet fra dysleksi Norge (https://dysleksinorge.no/dysleksi/)

Vanlige utfordringer

Mange med spesifikke lærevansker opplever andre utfordringer, som kan være vel så fremtredende som hovedvansken. Her er eksempler på utfordringer som de med dysleksi, dyskalkuli og SSV kan ha:

• Lære klokka, samt tidsbegrep
  • Forskjell på høyre og venstre, samt retningssans
  • Lav selvfølelse, mestringsfølelse og motivasjon
  • Grovmotoriske og finmotoriske vansker
  • Konsentrasjonsvansker
  • Strukturelle vansker
  • Problemer med begreper

Anonymkode: bd5e7...0af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som den over meg skriver er det ikke uvanlig at de med dysleksi strever med tid og retningssans. Ellers tenker jeg at de tingene du nevner kan skyldes flere ting:

1. alder. Mange barn blir veldig distre i den alderen. Hjernen går gjennom en ganske stor endring i den alderen og de blir ofte glemsomme, sinte og kan ikke lenger ting de kunne før.

2. Epilepsi.

3. Språkvansker, men om det fungerer godt sosialt og ikke er faglige utfordringer er ikke dette sannsynlig.

4. En nevroutviklingsforstyrrelse. 

5. Dårligere minne. Arbeidsminne virker ok, men kanskje utfordringer med å lagre minner? 

Anonymkode: fa3de...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 11.59):

Små epileptiske anfall?

Anonymkode: 9471d...485

Jeg er enig med deg i at det kan være en forklaring. Den andre muligheten jeg kan se er dissosiasjon. Har han opplevd et eller flere store traumer som du vet om, eller gjentakende ustabile forhold rundt seg over tid? 

Dette høres veldig ut som meg, og jeg lider av en alvorlig dissosiativ lidelse. Det kan også minne om dattera til en jeg kjenner som har epilepsi. 

Anonymkode: 62ded...d22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som den over meg skriver er det ikke uvanlig at de med dysleksi strever med tid og retningssans. Ellers tenker jeg at de tingene du nevner kan skyldes flere ting:

1. alder. Mange barn blir veldig distre i den alderen. Hjernen går gjennom en ganske stor endring i den alderen og de blir ofte glemsomme, sinte og kan ikke lenger ting de kunne før.

2. Epilepsi.

3. Språkvansker, men om det fungerer godt sosialt og ikke er faglige utfordringer er ikke dette sannsynlig.

4. En nevroutviklingsforstyrrelse. 

5. Dårligere minne. Arbeidsminne virker ok, men kanskje utfordringer med å lagre minner? 

Anonymkode: fa3de...4c4

Enig. 
Spesifikke Språkvansker kan definitivt også forklare problemet. Jeg har to i familien med dette, og slik TS beskriver sønnen sin, slik er de også. Den ene har dysleksi i tillegg. 
De kan være aktivt med i en samtale, men et sted underveis detter konsentrasjonen ut. Arbeidsminnet blir fort fullt, og de husker gjerne ikke det som ble sagt for 2 timer siden. 

Jeg ville anbefale deg å snakke litt med dysleksi Norge. Vi har fått mye hjelp av dem til å forstå problemet, for det er ganske omfattende. 

Anonymkode: bd5e7...0af

AnonymBruker
Skrevet

Ville tenkt epilepsi. Hadde en venninne i barndommen som var slik. Kunne delta i lange samtaler og etterpå var alt glemt. 

Anonymkode: 230b8...d0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var ganske lik på den alderen. Alt ble glemt, han visste heller aldri hvor faren var (som jobber skift), selv om jeg hadde sagt det dagen før. Han rotet bort alt, husket ingenting, har ikke tall på hvor mye av hans ting som har blitt borte. Han husket aldri avtaler, dager, gymtimer osv. Både vi og lærerne var ganske så frustrert og bekymret. Det var akkurat som om han levde i en annen verden, helt uten ansvar, bekymringer og tanker om at noe skal gjøres eller huskes.

Vi ble tipset om ADD etter han var utredet av PPT, men fikk avslag hos BUP. Så gikk det et par år og ting roet seg mye. Nå skal han snart starte på videregående og han er en ganske annerledes gutt. Han har kontroll, husker mye (skal ikke si alt), tar ansvar og roter ikke sånn som han gjorde før. Han har vel ikke glemt igjen noe på noen år. 

For hans del så var han nok umoden og surrete. 

Anonymkode: 3eae0...f2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...