Gå til innhold

Hvor ofte skal en katt ha ormekur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår lillepus ble kastrert og fikk vaksiner og ormekur da han var 5 måneder gammel.

Nå er han 10 måneder og å har begynt å være mer ute.

Tenker at han må ha påfyll med ormekur eller?

Hvis han fanger mus eller fugl er jo de full av parasitter og virus

Anonymkode: 13df6...730

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Veterinæren til min hund vil ikke gi resept på ormekurer til hunden min med mindre vi først gir avføringsprøve der det blir fastslått infisering av orm. Dette pga ormekurer har blitt gitt i altfor stor grad og feilbrukt at mange av parasittene faktisk har blitt resistente, så ormekurene virker ikke lenger. Parasittene overlever kurene i mange tilfeller. 

Derfor har veterinærer blitt mer tilbakeholdne med dette.

Men jeg skulle tro at for katter gjelder litt andre regler, da alle vet at katter spiser mye mus og fugl som de fanger ute og derfor er garanterte å bli infiserte med ormer. Men det kan hende veterinæren krever avføringsprøve så de kan sjekke at det faktisk er grunn til ormekur først? Hunder spiser jo ikke  mus og slikt i like stor grad, selv om min hund hadde glefset i seg et muselik om hun kom over det ute (noe hun gjorde en gang og jeg fikk da ormekur til henne etterpå).

For en katt som går ute daglig, ville jeg gitt ormekur to ganger i året (om veterinæren sier ja).

Endret av Million
  • Nyttig 2
Skrevet

Også for katt har man i stor grad gått bort fra å gi ormekur fast, av de årsakene som nevnes over.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ta en telefon til veterinæren som behandlet han før jul og spørre henne hva hun mener?

Jeg har ikke sett han ta mus/ fugler enda, men han ligger hver dag under fuglebrettet og venter, men det den søte lille skjønningen ikke forstår er at ingen fugler kommer å setter seg på fuglebrettet så lenge han ligger der😹

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mange skriver ikke ut ormekur før det er påvist orm, å det er bra. Her tar de folk litt på feelingen. Jeg får uten spørsmål siden de ser at jeg ikke misbruker det, jeg gir 1 kur i året bare, noe dyrlegen vår syns er helt innafor. Ser vi tydelige symptomer senere så får hun evt da også, men det har ikke skjedd hittill. Grunnen til at dyrlegen gir henne en gang i året uten å si noe mer på det er fordi hu er en sinnssykt god musejeger, men hu spiser de ikke. 

Anonymkode: cd692...71f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine katter er ute mye og spiser både mus og fugler. Gir kun ormekur ved behov. Den ene katten min på 9 år har fått ormekur 3 ganger.

Anonymkode: 9f948...302

AnonymBruker
Skrevet

Gir ormekur når katten har orm. Aldri ellers! 

Anonymkode: 5a6c5...522

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir ormekur til katten fast for å være på den sikre siden. Jeg kjøpte en stor pakke i Spania som jeg bruker.

AnonymBruker
Skrevet
Granfrue skrev (1 minutt siden):

Jeg gir ormekur til katten fast for å være på den sikre siden. Jeg kjøpte en stor pakke i Spania som jeg bruker.

Det er jo det dummeste du kan gjøre. Du risikerer at ormen blir motstandsdyktig mot medisinen, å da har du et problem. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo det dummeste du kan gjøre. Du risikerer at ormen blir motstandsdyktig mot medisinen, å da har du et problem. 

Da gir man bare dobbel dose

Folk overdriver sånn

AnonymBruker
Skrevet
Granfrue skrev (Akkurat nå):

Da gir man bare dobbel dose

Folk overdriver sånn

Lol. Det kan du tro hjelper 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lol. Det kan du tro hjelper 

Du vet ikke, men tror..

Jeg vet at det fungerer for katta har ikke orm.

Man gir kylling antibiotika selv om de ikke er syke for å unngå sykdom. Sånn har det alltid vært.

AnonymBruker
Skrevet
Granfrue skrev (23 minutter siden):

Du vet ikke, men tror..

Man gir kylling antibiotika selv om de ikke er syke for å unngå sykdom. Sånn har det alltid vært.

Du vet at ormekur behandler orm, ikke forebygger sant? 

At katten din ikke har orm kan jo bare være tilfeldigheter, eller at katten din har hatt det minimalt, som hun over som har gitt katten 3 ormekurer på 9 år. Det er ikke SÅ ofte de får orm. 

Hvis katten din tar masse fugl og mus ville jeg lekt litt mer med han og gitt mer kjøttrik mat så slipper du det. Ikke bra for katten å få for mye ormekur. 

At det alltid har vært sånn betyr ikke at det er bra, forøvrig har man sett at så mye antibiotikabruk hos kyllinger(alle generelt) er dårlig og derfor har de kuttet mye ned på antibiotikabruken her til lands, de har til og med en nullvisjon. Mange som og ikke bruker antibiotika til kyllingene lengre. Såå ikke det beste argumentet å bruke, når til og med industrien har gått bort fra det fordi det er dårlig. 

Jeg vil tro at du som eier klarer å ta en kjapp tur til lege med avføringen til katten når du har mistenke og da kan gi ormekur istedenfor å gi jevnlig og risikere at katten din slutter å respondere. Det å øke dosen har ikke noe å si, det er ikke slik antibiotika/ormekurresistens fungerer, slutter katten din å reagere på ormekur middelet så slutter det, hjelper ikke å øke dosen da.

Anonymkode: 65b1d...16d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir ca 1 g i året.  Aldri sett orm i avføring men så er det sjelden hun bruker kasse og jeg får sett det.  Hun er en aktiv jeger men kan være det har dabbet litt av iom at hun nærmer seg 15 år.  Lurt å kjøpe i Spania, det skal jeg huske på.  Kjøper hos vetrinær og det er jo litt dyrt. 

Anonymkode: 6c40e...3ec

Skrevet

Mine får 1 gang i året rundt luften av sommertid :) katten er umulig å sjekke da han kun driter ute. Kan jo ikke bare gå å ta med en random bæsj heller xD hunden får på ca samme tid da hun spiser bæsj om man ikke rekker stoppe Hun...

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Så egentlig bør man kikke katten i baken innimellom og se om det er noe ormer som stikker ut, og legge merke til om den har diaré, kaster opp osv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Så egentlig bør man kikke katten i baken innimellom og se om det er noe ormer som stikker ut, og legge merke til om den har diaré, kaster opp osv?

Ja 👍🏻 

Og alltid lurt å ha kattedo inne slik at man kan sjekke avføring og tiss. God helseindikator. Har man utekatt er det ikke sikkert de bruker den men ofte så bruker de kasse hvis de har det tilgjengelig og det er kaldt eller de blir syke, så selv om katten ikke har brukt den på ett år ville jeg fortsatt hatt en.

Anonymkode: 65b1d...16d

AnonymBruker
Skrevet

Vi merket det først og fremst på pelskvaliteten hos katten vår, før katten senere kastet opp. Hu røytet helt forferdelig mye og mistet glansen i pelsen, så veldig pjuskete ut. Dyrlegen min holdt ikke noe tilbake når jeg hadde mistanke om orm, men gir ikke ut ormkur uten noen indikator på det.

Anonymkode: 60b33...0f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Granfrue skrev (2 timer siden):

Du vet ikke, men tror..

Les deg litt opp på antibiotikaresistens hos storfe i utlandet kontra norge så kan du jo få tenke litt på det.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker på pus når han får mark . Noen ganger kan det gå et år  noen ganger  flere ganger . Kommer på om det er muse år.  Men når han spiser  som en hest og forsatt ikke legger på seg . Da er det på tide . Jeg kan ikke skjekke avføring da dyret nekter å bruke kasse og kan holde seg i flere dager på trass og kan ikke akkuratt  nekte dyret å gå ut .  For min egen del.  Kjøper piller i Sverige da  de ikke har disse regler som vi har  her . Men bruket de fornuftig   

Anonymkode: 9f522...9d8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...