AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Jeg ville utredes da jeg var 20. Fikk innkallelse til generell utredning da. Googlet psykologen og mener å huske at han enten var psyk.student eller helt nyutdannet. Da ble jeg skeptisk, var også redd for å få feil diagnose (f.eks. bipolar eller noe annet "skummelt") så jeg avbestilte. Jeg har vært typisk snill jente siden jeg var lita. Konsentrasjonsproblemer.. men klarte meg ganske bra på skolen. Cven ser ikke bra ut, masse tilkallingsvikariater, ikke særlig langvarige. Har også flyttet mye både som barn og voksen. Rastløs. Inn i forhold for fort, impulsiv på noen måter, tenker generelt altfor mye på andre områder. Nå har jeg hatt samme vikarjobb i endel år, men ikke stor stillingsprosent gjennomsnittlig. Det er utfordrende og tidvis mye å gjøre, men det er ikke veldig stressende og kjipt som det fort blir i andre jobber.. For å huske ting må jeg skrive ned. Jeg roter bort bankkortet i hytt og pine. Til noen av mine nærmestes store irritasjon. Jeg får ikke til å "skjerpe meg". Har kortet som regel på en plass, men legger det i bukselomma når jeg skal innom butikk. Så faller det mellom bilstolene e.l. eller jeg har det i jakkelomma på en annen jakke enn den jeg pleier å bruke osv. Litt samme greia med bilnøkler og portåpner til garasjen. Nå er jeg 35 år og har 2 små barn. Har i det siste tenkt at om det er adhd jeg har, så vil jeg prøve medisin. For jeg føler ikke jeg har helt oversikt og kapasitet med tanke på at barna har det de trenger i bhg til enhver tid osv. Har aldri vært veldig ryddig av meg. Og jeg blir så overveldet når jeg har mye å gjøre at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, så blir ingenting gjort. Føler jeg har brukt masse krefter i mange mange år på å skjerpe meg, gjøre det bra på skolen osv. Husker jeg noen ganger sov etter skoletid på VGs. Lista over symptomer er lang. Det er en annen ting. Det er så typisk å ramse opp masse som kan tyde på andre ting, og utelate typisk adhd-greier. Og når jeg skal svare på spørsmål, tenker jeg kanskje på hvordan de siste dagene har vært. Ikke ukene/månedene. Grubler for mye eller lite før jeg svarer. Redd for å ikke bli "hørt", men får ikke til å uttrykke meg så godt. Tips? Anonymkode: 69586...e72 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Ser at innlegget ble litt rotete og ikke så forklarende. Er mange ting som ikke helt funker, før var jeg skeptisk til medisin. Nå kunne jeg tenkt meg å prøve. Jeg spiser helt syke mengder snacks og godteri. Får ikke til å stoppe. Er det en typisk adhd-greie? Vet det er vanlig med diverse avhengigheter, "selvmedisinering" osv Anonymkode: 69586...e72
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Har hatt belastninger under oppveksten som jeg føler "får skylda" når jeg snakker med helsevesenet. Men de tingene utelukker jo ikke at det er adhd også. Har på en måte følt meg litt nedstemt så lenge jeg kan huske. Anonymkode: 69586...e72
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Det er innafor å be om henvisning for utredning (igjen). Skriv ned det du er redd for å glemme å ta opp med lege så kan du gi dem det som utfyllende informasjon. Og nevn gjerne at du er redd for å ikke klare å få formidlet det du ønsker. Jeg har selv adhd og kronisk sykdom som bl.a. gjør meg mentalt sliten, og da kan jeg fort ende opp med å bare jatte med på ting i stedet for å klare å gi korrigeringer og rett info. Det var noe jeg passet på å nevne for lege (og også saksbehandler i NAV når jeg ble langtidssykemeldt). Det viste seg å være en stor fordel. Anonymkode: 9c047...e5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 Har du råd så gå til en privat psykiater og få utredning der! Anonymkode: 67622...b71 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): da kan jeg fort ende opp med å bare jatte med på ting i stedet for å klare å gi korrigeringer og rett info. Det var noe jeg passet på å nevne for lege (og også saksbehandler i NAV når jeg ble langtidssykemeldt). Det viste seg å være en stor fordel. Kjenner meg igjen. Tenker det ikke alltid er så viktig med korrigering, men så tenker jeg i ettertid på hva jeg burde sagt. Takk for gode tips! Anonymkode: 69586...e72
Vimsepetra Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Jeg er enig med en over, det er helt innafor å be om utredning (igjen). Denne gangen kan det være lurt å be om spesifikt for adhd. Det gjorde i alle fall jeg. Bad legen om utredning for adhd, hvorpå hun lurte på hvorfor akkurat det. Jeg ramset opp hvordan symptomene påvirket hverdagen(viktig å få frem!), at det alltid har vært slik, og hvordan jeg kom fram til at det kunne være akkurat det. Ang andre belastninger og nedstemthet, så kan ubehandlede adhd-symptomer føre til andre problemer. Både følelsen av å ikke helt passe inn, men også skuffelsen og stresset som følger med når bankkortet eller nøklene er borte for femtiellevte gang, eller at man nok en gang har feilberegnet tiden og kommer for sent. Så hvis de kommer innpå disse andre belastningene, be om å få klarhet i adhd først. De andre tingene vil ikke bli bedre så lenge man ikke får fokus og strategier til å håndtere adhd-symptomene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Vimsepetra skrev (3 minutter siden): Denne gangen kan det være lurt å be om spesifikt for adhd. Det gjorde i alle fall jeg. Bad legen om utredning for adhd, hvorpå hun lurte på hvorfor akkurat det. Jeg ramset opp hvordan symptomene påvirket hverdagen(viktig å få frem!), at det alltid har vært slik, og hvordan jeg kom fram til at det kunne være akkurat det. Det var det jeg ba om for 15 år siden. Skal være mer nøye med å forklare hvordan jeg påvirkes heller enn å ramse opp hvilke symptomer jeg har. Er så vant til å være som jeg er, at jeg vet ikke hva som er symptomer og hva som er personlighet egentlig. Sikkert endel ting jeg ikke tenker over at er tydelige symptomer.. Ja, klart adhd-symptomene fører til andre problemer og. Føler at jeg kan ha snev av autisme og, men mulig det henger litt sammen med adhd det og. Anonymkode: 69586...e72 1
Vimsepetra Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var det jeg ba om for 15 år siden. Skal være mer nøye med å forklare hvordan jeg påvirkes heller enn å ramse opp hvilke symptomer jeg har. Er så vant til å være som jeg er, at jeg vet ikke hva som er symptomer og hva som er personlighet egentlig. Sikkert endel ting jeg ikke tenker over at er tydelige symptomer.. Ja, klart adhd-symptomene fører til andre problemer og. Føler at jeg kan ha snev av autisme og, men mulig det henger litt sammen med adhd det og. Anonymkode: 69586...e72 Det er nok lurt, ja. Og jeg har fått inntrykk av at de vet mer nå enn for 15 år siden, selv om det er en del igjen i forhold til kvinner med adhd. Og spesielt den uoppmerksomme typen, tror jeg. Uansett, jeg tror nok det vil gå bra denne gangen. (Nå kom jeg på at jeg var gjennom en generell utredning også, for å kunne fange opp eventuelle andre tilleggsproblemer og utelukke hva det ikke er.) Hva som er personlighet og hva som er adhd, kan forresten ta lang tid å skille selv etter å ha fått diagnosen. Jeg begynte å lese meg opp for noen år siden(fikk diagnosen i fjor), og fortsatt lærer jeg noe nytt om hva ting kommer av. Og under utredning vil du jo få mange spørsmål å svare på, og de vil spørre noen som kjente deg som barn. Noen steder tar de visst en del nevrologiske tester også. Jeg måtte ikke ta det, men den ene svigerinna mi måtte det. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå er jeg 35 år og har 2 små barn. Har i det siste tenkt at om det er adhd jeg har, så vil jeg prøve medisin. For jeg føler ikke jeg har helt oversikt og kapasitet med tanke på at barna har det de trenger i bhg til enhver tid osv. Har aldri vært veldig ryddig av meg. Og jeg blir så overveldet når jeg har mye å gjøre at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, så blir ingenting gjort. Er i omtrent identisk samme situasjon som deg. Samme alder, to barn. Glemmer, vimser og mister. Lista er lang hos meg også. Kjenner meg igjen i nesten alt når jeg leser om adhd uoppmerksom type (tidligere add). Det var derimot først da jeg fikk barn jeg begynte å bli oppriktig bekymret og innser hvor mye det går ut over dem med en 🤯 mor… til tider..