AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Noen som vet om doodler og andre blandingshunder kan brukes som politihund, redningshund, lavinehund osv. Dette er et retorisk spørsmål bare. I USA så har jeg hørt om chihuahua og pitbull som politihund. Siden doodler holder på å ta over for rasehunder, så må det være mulig? (Selv om jeg ikke ville blitt så redd hvis jeg hadde møtt på en doodle som politihund...) Anonymkode: 6f218...597 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Kanskje dersom den ble målrettet avlet for det? De fleste hunderaser man velger til brukshund er jo avlet for det, de er avlet for å jobbe. Gjøre hva som helst for en tennisball. Doodler er avlet på måfå, eller i beste fall for å være familiehunder som passer for hvem som helst. Anonymkode: c0d5a...ca0 5
Rytz Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 14.09): Noen som vet om doodler og andre blandingshunder kan brukes som politihund, redningshund, lavinehund osv. Dette er et retorisk spørsmål bare. I USA så har jeg hørt om chihuahua og pitbull som politihund. Siden doodler holder på å ta over for rasehunder, så må det være mulig? (Selv om jeg ikke ville blitt så redd hvis jeg hadde møtt på en doodle som politihund...) Anonymkode: 6f218...597 Aller først tror jeg vi skal definere hva en politihund er. Du har forskjellige typer politihund, feks patruljehund, narkotikahund, bombehund eller kriminalsøkshund. Politiet har flere blandingshunder, men disse består som regel av de samme rene rasene de bruker. Feks schæfermaller. Disse blandingene er dog, i motsetning til doodlene, avlet med en intensjon om å skape bedre brukshunder, IKKE for utseende. Det er en kvalifisert tanke bak. En doodle vil aldri kunne bli en patruljehund fordi den ikke har egenskapene som skal til. De fleste doodlene jeg har møtt har vært preget av at de er et produkt av useriøs avl - de har hatt svært frynsete mentalitet. En doodle kan ha potensiale som spesialsøkshund (nark, kriminalsøk, våpen etc), og redningshund, men de som driver med sånt er som regel for seriøse til å i det hele tatt vurdere en slik rase. Labradoren er en svært populær hund i både politiet og NRH, og det er vel flere puddeler i NRH også. Hvorfor ikke bare velge en labrador eller puddel fra en seriøs og dyktig oppdretter? Du har mye større sjanse for å få en god hund fra et slikt oppdrett. Skal du ha brukshund og går for doodle, så er det litt russisk rulett. Endret 24. april 2022 av Rytz 9 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Dette avhenger stort sett av nedarvede egenskaper. Noen oppgaver som f.eks enkelt søk kan nesten alle typer hunder læres opp i, men det vil koste mer tid og ressurser å trene opp en hund som er lagd for helt andre oppgaver. Og sannsynligheten for å få en god hund er mye lavere. Jeg har en lite førerorientert rase, en rase som er skapt for å jobbe selvstendig. Det er helt dødfødt å tro at denne hunden kunne blitt god i noe som innebærer mye samarbeid med fører. Hver lille ting tar ti ganger lengre tid å oppnå for oss, sammenlignet med en mer førerorientert hund. Forsøkene med å bruke pitbull som patruljehund har vært fullstendig mislykkede, da disse hundene ikke er lagd for å samarbeide slik som en malle eller en schæfer. Doodler er ikke dumme, teoretisk sett, når det kommer til f. eks ettersøk. Men skal hunden bli god, øker sannsynligheten dersom foreldrene har linjer som har vist seg egnet. Seriøse oppdrettere vil ikke ta i doodler med ildtang, så man får ikke satt gode hunder i avl. Hverken puddel eller retriever vil egne seg til patruljearbeid, dog. I tillegg er pelsen et stort problem. Jeg tror ikke det står høyt i kurs med en doodlepels som enten krever x antall timer pelsstell i uka, eller må holdes helt snauklipt. Har pelsrase selv, pelsen tover seg så fort det regner, snør og drar med seg ALT fra skauen. Anonymkode: 96640...402 4
fruenfrafjellet Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Innenfor redningstjenesten som f.eks norske redningshunder kan de aller fleste raser bruks, men samtidig er det mye som spiller inn og jeg tenker at de doodlene som man ser er ikke mentalt sterke nok til å yte den jobben 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Rytz skrev (23 timer siden): Aller først tror jeg vi skal definere hva en politihund er. Du har forskjellige typer politihund, feks patruljehund, narkotikahund, bombehund eller kriminalsøkshund. Politiet har flere blandingshunder, men disse består som regel av de samme rene rasene de bruker. Feks schæfermaller. Disse blandingene er dog, i motsetning til doodlene, avlet med en intensjon om å skape bedre brukshunder, IKKE for utseende. Det er en kvalifisert tanke bak. En