Gå til innhold

Hva er du?

Gjest anonym

Hva kaller du deg?  

1. 1. Hva kaller du deg?

• annet
      21
    • Hinduist
      0
    • Buddhist
      0
    • Muslim
      0
    • Paganist
      3
    • Human-etiker
      20
    • Kristen
      21

Anbefalte innlegg

Jeg ble døpt for å kunne velge selv..

At mine foreldre ikke er kristne skulle ikke gå utover meg om jeg den dagen jeg ble gammel nok,ønsket å konfirmere meg kristelig.

Hadde jeg ikke vært døpt og kunnet at jeg var kristen..og ville konfimere meg i kirken,da måtte jeg gjort det også som 14 åring.

Det hadde ikke vært så gøy tror jeg.

Men man blir nok ganske påvirket av hva forledrene tror på/ikke tror på.

Foreløpig har jeg ikek sett noe galt i å stå oppført i statskirken selv om jeg ikke er kristen.

Har ikke rukket å bli mer enn 19 ennå, og jeg kan stadig forandre mening.

Men nærmer jeg meg 30 og fortsatt ikke tror på noe, da er jeg forsåvidt enig at det er unødvendig å stå oppført.

Men det var pengene da?

Hva går til hvem..? Og hvilke penger? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn ble forøvrig IKKE døpt for at han skulle kunne velge selv... :lol: JAda, dersom han som tenåring ønsker kirkelig konfirmasjon, så må han også døpe seg. Gjør han det er det ihvertfall ingen tvil (i mine øyne) om at han har tatt et valg som han står for -nettopp fordi det krever litt mer å la seg døpe som fjortis. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ble forøvrig IKKE døpt for at han skulle kunne velge selv...  :lol:  JAda, dersom han som tenåring ønsker kirkelig konfirmasjon, så må han også døpe seg. Gjør han det er det ihvertfall ingen tvil (i mine øyne) om at han har tatt et valg som han står for -nettopp fordi det krever litt mer å la seg døpe som fjortis.  :wink:

Min datter er heller ikke døpt - nettopp for å kunne velge selv. Jeg har forøvrig både en venninne og et søskenbarn som døpte seg som 14-åringer for å kunne konfirmere seg i kirken - det står det respekt av! Begge syntes dåpen var en fin opplevelse, ikke noe flaut eller dumt i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av statskirken, og det kommer jeg nok alltid til å være. Nå vil ikke jeg kalle meg en personlig kristen, men barnetroa har jeg. Er oppdratt kristent, og synes det er litt godt å vite at jeg hører til et sted. Min datter er også døpt, og vi har bestemt at ho skal begynne på søndagsskole når vi bare for somlet oss av gårde en søndag. Synes faktisk at det er viktig at barn blir opplært i det grunnsynet som den norske grunnloven bygger på.

Men jeg krysset av på Annet, nettopp fordi jeg ikke vil kalle meg personlig kristen. Jeg tror på så mye rart, og føler at det ene ikke utelukker det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk at det er viktig at barn blir opplært i det grunnsynet som den norske grunnloven bygger på.

Njah, dette kunne jeg vel sagt litt av hvert om... :wink:

Det er selvsagt ikke å stikke under en stol at kristendommen er en vesentlig (og tidligere blodig) del av landets historie, og det er greit at alle barn skal lære om kristendommen. Men that's it.. Nå tenker jeg på barn av ikke-kristne da, for å presisere.. :ler: Selvsagt bør alle ha muligheten til å lære barna sine opp i sin egen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig at det står respekt av å la seg døpe som 14 åring.

Men ungdom er forskjellige, noen haded syntes det var flaut og dumt.

Det er ikke værre for meg enn å melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er agnostikar. Dvs at eg meiner at vårt lille liv er for kort til å kunne vite noko om det som er evig, som Gud. Vi kan ikkje vite OM Han fins, eller i så fall noko om korleis Han er. Det å påstå at vi veit korleis Gud tenker, meiner eg på ein måte er blasfemisk. For om Gud fins, er han så stor, så uendelig og så ufatteleg at vi ikkje er i nærleiken av å fatte det, så vi kan ikkje forstå han. Så ved å sei at vi veit noko om Gud, dreg vi Han på ein måte ned på vårt nivå, og det er nesten Guds-spottande. Eg trur ikkje på noko eg ikkje ser, men ein kan ikkje utelukke det heller. Berre fordi EG ikkje ser det, betyr det ikkje at det ikkje finst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg krysset av på humanetiker, føler vel at jeg står midt i mellom alt. Har aldri hatt den store troa på Gud og det der. Til det er jeg alt for skeptisk. Tror litt på skjebnen, antar jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer mye fælt i verden, altfor mange lider.

Små uskyldige barn som sulter ihjel osv..

Hvis det finnes en gud som er så god og snill,og har dem makten han liksom har.. hvorfor lar han sånt skje?

Jeg får så vondt av å se/høre om barn som lider.

Hvorfor får ikke han det?

Spurte ei veldig kristen jente om det en gang..

Det var djevelen som gjorde det vonde..

¤&%#%¤&#%¤!! det blir for enkelt!

Ikke meningen å støte kristne, man må få tro på det man vil.

Men dette er for meg altfor usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er døpt og tilhører derfor statskirken, men konfirmerte meg i Human-Etisk Forbund fordi jeg ikke tror på Gud. Går aldri i kirken (bortsett fra bryllup, dåp og begravelser).

Tror heller på The Big Bang og ting jeg har lært om naturens eksistens. Sørgelig at voksne mennesker skal krige og herje fordi de tror på forskjellige ''eventyr''!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. kaller meg ateist jeg.

Har ingen religion og synes at det er mye vrøvl med human-etikere.

Blir liksom en slags liksom-religion i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup!

ER veldig enig i det du sier her. men jeg er ikke ateist. selv om human-etisk forbund i norge, er begynt med borgerlige ditt og datt. så er jeg like fullt en human etiker som liker å tro på menneskets dualitet og at vi faktisk er kompetente til å ta avgjørelser for oss selv som er både rettferdige og vinnende. Eneste aberet med hele dette religions spm er jo nettop det at vi lever i et land der grunnloven og senere vedtatte lover alle bygger på kristelige grunnverdier. og det gjenspeiler seg i alle de normer som de aller fleste i dagens Norge lever etter. Men tanken og viljen er jo fri :) @:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg stå innskrevet i statskirken om jeg ønsker å gifte meg i kirken?

For jeg gifter meg ikke hos byfogden selv om jeg ikke er kristen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke minste problem med å melde meg ut av kirken da jeg var 17. Ble nesten litt skuffet.

Er vel egentlig ateist, eller kanskje heller panteist?

Kanskje agnostiker, men egentlig kjenner jeg jo at jeg ikke tror på noe, annet enn kanskje en slags verdenssjel. Vet ikke.

Tror på troll i ord og å banke i bordet, det er egentlig det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til deg Lula, som hevder at mennesket er grunnleggende religiøst: Jeg tror mennesker har behov for å søke mening og forklaringer på ting, men derav følger ikke at disse forklaringene trenger å være religiøse. Når man en gang i tiden fant religiøse forklaringer på naturfenomener og fødsel og død, så var det i mangel på vitenskap. Så før vitenskapen virkelig begynte å finne ut av ting og tang, skapte man forklaringer som var basert på tro. Eksempler er forestillinger om Adam og Eva, Tor med hammeren og andre religiøse forklaringer på spørsmål som "Hvor kommer menneskene fra" og "Hvorfor tordner det?".

I dag er vi så heldige at vi kan besvare mange av spørsmålene få ordentlig - dvs gi svar som er basert på viten og ikke tro. Selvsagt er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål, men humanetikerne blant oss har ikke noe som helst grunnleggende behov for å søke forklaringer i religiøse forestillinger. Tvert i mot slår vi oss til ro med de teoriene vitenskapen gir oss, og kanskje en dag vil vi også få svar der vitenskapen fortsatt leter. Når det er sagt tror jeg aldri vi får en virkelig forklaring eller forståelse for begreper som evighet og uendelighet. Der tror jeg faktisk hjernene er for små! Det minner meg forresten om et ordtak jeg leste en gang:

"Hvis hjernen vår var så enkel at vi kunne forstå den, så ville vi vært så dumme at vi ikke kunne forstå den allikevel"
:wink:

Og så til Lea, som syns Human Etisk Forbund (HEF) er noe vrøvl og en "Liksom-religion" :o Neineinei. HEF er på ingen måte en religion, men et forbund for mennesker som deler det samme livssynet. Religiøse mennesker tror på en religiøs kraft som er større enn dem selv. Human-etikere er IKKE religiøse. Humanetikere tror livet begynner med unnfangelsen, og slutter ved døden. Det eneste vi tror på, er vitenskapen og mennesket. Noen humanetikere er ateister, dvs fornekter at det finnes en Gud/guddommelig kraft, mens andre er agnostikere, dvs sier at vi ikke vet om det finnes en Gud, og derfor ikke tror på ham ("Hvis meg Gud og jeg skal tro på ham"). Vi står kun til ansvar for oss selv og våre medmennesker, og ikke for en ikke-menneskelig/guddommelig kraft.

Det er en stor misforståelse at overgangsseremonier liksom tilhører kirken. Vi mennesker ønsker, uavhengig av religion, å feire fødsel, å feire ungdommen og å feire kjærligheten. Vi har også behov for å markere at et liv har tatt slutt. Dette er da overhodet ikke noe religiøst i seg selv, og jeg forstår derfor ikke hvorfor det er negativt at HEF tilbyr et alternativ til kirkens ritualer? Hvis du oppfatter det som "herming", så må man stille spørsmål om hvem kirken opprinnelig hermet etter? For dette finnes i alle land og kulturer, uavhengig av religion. Jeg skulle gjerne hørt litt flere argumenter for hvorfor du er sånn i mot HEF, Lea, for dette ble vel litt for enkelt?!

HEF jobber forresten med mer enn overgangsseremonier. Man jobber for å skille kirke og stat (dvs bort med statskirken), for å fjerne kristne formålsparagrafer i barnehager/skoler og forsøker også å fremme etiske synspunkter i samfunnsdebatten. Sistnevnte er vel det som er vanskeligst å gripe, og også det det er mest diskusjoner om internt. Hva som regnes som etisk riktig utfra et humanistisk perspektiv, er det jo veldig vanskelig å komme fram til en fasit på. Et eksempel er bombing av Afghanistan, en diskusjon som skapte mye furore i forbundet.

Jeg er human-etiker fordi jeg ikke tror på Gud, men på vitenskapen og mennesket. Og fordi jeg ikke vil at kirken skal få statsstøtte for meg.

Sia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel gå under gruppen "paganist"

Jeg er en wiccaner og religionen min er wicca. :)

For dere som ikke vet hva det er, så er det "Heksenes religion."

Ehrm.. Jeg er en av de uheldige som ikke turte å si nei til å bli konfirmert i statskirka. Så jeg står nok fortsatt i den. Skal melde meg ut, må bare oppdra tantebarnet i den kristene tro først.. (Jeg er gudmor) :ler:

Selv har jeg praktisert denne religionen siden jeg vaaar.. uh.. 15. Det er en veldig fin religion, fordi man kan ha sine egene meninger og syn på livet. Den er veldig rettferdig og den baserer seg på naturen og balanse. (Må bare forklare litt slik at dere ikke tror jeg er satanist, slik de fleste tror :hoho: )

Også vil jeg bare samtidlig nevne at jeg syns det er flott med så mange forskjellige religioner og forskjellige syn på livet!

Håper alle klarer å respektere at alle ikke tror det samme som dem. Veldig mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal kalle meg noe, så må må det vel bli paganist, men jeg utøver ikke noen religion, og er vel heller ikke så veldig religiøs at det gjør noe... Jeg tror på naturen og kreftene i den, og at "det er mer mellom himmel og jord..." :)

Jeg tror også at alle religioner, så lenge de ikke gjør noe vondt mot andre, er like mye verdt, fordi de alle i bunn og grunn tilber det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av Statskirken da jeg var 15-16 år. Valgte selv å konfirmere meg borgerlig, og ingen skulte stygt på meg av den grunn! Meldte meg inn i Human Etisk forbund fordi jeg ikke ville at kirka skulle få "mine" penger! Mine barn er ikke døpt, fordi jeg vil de skal få velge dette selv. Er forberedt på at de kanskje vil døpes engang, og det er igrunnen helt greit for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 18-19 år da jeg meldte meg ut at statskirken. Noe som var gjort på ca 5 min inkl ventetid.

Jeg tilhører ingen religion eller livsynsorganisasjon. Men skulle jeg meldt meg inn noe sted så hadde det ant blitt i HEF. Dette fordi jeg har sansen for at de gir mulighet for alternativer ved store begivenheter som fødsel, død, ekteskap osv.

Selv om jeg ikke tilhører noen religion anser jeg med selv som sterkt troende. Men min tro passer ikke inn i noen etablerte religioner. Den er basert på mine egne erfaringer og hva jeg selv mener er rett for MEG.

En av de tingene som er rett for meg er da også å respektere andre uansett tro og livssyn. Så på mange måter tror jeg vel på mennesket jeg også.

Jeg vegrer meg mange ganger for å bruke ordet Gud, da dette som oftest settes i sammenheng med kristendommen og jeg som sagt ikke kan identifisere meg som kristen. Sagt veldig enkelt så er Gud for meg, summen av alt som er. Så om det finnes en Gud, noe jeg tror fullt og helt, så er h*n/det like mye til stede i alle religioner og livssynsformer. Det er alle definisjoner og tolkninger som blir HELT feil for meg.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...