AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #21 Skrevet 23. april 2022 Tror det er noen som kjeder seg enormt mye og prøver å starte flere "sjokkerende" tråder 🥴 Anonymkode: 4f0b9...d73
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #22 Skrevet 23. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Barn nr 2 fikk forresten adhd. Og jeg er sjeleglad for at jeg ikke føler på skyldfølelse for dette! (Hadde barn nr 1 hatt samme diagnose, så ville jeg for alltid følt at det var min feil! Og det hadde ikke vært enkelt å leve med) Den parentesen der er noe av det viktigste i hele innlegget ditt. Tror nettopp det er en av hovedgrunnene til at gravide aldri bør fire på kostholdsrådene fra helsemyndighetene. De er tross alt ikke noe stort offer å forholde seg til og kan lett bli et tungt kors å bære. Anonymkode: e916f...c83 2
Lorieen Skrevet 23. april 2022 #23 Skrevet 23. april 2022 Jeg hadde aldri tatt sjansen. Nå er jeg riktignok totalavholds ellers også og har vært det i mange år.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #24 Skrevet 23. april 2022 Ting har endret seg. For 40 år siden ble gravide anbefalt å ta seg et glass rødvin hver kveld i svangerskapet, i utlandet. Dette så jeg på nært hold den gang. Anonymkode: e20a4...9b6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #25 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det ikke slik at alkohol er mer skadelig for foster enn heroin? Hvis du drikker bare én enhet og er beruset i 2-3 timer, så vil fosteret være beruset i 2-3 dager. Hadde ikke tatt lett på det. Lyser uvitenhet av innlegget ditt. Anonymkode: 395b8...f56 Nå er det vel svært få som blir beruset i 2-3 timer av 1 enhet alkohol. Anonymkode: 181bb...dc9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #26 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ting har endret seg. For 40 år siden ble gravide anbefalt å ta seg et glass rødvin hver kveld i svangerskapet, i utlandet. Dette så jeg på nært hold den gang. Anonymkode: e20a4...9b6 Fremdeles anbefalt på landsbygda i flere "Syden-land". Men 1 - ett - glass. Ikke hele flaska. Anonymkode: 181bb...dc9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #27 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har en del venninner som gjerne har tatt seg et glass helt i slutten av svangerskapet. Født friske barn alle sammen Anonymkode: 9a76f...1d0 Jeg vet om to barn av mødre som drakk under svangerskapet. Begge «barna» er i fosterhjem og begge er for å si det politisk ukorrekt; tilbakestående. De har vel en mental alder på 3-4 år. Den ene moren sier hun drakk nesten ingenting. Hva det betyr aner jeg ikke, men hvorfor må man ta sjansen? Er et glass vin viktigere enn helsa til barnet ditt? Anonymkode: 06936...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #28 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg vet om to barn av mødre som drakk under svangerskapet. Begge «barna» er i fosterhjem og begge er for å si det politisk ukorrekt; tilbakestående. De har vel en mental alder på 3-4 år. Den ene moren sier hun drakk nesten ingenting. Hva det betyr aner jeg ikke, men hvorfor må man ta sjansen? Er et glass vin viktigere enn helsa til barnet ditt? Anonymkode: 06936...8b7 Altså.. Det er vel flere grunner til at disse er i fosterhjem Anonymkode: a399b...308
Minime94 Skrevet 23. april 2022 #29 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg vet om to barn av mødre som drakk under svangerskapet. Begge «barna» er i fosterhjem og begge er for å si det politisk ukorrekt; tilbakestående. De har vel en mental alder på 3-4 år. Den ene moren sier hun drakk nesten ingenting. Hva det betyr aner jeg ikke, men hvorfor må man ta sjansen? Er et glass vin viktigere enn helsa til barnet ditt? Anonymkode: 06936...8b7 Her høres det mer ut som om begge mødrene drakk litt mer enn ett gass vin en og annen gang innimellom. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #30 Skrevet 23. april 2022 Nei, det kunne ikke falt meg inn. Anonymkode: 06ada...29e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #31 Skrevet 23. april 2022 Minime94 skrev (1 time siden): Mest på grunn av at du påpeker at det lyser uvitenhet av det andre innlegget.. har du noe dokumentasjon på dette? For det har jeg aldri hørt før Står ikke eksakt hvor lenge, men påpekes at rusen varer betraktelig lenger hos fosteret. https://www.nrk.no/livsstil/en-ol-kan-gi-fosteret-langvarig-rus-1.7810546 Anonymkode: 395b8...f56