😣 Så nå har jeg bedt fastlegen om utredning av adhd uoppmerksom type. Alt står vel på hvor god henvisning fastlegen har skrevet. Han advarte meg om at det dessverre ofte var lang ventetid og stor fare for avslag på henvisningen. Adhd blir ikke prioritert😞 Har nå ventet i 2 måneder på svar. Planen min er å muligens kontakte lavterskel tilbudet i kmmmen for samtaler med psyk sykepleier. Etter tips fra venner/familie. De har masse erfaring og vil også kunne hjelpe meg med ny mer utfyllende henvisning om jeg får avslag. Et tips videre til deg🌸 Anonymkode: 9697e...0ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det var derimot først da jeg fikk barn jeg begynte å bli oppriktig bekymret og innser hvor mye det går ut over dem med en 🤯 mor… til tider. Ja.. Ikke sant. Blir fort sånn at det bare humper og går når det stort sett bare går utover en selv. Men med barn i bildet må noe skje. Hvor bor du? Stor by/lite sted? Lavterskeltilbudet her hvor jeg bor er helt uholdbart dårlig. Men for å kunne gi mer utfyllende henvisning kunne det jo vært en idé ja! Takk for tips 😊 Anonymkode: 69586...e72
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 Nå har jeg notert litt som bør huskes hos lege.. og kjenner jeg er redd for at lege og evt. utredere kan tro at jeg ikke er istand til å ta vare på barna mine. Hvis jeg er helt ærlig om hvordan hverdagen er. Jeg gjør så godt jeg kan, men føler jeg fremstår lat/uskikket på papiret her... Hvordan forklare at man er virkelig sliten og preget av symptomer, samtidig som at man ikke er såå verst til å ta seg av barna? Anonymkode: 69586...e72 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 Vimsepetra skrev (18 timer siden): Hva som er personlighet og hva som er adhd, kan forresten ta lang tid å skille selv etter å ha fått diagnosen. Jeg begynte å lese meg opp for noen år siden(fikk diagnosen i fjor), og fortsatt lærer jeg noe nytt om hva ting kommer av. Har du noen bøker å anbefale? Anonymkode: 69586...e72
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #14 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var derimot først da jeg fikk barn jeg begynte å bli oppriktig bekymret og innser hvor mye det går ut over dem med en 🤯 mor… til tider..😣 På hvilke måter føler du det går utover barna? Hvilke erfaringer har dere med adhd med hva som hjelper på å takle symptomene? Ble litt skeptisk til ritalin igjen da jeg leste litt om det i går. Men vil prøve om jeg får diagnosen. Har hørt noen si at det er som at hele verden ble skarpere/mer tydelig, at de får til å fokusere, tankekjøret roer seg. Høres jo bra ut! Vil behandlere helst prøve alt mulig annet først eller er de tidlig med å anbefale f.eks. ritalin? Anonymkode: 69586...e72
Vimsepetra Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du noen bøker å anbefale? Anonymkode: 69586...e72 Bare på engelsk, ellers har ADHD Norge fin info på nettsidene sine. De holder visst kurs også. Jeg har ikke vært på noen selv, men har veldig lyst når jeg kommer så langt. Russel A Barkley - Taking charge of adult ADHD Melissa Orvlov - The ADHD effect on marriage, hun har også en nettside, www.adhdmarriage.com De to er dem jeg kom på i farta. Er på jobb, så jeg får komme tilbake til dette senere.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 Vimsepetra skrev (22 timer siden): Bare på engelsk, ellers har ADHD Norge fin info på nettsidene sine. Russel A Barkley - Taking charge of adult ADHD Melissa Orvlov - The ADHD effect on marriage, hun har også en nettside, www.adhdmarriage.com Takk! Skal sjekke ut nettstedet og Anonymkode: 69586...e72
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 11.32): På hvilke måter føler du det går utover barna? Stadig glemme ting de skal ha med i barnehagen, glemme ting de skal på i barnehagen (har glemt både karneval, julefrokoster og foreldremøter😣). Barna kommer for sent til bursdager fordi mammaen leter etter ting på vei ut osv osv. Jeg kan også ofte bli bråsint😣 Jeg sliter med det samme som deg mht balansere dette mtp at jeg tross alt vet jeg er en god mamma, men samtidig trenger hjelp til struktur og organisering av hverdagen. På dette området er jeg ikke god nok som mamma syns jeg😔 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 11.27): Har du noen bøker å anbefale? MÅ leses❤️ Anonymkode: 9697e...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 10.11): Hvor bor du? Stor by/lite sted? Lavterskeltilbudet her hvor jeg bor er helt uholdbart dårlig. Men for å kunne gi mer utfyllende henvisning kunne det jo vært en idé ja! Takk for tips 😊 Har nå nylig fått svar om at jeg fått utredning hos en privatpraktiserende psykiater med offentlig avtale. 6 måneders ventetid, men det skal jeg holde ut. Føler meg heldig. Ventet på avslag, så dette var over all forventning😌❤️ Bor i storby. Anonymkode: 9697e...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Vimsepetra skrev (På 24.4.2022 den 16.50): Det er nok lurt, ja. Og jeg har fått inntrykk av at de vet mer nå enn for 15 år siden, selv om det er en del igjen i forhold til kvinner med adhd. Og spesielt den uoppmerksomme typen, tror jeg. Uansett, jeg tror nok det vil gå bra denne gangen. (Nå kom jeg på at jeg var gjennom en generell utredning også, for å kunne fange opp eventuelle andre tilleggsproblemer og utelukke hva det ikke er.) Hva som er personlighet og hva som er adhd, kan forresten ta lang tid å skille selv etter å ha fått diagnosen. Jeg begynte å lese meg opp for noen år siden(fikk diagnosen i fjor), og fortsatt lærer jeg noe nytt om hva ting kommer av. Og under utredning vil du jo få mange spørsmål å svare på, og de vil spørre noen som kjente deg som barn. Noen steder tar de visst en del nevrologiske tester også. Jeg måtte ikke ta det, men den ene svigerinna mi måtte det. Vil du fortelle litt om hvordan behandlingen foregikk etter du fikk diagnose? Psykiateren jeg nå har fått tildelt skrev i brev at hun i løpet av 3 timer vil vurdere om jeg trenger utredning og behandling hos henne videre eller om jeg kan overføres til kommunens psyk lavterskeltilbud. Jeg håper jo ikke det vil skje. Jeg opplever funksjonssvikt i hverdagen ved å stadig glemme og miste ting. Aldri komme tidsnok til ting. Ekstrem indre uro med musikk/støy i hodet konstant. Noe som gjør at jeg heller ikke sover godt. Bruker timevis på å sovne og sover ofte bare 2-3 timer om gangen. Jeg sliter ellers sosialt fordi jeg fort blir rastløs, kjeder meg i samtaler og mister konsentrasjon under samtalene. Avbryter mye. Jeg trenger råd&veiledning kjenner jeg. Holder ikke å lese bøker, Google på nett eller høre på på podcast. Har også siste tiden begynt å bli åpen for å forsøke medisiner. Har vært skeptisk tidligere, men kunne medisiner hjulpet mot den konstante indre uroen og støyende musikalske tinnitusfølelsen, så hadde livskvaliteten min økt betraktelig😌 Håper psykiateren tar meg på alvor og ikke ‘overfører’ meg😌 Anonymkode: 9697e...0ae 2
Vimsepetra Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 2022-4-29 den 1.48): Vil du fortelle litt om hvordan behandlingen foregikk etter du fikk diagnose? Psykiateren jeg nå har fått tildelt skrev i brev at hun i løpet av 3 timer vil vurdere om jeg trenger utredning og behandling hos henne videre eller om jeg kan overføres til kommunens psyk lavterskeltilbud. Jeg håper jo ikke det vil skje. Jeg opplever funksjonssvikt i hverdagen ved å stadig glemme og miste ting. Aldri komme tidsnok til ting. Ekstrem indre uro med musikk/støy i hodet konstant. Noe som gjør at jeg heller ikke sover godt. Bruker timevis på å sovne og sover ofte bare 2-3 timer om gangen. Jeg sliter ellers sosialt fordi jeg fort blir rastløs, kjeder meg i samtaler og mister konsentrasjon under samtalene. Avbryter mye. Jeg trenger råd&veiledning kjenner jeg. Holder ikke å lese bøker, Google på nett eller høre på på podcast. Har også siste tiden begynt å bli åpen for å forsøke medisiner. Har vært skeptisk tidligere, men kunne medisiner hjulpet mot den konstante indre uroen og støyende musikalske tinnitusfølelsen, så hadde livskvaliteten min økt betraktelig😌 Håper psykiateren tar meg på alvor og ikke ‘overfører’ meg😌 Anonymkode: 9697e...0ae Tja, det var medisin og oppfølging i forhold til det. Ellers ble det litt samtaler om utfordringer i hverdagen som jeg snakket litt om, og et par råd om hva som er lurt å gjøre. Jeg har riktignok periodisk depresjon i tillegg, som vi snakket mest om mtp forebygging og sårbarheter. Søvn er en av sårbarhetene for meg, fant vi ut. - Nå når jeg har gått på medisinen en god stund, kan jeg si mer om hva som funker ved medisinen og ikke, og litt mer om hva jeg trenger strategier for å klare. Jeg tror foreningen ADHD Norge har mer å bidra med ang råd og veiledning, egentlig. De har visst kurs og diverse sånt. Mer om det i morgen eller noe, jeg skulle egentlig legge meg nå. 🤦♀️🤣
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå