Gå til innhold

17 mai dugnad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i mange år stilt opp i forberedelser men aldri hatt mulighet til å stå som parkeringsvakt, fanebære, i pølsesalg, i leker osv. Det ligger mye jobb bak et slikt arrangemang. Og det er ikke alle som kan eller har noen som kan stille opp for dem og ta over oppgaver. For hva er god nok grunn til å ikke kunne hjelpe til? Skal foresatte måtte utlevere seg/barna til komitenen og "godkjenes" til fritak? Og må en komiten bestå av bare foresatte i klasse/korps/FAU?

Anonymkode: 1ed53...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si nei. Dugnad er som ordet sier frivillig. 

Anonymkode: 8f263...9b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har i mange år stilt opp i forberedelser men aldri hatt mulighet til å stå som parkeringsvakt, fanebære, i pølsesalg, i leker osv. Det ligger mye jobb bak et slikt arrangemang. Og det er ikke alle som kan eller har noen som kan stille opp for dem og ta over oppgaver. For hva er god nok grunn til å ikke kunne hjelpe til? Skal foresatte måtte utlevere seg/barna til komitenen og "godkjenes" til fritak? Og må en komiten bestå av bare foresatte i klasse/korps/FAU?

De fleste har jo barn, om alle som hadde barn skulle melde avbud hadde det ikke vært mange igjen. Man står jo ikke hele dagen, kun en kort periode.

Anonymkode: b165f...16c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hat du fysiske utfordringer kan du kanskje ta det opp med lederen? Det er vel ikke noe å skamme seg over? 

Anonymkode: 7c4cc...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert forskjellig hvordan det gjøres. Her søkes det etter frivillige gjennom facebooksiden til skolen og lokalsamfunnsutvalget. Man melder seg hvis man kan stille, og ingen må forklare hvorfor de ikke kan.

Uansett så har de ikke myndighet til å tvinge deg til noe. Det er fullt lovlig å bare si nei.

Anonymkode: e8e95...0f5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bakt kaker, kokt kaffe, satt opp telt, solgt pølser, kaffe og kaker,  stått med sekkeløp, potetløp,  ringkast, solgt lodd, stått parkeringsvakt, tørket snørr, lett opp foreldre og det som hører med, inkludert å rigge ned etterpå.  Hvorfor?  Fordi idrettslaget, korpset, FAU eller klassen får penger inn i kassa til andre aktiviteter, og fordi dagen blir en minnerik dag for de aller fleste som er tilstede.  Man stiller opp for sine egne barn, og man stiller opp for andres barn.  Noen ganger ble det en time i kiosken, andre ganger to timer med andre ting.  Hadde jeg fått en bedre dag av å følge rådet om å si nei?  Neppe.

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man strekker seg langt for å stille opp en slik dag. Man gjør det for samfunnet og for ungene. Uten frivillig innsats går ikke slike ting. 

Anonymkode: a4be0...db5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det eit klassetrinn på barneskulen som skal lage til kvart år. Og det er i liten grad frivillig, for overskotet av arrangementet går til klassen sin avslutningstur i 7.klasse. Dermed er det "lov" å kreve at alle heimar stiller, sidan det går rett til ditt eige barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her legger FAU opp til tvang. Vi har fått beskjed om å stille dagen før for å ordne til. De som ikke stiller blir ringt etter. På selve 17. mai må en forelder og et barn hjelpe til. Reagerer litt på tonen de legger opp til ved å «beordre» folk ut, men skjønner det litt også. Ellers er det de samme som alltid som må fikse og ordne. Er en ganske utakknemlig jobb å arrangere om en blir stående med kun få folk fordi mange ikke gidder. En gjør det jo for barna.

Anonymkode: f56ca...f49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i bygda er det komité hvert år, og det rullerer til en viss grad. Det vil si at man er i komiteen ca hvert 5.år. Det er så ofte, fordi da blir ikke oppgavene så store - det er flere undergrupper i komitéen (f.eks matgruppe, pyntegruppe, ryddegruppe osv). Greit at det er frivillig  men jeg mener ærlig talt at det bør være gode grunner for å ikke gjøre sin del! Man er jo helt avhengig av dugnadsinnsatsen for at det skal bli noe feiring i det hele tatt! Min erfaring er også ar de som ikke vil, rett og slett bare lar være å møte og å si fra, men at de selvsagt møter 17.mai for å kose seg, spise og delta på aktiviteter🤨

Anonymkode: 589d9...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at mange føler de må forklare seg om det ikke passer å stille opp og for meg blir det helt feil. Det ene året så begynte hun ene på skolen å blottlegge hele privatlivet sitt for hun følte hun måtte forklare hvorfor hun ikke kunne stille opp, da har det gått for langt for min del. Man må kunne si nei uten at man skal forklare seg for "dugnadsnemden". 

Er lite begeistret for hvordan det er lagt opp visse steder. Det må være frivillig og folk som ønsker å stille opp kan gjøre det så kan de som ikke ønsker det la vær. Å bli "tvunget" slik en del blir rundt omkring er ikke ok.

Hos oss så er det helst folk fra korps og lignende  i området som organiserer og styrer på, rett og slett for å få inn litt ekstra inntekt. 

Anonymkode: d6e52...ccd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært i forberedelsene, innkjøp, baking,riging lyd/lys, vasket ned lokaler, stilt med borddekerasjoner osv men kan ikke pga barns medesinske tilstander og asistenters fri.

Ja stiller opp men er kansje ikke så synnelig på selve dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (55 minutter siden):

Jeg har bakt kaker, kokt kaffe, satt opp telt, solgt pølser, kaffe og kaker,  stått med sekkeløp, potetløp,  ringkast, solgt lodd, stått parkeringsvakt, tørket snørr, lett opp foreldre og det som hører med, inkludert å rigge ned etterpå.  Hvorfor?  Fordi idrettslaget, korpset, FAU eller klassen får penger inn i kassa til andre aktiviteter, og fordi dagen blir en minnerik dag for de aller fleste som er tilstede.  Man stiller opp for sine egne barn, og man stiller opp for andres barn.  Noen ganger ble det en time i kiosken, andre ganger to timer med andre ting.  Hadde jeg fått en bedre dag av å følge rådet om å si nei?  Neppe.

Her stod vi dagen før og ordnet til flere timer. På selve dage  fra tidlig morning til sen kveld. Knapt 5min pause. Flere møter før dette og bestillinger osv. 

Ikke lett når du er alene med flere barn og uten noe barnepass.  

Men jada jeg gjennomførte det med barna der hele dagen. Det var heldigvis andre barn der og så de lekte og værer var bra. Flaks! Men det er søren meg ikke alltid lett den forbaska dugnaden...

Anonymkode: 2d725...787

AnonymBruker
Skrevet

Her stod vi dagen før og ordnet til flere timer. På selve dage  fra tidlig morning til sen kveld. Knapt 5min pause. Flere møter før dette og bestillinger osv. 

Ikke lett når du er alene med flere barn og uten noe barnepass.  

Men jada jeg gjennomførte det med barna der hele dagen. Det var heldigvis andre barn der og så de lekte og værer var bra. Flaks! Men det er søren meg ikke alltid lett den forbaska dugnaden...

I tilegg til baking,kaffe , drikke osv..

AnonymBruker
Skrevet

Dugnad fungerer som oftest bedre om man har litt positiv innstilling til det, og gjerne er litt tidlig ute med «interessen» for dugnad, da er det enklere å tilpasse dugnaden. Ikke all dugnad er på selve dagen. De to gangene barnas trinn hadde ansvar var det masse som kunne gjøres i forkant/dagen før osv. det var ikke alle som måtte stå og selge noe og ikke alltid såå mange timer om nok foreldre stiller. 

Etter 10 år med barn på skole/idrettslag så er det altfor mange som ikke gidder å gjøre en innsats (jeg kjenner de nok til å vite det er kun latskap) mens andre gjør jobben for 10.   For påske var det stort arrangement for ungdomsskolen, barneskolen og dugnad i idrettslaget på samme uke og det var rart å møtte samme gjeng på alle tre dugnadene arrangert av tre ulike.  75% av de som var der hadde minimum 2 barn, flere 3.   Har hatt dugnader hvor begge vi foreldre må bidra og ungene (ned i 4-6 års alder bare må holde seg i nærheten av en av oss.) 

Anonymkode: ed7c8...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men seriøst ; i år bør det ikke være et problem. De fleste er vel glad for at man endelig kan feire 17.mai igjen og ingen har vært på dugnad der siden 2019!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man innimellom bør bidra. Bidrar du i år, trenger du ikke føle på samvittigheten neste år. 

Men man kan vel bidra uten å stå å ta betaling, selge kaker, rydde osv? Feks gaver til utlodning, bake kake?

Anonymkode: 9eebe...1c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men seriøst ; i år bør det ikke være et problem. De fleste er vel glad for at man endelig kan feire 17.mai igjen og ingen har vært på dugnad der siden 2019!

Alle er ikke like, mange som satte pris på rolig 17 mai feiring.

Anonymkode: d6e52...ccd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her skal hele trinnet til mitt barn bake kaker. Det er jo faktisk en takknemlig jobb og supert siden den kan bakes og fryses ned når som helst. Jeg er et dugnadsmenneske, men må innrømme at mye av det som er nevnt i tråden om hva man må gjøre er oppgaver jeg som 3 barnsmor hadde sett mørkt på. Det er ikke bare bare å stå i en kiosk eller aktivitet i en time eller to når man har 3 små barn å følge opp selv😔 

Anonymkode: 46208...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 5 trinn som arrangerer 17 Mai. Så man vet om det i god tid. Og det forventes at alle stiller. Men noen må reise på hytta, hvis det er lang helg 

Anonymkode: 95f9e...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...