AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Jeg har en sønn som går i 7. klasse og han har hele livet vært glemsk og distré. Han gjør det likevel greit på skolen. Hjemme må man gi den samme beskjeden hver dag, for eksempel "Lukk døren til rommet ditt", "har du tatt med... "(noe han trenger til skolen), eller "Du må henge opp håndkleet." Hver dag! Han vet heller aldri hvilken ukedag det er, gjør ikke lekser uten å bli minnet på det, følger ikke med på klokken om det er noe han skal, og han gikk seg vekk i vårt lille nabolag da han var 10. Han var noen få hus bortenfor, men gikk feil vei og fant ikke tilbake. Og vi bor ikke i bystrøk heller, det er ganske oversiktlig. Og på fredag skjedde det noe som forundret meg fælt. Faren skulle bort i helgen, og på torsdag ble det snakket om det rundt middagsbordet. Gutten spurte selv faren hvor han skal, hva han skal, når han kommer hjem osv. Men på fredag spør han meg hvor faren er. Jeg sa, på spøk, at han skulle få 500 kroner om han klarte å gjette det på første forsøk. Gutten tenkte seg lenge om, og endte med å gjette på at faren var på biltur. Jeg kjenner at jeg nå er litt redd. Distré er nå en ting, å ikke huske en samtale fra dagen før, hvor han selv var en ivrig deltager, det er noe helt annet. Overreagerer jeg? Anonymkode: f4b7e...413
GammelKaktus Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Gutter er jo litt sløve men dette var jo i overkant... Hvordan er det med ting han ser frem til , hvis de skal på en skoletur på torsdag, husker han å gi beskjed i dag og vet når han våkner på torsdag at det er dagen de skal på tur, eller om han har avtalt noe med venner husker han det og får det gjennomført uten påminnelser? Vet ikke hvor bekymret jeg ville vært om han faktisk gjør det greit på skolen, da har han jo evnene på plass han er kanskje bare over gjennomsnittet lat og glemsk. Kan jo og være at han tenker på så mye rart at han glemmer ting... 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Gutter er jo litt sløve men dette var jo i overkant... Hvordan er det med ting han ser frem til , hvis de skal på en skoletur på torsdag, husker han å gi beskjed i dag og vet når han våkner på torsdag at det er dagen de skal på tur, eller om han har avtalt noe med venner husker han det og får det gjennomført uten påminnelser? Vet ikke hvor bekymret jeg ville vært om han faktisk gjør det greit på skolen, da har han jo evnene på plass han er kanskje bare over gjennomsnittet lat og glemsk. Kan jo og være at han tenker på så mye rart at han glemmer ting... Han husker ikke hva de skal på skolen, nei. Han liker for eksempel svømming, men om ingen minner han på at det er onsdag og svømming, så tar han ikke med svømmetøy. Det spiller ingen rolle om man har sagt det dagen før og bedt han ordne bagen klar, han går uten den uten enda en påminnelse. Etter at dette skjedde har jeg lurt på om skolen er ærlig. De har jo ikke karakterer ennå, så man må stole på det som blir sagt i samtalene. Hadde han ikke selv vært så ivrig i samtalen rundt middagsbordet, så hadde jeg neppe tenkt over det, men det er veldig rart å ikke ha noen erindring. Anonymkode: f4b7e...413
GammelKaktus Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han husker ikke hva de skal på skolen, nei. Han liker for eksempel svømming, men om ingen minner han på at det er onsdag og svømming, så tar han ikke med svømmetøy. Det spiller ingen rolle om man har sagt det dagen før og bedt han ordne bagen klar, han går uten den uten enda en påminnelse. Etter at dette skjedde har jeg lurt på om skolen er ærlig. De har jo ikke karakterer ennå, så man må stole på det som blir sagt i samtalene. Hadde han ikke selv vært så ivrig i samtalen rundt middagsbordet, så hadde jeg neppe tenkt over det, men det er veldig rart å ikke ha noen erindring. Anonymkode: f4b7e...413 Men han klarer å lage avtaler og holde de med venner og slikt? Planlegge ting selv liksom... Dette med å huske gymtøy og slikt er ikke alle like flinke til, noen er jo mer glemske enn andre uten at noe er galt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Men han klarer å lage avtaler og holde de med venner og slikt? Planlegge ting selv liksom... Dette med å huske gymtøy og slikt er ikke alle like flinke til, noen er jo mer glemske enn andre uten at noe er galt. Når du sier det, så avtaler han ikke med venner (som jeg vet om) å treffes ved et spesielt klokkeslett. De sender han melding, og da drar han. Eller han selv ringer og ber noen over. Det virker ikke å være planlagt på forhånd. Anonymkode: f4b7e...413
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Hvilke tilbakemeldinger får du fra skolen? Sliter han med det samme der, går det ut over det faglige eller det sosiale? Isåfall er det jo på tide å be om hjelp av fagfolk. Anonymkode: b62de...a68 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Jeg ville tatt dette opp med skolen, så er de gjerne obs på det. Anonymkode: 20282...e66 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Jeg er lærer på 8. trinn. Denne oppførselen har jeg sett hos noen tenåringsgutter. Tror ikke du bør bekymre deg akkurat nå, men følg med om det utvikler seg. Anonymkode: 39de3...8e0 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 ADD? https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/add-versus-adhd-hva-er-forskjellen/?page=2 Anonymkode: 728da...640 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 Ukedagene er abstrakt. Hvor god er han ellers til å tenke, og forstå, abstrakt? Anonymkode: 13da1...dce 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Dere burde i det minste lage en godt synlig kalender med alt han skal huske. Heng den i gangen, så han ser på den før han går ut døra, da ser han jo at "oi, svømming i dag ja!" Du kunne også bestilt deg en time til din egen fastlege og fortalt om dette (uten å involvere gutten), se hva legen har å si om det. Å glemme å lukke dører eller henge opp håndklær, det ser jeg på som normalt -men det med faren hans den reagerte jeg litt på, og også det med å rote seg bort i nabolaget han har bodd i hele livet (?)! Anonymkode: 6cab5...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilke tilbakemeldinger får du fra skolen? Sliter han med det samme der, går det ut over det faglige eller det sosiale? Isåfall er det jo på tide å be om hjelp av fagfolk. Anonymkode: b62de...a68 Skolen melder om at alt er fint. Han har dysleksi, men bortsett fra de utfordringene det medfører, så er det ingen problemer. Skal nevnes at han går i en klasse med mange "problembarn", så jeg er ikke sikker på om lærerne får med seg hva som skjer med de andre i klassen. Sosialt virker det også å gå fint. Han er kun sammen med jenter. Anonymkode: f4b7e...413 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ukedagene er abstrakt. Hvor god er han ellers til å tenke, og forstå, abstrakt? Anonymkode: 13da1...dce Han er veldig konkret og bokstavelig i hvert fall. Sier man for eksempel "Har du ikke ryddet etter deg", så tar han det som et spørsmål, og ikke en oppfordring/påminnelse til å rydde etter seg. Han er også dårlig på tid og virker som om han ikke har noen følelse/formening om hvor lenge et kvarter eller en time er. Anonymkode: f4b7e...413
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Jeg tror faktisk jeg ville tatt han med til legen. Anonymkode: f7f09...d39 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere burde i det minste lage en godt synlig kalender med alt han skal huske. Heng den i gangen, så han ser på den før han går ut døra, da ser han jo at "oi, svømming i dag ja!" Du kunne også bestilt deg en time til din egen fastlege og fortalt om dette (uten å involvere gutten), se hva legen har å si om det. Å glemme å lukke dører eller henge opp håndklær, det ser jeg på som normalt -men det med faren hans den reagerte jeg litt på, og også det med å rote seg bort i nabolaget han har bodd i hele livet (?)! Anonymkode: 6cab5...ffb Vi har forsøkt kalendre og lister, han ser ikke på det uten å minnes om det. Det samme gjelder for ukeplaner fra skolen. Jeg reagerte da han gikk seg vekk. Han ble kjørt hjem av en som kjente han igjen, og da var han ganske langt hjemmefra. Han kjente seg ikke igjen i det hele tatt, selv om han har gått der, mange ganger, han var gått seg vekk tidligere. Årsaken til at jeg nevnte døren er at vi har katt, og han vil ikke ha den inn på rommet. Han blir sur og sint om katten går inn der, noe den selvsagt gjør når døren står åpen. Anonymkode: f4b7e...413
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 Jeg tenker også ADD. Mannen min har det, og han var ganske lik slik du beskriver som barn. Han ble ikke utredet før i voksen alder, og med medisiner har han fått et mye bedre og lettere liv. Jeg anbefaler at du snakker med PPT (du kan kontakte de selv, du trenger ikke å vente på at skolen gjør det). Det er ikke PPT som kan sette en ADD-diagnose, men de må som regel inn i bildet før man kan be om henvisning til BUP. (Fastlegen henviser dit, men BUP ønsker gjerne papirer fra PPT på at de har vurdert barnet først). Hilsen lærer. Anonymkode: 7a225...956 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): ADD? https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/add-versus-adhd-hva-er-forskjellen/?page=2 Anonymkode: 728da...640 Men han virker ikke å være uoppmerksom når man snakker med han. Han holder blikkontakt og kan holde på med kjedelige ting lenge uten å bli ufokusert eller grinete. Det kan gå usannsynlig tregt om han for eksempel skal rydde i kjellerstuen, men det blir gjort ordentlig. Når jeg tenker etter nå, etter episoden på fredag, så ser jeg at det har vært flere ganger hvor han virker å ha blacket ut og ikke ha noen erindring om noe som har skjedd eller blitt sagt. Anonymkode: f4b7e...413
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Han er veldig konkret og bokstavelig i hvert fall. Sier man for eksempel "Har du ikke ryddet etter deg", så tar han det som et spørsmål, og ikke en oppfordring/påminnelse til å rydde etter seg. Han er også dårlig på tid og virker som om han ikke har noen følelse/formening om hvor lenge et kvarter eller en time er. Anonymkode: f4b7e...413 Dette høres veldig ut som asperger. Ikke at jeg sier at ditt barn har det og han kan like gjerne være veldig fjern som mange gutter er... 😄 Men det at han er så bokstavelig er jo veldig typisk... Jeg tror jeg ville tatt det videre når han er så glemsk bare for å være sikker. Det som uansett er bra er jo at han fungerer på skolen så skulle han ha noe så er det relativt "mildt". Begynn med en legetime. Anonymkode: e2f95...1fd 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 Små epileptiske anfall? Anonymkode: 9471d...485 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #20 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Små epileptiske anfall? Anonymkode: 9471d...485 Dette tenkte jeg og, derfor jeg foreslo lege. Lege kan henvise videre til nevrologisk hvis det skulle være noe med hjernen. Anonymkode: f7f09...d39 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå