Gå til innhold

Hvordan blir jeg mer positiv??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en veldig engstelig person, og det kommer av et behov for oversikt og kontroll. Dette jobber jeg selvfølgelig med, men jeg har innsett at jeg generelt er litt negativ til ting - fordi jeg stresser med alt mulig rart, og trenger å konstant vite hva som kommer og skjer.

Dette gjør at jeg sjelden klarer å glede meg over noe.
Hvordan kan jeg endre dette?? Slippe kontrollen ja, men innstillingen min - jeg vil være mer positiv til ting!😅

Anonymkode: 29f9d...827

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte. Det hjelper når jeg har noe jeg må fokusere på, som feks jobb eller annet der noe krever oppmerksomheten. Men jeg også føler jeg må ha kontroll fordi jeg føler at veldig mange ikke har peiling på hva de snakker om, og jeg føler det blir mer og mer løgn og slurv. Folk vet jo ikke engang hva de skal gjøre i jobben sin mange steder. Du blir liksom bare sendt videre til andre som ikke vet. Og folk sier forskjellige ting om samme greie. 

Skrevet
5 minutter siden, Avstand said:

Har det på samme måte. Det hjelper når jeg har noe jeg må fokusere på, som feks jobb eller annet der noe krever oppmerksomheten. Men jeg også føler jeg må ha kontroll fordi jeg føler at veldig mange ikke har peiling på hva de snakker om, og jeg føler det blir mer og mer løgn og slurv. Folk vet jo ikke engang hva de skal gjøre i jobben sin mange steder. Du blir liksom bare sendt videre til andre som ikke vet. Og folk sier forskjellige ting om samme greie. 

Dette du nevner som eksempler går det jo an å ta med godt humør likevel, kanskje det kan hjelpe å se slik på det? Jeg opplever også mye av alt du nevner, men jeg lar det ikke gå utover positiviteten. Det er et valg jeg har tatt for min egen del, og for dem rundt meg. Jeg trives bedre med å smile, le, ta ting i beste mening osv. Etterhvert blir det en vane tror jeg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mer positiv til ting -når jeg klarte å akseptere at jeg er en litt «reservert/analyserende og grublende» person. Så slapp jeg å gå rundt å stresse med at jeg følte at jeg ikke var positiv nok, det sugde faktisk en del energi ut av meg. Da kunne jeg le litt mer av meg selv, ikke ta meg selv så høytidelig  og senke skuldrene mer. 

Anonymkode: 8ba72...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble mer positiv til ting -når jeg klarte å akseptere at jeg er en litt «reservert/analyserende og grublende» person. Så slapp jeg å gå rundt å stresse med at jeg følte at jeg ikke var positiv nok, det sugde faktisk en del energi ut av meg. Da kunne jeg le litt mer av meg selv, ikke ta meg selv så høytidelig  og senke skuldrene mer. 

Anonymkode: 8ba72...239

Ja, sånn er jeg også! Har blitt sånn.
Når samboer f.eks kommer med en nyhet om at noe skal skje eller vi skal gjøre noe får jeg omtrent panikk. Det inngår ikke i planene MINE…
Jeg vet at jeg aldri vil bli positiv og mellow som han, men jeg er lei av å være en brems som er så engstelig konstant.
Det er mange små ting som blir et problem fordi jeg opplever å miste kontroll og blir frustrert over helt idiotiske ting - det er slitsomt for de rundt meg ogaå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med! Er også i overkant negativ og irritabel. I motsetning til deg er jeg overhode ikke engstelig, men bare drittlei av hverdagen.

Så; la oss starte her og nå: List opp tre ting du er takknemlig for idag

Jeg starter: 

1: hadde en bra trening imorges på tross av at det regnet. 

2: takknemlig for en god sjef og et trivelig team.

3: takker franskmenna for at flertallet valgte Macron

Imorgen lister vi opp tre nye ting! 

Anonymkode: 151a6...51d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en veldig engstelig person, og det kommer av et behov for oversikt og kontroll. Dette jobber jeg selvfølgelig med, men jeg har innsett at jeg generelt er litt negativ til ting - fordi jeg stresser med alt mulig rart, og trenger å konstant vite hva som kommer og skjer.

Hvordan kan jeg endre dette?? Slippe kontrollen ja, men innstillingen min - jeg vil være mer positiv til ting!😅

Jeg tror det som først og fremst kan hjelpe er å se for seg «hva er det verste som kan skje her»? - i de forskjellige situasjonene. Lære seg å vurdere små og store ting litt mer i perspektiv kanskje. Først kommer den naturlige og «innøvde» reaksjonen, men så kan man lære seg å stoppe opp og på en måte telle til 10 før man tvinger seg til å forsøke vurdere sitasjonen i et annet lys.  Man har jo gjerne et svært innøvd tankemønster - og dermed følelsesmessig reaksjonsmønster, og må kanskje trene opp hjernen til å lære seg å «besvare» potensielle konklusjoner om hvorvidt noe er negativt eller positivt på en ny måte? Er ikke gjort over natten, men alle monner drar;) Har du forsøkt å google feks «hvordan lære seg å tenke positivt» osv? Selv er jeg veldig glad i å lese bøker/artikler om temaer som opptar meg og opplever å finne mye god inspirasjon der. Kognitiv terapi (ikke nødvendigvis gå i terapi, men lese om teorien bak det). Anbefaler også boken av Thomas Eriksson «Omgitt av utfordringer»- her er MYE bra ift hvordan vi mennesketyper opplever ting forskjellig. «Omgitt av idioter», også skrevet av han er super læring om personlighetstyper. Den setter typene litt «i bås», men er supermorsom å lese og setter ting såpass på spissen at man får seg noen aha-opplevelser😄 

Beklager om svaret ble litt rotete, skriver litt på farten her😅

Anonymkode: 70aff...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Åh! Forrige anonym her: anbefaler deg å lese «kunsten å gi faen». Tror mye som har med negativ tankegang har mye å gjøre med at man har lært seg å legge for mye (negativitet;)) i ting🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er med! Er også i overkant negativ og irritabel. I motsetning til deg er jeg overhode ikke engstelig, men bare drittlei av hverdagen.

Så; la oss starte her og nå: List opp tre ting du er takknemlig for idag

Jeg starter: 

1: hadde en bra trening imorges på tross av at det regnet. 

2: takknemlig for en god sjef og et trivelig team.

3: takker franskmenna for at flertallet valgte Macron

Imorgen lister vi opp tre nye ting! 

Anonymkode: 151a6...51d

Det var lurt!
Tingene jeg sliter med tho er mer å glede meg over spontane ting - det er et helvete. Overraskende ting, eller ting som forstyrrer rutiner og hverdagen.
Dette handler jo mye om angst og kontroll, men jeg vil likevel klare å møte de tingene med et mer åpent sinn. Samboeren min begynner å bli sliten av at det er så mye som er vanskelig, og jeg er helt enig…

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror det som først og fremst kan hjelpe er å se for seg «hva er det verste som kan skje her»? - i de forskjellige situasjonene. Lære seg å vurdere små og store ting litt mer i perspektiv kanskje. Først kommer den naturlige og «innøvde» reaksjonen, men så kan man lære seg å stoppe opp og på en måte telle til 10 før man tvinger seg til å forsøke vurdere sitasjonen i et annet lys.  Man har jo gjerne et svært innøvd tankemønster - og dermed følelsesmessig reaksjonsmønster, og må kanskje trene opp hjernen til å lære seg å «besvare» potensielle konklusjoner om hvorvidt noe er negativt eller positivt på en ny måte? Er ikke gjort over natten, men alle monner drar;) Har du forsøkt å google feks «hvordan lære seg å tenke positivt» osv? Selv er jeg veldig glad i å lese bøker/artikler om temaer som opptar meg og opplever å finne mye god inspirasjon der. Kognitiv terapi (ikke nødvendigvis gå i terapi, men lese om teorien bak det). Anbefaler også boken av Thomas Eriksson «Omgitt av utfordringer»- her er MYE bra ift hvordan vi mennesketyper opplever ting forskjellig. «Omgitt av idioter», også skrevet av han er super læring om personlighetstyper. Den setter typene litt «i bås», men er supermorsom å lese og setter ting såpass på spissen at man får seg noen aha-opplevelser😄 

Beklager om svaret ble litt rotete, skriver litt på farten her😅

Tusen takk!
Bøkene til Eriksson har jeg lest, de er bra! Kunsten å gi faan står faktisk i hyllen min hjemme, den har jeg tenkte å begynne på. Kanskje det er dags for det akkurat nå 😂

Kan hende det hadde hjulpet meg å lese meg litt opp ja, det gir litt perspektiv. Og mer forståelse for meg selv.
Jeg vil ut av den spiralen jeg er i, kjenner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også blitt negativ.

Føler at alt går galt, og om noe positivt skulle skje, så kommer det garantert en dårlig nyhet like etterpå. Føler at det spiller ingen rolle hvilke valg jeg tar, det kommer uansett noe eller noen som river teppet vekk under beina mine. Føles som en kamp mot tilfeldighetene jeg aldri kan vinne.

Anonymkode: 382b2...e93

Skrevet
On 4/25/2022 at 1:39 PM, AnonymBruker said:

Har vert ganske negativ til ting selv tidligere i livet, er bipolar så har sikkert en sammenheng 🤣 men jeg bare bestemte meg en dag at nå er det nok. Begynte med å bare være nøytral til ting fremfår negativ over ting jeg ikke liker. Klarte jeg det ikke så unngår jeg dem. Ungår også andre mennesker som har rn negativ innvirkning på meg :)

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (4 timer siden):

Har vert ganske negativ til ting selv tidligere i livet, er bipolar så har sikkert en sammenheng 🤣 men jeg bare bestemte meg en dag at nå er det nok. Begynte med å bare være nøytral til ting fremfår negativ over ting jeg ikke liker. Klarte jeg det ikke så unngår jeg dem. Ungår også andre mennesker som har rn negativ innvirkning på meg :)

Ja, kan være bipolaren min også spiller en rolle 😂
Har vokst opp med traumer osv, er sikkert erfaringene mine som ikke orker å glede seg over ting, men konstant forbereder seg på kriser.

Men nå gidder jeg ikke det mer😄

AnonymBruker
Skrevet

Beundrer problemstillingen, men har ikke svar. Er man neurotisk anlagt, så kan en vel ikke akkurat tenke det bort, eller? Det er vel ikke rasjonelt? Da tenker jeg på stresset som utløses. 

Når det gjelder negativitet, tolker jeg det som å ha mindre glede enn andre (?). Har gitt opp å forsøke tvinge meg selv til mer gnist. Det er helt wildcard og sikkert kjemi. Noen måneder og uker er det slik, andre er det sånn. Får vel ikke kontrollert det?? 

Anonymkode: a7908...65c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Beundrer problemstillingen, men har ikke svar. Er man neurotisk anlagt, så kan en vel ikke akkurat tenke det bort, eller? Det er vel ikke rasjonelt? Da tenker jeg på stresset som utløses. 

Når det gjelder negativitet, tolker jeg det som å ha mindre glede enn andre (?). Har gitt opp å forsøke tvinge meg selv til mer gnist. Det er helt wildcard og sikkert kjemi. Noen måneder og uker er det slik, andre er det sånn. Får vel ikke kontrollert det?? 

Anonymkode: a7908...65c

Nja, men ER JER nevrotisk anlagt?😂
Jeg tror jeg er veldig ja-person, men syns det er vanskelig å vite.
Fordi jeg er bipolar blir jeg jo ekstremt gira over ting, veldig lett.
Samtidig kan jeg bli deprimert og engstelig når noe i hverdagen endrer seg. Da er jeg århundrets pessimist, og sprer rundt meg all angsten, det ender opp i diskusjoner, for jeg ser ikke klart.

Mens jeg føler at jeg egentlig er en ressurssterk person som er i stand til å ta ting på strak arm. Sånn egentlig. Bare er nedi ei dump i livet? Vet ikke😅

Tror min negativitet kommer fra angst, ikke nødvendigvis mangel på glede 🧐

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...