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #32 Skrevet 23. april 2022 Minime94 skrev (2 timer siden): Mest på grunn av at du påpeker at det lyser uvitenhet av det andre innlegget.. har du noe dokumentasjon på dette? For det har jeg aldri hørt før Og her om heroin og alkohol. https://sykepleien.no/2020/12/alkohol-er-verre-enn-heroin-og-kokain-fosteret Anonymkode: 395b8...f56
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #33 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det vel svært få som blir beruset i 2-3 timer av 1 enhet alkohol. Anonymkode: 181bb...dc9 Sjekk ut denne her, en enhet gir promille i ca 3 timer (vekt må tas i betraktning). Ble overrasket selv da jeg sjekket kalkulatoren. https://avogtil.no/promillekalkulator/ Anonymkode: 395b8...f56
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #34 Skrevet 23. april 2022 I Norge per 2022 er det vel nulltroleranse for alkohol i svangerskapet, men skal ikke langt utenfor (eller tilbake i tid) før det var ok å ta seg et glass vin eller to mens man er gravid🍷😅 på 90-tallet fikk min mor beskjed om å ta seg et glass vin og et bad for å få fødselen i gang, og sannelig funka det😅 jeg holder meg unna alt når jeg er gravid, men unner meg et glass vin nå når jeg ammer Anonymkode: aa57a...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #35 Skrevet 23. april 2022 Jeg ville aldri ha funnet på å drikke under graviditeten og synes det er veldig rart om noen tar sjansen. Men jeg tror nok at vi er noe hysteriske når det gjelder gravide og alkohol. Tenk bare hvor mange som ikke vet at de er gravide før det er gått noen uker, og lever som vanlig. Og hvor vanlig det var å drikke bare for en generasjon tilbake. De fleste fødte friske barn. Så mange med alkoholskader finnes det vel ikke? Men jeg ville jo aldri tatt sjansen som sagt. Anonymkode: a8e98...f96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #36 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det vel svært få som blir beruset i 2-3 timer av 1 enhet alkohol. Anonymkode: 181bb...dc9 Vel beruset og beruset... Men man har jo promille. Og stoffskiftet til gravide er annerledes, så mulig de bruker lengre til på å forbrenne alkokolen? Vet ikke... Anonymkode: a8e98...f96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #37 Skrevet 23. april 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Vel beruset og beruset... Men man har jo promille. Og stoffskiftet til gravide er annerledes, så mulig de bruker lengre til på å forbrenne alkokolen? Vet ikke... Anonymkode: a8e98...f96 Alkohol omsettes i leveren og påvirkes ikke av graviditet. Som gravid kan man tåle mer alkohol, fordi fordelingsvolumet øker. Alkohol er vannoppløselig og fordeler seg mao i kroppens vann. Derfor menn tåler mer enn kvinner. De har mer vann, mens kvinner mer fett Alkohol fordeler seg ikke i fett Anonymkode: 9a76f...1d0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #38 Skrevet 24. april 2022 Nei, ikke en slurk. Mannen og jeg er glad i vin, men ingenting kommer foran helsa. Å risikere noe fordi man fyser på enten vin eller salami er helt utenkelig. «Sjansen er så liten», javel, men sjansen er der. Fatter ikke hvordan noen sliter å begrense seg. Vi var hos moren til mannen og det ble servert en god vin til maten, jeg spurte om å lukte. Ble overrasket saker faktisk ble tilbudt et eget glass om jeg «bare ville smake». Helt uaktuelt det og. Jeg har nok av år hvor jeg kan ta et glass vin til maten og jeg klarer faktisk å lukte og så sette det fra meg. Anonymkode: 0ca7f...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #39 Skrevet 24. april 2022 Det er ikke farlig å drikke en alkoholenhet. Faktisk forbrennes alkoholen så fort at barnet ikke får noe som helst i seg. Dette er hva jeg har fått høre av legevenn og bioingeniør. Men det anbefales en nulltoleranse, fordi man veit at det ikke skal så mye over 1-2 alkoholenheter før det påvirker fosteret VELDIG, VELDIG dårlig. Og mange folk forstår ikke nyansene av én enhet og tre. Selv drikker jeg ingenting. Prøvde en slurk på størrelse med en t-skje av samboer, men fikk så dårlig samvittighet etterpå at jeg ikke har gjort det siden. Anonymkode: 8a3e1...116
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå