Gå til innhold

Legekontoret - frekke sekretærer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har gått til samme legekontor siden jeg var barn, men har vel i grunn sjelden hatt noe med fastlegen å gjøre. Det siste året derimot, har jeg måttet ha en del med legen å gjøre, grunnet diverse hendelser som har ført til sterk depresjon. Fastlegen er egentlig en veldig fin og ålreit lege, men sekretærene derimot.... 😮 Jeg tror aldri jeg har vært borti mindre serviceinnstilte mennesker - og ikke nok med det, men de er jo faktisk skikkelig frekke og nedlatende?!

Første gang trodde jeg at jeg bare hadde møtt på en ansatt med en dårlig dag, men det siste året har jeg skjønt at dette faktisk er en greie på dette legekontoret. Av nysgjerrighet har jeg lest anmeldelser på legelisten og ser at jeg ikke er den eneste som sliter med dette.

Forstår ikke helt hva som er årsaken? Er det noen sekretærer på legekontor her inne som har lyst til å dele litt om hva som kan ligge bak denne type oppførsel ovenfor pasienter? Snakket med pappa som også har fastlegen sin der, og han kunne fortelle det samme. Men han sier at man "bare må sette dem på plass, så skjerper de seg", men i min tilstand er det rett og slett ikke alltid jeg har overskudd til å sette dem på plass. Og hvorfor skal man måtte gjøre det hver eneste gang? 

Anonymkode: 7170f...5e3

• Liker 15
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle hva sekretærene gjør som plager deg? Litt lettere å svare når vi forstår problemet du har.

• Liker 13
Skrevet

Jeg trur dette er vanlig på alle legekontor. Det er ei som er kjempekoselig, mens de andre bjeffer som illsinte chihuahua bikkjer. 
Jeg er en som aldri får feber og da får jeg heller ikke time til lege eller blodprøve av disse chihuahuaene, men hun koselige gir meg time så jeg evt kan få antibiotika eller andre medisiner.

Jeg gidder ikke sette de på plass, jeg bare skriver på legelisten. Refser de som satt på vakttelefon idag mellom 13-13.30, så kan de selv finne ut hvem som refses. Samtidig kan jeg skrive st alle skulle vært som «Solfrid» og fastlege.

• Liker 27
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem hos en tidligere fastlege. Helsesekretæren der var altså så utrivelig. Svarte surt. Kjeftet uten grunn. Klaget. Pappa hadde samme fastlege og han opplevde det samme som meg. Jeg byttet faktisk fastlege ene og alene av den grunn. 

Anonymkode: 120c1...c40

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke at de spør om hva legetimen gjelder. Hun ene sekretæren er hyggelig og behjelpelig.  Den andre alltid potte sur og iskald.  Ellers er det så lydt mellom doktorens kontor og venterommet at de som venter kan høre samtalen som foregår der inne. 🙄

Anonymkode: 967c3...3d0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, hun dama i resepsjonen er så utrolig sur hele tiden! 

Anonymkode: 11908...4a3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av grunnen er at de er i en form for «maktposisjon» hvor de sitter og selekterer ut hvilke pasienter som skal få hastetime osv. De er lavt utdannet og de synes jeg oppfører seg verst om de får noen form for makt/myndighet/ansvar. Jeg tror de føler seg litt som en lege på et vis.

Anonymkode: 8e46d...886

• Liker 23
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Åh dette tror jeg er ganske vanlig. Her i bygda så er det ei i resepsjonen som er grei, resten er sure hespetre. Aner ikke hvorfor det er sånn, mulig det er kulturen hos helsesekretærer?!? De oppfører seg som leger, skjønner at de skal sile og vurdere henvendelser, men å bastant avvise noen som åpenbart trenger helsehjelp her og nå er definitivt ikke greit. 

Anonymkode: c26bb...9a0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg har gått til samme legekontor siden jeg var barn, men har vel i grunn sjelden hatt noe med fastlegen å gjøre. Det siste året derimot, har jeg måttet ha en del med legen å gjøre, grunnet diverse hendelser som har ført til sterk depresjon. Fastlegen er egentlig en veldig fin og ålreit lege, men sekretærene derimot.... 😮 Jeg tror aldri jeg har vært borti mindre serviceinnstilte mennesker - og ikke nok med det, men de er jo faktisk skikkelig frekke og nedlatende?!

Første gang trodde jeg at jeg bare hadde møtt på en ansatt med en dårlig dag, men det siste året har jeg skjønt at dette faktisk er en greie på dette legekontoret. Av nysgjerrighet har jeg lest anmeldelser på legelisten og ser at jeg ikke er den eneste som sliter med dette.

Forstår ikke helt hva som er årsaken? Er det noen sekretærer på legekontor her inne som har lyst til å dele litt om hva som kan ligge bak denne type oppførsel ovenfor pasienter? Snakket med pappa som også har fastlegen sin der, og han kunne fortelle det samme. Men han sier at man "bare må sette dem på plass, så skjerper de seg", men i min tilstand er det rett og slett ikke alltid jeg har overskudd til å sette dem på plass. Og hvorfor skal man måtte gjøre det hver eneste gang? 

Anonymkode: 7170f...5e3

Jeg har byttet legekontor mange ganger fordi jeg har flyttet mye. Jeg har kommet frem til at det nok er et eget kurs disse menneskene har tatt. For det er umulig å bli så lite vennlig i møte med mennesker uten at det er tillært. Har til gode å møte en eneste hyggelig legesekretær, og ila korona var de brutale. Avbryter, snakker ned, hører ikke og har ingen varme el forståelse i sin kommunikasjon og du vegrer deg sterkt dor å ringe sit ever again.

de hadde hatt mye å lære av en uke på et våre større Dyresykehus. Hadde de jobbet der hadde de fått sparleb for slik oppførsel. 

Anonymkode: b9d01...575

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem med mitt legekontor. Vurderte faktisk å bytte fastlege pga. dette, men ble overtalt til å la være av venner og bekjente, fordi fastlegen er veldig flink. 

Husker en gang både mannen og jeg var syke, og mannen ringte sitt legekontor og fikk time med en gang uten spørsmål. Så ringte jeg mitt legekontor og forklarte at jeg er syk og har behov for en legetime og fikk kontraspørsmålet: «Har du ikke noen egenmeldingsdager du kan bruke?». «Uhh, joda», svarte jeg, «men jeg vil gjerne ha en time i tilfelle jeg behøver noe medisin eller noe…». «Har du prøvd hostesaftene de har på apoteket?», var spørsmålet da. 🙄🤦‍♀️ Jeg måtte faktisk krangle meg til å få en time, og da jeg kom til legen viste det seg at jeg var såpass syk at jeg måtte ha antibiotika/penicillin (husker ikke nøyaktig) 🙄🤦‍♀️

En annen gang da jeg var syk fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en time -2 måneder (!!) etter! Jeg svarte at dersom jeg fortsatt er syk om 2 måneder har jeg oppsøkt legevakt for lenge siden. «Ok», svarte legesekretæren, og la på. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

I dag har legekontoret til mannen en nettside hvor han kan velge en time etter eget forgodtbefinnende, både samme dag og andre dager samme uke. Mitt legekontor har ikke det, og jeg må fortsatt ringe og få time på legesekretærens «nåde». 🙄🤦‍♀️ 
Dette fører selvsagt til at jeg kvier meg for å gå til legen, og kun gjør det dersom jeg absolutt må. Har kroniske plager som absolutt burde vært utredet, men tør ikke starte prosessen…

Anonymkode: 4773a...daa

• Liker 10
Skrevet

Jeg byttet fastlege en gang nettopp pga to legesekretærer som jobbet der, selv om fastlegen var bra. Orket rett og slett ikke mere av de to damene. De klarte t.o.m å svare frekt når man kontaktet legekontoret via Pasientsky. Og jeg var ikke den eneste som byttet pga de. 

Feks så ringte jeg en gang på vegne av datteren min da hun trengte en attest fra legen pga hun var på skolen til kl 16 og rakk ikke å ringe selv (dette var før man kunne kontakte lege via nett), og legesekretæren bjeffet til meg «du vet at datteren din er over 16 og gammel nok til å ringe selv ja??». Fullstendig klar over det, men hun har ikke tid til å sitte i telefonkø i evigheter for å komme igjennom når hun er på skolen. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har byttet legekontor mange ganger fordi jeg har flyttet mye. Jeg har kommet frem til at det nok er et eget kurs disse menneskene har tatt. For det er umulig å bli så lite vennlig i møte med mennesker uten at det er tillært. Har til gode å møte en eneste hyggelig legesekretær, og ila korona var de brutale. Avbryter, snakker ned, hører ikke og har ingen varme el forståelse i sin kommunikasjon og du vegrer deg sterkt dor å ringe sit ever again.

de hadde hatt mye å lære av en uke på et våre større Dyresykehus. Hadde de jobbet der hadde de fått sparleb for slik oppførsel. 

Anonymkode: b9d01...575

Jeg jobber på dyreklinikk, og har sittet mye i resepsjonen, og mange sier det er så hyggelig å komme til oss :)

Når det er sagt er faktisk legesekretærene der jeg går ganske så hyggelige, og de har jobbet der i mange år :) 

Anonymkode: ca045...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Hører mange sier det samme. Jeg har aldri opplevd annet enn grei behandling. Har visst vært heldig. 

Anonymkode: b5a2b...a39

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så trist 😕

På mitt legekontor (gått der i over 10 år, med både meg selv og etterhvert 3 barn), så er de superhyggelige alle som en ❤️ Har faktisk skrytt til de flere ganger, fordi de er så enormt dyktige med barn. Og hun som oftest tar telefonen er så grei å snakke med at jeg aldri gruer meg.

Anonymkode: 5e4ed...408

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har samme problem med mitt legekontor. Vurderte faktisk å bytte fastlege pga. dette, men ble overtalt til å la være av venner og bekjente, fordi fastlegen er veldig flink. 

Husker en gang både mannen og jeg var syke, og mannen ringte sitt legekontor og fikk time med en gang uten spørsmål. Så ringte jeg mitt legekontor og forklarte at jeg er syk og har behov for en legetime og fikk kontraspørsmålet: «Har du ikke noen egenmeldingsdager du kan bruke?». «Uhh, joda», svarte jeg, «men jeg vil gjerne ha en time i tilfelle jeg behøver noe medisin eller noe…». «Har du prøvd hostesaftene de har på apoteket?», var spørsmålet da. 🙄🤦‍♀️ Jeg måtte faktisk krangle meg til å få en time, og da jeg kom til legen viste det seg at jeg var såpass syk at jeg måtte ha antibiotika/penicillin (husker ikke nøyaktig) 🙄🤦‍♀️

En annen gang da jeg var syk fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en time -2 måneder (!!) etter! Jeg svarte at dersom jeg fortsatt er syk om 2 måneder har jeg oppsøkt legevakt for lenge siden. «Ok», svarte legesekretæren, og la på. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

I dag har legekontoret til mannen en nettside hvor han kan velge en time etter eget forgodtbefinnende, både samme dag og andre dager samme uke. Mitt legekontor har ikke det, og jeg må fortsatt ringe og få time på legesekretærens «nåde». 🙄🤦‍♀️ 
Dette fører selvsagt til at jeg kvier meg for å gå til legen, og kun gjør det dersom jeg absolutt må. Har kroniske plager som absolutt burde vært utredet, men tør ikke starte prosessen…

Anonymkode: 4773a...daa

Skal du gå gjennom livet å være så unnvikende, så får du et kjipt liv. 

Anonymkode: d5bf1...aa7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 4 ulike fastleger på 4 ulike legekontorer, og ved alle legekontorene har det vært ei sånn sur og frekk megge i skranken. Det slår aldri feil. Legene og de fleste sekretærene er som regel supre, flinke og vennlige, men det må ALLTID være ei snerpete kjerring som jobber der.

Anonymkode: bea70...ef1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Og apropos sammenligningen med sekretærene hos veterinæren, så ja, her jeg bor er det en fryd å kontakte dyresykehuset, utrolig hyggelige kvinner og menn som sitter i skranken, så behjelpelige, vennlige, har humor og gjør alt for å hjelpe. Sånn skal det være!

Anonymkode: bea70...ef1

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme. Har tilhørt samme legekontor i over 30 år med 2 ulike fastleger og synes det er vanskelig og bytte , men legeskretærene er umulige. Stiller diagnoser, kommer med kostholdstips uten at en har bedt om det, blander seg inn i medisinering. For og få time må en gjennom de. Jeg har fasts medisiner jeg står på, har brukt de samme i over 15 år og det er satt opp av diakonhjemmet. Fastlegen skal bare skrive ut resepter. Når jeg går tom, eller før jeg går tom skal jeg ringe fastlegen og fornye. Gikk tom på torsdag og ringte og legesekretærene begynte og mase, medisiner er ikke sukkertøy, kan du ikke spise en gulrot, er du sikker på du ikke bare har « xxx», det er ikke farlig og ha litt vond i … ,legen må undersøke deg og vi har ingen time før neste måned  bla bla. Jeg svarer de bare skal gi beskjed til legen, thats it. I dag ( forhåpentligvis ) eller i morgen ringer nok legen meg og lurer på hva det gjelder.. hvorfor jeg har bestilt time på medisiner det står i journalen jeg skal ha fast.. samme runden hvert kvartal, jeg gruer meg alltid til og ringe. 

Anonymkode: f992d...c0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd sekretærer på det nivået. Men det du gjør, er at du sender inn en klage. Jeg ringte en gang kjøreskolen min, og havnet i tlf med en dame som sikkert hater jobben, hadde en nedlatende tone, og var frekk. Jeg ringte kjøreskolen og sa at jeg kom til å bytte kjøreskole, samt at jeg aldri kommer til å anbefale folk den kjøreskolen pga den opplevelsen jeg hadde med den ubrukelige damen. Fikk høre noen dager etterpå at hun ikke jobbet der lengre 😁 

Anonymkode: d17e2...41f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er likens her jeg bor. Det er mer regel enn unntaket at man møter på ei som er sur eller krass. Hva er det med legekontorsekretærer, egentlig?! Skjønner at de kan være overarbeidet og leve under dårlige vilkår, samt gro "tøff" i rollen, men ærlig talt. Folk ringer deg ikke fordi dem ønsker å plage deg akkurat...

Anonymkode: d70c1...ff8

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...