AprilLudgate Skrevet 23. april 2022 #41 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk bestemmer selv hvem de vil være med på fritiden rett og slett, de andre har ingen forpliktelse til å invitere deg med. I min litt større gjeng er det helt ærlig to stykker vi ikke inviterer så ofte, fordi de er fryktelig slitsomme å omgås, krever en del plass i forsamlingen (ikke på en god måte), og har en egen evne til å stjele energien fra folk. De er også de som maser mest om å møtes, finne på noe ect. Kanskje du er en sånn en uten å vite det selv? Jeg har ikke flust med fritid, og den fritiden jeg har ønsker jeg å tilbringe med mennesker jeg liker å være med, ikke de som trenger "støttekontakt" eller som vi må ta med fordi "de har ingen andre stakkars". Det høres utrolig kynisk ut, men fordelen med å ha blitt voksen er rett og slett at man kan velge vekk folk som ikke gi en noe. Det er ikke utestenging, det er å velge noe annet. Hvis du føler de ofte gjør ting uten deg så har du tre valg. Du kan spørre om det er en grunn til at de velger å droppe å ta deg med, du kan finne deg andre mennesker å gjøre ting sammen med, eller du kan bare la ting være som nå og så tenke at du blir utestengt (det er faktisk helt lov å gjøre noe sammen med andre uten å ta deg med). Anonymkode: da150...0d9 Det er utestenging. Det har en grunn, men det er det. Og om man for eksempel da jobber sammen eller annet så må nesten den sosiale kotymen være at man internt erkjenner at det er ekstremt slitsom å invitere person X og Y, men man vil ikke være rasshøl heller. Så da inviteres de ikke, men man snakker heller ikke åpent om arrangement/legger ut åpent på sosiaøe medier osv. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #42 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så hvis du har en gjeng med kollegier og en blir ikke bedt med på noe som andre blir invitert med på , men bevisst hopper du over den ene kollegian, eller at det et en person som invitert til fest, mange er samlet og du inviterer alle tilbake men ikke den som dere var hos helgen før? Anonymkode: bb3a3...c18 Nå overanalyserer du kraftig som kvinner flest, du må ta hintet når folk ikke er interessert i deg. Selv om du jobber sammen med noen så trenger man jo ikke bruke fritiden sammen. Eller å invitere tilbake generelt. Voks opp! Anonymkode: 49512...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #43 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå overanalyserer du kraftig som kvinner flest, du må ta hintet når folk ikke er interessert i deg. Selv om du jobber sammen med noen så trenger man jo ikke bruke fritiden sammen. Eller å invitere tilbake generelt. Voks opp! Anonymkode: 49512...9cf Har du så store problemer med deg selv at du må rakke ned på andre? Sett deg på skolebenken, du virker akkurat ikke som den sterkeste kniven i skuffen. Selvsagt er det utestenging det TS opplever. Og jeg kan tippe på at du er typen som utestenger andre, siden du forsvarer det TS opplever. Men jeg håper at du en dag får kjenne på den følelsen selv. At du ikke en gang klarer å sette deg inn i TS sin situasjon, viser at du er fullstendig blottet for empati. Hadde du hatt empati, ville du klart å sette deg inn i situasjonen til TS. For det er nettopp det empati begrepet betyr. Anonymkode: 2b52b...eed 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #44 Skrevet 23. april 2022 Fløff skrev (19 minutter siden): Det er utestenging. Det har en grunn, men det er det. Og om man for eksempel da jobber sammen eller annet så må nesten den sosiale kotymen være at man internt erkjenner at det er ekstremt slitsom å invitere person X og Y, men man vil ikke være rasshøl heller. Så da inviteres de ikke, men man snakker heller ikke åpent om arrangement/legger ut åpent på sosiaøe medier osv. Jeg snakker ikke om jobb, arrangerer man ting i jobbens regi inviterer man alle på jobb. Men når jeg inviterer på fritiden inviterer jeg de jeg vil, ikke de som syns de bør bli invitert. Det er ikke utestenging at de som har lyst på invitasjon ikke får, det er heller ikke utestenging av en dag vil jeg gå på kino med Marthe og Grete, mens en annen dag inviterer vi også med Hanne og Anne. Og helt ærlig, folk som sjelden blir invitert bør gå litt i seg selv, det er som regel en grunn. Anonymkode: da150...0d9 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #45 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du så store problemer med deg selv at du må rakke ned på andre? Sett deg på skolebenken, du virker akkurat ikke som den sterkeste kniven i skuffen. Selvsagt er det utestenging det TS opplever. Og jeg kan tippe på at du er typen som utestenger andre, siden du forsvarer det TS opplever. Men jeg håper at du en dag får kjenne på den følelsen selv. At du ikke en gang klarer å sette deg inn i TS sin situasjon, viser at du er fullstendig blottet for empati. Hadde du hatt empati, ville du klart å sette deg inn i situasjonen til TS. For det er nettopp det empati begrepet betyr. Anonymkode: 2b52b...eed Du virker ikke så oppegående selv som må rakke ned på andre, var det sterke eller den skarpeste kniven i skuffen du tenkte på? 😅 Empati får man ikke på skolebenken, det får man av å oppleve livet. TS velger selv å føle seg utestengt, hun bruker tid på dette. Ønsker heller ikke å endre tankegangen sin når det kommer til relasjon til andre mennesker. Kreve at andre skal invitere deg er ikke noe du kan. I voksenlivet er ting annerledes enn på barneskolen, for noen blir dette en brå overgang. Derfor er det viktig å oppleve motgang, der andre ikke ønsker å bruke tid på deg. Oppleve at noen faktisk tar egne valg i livet. Anonymkode: 49512...9cf 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #46 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg snakker ikke om jobb, arrangerer man ting i jobbens regi inviterer man alle på jobb. Men når jeg inviterer på fritiden inviterer jeg de jeg vil, ikke de som syns de bør bli invitert. Det er ikke utestenging at de som har lyst på invitasjon ikke får, det er heller ikke utestenging av en dag vil jeg gå på kino med Marthe og Grete, mens en annen dag inviterer vi også med Hanne og Anne. Og helt ærlig, folk som sjelden blir invitert bør gå litt i seg selv, det er som regel en grunn. Anonymkode: da150...0d9 Endelig et fornuftig svar. 👏 Anonymkode: 49512...9cf 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #47 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette må du takle i voksenlivet, de er ikke forpliktet til å ta deg med på fjelltur. I voksenlivet tar man egne valg om hvem man vil bruke tid på, når og hvor. Det er du som lager problemer ut av dette pga dine tidligere opplevelser. Så her må du jobbe med deg selv psykisk. Punktum Anonymkode: 49512...9cf Unnskyld meg, men utestengelse føles ikke godt uansett hvor gammel man er! Faktisk er det mer vondt som voksen, for barn kan man i større grad unnskylde for drittoppførsel. Voksne folk forventer man at oppfører seg bra mot andre. Kjære TS, du har min dypeste medfølelse. Anonymkode: 20826...fdf 11
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #48 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unnskyld meg, men utestengelse føles ikke godt uansett hvor gammel man er! Faktisk er det mer vondt som voksen, for barn kan man i større grad unnskylde for drittoppførsel. Voksne folk forventer man at oppfører seg bra mot andre. Kjære TS, du har min dypeste medfølelse. Anonymkode: 20826...fdf TS har jo ikke blitt utestengt. Du har misforstått som det fleste andre her dessverre. Man er ikke pliktig til å invitere alle på en tur. Anonymkode: 49512...9cf 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #49 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du virker ikke så oppegående selv som må rakke ned på andre, var det sterke eller den skarpeste kniven i skuffen du tenkte på? 😅 Empati får man ikke på skolebenken, det får man av å oppleve livet. TS velger selv å føle seg utestengt, hun bruker tid på dette. Ønsker heller ikke å endre tankegangen sin når det kommer til relasjon til andre mennesker. Kreve at andre skal invitere deg er ikke noe du kan. I voksenlivet er ting annerledes enn på barneskolen, for noen blir dette en brå overgang. Derfor er det viktig å oppleve motgang, der andre ikke ønsker å bruke tid på deg. Oppleve at noen faktisk tar egne valg i livet. Anonymkode: 49512...9cf Medmenneskelighet kan du i hvertfall ingenting om. Når TS spør vennene sine om de ønsker å være med på tur, og de sier nei. Også drar de på tur uten henne, er det utestenging - definitivt. Hun velger ikke selv å bli utestengt. Hun tok initativ til å finne på noe med dem, men fikk ikke en gang lov til å være med på det de skulle. Du har enda ikke klart å komme med et argument, om hvorfor det ikke er utestenging. I sosialpsykologi er dette et eksempel på utestenging. Anonymkode: 2b52b...eed 11
fruenfrafjellet Skrevet 23. april 2022 #50 Skrevet 23. april 2022 Jeg har en følelse av hvordan du har det TS. Jeg har selv opplev at jeg har invitert folk, de oser seg , sitter til langt utover natta og sier at de har det super koselig, jeg får sms om at de takker for en hyggelig kveld, hvor jeg helgen etter hører at de har vært samlet og jeg var den eneste som ikke har blitt spurt med. Jeg syntes kanskje det er det verste med sosiale media hvor man kan se at folk velger å utelukke en person, ja kun en person. Jeg vet godt hvordan det er å være den som står på jobb og hører at folk ha vært på hytteturer osv hvor jeg gang på gang aldri blir spurt. Jeg har gjentatte ganger blitt spurt om jeg vil være med på gave til folk som gifter seg, eller fyller år, men når jeg selv giftet meg eller fyller år at jeg verken får en hilsen eller en oppmerksomhet. Jeg har vel kommet til den slutningen at jeg da velger å ikke invitere folk lengre og drar på fjellturer alene. Jeg har vel sakte men sikkert lært meg til at jeg er den jenta ingen vil være sammen med. 3 6
fruenfrafjellet Skrevet 23. april 2022 #51 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS har jo ikke blitt utestengt. Du har misforstått som det fleste andre her dessverre. Man er ikke pliktig til å invitere alle på en tur. Anonymkode: 49512...9cf Hva tenker du det da er hvor alle bortsett fra en blir invitert med på fjelltur? 4
AprilLudgate Skrevet 23. april 2022 #52 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg snakker ikke om jobb, arrangerer man ting i jobbens regi inviterer man alle på jobb. Men når jeg inviterer på fritiden inviterer jeg de jeg vil, ikke de som syns de bør bli invitert. Det er ikke utestenging at de som har lyst på invitasjon ikke får, det er heller ikke utestenging av en dag vil jeg gå på kino med Marthe og Grete, mens en annen dag inviterer vi også med Hanne og Anne. Og helt ærlig, folk som sjelden blir invitert bør gå litt i seg selv, det er som regel en grunn. Anonymkode: da150...0d9 TS sin situasjon var ikke privat bekjentskapskrets 2
Bacteria Skrevet 23. april 2022 #53 Skrevet 23. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå overanalyserer du kraftig som kvinner flest, du må ta hintet når folk ikke er interessert i deg. Selv om du jobber sammen med noen så trenger man jo ikke bruke fritiden sammen. Eller å invitere tilbake generelt. Voks opp! Anonymkode: 49512...9cf Du har noen gode poenger, men ett råd; Den der generaliseringen din om hvordan kvinner føler og tenker er utrolig irriterende og stenger for budskapet ditt. Er usikker på om ts har skrevet at hen er kvinne? Endret 23. april 2022 av Bacteria 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #54 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Unnskyld meg, men utestengelse føles ikke godt uansett hvor gammel man er! Faktisk er det mer vondt som voksen, for barn kan man i større grad unnskylde for drittoppførsel. Voksne folk forventer man at oppfører seg bra mot andre. Kjære TS, du har min dypeste medfølelse. Anonymkode: 20826...fdf Vi voksne kaller kanskje barns utestenging for "drittoppførsel", men egentlig prøver de bare å leke med dem de liker best, kommer best overens med, og har kjemi med. Og de gjør det som regel fordi det føles naturlig for dem, ikke for å være slemme. Så kommer vi voksne inn og skal veilede dem i inkludering, empati og omtanke, og ender som regel med å presse på dem relasjoner de ikke ønsker. Barn har ikke alltid et valg på hvem de skal leke med eller forholde seg til, men det har voksne. Endelig kan vi være venner med folk vi faktisk liker å være sammen med! Om man aldri blir inkludert hos noen, må det jo være noe som skurrer et sted? De eneste gangene jeg inviterer noen av plikt og ikke nødvendigvis av lyst, er hvis det handler om familieselskap hvor man MÅ invitere svigerinnen man ikke kommer overens med, eller hvis det handler om jobbarrangementer hvor alle skal inkluderes. Anonymkode: 2302e...5f3 1 1
Daria Skrevet 23. april 2022 #55 Skrevet 23. april 2022 Men hvis det, som jeg får inntrykk av, vanligvis er slik at du blir invitert, skjønner jeg ikke helt at din første reaksjon nå er at det handler om bevisst utestenging og planlegging bak ryggen din. Misforståelser oppstår (det er ikke alltid man kommuniserer så klart som man tror), spontanplaner legges, forglemmelser skjer - hvis dette er folk du regner som dine venner og normalt anstendige mennesker, ville det naturlige være å anta det beste, ikke det verste. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #56 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi voksne kaller kanskje barns utestenging for "drittoppførsel", men egentlig prøver de bare å leke med dem de liker best, kommer best overens med, og har kjemi med. Og de gjør det som regel fordi det føles naturlig for dem, ikke for å være slemme. Så kommer vi voksne inn og skal veilede dem i inkludering, empati og omtanke, og ender som regel med å presse på dem relasjoner de ikke ønsker. Barn har ikke alltid et valg på hvem de skal leke med eller forholde seg til, men det har voksne. Endelig kan vi være venner med folk vi faktisk liker å være sammen med! Om man aldri blir inkludert hos noen, må det jo være noe som skurrer et sted? De eneste gangene jeg inviterer noen av plikt og ikke nødvendigvis av lyst, er hvis det handler om familieselskap hvor man MÅ invitere svigerinnen man ikke kommer overens med, eller hvis det handler om jobbarrangementer hvor alle skal inkluderes. Anonymkode: 2302e...5f3 Nok et utrolig reflektert svar som viser hvordan mennesket lever i dag. 👏 Anonymkode: 49512...9cf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #57 Skrevet 23. april 2022 Daria skrev (5 minutter siden): Men hvis det, som jeg får inntrykk av, vanligvis er slik at du blir invitert, skjønner jeg ikke helt at din første reaksjon nå er at det handler om bevisst utestenging og planlegging bak ryggen din. Misforståelser oppstår (det er ikke alltid man kommuniserer så klart som man tror), spontanplaner legges, forglemmelser skjer - hvis dette er folk du regner som dine venner og normalt anstendige mennesker, ville det naturlige være å anta det beste, ikke det verste. Hun sendte de sms om godt tur....fikk takk tilbake Så TS har nok overanalysert dette her fullstendig. Anonymkode: 49512...9cf
sucasamicasa Skrevet 23. april 2022 Forfatter #58 Skrevet 23. april 2022 Daria skrev (3 minutter siden): Men hvis det, som jeg får inntrykk av, vanligvis er slik at du blir invitert, skjønner jeg ikke helt at din første reaksjon nå er at det handler om bevisst utestenging og planlegging bak ryggen din. Misforståelser oppstår (det er ikke alltid man kommuniserer så klart som man tror), spontanplaner legges, forglemmelser skjer - hvis dette er folk du regner som dine venner og normalt anstendige mennesker, ville det naturlige være å anta det beste, ikke det verste. Det er ikke kun denne gangen jeg har blitt utelukket. Det er stadig hvor de møtes ut for å spise, kino , hytteturer osv…. De kan godt takke ja til min invitasjon hvis jeg ber de hjem men uken etterpå er den samme gjengen samlet hos en av de andre og jeg er ikke invitert. Og jeg blir oftest sittende alene i lunsjen fordi de andre plutselig skal ut å spise uten å spørre meg. 2 4
Maleficenta Skrevet 23. april 2022 #59 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi voksne kaller kanskje barns utestenging for "drittoppførsel", men egentlig prøver de bare å leke med dem de liker best, kommer best overens med, og har kjemi med. Og de gjør det som regel fordi det føles naturlig for dem, ikke for å være slemme. Så kommer vi voksne inn og skal veilede dem i inkludering, empati og omtanke, og ender som regel med å presse på dem relasjoner de ikke ønsker. Barn har ikke alltid et valg på hvem de skal leke med eller forholde seg til, men det har voksne. Endelig kan vi være venner med folk vi faktisk liker å være sammen med! Om man aldri blir inkludert hos noen, må det jo være noe som skurrer et sted? De eneste gangene jeg inviterer noen av plikt og ikke nødvendigvis av lyst, er hvis det handler om familieselskap hvor man MÅ invitere svigerinnen man ikke kommer overens med, eller hvis det handler om jobbarrangementer hvor alle skal inkluderes. Anonymkode: 2302e...5f3 men dette handler jo om folk ts abser som venner og som kommer når hun inviterer dem 2
sucasamicasa Skrevet 23. april 2022 Forfatter #60 Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun sendte de sms om godt tur....fikk takk tilbake Så TS har nok overanalysert dette her fullstendig. Anonymkode: 49512...9cf Jeg sendte de god tur med en ironi kommentar bak: god tur…. Hyggelig å bli spurt…. Eller dere gjorde visst ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå