Gjest pleace Skrevet 4. november 2005 #1 Skrevet 4. november 2005 Jeg er en dame på 30 år som er under utredning. Psykiateren min utreder meg fordi hun tror jeg har asperger syndrom. Jeg sliter med angst og depresjoner. Har slitt med dette siden barneårene. Angsten og depresjonen er like stor nå som da jeg var barn, bare mere angst og mer depremert som voksen. Jeg har en spesiell angst. Det går ut på at jeg har samme angst om jeg leser en bok enn om jeg er på møter med mange mennesker. Psykiateren min mener jeg har asperger fordi jeg har like mye angst om jeg har gjort det mange ganger. På jobben så spiser jeg lunch sammen med kollegaene. Dette har jeg gjort i ti år, og jeg har like mye angst nå som i begynnelsen. Bakgrunnen i dette tror psykiateren at jeg har asperger fordi angstn ikke blir noe mindre. Og personer med sosialangst får mindre angst etterhvert sa henne. Og siden angsten min ikke har blitt noe mindre, så sier hun at jeg har asperger. Stemmer dette? Jeg synes det er veldig rart. Siden det er mange eldre som også har sosialangst og har slitt med dette hele livet. Psykiateren min har tatt noen tester og mener at jeg har asperger syndrom. Fordi angsten min ikke blir noe mindre etterhvert. Og at personer med asperger ikke blir noe bedre med angsten om de gjør det mange ganger. Også sa henne at personer med asperger syndrom ikke skal være i sosiale sammenhenger fordi angsten deres ikke blir noe mindre. Og at personer uten asperger syndrom skal være i sosiale sammenhenger, og få mindre angst etterhvert, mens de med ikke skal være ute og oppsøke angsten. Jeg synes dette er merkelig. Spurte psykiateren hva hun mente, men da bare gjentok hun seg selv. Og sa akkurat det samme. Og da spurte jeg ikke enda mere. Er dettte helt på bærtur? Er det sånn at jeg som skal ha asperger syndrom skal unnlate sosiale sammenkomster fordi angsten ikke blir noe mindre? Det var dette psykiateren min sa. Hvordan skal jeg komme meg ut av angsten da?
Bentebent Skrevet 5. november 2005 #2 Skrevet 5. november 2005 Hvis det kun er angst plager du slite med høres det for meg litt rart ut at det skal være Asperger syndrom. Asperger er en diagnose innen autisme og går ut på ganske mye mer enn angst. Det må vel i så fall være en mild form for Asperger? eller har jeg misforstått dette syndromet? Asperger syndrom er en funksjonshemming hos personer som i utgangspunktet er normalt begavet, men kan ha følgende funksjonsvansker: * Begrenset evne til sosial omgang, særlig med jenvnaldrende. * Vansker med å oppfatte sosiale spilleregler, normer og andre forventninger. * Spesielle og begrensede interresser. * Uvilje mot endring i omgivelser og rutiner. * Kommunikasjonsproblemer og forståelsesvansker som for eksempel vansker med å lese og forstå mimikk og kroppsspråk. * Ujevn evneprofil som gjør det vanskelig for omgivelsene å avgjøre hva personen klarer. * Asperger syndrom er en diagnose innen autismespekteret. Kjenner du deg igjen i flere av disse punktene?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #3 Skrevet 5. november 2005 Det er umulig å gi noen diagnose over internett. Trådstarter er allerede under utredning, så man skulle tro det holdt å overlate dette til fagpersoner. men: virker som kommunikasjonen mellom deg og terapeut ikke er helt tilfredstillende, siden du blir sittende igjen med så mange spm. Prøv enkelt og greit å si det du har sagt her til terapeuten din. Forklar at du ikke skjønner hva h*n mener, og du trenger svar på dette for å få utbytte av behandlingen. Du kan også undersøke muligheten for å få snakke med noen andre fagpersoner som du kanskje vil kommunisere bedre med.
aline Skrevet 5. november 2005 #4 Skrevet 5. november 2005 jeg har ingen formening om hva du lider av eller ikke lider av, men jeg vet at man ikke trenger ha asbergers bare fordi man ikke blir bedre av å utsette seg selv for det man får angst for. rett og slett fordi jeg har det sånn selv. jeg har angst, ikke asbergers, sliter med å ta buss, tar buss ett godt stykke flere ganger i uka og jeg blir ikke bedre av angsten bare ved å ta buss aldri så mange ganger. for å bli kvitt angsten må jeg få proff hjelp til å lære meg hvordan jeg skal klare å oppfatte ting annerledes. men det kan godt hende legen din har testet deg og funnet ut at du har asbergers og at det er derfor du ikke blir bedre selv om du utsetter deg for ting du sliter med. bare å utsette seg for det man har problemer med er ikke alltid nok for å bli kvitt angst nemlig, man må lære å tenke annerledes også, også jobbe med det når man utsetter seg for det man sliter med. uansett håper jeg dere finner ut av hva du sliter med slik at du kan få best mulig behandling.
Gjest pleace Skrevet 7. november 2005 #5 Skrevet 7. november 2005 Jeg har problemer med sosiale ting ja. Er redd for sosiale sammenhenger. Psykologen min har satt asperger som diagnose på meg. Fordi jeg ikke har blitt noe bedre, også har jeg vært innlagt flere ganger, og ikke blitt noe bedre da heller. Derfor satt hun asperger. Hun sier at det er vanskelig å forstå sosiale koder ol. Men jeg er så redd for mennesker. Og hvis jeg er redd for mennesker, er det ikke noe lett å være sosial da?? Eller??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå