Gå til innhold

Tenåring som ikke tar ansvar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er så oppgitt og bekymret. 17 åringen har hatt en litt for stor tendens nå til å forsove seg om morningen. Og da særlig mandagene som visstnok er den kjedeligste dagen. Han har vært "heldig" til nå fordi fravær ikke blir ført som til vanlig pga korona. Ellers hadde han vært over 10% grensen for lengst. Han er avhengig av å ta buss til skolen. 

Jeg tenker det er unødvendig at jeg må stå opp og vekke han når jeg har fri. Hadde det vært en medisinsk grunn, dårlig søvn etc ville det vært noe annet. Det virker som han sluntrer unna og vil ha det mest mulig avslappende....

Han er generelt ikke glad i å hverken jobbe eller hjelpe til hjemme. Jeg forstår at dette er ganske vanlig. Men han har en veldig negativ holdning til mye. Han har aldri med skolebøkene hjem før prøver, han sier han får lese på skolen et par timer før prøven. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg formaner han om å ta med bøkene og at han er nødt til å legge en innsats i skolen. Men han har alltid en unnskyldning...Han har vært skolelei lenge nå, men trives veldig godt på ny skole.

Han har også en jobb. Prøvde først ett sted, men det var kjedelig. Fikk så en annen jobb relatert til det han kanskje skal utdanne seg som, han synes den er grei nok, men slipper gledelig unna om han kan. Han sier han ikke vet hva han vil fremover. Han vil egentlig ikke jobbe når han blir voksen. Han vil chille. Jeg håper denne perioden går over og at han får en mer positiv holdning etterhvert. Jeg vet bare ikke lenger hvordan jeg skal håndtere dette uten at det blir en så negativ stemning og bare formaninger. 

Noen råd?

Anonymkode: 9ae0a...949

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker han internett hjemme hos dere? Får han middag hos dere?

Rene klær?

Bytt passord på internett...han får passord om han hjelper til hjemme...

Klær.. ikke vask hans klær lengre..skal han ha på seg klær..må han vaske..eller gå i møkkete klær...

Mat....la han lage middag...eller om han skal spise..må han handlet ting...

Han blir snart 18...han må bare bite i det sure eple og skjønne at man kan ikke chille resten av livet..

Får han lomme penger av dere? Slutt med det.. Han må fortjene dem.

Du får kjøpt vekkerklokke som eks lager helvetes lyd...og du må eks slå inn 5 tall for at den skal slutte. Eller Klokker som ringer og flyr rundt rommet..eneste måten å få den til å slutte er å fange den 🤣

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det å forsove seg kan jeg ikke kjenne meg igjen i, men dette må å være skolelei!

På videregående ante jeg ikke hva jeg skulle bli. Jeg valgte en linje som krevde å gå ut i læra, men det ville jeg ikke. Jeg skulle si meg fornøyd med kassa på kiwi for alltid, tydeligvis. Dette endret seg raskt og jeg tok et nytt år på videregående og ut i læra for noe som interesserte meg. Det ble et fagbrev på meg. Alle spurte om jeg ikke hadde tenkt å studere til noe mer etterhvert. Og det skulle jeg ALDRI, for jeg var ferdig med skole! ...  Etter et par år så fant jeg ut at jeg ville ta høyere utdanning. Da ble det påbygg på meg og nå er jeg på vei til høyere studier ved universitetet. 

Han vil vokse opp og bli mer moden og se at fremtiden har mer å bringe. Bare vent :) 

Anonymkode: 11ed0...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (24 minutter siden):

Bruker han internett hjemme hos dere? Får han middag hos dere?

Rene klær?

Bytt passord på internett...han får passord om han hjelper til hjemme...

Klær.. ikke vask hans klær lengre..skal han ha på seg klær..må han vaske..eller gå i møkkete klær...

Mat....la han lage middag...eller om han skal spise..må han handlet ting...

Han blir snart 18...han må bare bite i det sure eple og skjønne at man kan ikke chille resten av livet..

Får han lomme penger av dere? Slutt med det.. Han må fortjene dem.

Du får kjøpt vekkerklokke som eks lager helvetes lyd...og du må eks slå inn 5 tall for at den skal slutte. Eller Klokker som ringer og flyr rundt rommet..eneste måten å få den til å slutte er å fange den 🤣

Hahaha, takk for vekkeklokkeråd😂Ser for meg en hoppende klokke og en trøtt gutt som må opp og fange den😂Hvis det virkelig er fordi han ikke våkner at han forsover seg, bør han jo ha en skikkelig vekkerklokke ja.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det å forsove seg kan jeg ikke kjenne meg igjen i, men dette må å være skolelei!

På videregående ante jeg ikke hva jeg skulle bli. Jeg valgte en linje som krevde å gå ut i læra, men det ville jeg ikke. Jeg skulle si meg fornøyd med kassa på kiwi for alltid, tydeligvis. Dette endret seg raskt og jeg tok et nytt år på videregående og ut i læra for noe som interesserte meg. Det ble et fagbrev på meg. Alle spurte om jeg ikke hadde tenkt å studere til noe mer etterhvert. Og det skulle jeg ALDRI, for jeg var ferdig med skole! ...  Etter et par år så fant jeg ut at jeg ville ta høyere utdanning. Da ble det påbygg på meg og nå er jeg på vei til høyere studier ved universitetet. 

Han vil vokse opp og bli mer moden og se at fremtiden har mer å bringe. Bare vent :) 

Anonymkode: 11ed0...8ff

Så flott at du fant lyst og motivasjon! Jeg håper virkelig han blir mer motivert med årene. Det må jo være vanskelig og slitsomt som det er nå...For ikke å snakke om når han skal klare seg selv og egentlig ikke har lyst til noe som helst. Det er ikke greit for alle å vite hva de vil med livet i den alderen, det forventer jeg så absolutt ikke. Men litt engasjement og innsats hadde jo hjulpet litt....

Ts

Skrevet (endret)

Har han aldri hjulpet særlig til i hjemmet? Det er jo helt normalt at tenåringer gjør ting i hjemmet. Rydde/vasket rommet sitt, vaske klær - henge opp/tørketrommel, ut/inn av oppvaskmaskinen - støvsuge o.l . 

Hvorfor du ikke har lært sønnen din disse tingene kan du ikke klage over nå. Tror det er mange mødre der ute som syr puter under armene på sønnene, ihvertfall når det kommer til husarbeid. 

Og da kommer vi tilbake til det å kunne jobbe = fortjeneste, gjør man ting i hjemmet så får man lommepenger. Han har kanskje aldri hatt denne goden så han ser ikke verdien/vitsen ved å arbeide eller skole?! Forstår godt han er skolelei, men her tror jeg det er flere faktorer som spiller inn som faktisk har med helt vanlig oppdragelse å gjøre. Han kommer til å få motivasjon når han opplever motgang og mestring, for han har ikke hatt nok mestring ei motgang til å håndtere, disse tingene er også med på å utvikle modenhet. Så det kommer vel….. 

Endret av kraftwerk
Skrevet

Hva motiverer han til å gjøre en ekstra innsats?

Ønsker han seg noe spesielt- eksempel lappen på bil/motorsykkel eller lignende? Motiveres han av ekstra penger inn? 

Prøv å finne ut om han har noen ønsker eller drømmer som han er villig til å jobbe for å oppnå. 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe som har kommet over natten? Eller har han hatt motforestillinger mot å bidra hele tiden. Jeg tenker at det kanskje er litt sent å oppdra en person som snart er voksen?

Anonymkode: 3788c...da2

AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (41 minutter siden):

Hva motiverer han til å gjøre en ekstra innsats?

Ønsker han seg noe spesielt- eksempel lappen på bil/motorsykkel eller lignende? Motiveres han av ekstra penger inn? 

Prøv å finne ut om han har noen ønsker eller drømmer som han er villig til å jobbe for å oppnå. 

Det er akkurat det som er så vanskelig. Han ser hvor kjekt det er med penger på konto, men klarer likevel ikke bli motivert nok til å gjøre en skikkelig innsats for det. Han har drømmer og ønsker, men da vil han jobbe minst mulig. Det er jo ikke så sannsynlig at det kommer til å funke. Han trenger penger og jobb, men klarer likevel ikke å finne motivasjon til å jobbe mer. Jeg forstår at dette kan være en vanskelig tid og at ikke alle har livet klart for seg i den alderen. Jeg er bare bekymret fordi han ikke legger noen særlig innsats, og at han er så negativ.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (51 minutter siden):

Har han aldri hjulpet særlig til i hjemmet? Det er jo helt normalt at tenåringer gjør ting i hjemmet. Rydde/vasket rommet sitt, vaske klær - henge opp/tørketrommel, ut/inn av oppvaskmaskinen - støvsuge o.l . 

Hvorfor du ikke har lært sønnen din disse tingene kan du ikke klage over nå. Tror det er mange mødre der ute som syr puter under armene på sønnene, ihvertfall når det kommer til husarbeid. 

Og da kommer vi tilbake til det å kunne jobbe = fortjeneste, gjør man ting i hjemmet så får man lommepenger. Han har kanskje aldri hatt denne goden så han ser ikke verdien/vitsen ved å arbeide eller skole?! Forstår godt han er skolelei, men her tror jeg det er flere faktorer som spiller inn som faktisk har med helt vanlig oppdragelse å gjøre. Han kommer til å få motivasjon når han opplever motgang og mestring, for han har ikke hatt nok mestring ei motgang til å håndtere, disse tingene er også med på å utvikle modenhet. Så det kommer vel….. 

Jeg har tenkt at han må kunne hjelpe til hjemme uten å få betalt for det. Lommepenger har han fått. Men nå er han i en alder hvor han vil være med på mer som koster, ønsker seg dyrere klær etc og derfor har vi oppfordret til jobb. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre det ikke er så uvanlig oppførsel av ungdom.

Jeg jobber et sted der mange unge har jobb et par år før de studerer, og gjengangeren er at de sluntrer unna om de kan og er ofte "syke". 

Men noen ganger utdanner de seg innen dette yrket og kommer tilbake og er da blitt voksne og har fått mer arbeidsmoral på veien. 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det har vært en gjenganger med en del av de yngre (17-21 år ) som har jobbet her.

Anonymkode: b7ddf...48b

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt at han må kunne hjelpe til hjemme uten å få betalt for det. Lommepenger har han fått. Men nå er han i en alder hvor han vil være med på mer som koster, ønsker seg dyrere klær etc og derfor har vi oppfordret til jobb. 

Ts

Har han egne (reelle) utgifter eller betaler dere disse tingene for han om han ikke klarer å betale selv?

Det kan kanskje hjelpe å gi han en reell utgift, som feks klær, kino eller lignende. Dersom han vil ha dette må han jobbe og tjene penger, og ser da at han kan kjøpe seg nye klær feks.

Dersom dere betaler for han uten at han må gjøre noe for det, vil han ikke lære seg at det lønner seg å jobbe. Men da må dere være strenge og faktisk ikke betale nye klær eller kino eller lignende, og la han kjenne litt på å ønske seg noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (13 minutter siden):

Har han egne (reelle) utgifter eller betaler dere disse tingene for han om han ikke klarer å betale selv?

Det kan kanskje hjelpe å gi han en reell utgift, som feks klær, kino eller lignende. Dersom han vil ha dette må han jobbe og tjene penger, og ser da at han kan kjøpe seg nye klær feks.

Dersom dere betaler for han uten at han må gjøre noe for det, vil han ikke lære seg at det lønner seg å jobbe. Men da må dere være strenge og faktisk ikke betale nye klær eller kino eller lignende, og la han kjenne litt på å ønske seg noe. 

Vi betaler tlf for han, og han får det han trenger av nødvendig klær/utstyr. Men vil han ha noe utenom må han betale mye selv. Vi har snakket mye med han om dette, at nå er det mye han vil gjøre og mye han ønsker deg, og da må han faktisk jobbe for dette. Han sier han forstår, men plutselig skal han ikke jobbe likevel, har ikke blitt satt opp på vakt osv... 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi betaler tlf for han, og han får det han trenger av nødvendig klær/utstyr. Men vil han ha noe utenom må han betale mye selv. Vi har snakket mye med han om dette, at nå er det mye han vil gjøre og mye han ønsker deg, og da må han faktisk jobbe for dette. Han sier han forstår, men plutselig skal han ikke jobbe likevel, har ikke blitt satt opp på vakt osv... 

Ts

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg gjør det med mine tenåringer. Ikke sikkert det fungerer på din, men det kan jo hjelpe å reflektere litt rundt hvordan andre gjør det.

Våre tenåringer får fast ukelønn og klespenger. Ukelønna skal dekke utgifter de har til godteri, sminke og annet dilldall.

Klespengene skal dekke utgifter til klær.

Dersom de bruker opp pengene på noe annet, får de ikke klær eller godteri av oss. Eller andre ting uten spesiell avtale.

For å få ukelønn og klespenger må de hjelpe til hjemme med faste oppgaver som å tømme oppvaskmaskinen eller gå ut med søpla, brette klær eller vaske klær eller lignende. De forventes også å hjelpe til med å bære inn matvarer, lage middag en sjelden gang.

På den måten har vi gitt dem en fast inntekt som de må jobbe for, faste utgifter som de selv må dekke og egenbestemmelse over egne penger. Det er utrolig hvordan det endrer perspektivet på penger om du tjener pengene selv, og derette skal kjøpe deg noe vs. det å få en gjenstand/klær/godis spandert av andre. Plutselig begynte de å bry seg om de kjøpte godis på kinoen eller på kiosk, ville heller på matbutikk fordi det var billigere. Osv.

OBS: vi har hatt noen episoder med "jeg trenger ikke penger, så jeg gidder ikke gjøre noe". Da får de beskjed om at pengene er riktignok lønn for å "jobbe", men de forventes å gjøre jobben uansett om de "trenger" pengene eller ikke. Alle i husholdningen må bidra etter evne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (1 time siden):

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg gjør det med mine tenåringer. Ikke sikkert det fungerer på din, men det kan jo hjelpe å reflektere litt rundt hvordan andre gjør det.

Våre tenåringer får fast ukelønn og klespenger. Ukelønna skal dekke utgifter de har til godteri, sminke og annet dilldall.

Klespengene skal dekke utgifter til klær.

Dersom de bruker opp pengene på noe annet, får de ikke klær eller godteri av oss. Eller andre ting uten spesiell avtale.

For å få ukelønn og klespenger må de hjelpe til hjemme med faste oppgaver som å tømme oppvaskmaskinen eller gå ut med søpla, brette klær eller vaske klær eller lignende. De forventes også å hjelpe til med å bære inn matvarer, lage middag en sjelden gang.

På den måten har vi gitt dem en fast inntekt som de må jobbe for, faste utgifter som de selv må dekke og egenbestemmelse over egne penger. Det er utrolig hvordan det endrer perspektivet på penger om du tjener pengene selv, og derette skal kjøpe deg noe vs. det å få en gjenstand/klær/godis spandert av andre. Plutselig begynte de å bry seg om de kjøpte godis på kinoen eller på kiosk, ville heller på matbutikk fordi det var billigere. Osv.

OBS: vi har hatt noen episoder med "jeg trenger ikke penger, så jeg gidder ikke gjøre noe". Da får de beskjed om at pengene er riktignok lønn for å "jobbe", men de forventes å gjøre jobben uansett om de "trenger" pengene eller ikke. Alle i husholdningen må bidra etter evne. 

Høres ut som dere har fått til en bra løsning. Jeg synes han bør tjene litt penger selv også, siden han har blitt så stor. Vi har ikke rå til å gi han flere hundre kroner hver uke, det blir jo fort dyrt om han hver uke skal få både ukepenger og penger til klær. Han får penger til helgen også, men det er ikke snakk om mye. Disse må han disponere gjennom helgen. Og han må også hjelpe til hjemme, men det er liksom så tiltak med mye.

Ts

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Høres ut som dere har fått til en bra løsning. Jeg synes han bør tjene litt penger selv også, siden han har blitt så stor. Vi har ikke rå til å gi han flere hundre kroner hver uke, det blir jo fort dyrt om han hver uke skal få både ukepenger og penger til klær. Han får penger til helgen også, men det er ikke snakk om mye. Disse må han disponere gjennom helgen. Og han må også hjelpe til hjemme, men det er liksom så tiltak med mye.

Ts

Det forstår jeg godt at du tenker :-). Lykke til!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Han har fått lommepenger uten å gjøre noe? Det er akkurat dette jeg poengterer i mitt innlegg, du har ikke lært han verdien av å jobbe = fortjeneste. Jeg kan med hånden på hjertet si at 95% av ALLE familier gjør det jeg beskrev, oppgaver i hjemmet = lommepenger. 

Hvis han vil på et "dyrere" arrangement så kan han gjøre en større oppgave i hjemmet, f.eks vaske bil, eller noe i den duren. Altså større oppgave som vil spare deg eller far for tid. Dette er helt normalt, og du kan skylde på deg selv og pappaen som ikke har opplært guttungen skikkelig. Gutten vil ingenting, han vil bare ha og få - det er en temmelig god grunn til det. Og det er fordi dere/du har sydd puter under armene hans, og bare gitt han hele livet og han har selv aldri bidratt og tror alt faller i fanget hans. Slik fungerer ikke livet, men det er slik dere har lært han. 

En jobb høres veldig bra ut, oppmuntre han til dette og prat med han om at det er slik livet er. Hvis han er veldig umotivert, kanskje det hjelper hvis dere har en avtale der du kjører han et par ganger i uka på skolen. Feks på mandag hvor han aldri dukker opp.

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (1 time siden):

Han har fått lommepenger uten å gjøre noe? Det er akkurat dette jeg poengterer i mitt innlegg, du har ikke lært han verdien av å jobbe = fortjeneste. Jeg kan med hånden på hjertet si at 95% av ALLE familier gjør det jeg beskrev, oppgaver i hjemmet = lommepenger. 

Hvis han vil på et "dyrere" arrangement så kan han gjøre en større oppgave i hjemmet, f.eks vaske bil, eller noe i den duren. Altså større oppgave som vil spare deg eller far for tid. Dette er helt normalt, og du kan skylde på deg selv og pappaen som ikke har opplært guttungen skikkelig. Gutten vil ingenting, han vil bare ha og få - det er en temmelig god grunn til det. Og det er fordi dere/du har sydd puter under armene hans, og bare gitt han hele livet og han har selv aldri bidratt og tror alt faller i fanget hans. Slik fungerer ikke livet, men det er slik dere har lært han. 

En jobb høres veldig bra ut, oppmuntre han til dette og prat med han om at det er slik livet er. Hvis han er veldig umotivert, kanskje det hjelper hvis dere har en avtale der du kjører han et par ganger i uka på skolen. Feks på mandag hvor han aldri dukker opp.

Dette har nok ikke bare med oppdragelse å gjøre. Uansett, gjort er gjort, det nytter ikke å sitte her nå og tenke på hva vi gjorde feil. Kommer ingen vei med det. Så det er unødvendig å i det hele tatt skrive mer om den saken. Og ja, han har fått lommepenger uten at vi kaller det lønn. Han har hatt oppgaver i hjemmet, men han får ikke lønn for det han gjør. I praksis blir det det samme, han gjør nor og får lommepenger, eller som du skriver-får lommepenger for å gjøre noe. Hva er egentlig forskjellen? Vi gjør det samme, men du sier kanskje til din at han får lommepenger hvis han gjør noe. Jeg sier det ikke sånn. 

Hvis jeg skal kjøre han til skolen går det 1 time, det har jeg stort sett ikke anledning til på morningen. Men fint forslag. Jeg er med på at han gjerne kan få goder, og at han kan oppmuntres ved å gjøre noe til en positiv opplevelse for han.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vis han hvordan han vasker klær, så kan han begynne å vaske egne klær

Steng nettet om kvelden så han ikke holder det gående til langt ut på natt

Hjelp han med å øve til prøve, har han ikke boka må dere enten reise til skolen for å hente den, eller så finner dere informasjon på nettet. 

Anonymkode: 55973...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vis han hvordan han vasker klær, så kan han begynne å vaske egne klær

Steng nettet om kvelden så han ikke holder det gående til langt ut på natt

Hjelp han med å øve til prøve, har han ikke boka må dere enten reise til skolen for å hente den, eller så finner dere informasjon på nettet. 

Anonymkode: 55973...4ae

Jeg hadde gledelig kjørt til skolen om det ikke var så langt. Takk for råd!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...