Gå til innhold

Utestengt/ utelukket i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
sucasamicasa skrev (26 minutter siden):

Fordi de som regel når de et ute med meg ikke kan betale selv eller at de skal vipse meg tilbake men det skjer aldri.

Det høres ut som de utnytter deg og ikke respekterer deg. Jeg tror du vil ha nytte av å øve på å sette grenser.
Neste gang, si at du ikke kan betale. 

Husk at de som blir sure fordi du setter grenser er grunnen til at du trenger grensene. 

Anonymkode: 80967...338

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel ikke nødvendigvis om utestengelse, men å ikke bli inkludert. 

Jeg flytta til et nytt sted pga jobb. Med meg hadde jeg også et barn. Merka veldig tidlig at folk ikke ønska å inkludere meg. Jeg inviterte, folk kom. Man har aldri fått en invitasjon til å bli med noen på noe, ikke en gang middag. 

Husker vi var på en playdate. Det var fire barn som gikk i barnehagen sammen, jevnaldrende. Ungene lekte sammen, mens vi mødre babla sammen. Alt var fint og flott, praten gikk og det var ikke måte på. Så kom jeg med forslag om vi fire kunne gå ut på byen sammen. Den stillheten som etterfulgte… det var øyeblikket jeg husker. 

Der er flere andre jeg har vært, og er i kontakt med som fint kan bruke tid og snakke med meg. De spør meg om tips og råd, de spør om andre ting. Jeg spør også de selvsagt. Vanlige samtaler. Men de inviterer ikke meg med når det er noe som skjer, eller ikke skjer for den saks skyld. 
Og ja, de vet at jeg ikke har familie her. De vet at jeg er alene. Men tanken om å inkludere meg, tenker de nok ikke på. Jeg har engasjert meg i flere ting, men det blir med bekjentskaper. Aldri noe mer. Jeg har ingen venner her vi bor. Her har vi vært i 9 år. 

Jeg har gitt opp stedet nå, og flytter asap. 

Anonymkode: ba576...035

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får helt vondt av mange av svarene her inne. Og blir oppriktig lei meg for hva enkelte opplever. Jeg har selv alltid vært populær og ofte midtpunktet i vennegjenger. På skolen var jeg en av de kule jentene og tenkte aldri på å inkludere de som ikke var like populære. Jeg var sammen med de jeg syntes var kule, og som ga meg mest. Men så ble jeg voksen...

I dag er jeg mye mer oppmerksom på at folk ikke faller utenfor. Jeg er ofte i nye settinger, hvor nye mennesker treffes, og har aldri problemer med å få nye venner. Men jeg passer alltid på å gi de som blir stående alene en sjanse. Og utrolig nok, jeg opplever å bli enda bedre likt. Det kommer sikkert som en overraskelse på enkelte i denne tråden, men "snill" kan være en veldig attraktiv egenskap. Og for noen perler av noen mennesker jeg har truffet på denne måten!

Jeg har også fjernet mennesker fra livet mitt. De dette gjelder er folk som utnytter meg eller folk som behandler andre dårlig. AB 9cf hadde nok ikke hatt plass i min vennegjeng... Men TS hadde jeg gladelig tatt imot! 

Og TS: Den meldingen du sendte var helt på sin plass. Dette er ikke folk du skal være sammen med uansett, og nå vet de at du ikke er en dørmatte. Heia deg!

Anonymkode: aa281...0e4

• Liker 8
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 15.51):

Dette er skikkelig sårt! Selv har jeg plenty av gode venner, gode forhold til mange perifere, er forlovet og har alltid oppfattet meg selv som en oppegående person hvis det går an å si. Men jeg føler meg skikkelig stengt ute, eller iallefall ikke inkludert av kollegaene mine. Og det er andre arbeidsplass på rad dette skjer. Da begynner man jo å lure.

Ca halvparten av kollegaene mine er på min alder, slutten 20- tidlig 30årene. Vi snakker godt sammen på jobb, tuller og ler, har en del til felles og jeg merker ikke noe galt i det hele tatt. Jeg har også sagt at jeg ikke kjenner så mange i byen, og at det hadde vært hyggelig å finne på noe. Men så overhører jeg altså støtt og stadig om hvor gøy det var i helga, hører når de snakker om det at absolutt alle utenom meg har vært der. Det er indirekte åpenbart at det foregår lønningspilser, quiz og lignende, noe jeg faktisk har spurt om selv flere ganger. Det er veldig vanskelig å "egle seg" innpå når ingen strekker ut en hånd i det hele tatt.

Og jeg synes dette er såpass sårt og "flaut" at jeg ikke snakker med noen om det, hverken forloveden som jeg egentlig deler alt med, eller mine nærmeste venner. For dette får meg jo til å føle meg som en skikkelig taper.

Anonymkode: 1e701...5b8

Kom du senere inn som kollega enn de andre ? Jeg håper inderlig dette ikke er en bevisst handling fra dem. Altså jeg mistenker at alt det sosiale var etablert før du startet ? Uansett skikkelig sårt . Å ville prøvd selv å ta initiativ , å invitere de med på noe helt nytt / uventet ? Enten er de litt inngrodd evnt mangler de inkluderings -antenner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 16.18):

Alle svarene her er jo helt håpløse, bare offerolle og stakkars meg. Kvinner gjennomsnittlig er så dårlige til å ta ansvar for eget liv.

https://www.ark.no/boker/Ingvard-Wilhelmsen-Selvhjelpstrilogien-9788282161541

«Det er ikke mer synd på deg enn andre»

Anonymkode: 49512...9cf

Er dette med offerrolle kjepphesten din eller? 

Anonymkode: d700e...65f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er dette med offerrolle kjepphesten din eller? 

Man ser jo mønsteret her, nesten alle svar er på barnehagenivå dessverre. "JEG SKAL VÆRE MED!!" Buhuuu....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man ser jo mønsteret her, nesten alle svar er på barnehagenivå dessverre. "JEG SKAL VÆRE MED!!" Buhuuu....

Du virker ikke helt god.

Anonymkode: 7c4ca...f4c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser altså ikke at det finnes andre perspektiver enn ditt eget? At andre har andre verdier enn deg? At slike situasjoner er komplekse? 
Å være så bastant er sjeldent bra. 

• Liker 7
Skrevet
sucasamicasa skrev (5 timer siden):

Takk for meninger og synspunkter. Jeg forstår at det var feil av meg å reagere. Selvfølgelig vil de ikke være sammen med en som meg. Så jeg fant ut det på en i manges øyne grei måte. Heldigvis kan man takle det slik man ønsker. 
Jeg endte med å nyte hele helgen på fjelltur uten disse så kalte kollegiane mine ( som hver gang jeg er ute på byen med de er den som blir sittende med regningen.) men det går helt fint. Da er jeg god nok venn når de ikke trenger å betale selv. Men som sagt. Takk for svar. Godt man ikke trenger venner. 

Blir litt nysgjerrig på hva dere jobber med ? Og alder ? Høres veldig umodne ut ( å utnyttende) . Hvis de lar deg ta regninga alene , er de jo ikke venner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 16.36):

Hvordan tenker du at man skal løse en sånn situasjon, da? Skal den som blir utelatt mase seg med? Skal man invitere med alle man har hatt en eller annen forbindelse med en eller annen gang, i tilfelle noen føler seg utelatt? 

Anonymkode: 2302e...5f3

Nei, men man skal inkludere de som det er naturlig å inkludere, f. eks TS i dette tilfellet. Om TS tar initiativ til tur og resten planlegger tur dagen etter uten å inkludere henne, er det så tonedøvt at jeg ikke har ord. Og når jeg leser kommentarer som din, så forstår jeg plutselig hvorfor en opplever problemer med utestengning og mobbing på skolene. Når voksne velger å fraskrive seg alt ansvar for alle andre enn seg selv, er det ikke rart at barn lærer at det er ok. Er så innmari lei av de der: Så lenge jeg og mine barn har det bra, så gidder ikke jeg å legge to pinner i kors for at andre også skal ha det bra, foreldrene.  Blæh. Hilsen person som synes det er viktig å inkludere og som lærer mine barn det samme (og jepp: deg går an å ha mange venner som en trives veldig godt med, og samtidig inkludere de som en ikke klikker fult så godt med. Ikke ALLE ALLTID, men de som det fremstår naturlig å innlemme akkurat i de arrangementet. 

Anonymkode: 7b42a...939

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Blir litt nysgjerrig på hva dere jobber med ? Og alder ? Høres veldig umodne ut ( å utnyttende) . Hvis de lar deg ta regninga alene , er de jo ikke venner. 

Enig, aldri hørt maken!

• Liker 1
Skrevet (endret)
NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

Vi jobber i redningsetaten og vi er stort sett i mellom 40-48 år

Endret av sucasamicasa
AnonymBruker
Skrevet
sucasamicasa skrev (11 timer siden):

Dere høres ekstremt umodne ut alle sammen, inkludert deg selv.

Se på alle svarene dine her inne. Les gjennom selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dere høres ekstremt umodne ut alle sammen, inkludert deg selv.

Se på alle svarene dine her inne. Les gjennom selv.

Selvfølgelig synes du det, du som er modenheten selv...

Vi er flokkdyr, det som er til det beste for flokken, er til det beste for oss selv. Det er derfor redningsfolk, for eksempel, gidder å sette eget liv og helse på spill, for å redde andre. Det er ikke særlig smart, fra et egoistisk synspunkt, å være brannmann, for eksempel. Lønna er så som så, kreftfaren øker betraktelig og man risikerer livet på jobb. Men så gjør man det like vel, fordi man ønsker å bidra. Vanlige folk bidrar stort sett på sin måte. Vi sorterer søppel, bidrar på dugnader, hjelper gamle damer over veien, gir til veldedighet osv osv. Det har ingen personlig gevinst, det er ikke gøy eller lønnsomt, men vi gjør det fordi vi ønsker det beste for alle.

Herunder kommer også bidrag til psykososialt miljø. Kanskje TS har en eller annen sosial skavank som gjør at andre ikke vil være sammen med henne, med unntak av når hun betaler for dem, men det er til alles beste at hun føler seg bra. Jobber hun i redningstjeneste antar jeg at hun jobber i team, og da blir flokkmentaliteten ekstra viktig. Men det er også samfunnsøkonomisk best hvis borgerne føler seg sett og ivaretatt. Hva hvis dette gjør henne syk, at hun trenger psykolog eller blir sykemeldt på grunn av dette? Det hjelper ikke å si at hun må ta seg sammen, eller må skylde seg selv eller alt pisset du har spydd ut av deg de siste sidene, realiteten er at det er du og jeg som tar regningen. Sånn er det å bo i et sosialdemokrati...

Så om du kom litt langt bak i køen når empati ble delt ut, så virker det som om du sto ganske langt frem da det var tid for egoisme. Jeg gidder derfor ikke å spille på dine empatiske sider, men som et selvsentrert menneske burde det være innlysende for deg hvorfor man ikke behandler folk slik TS, og andre her inne, beskriver at de har blitt behandlet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble også utelukket og utfryst av alle vennene mine samtidig for tre år siden. Jeg ble plutselig ikke godtatt lengre. Jeg er aldri bra nok. Dette gjorde at jeg ikke klarer å stole på noen lengre. Det gjør så ufattelig vondt. De hadde baksnakka meg og blitt enige om å utestenge meg siden alle gjorde det samtidig. I tillegg så posta kjæresten til ene venninna mi om hele krangelen mellom hun ene venninna mi på veggen min på Facebook. Hun ene venninna mi var fast bestemt at hun ikke hadde baksnakka meg. Men hvis hun ikke hadde baksnakka meg, hvorfor visste kjæresten til en annen venninna om krangelen da? Dette gjorde at jeg ikke tør å åpne meg for andre mennesker mer. Det jeg forteller til ene venninna mi ønsker jeg at det går dit og ikke videre til hele venninnegjengen. Baksnakking og mobbing og utestenging gjør så ufattelig vondt innvendig. Jeg opplevde dette gang på gang da jeg gikk på skolen. Og når jeg da igjen opplever det samme som den gangen snart 40 åring så knakk jeg fullstendig sammen. Og jeg ble akutt susidale. Så jeg har erfart at jeg må være alene resten av livet. Jeg er ikke frisk nok til å gjennomgå det samme på nytt med en ny venninne gjeng.

Klem til deg❤️

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig synes du det, du som er modenheten selv...

Vi er flokkdyr, det som er til det beste for flokken, er til det beste for oss selv. Det er derfor redningsfolk, for eksempel, gidder å sette eget liv og helse på spill, for å redde andre. Det er ikke særlig smart, fra et egoistisk synspunkt, å være brannmann, for eksempel. Lønna er så som så, kreftfaren øker betraktelig og man risikerer livet på jobb. Men så gjør man det like vel, fordi man ønsker å bidra. Vanlige folk bidrar stort sett på sin måte. Vi sorterer søppel, bidrar på dugnader, hjelper gamle damer over veien, gir til veldedighet osv osv. Det har ingen personlig gevinst, det er ikke gøy eller lønnsomt, men vi gjør det fordi vi ønsker det beste for alle.

Herunder kommer også bidrag til psykososialt miljø. Kanskje TS har en eller annen sosial skavank som gjør at andre ikke vil være sammen med henne, med unntak av når hun betaler for dem, men det er til alles beste at hun føler seg bra. Jobber hun i redningstjeneste antar jeg at hun jobber i team, og da blir flokkmentaliteten ekstra viktig. Men det er også samfunnsøkonomisk best hvis borgerne føler seg sett og ivaretatt. Hva hvis dette gjør henne syk, at hun trenger psykolog eller blir sykemeldt på grunn av dette? Det hjelper ikke å si at hun må ta seg sammen, eller må skylde seg selv eller alt pisset du har spydd ut av deg de siste sidene, realiteten er at det er du og jeg som tar regningen. Sånn er det å bo i et sosialdemokrati...

Så om du kom litt langt bak i køen når empati ble delt ut, så virker det som om du sto ganske langt frem da det var tid for egoisme. Jeg gidder derfor ikke å spille på dine empatiske sider, men som et selvsentrert menneske burde det være innlysende for deg hvorfor man ikke behandler folk slik TS, og andre her inne, beskriver at de har blitt behandlet. 

Bra skrevet

• Liker 1
Skrevet

Det er en ting jeg har lært av denne posten. Eller kanskje det er flere ting, når jeg nå tenker meg om.

* Det er utrolig viktig at man faktisk tør å spørre noen som du kanskje ikke pleier å være sammen med om de vil finne på noe.

*Man skal visst være utrolig forsiktig med å legge ut en post om hva man syntes er tungt fordi da blir man virkelig rævkjørt og sett på som barnslig og umoden

* Man glemmer visst at verden består av andre mennesker, som ikke mener det samme som deg eller resten av verden her inne på KG

Det er lov å føle seg som TS gjør. Det er lov å kjenne på frustrasjonen, uansett hvor man jobber.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
sucasamicasa skrev (19 timer siden):

Å herlighet . Da er disse damene ekstremt umoden 🙈

• Liker 3
Skrevet
NiceOrNothing skrev (54 minutter siden):

Å herlighet . Da er disse damene ekstremt umoden 🙈

Det er faktisk ikke bare damer som kan gjøre slike ting

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nathea skrev (8 timer siden):

Jeg ble også utelukket og utfryst av alle vennene mine samtidig for tre år siden. Jeg ble plutselig ikke godtatt lengre. Jeg er aldri bra nok. Dette gjorde at jeg ikke klarer å stole på noen lengre. Det gjør så ufattelig vondt. De hadde baksnakka meg og blitt enige om å utestenge meg siden alle gjorde det samtidig. I tillegg så posta kjæresten til ene venninna mi om hele krangelen mellom hun ene venninna mi på veggen min på Facebook. Hun ene venninna mi var fast bestemt at hun ikke hadde baksnakka meg. Men hvis hun ikke hadde baksnakka meg, hvorfor visste kjæresten til en annen venninna om krangelen da? Dette gjorde at jeg ikke tør å åpne meg for andre mennesker mer. Det jeg forteller til ene venninna mi ønsker jeg at det går dit og ikke videre til hele venninnegjengen. Baksnakking og mobbing og utestenging gjør så ufattelig vondt innvendig. Jeg opplevde dette gang på gang da jeg gikk på skolen. Og når jeg da igjen opplever det samme som den gangen snart 40 åring så knakk jeg fullstendig sammen. Og jeg ble akutt susidale. Så jeg har erfart at jeg må være alene resten av livet. Jeg er ikke frisk nok til å gjennomgå det samme på nytt med en ny venninne gjeng.

Klem til deg❤️

Åh, fine deg💔❤️ Så vondt å lese dette..  Husk at det ikke har noe med deg å gjøre.. Dette er folk som er usikre på seg selv. Og du fortjener mye bedre enn å bli behandlet slik! Ikke glem verdien din❤️ 

Klem til deg:hug:

Anonymkode: bd672...23a

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...