Gå til innhold

Legekontoret - frekke sekretærer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 8.23):

Hei. 

Jeg har gått til samme legekontor siden jeg var barn, men har vel i grunn sjelden hatt noe med fastlegen å gjøre. Det siste året derimot, har jeg måttet ha en del med legen å gjøre, grunnet diverse hendelser som har ført til sterk depresjon. Fastlegen er egentlig en veldig fin og ålreit lege, men sekretærene derimot.... 😮 Jeg tror aldri jeg har vært borti mindre serviceinnstilte mennesker - og ikke nok med det, men de er jo faktisk skikkelig frekke og nedlatende?!

Første gang trodde jeg at jeg bare hadde møtt på en ansatt med en dårlig dag, men det siste året har jeg skjønt at dette faktisk er en greie på dette legekontoret. Av nysgjerrighet har jeg lest anmeldelser på legelisten og ser at jeg ikke er den eneste som sliter med dette.

Forstår ikke helt hva som er årsaken? Er det noen sekretærer på legekontor her inne som har lyst til å dele litt om hva som kan ligge bak denne type oppførsel ovenfor pasienter? Snakket med pappa som også har fastlegen sin der, og han kunne fortelle det samme. Men han sier at man "bare må sette dem på plass, så skjerper de seg", men i min tilstand er det rett og slett ikke alltid jeg har overskudd til å sette dem på plass. Og hvorfor skal man måtte gjøre det hver eneste gang? 

Anonymkode: 7170f...5e3

Trodde mente frekke i positiv forstand… skuffa😂😂

Anonymkode: 71f61...a7c

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 12.18):

Helt oppriktig.Bare glad for at jeg ringte og ikke møtte opp personlig.Da hadde jeg vel fått en klem....

Anonymkode: 3553f...023

Gud forby!!!

Anonymkode: 5a253...ce7

Helt seriøst. Vet jeg av og til kunne vært blidere, men gjør mitt beste. 

Det er så mange sure pas som ringer f.eks for å «bestille seg» en sykmeld. Noen har vært borte fra arbeid i to uker og sier de ikke visste at de måtte kontakte oss med en gang når de finner ut at ikke kan bruke egenmelding. Så har vi de som ringer minst en gang ukentlig for time. Og de som blir rasende fordi jeg ikke kan skrive et notat i farten, gå inn til lege og si at vedkommende vil ha AB eller henvisning et sted. Når jeg svarer at de må ha time er det jo selvsagt jeg som er et brødhode for de VET jo hva de trenger. Jeg må bare si det til legen, så sitter de hjemme i mens. 

Savner virkelig å slippe å arbeide med mennesker. 

Anonymkode: d29ba...04c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Silva Pluvialis skrev (På 25.4.2022 den 11.58):

På mitt legekontor kan man bestille legetime selv på nett. Man trenger ikke å ringe. Er ikke det vanlig?

På mitt kontor kan man kun bestille time til seg selv. Skal jeg ha time til barna må jeg sitte i telefonkø og snakke med verdens frekkeste helsesekretær.  Hvis hun virkelig ikke har dagen pleier hun bare å legge på. Da kan du drite i å få time den dagen. 

Anonymkode: 10e9c...030

• Liker 3
AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 11.38):

Jævlig spesielt å nekte å oppgi grunnen til at man skal ha legetime. Hvordan skal de da kunne vurdere om du skal prioriteres eller ikke? Hva tror du sekretæren kommer til å bruke denne opplysningen til? Folk ass🙄 

Ellers enig i at det er mye sure sugger ute og går på legekontorer. Men jaggu mange trivelige også, jeg vil si det er sånn 50/50. Skal sies at jeg har jobbet rundt dem på sykehus også og dette styrker den erfaringen. 

Anonymkode: 34b27...fad

Nei, det er det ikke. Det kan være veldig privat! Ting man gruer seg til, og virkelig må manne/kvinne seg opp til å si til fastlegen. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På mitt kontor kan man kun bestille time til seg selv. Skal jeg ha time til barna må jeg sitte i telefonkø og snakke med verdens frekkeste helsesekretær.  Hvis hun virkelig ikke har dagen pleier hun bare å legge på. Da kan du drite i å få time den dagen. 

Vårt legesenter har heller ikke bestilling på nett som alternativ. 

Anonymkode: ee84e...74b

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er så mange sure pas som ringer f.eks for å «bestille seg» en sykmeld. Noen har vært borte fra arbeid i to uker og sier de ikke visste at de måtte kontakte oss med en gang når de finner ut at ikke kan bruke egenmelding. Så har vi de som ringer minst en gang ukentlig for time. Og de som blir rasende fordi jeg ikke kan skrive et notat i farten, gå inn til lege og si at vedkommende vil ha AB eller henvisning et sted. Når jeg svarer at de må ha time er det jo selvsagt jeg som er et brødhode for de VET jo hva de trenger. Jeg må bare si det til legen, så sitter de hjemme i mens. 

Kanskje du skal finne en annen jobb?

Det er lov å ikke vite at man må ringe med en gang, og det er lov å ha behov for time ukentlig. Det er syke mennesker du snakker om. Kanskje er lunta litt kort og de er litt urimelig sure enkelte, men det er syke og har sannsynligvis ikke overskudd til alt av regler og papirmøller. Du kan synes det er kjipt, men du er den profesjonelle og bør være blid og møte med respekt. Er du så dritlei at du savner å slippe arbeide med mennesker bør du gjøre menneskene den tjenesten å bytte jobb.  Mange gruer seg for å ringe til legen, så er du den de møter, det må du tenke på.

Anonymkode: 73b28...09c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Hva med å få deg kontorjobb på sykehus isteden? Da slipper du pasientkontakt og pasienter slipper å møte deg? Jeg har helt fantastiske legesekretærer der jeg er nå. Uansett hva jeg tar kontakt for møter de meg på en god, profesjonell måte. Jeg setter veldig pris på det, men tenker og at det er et minimum i den jobben de har.

Anonymkode: af0c1...e87

• Liker 5

Hvorfor er det et problem med pasienter som trenger time ofte? 

Anonymkode: 704a3...2c6

• Liker 4
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er lov å ikke vite at man må ringe med en gang, og det er lov å ha behov for time ukentlig. Det er syke mennesker du snakker om. Kanskje er lunta litt kort og de er litt urimelig sure enkelte, men det er syke og har sannsynligvis ikke overskudd til alt av regler og papirmøller. Du kan synes det er kjipt, men du er den profesjonelle og bør være blid og møte med respekt. Er du så dritlei at du savner å slippe arbeide med mennesker bør du gjøre menneskene den tjenesten å bytte jobb.  Mange gruer seg for å ringe til legen, så er du den de møter, det må du tenke på.

👏👏👏

• Liker 1
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i alt du skriver her. 

Jeg jobber også i et yrke hvor jeg møter mange sinte og sure mennesker, men jeg er fullstendig klar over at dette er sårbare, usikre og frustrerte mennesker. Så da må jeg være profesjonell, og møte disse menneskene der de er og oppføre meg skikkelig mot dem. Det er tross alt jeg som er yrkesutøveren her. 

Og ja, noen av spørsmålene og ting de ikke forstår, er selvsagte for meg. Men mye av det som er selvsagt, er fordi jeg jobber i yrket mitt og vet reglene. Også er det så viktig at vi som jobber med mennesker forstår at de vi er i kontakt med har ulike bakgrunner, kognitiv utvikling og nettverk, som påvirker deres forståelse. 

Anonymkode: 60bf1...9b3

• Liker 3
  • Hjerte 1

Jeg har jobbet som sekretær på sykehus. De fleste som ringte var ikke spesielt imponert over ventetiden  for å få høreapparat. Jeg kunne ikke gjøre boe med de annet en å råde de til å få fastlege til å sende en purring. De var to års ventetid så jeg forsto frustrasjonen og var enig i at to år er veldig menge. Jeg forsøkte alltid å være litt personlig, da ble de i bedre humør.

Anonymkode: 1e320...5bb

• Liker 1

Opplever mitt legekontor som lite serviceinnstilt selv, får aldri akuttime, selv om legen min en gang sa det var viktig å be om det når jeg hadde sterke magesmerter. (Jeg kan lettere få tarmslyng grunnet en tilstand jeg har hatt hele livet). 
Men forstår jo absolutt hvorfor det må siles ut. Det er ikke uendelig med kapasitet og det er ingen hemmelighet at enkelte går svært ofte til lege og er av den kranglete typen. 

Anonymkode: 0381b...820

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig i alt du skriver her. 

Jeg jobber også i et yrke hvor jeg møter mange sinte og sure mennesker, men jeg er fullstendig klar over at dette er sårbare, usikre og frustrerte mennesker. Så da må jeg være profesjonell, og møte disse menneskene der de er og oppføre meg skikkelig mot dem. Det er tross alt jeg som er yrkesutøveren her. 

Og ja, noen av spørsmålene og ting de ikke forstår, er selvsagte for meg. Men mye av det som er selvsagt, er fordi jeg jobber i yrket mitt og vet reglene. Også er det så viktig at vi som jobber med mennesker forstår at de vi er i kontakt med har ulike bakgrunner, kognitiv utvikling og nettverk, som påvirker deres forståelse. 

Anonymkode: 60bf1...9b3

Gode refleksjoner her.

Jeg jobber også i et yrke med mange sinte og sure mennesker som er svært urimelige. Men, som den profesjonelle vet jeg at dette er slitne, frustrerte og redde mennesker, som har grudd seg til å ringe til nettopp meg. Møte med meg avgjør om de kommer til å ta kontakt neste gang, noe det er svært ønskelig at de gjør. Så får jeg debriefe med en kollega etterpå om det blir for heftig. 

Som legesekretær får du jo inn alle. Jeg kan på et vis skjønne at noen "ringer og bestiller en sykemelding" og, kanskje er avtalen med legen at de faktisk skal forlenge om de trenger det, og at belastningen med å komme inn på kontoret er ganske høy. Man trenger ikke møte opp på kontoret for alle mulige henvisninger heller, hvis legen er kjent med problemstillingen fra før. Kanskje er dette personer med svært nedsatt funksjon akkurat nå, som bruker all sin energi på lege, nav, papirer, søknader, usikkerhet og logistikk. Snu tankegangen din, helsesekretær, og tenk at du skal være den som gjør det vanskelige litt mindre vanskelig, og kanskje er du også den eneste samtalen denne personen har i løpet av dagen. Gjør den god. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Jeg tror også at dette er det "normale" dessverre. Gjerne 1 som er grei og resten er sure hespetre. Jeg kan egentlig skjønne det litt. Jobber med kunder og innimellom vil man nærmest kvele de i ren sinne. Men hvis man går på jobb og er sint og sur i det man starter, da er det noe svært feil. Da må man gjøre om på yrket, mer avbalansering, mer hygge, mer avlasting, osv. For det er ikke rett at tilfeldige pasienter skal få kjeftesmella til sekretærer fordi pasienten som ringte inn FØR var en drittstøvel. Og fordi Trygve og Lene er frekke og sytete pasienter, så skal uansett Lars og Tove få en grei samtale og bli trodd når de sier de må ha hjelp.

Det rare er at jeg syns ofte de som er på labratoriene kanskje er de som er mest hyggelige og hjelpsomme. Mens leger og sekretærer såvidt tar deg seriøst.

Anonymkode: fcd6e...d7c

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror også at dette er det "normale" dessverre. Gjerne 1 som er grei og resten er sure hespetre. Jeg kan egentlig skjønne det litt. Jobber med kunder og innimellom vil man nærmest kvele de i ren sinne. Men hvis man går på jobb og er sint og sur i det man starter, da er det noe svært feil. Da må man gjøre om på yrket, mer avbalansering, mer hygge, mer avlasting, osv. For det er ikke rett at tilfeldige pasienter skal få kjeftesmella til sekretærer fordi pasienten som ringte inn FØR var en drittstøvel. Og fordi Trygve og Lene er frekke og sytete pasienter, så skal uansett Lars og Tove få en grei samtale og bli trodd når de sier de må ha hjelp.

Det rare er at jeg syns ofte de som er på labratoriene kanskje er de som er mest hyggelige og hjelpsomme. Mens leger og sekretærer såvidt tar deg seriøst.

Anonymkode: fcd6e...d7c

Tryge og Lene skal også få grei samtale og bli trodd når de sier de må ha hjelp, du kan ikke differansiere behandlingen etter hvordan du liker pasientene. Det er det som kalles å være profesjonell. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...