doodle vil aldri kunne bli en patruljehund fordi den ikke har egenskapene som skal til. De fleste doodlene jeg har møtt har vært preget av at de er et produkt av useriøs avl - de har hatt svært frynsete mentalitet. En doodle kan ha potensiale som spesialsøkshund (nark, kriminalsøk, våpen etc), og redningshund, men de som driver med sånt er som regel for seriøse til å i det hele tatt vurdere en slik rase. Labradoren er en svært populær hund i både politiet og NRH, og det er vel flere puddeler i NRH også. Hvorfor ikke bare velge en labrador eller puddel fra en seriøs og dyktig oppdretter? Du har mye større sjanse for å få en god hund fra et slikt oppdrett. Skal du ha brukshund og går for doodle, så er det litt russisk rulett. Tror ingenting på det du sier om at alle doodlene du har møtt er preget over å være et produkt av useriøs avl. For noe tull! Vet at cavoodle er mye brukt som terapihund i Australia (spesielt). Dette pga dens milde gemytt. Doodlene er jo enda relativt nytt i Norge, så hvem vet hva som skjer ang Doodles og bruk av den senere. Anonymkode: 2029f...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Schæfer og malle blir brukt som politihunder fordi de er ekstremt førerfokuserte, + innehar egenskaper som gjør de svært egnet til slikt arbeid. I motsetning til hva mange tror, så har schæfer og malle en lav terskel for frykt og på å respondere på den frykten. Det er derfor de er gode vakthunder og politihunder (frykt + skarphet). For samme grunn, så er det også svært viktig at de kommer fra oppdrettere som legger stor vekt på mentalitet, og deretter blir det brukt enormt mye jobb på å miljøtrene og sosialisere valpene. Siden de har en lav terskel for frykt kombinert med skarphet, så er det enormt viktig at de blir såpass komfortabel med situasjoner/miljø hvor man ikke ønsker at de skal reagere, samtidig som at man jobber hardt for å fremme og forme den førerintensiteten schæfer og maller er kjent for. Skal man sende en hund for å ta ned en person, så vil man sende en skarp, intens hund som samtidig er såpass førerfokusert at den slipper når den blir bedt om det. Den kombinasjonen er ikke noe man finner i mange raser, og man skal vite hva man driver med når man former og trener disse egenskapene. Kan en doodle bli brukt til søk og redning? Ser ikke bort fra det. Er de godt egnet? Tja Anonymkode: 797ae...95d 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 En doodle kan jo være blanding av så mangt, og jeg er sikker på at mange av de kan egne seg som service- og terapihunder. Spesielt de som har mye labrador/puddel/cocker i seg. Kunne helt sikkert fungert godt innen søk/spesialsøk også, men det spørs om arbeidslysten er høy nok. Blandingshunder brukes nok sjeldent til dette, da det er oppdrettere av rene raser med kjent opphav som retter seg direkte mot dette. Anonymkode: 94f13...d25 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 TS For ordens skyld så skal jeg aldri gå til anskaffelse av en doodle noen gang. Sier det nå siden noen har misforstått. Pittbullen og chihuahuaen jeg siktet til i sta var begge narkotikahunder tror jeg. Pitbullen ble ikke brukt til angrep på folk. Grunnen til at jeg spør er at det er så mange som eier doodle og oppdrettere spesielt som skryter så voldsomt over disse hundene. Ja, det er sikkert mange fine hunder, for de fleste hunder, rase eller blanding, er jo ålreite(er klar over at det er dårlig mentalitet som går igjen på enkelte raser og blandinger). Som regel så står det noe sånt som "De kan brukes til absolutt alt, men er også fornøyd med enn 5 min lang tur. Supre hunder!" på annonser og hjemmesider til oppdrettere. Jeg har ikke så mye erfaring med brukshunder så derfor ville jeg høre hva andre tenker rundt saken. Det fødes jo doodler i voldsomme mengder føles det som og i kombinasjon med at de fremstilles som mirakelhunder nesten, så kan jo folk kjøpe i god tro om å få en hund som kan brukes til redningshund etc(som noen sikkert kan, men mest sannsynlig de færreste). Jaktcocker brukes jo mye av politiet. Og cockapooer er jo veldig populære, men hva hadde puddel bidratt med hvis man blandet de med jaktcocker? Altså som potensiell narkotikahund osv? En hund som kanskje blir "allergivennlig"? Anonymkode: 6f218...597 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS For ordens skyld så skal jeg aldri gå til anskaffelse av en doodle noen gang. Sier det nå siden noen har misforstått. Pittbullen og chihuahuaen jeg siktet til i sta var begge narkotikahunder tror jeg. Pitbullen ble ikke brukt til angrep på folk. Grunnen til at jeg spør er at det er så mange som eier doodle og oppdrettere spesielt som skryter så voldsomt over disse hundene. Ja, det er sikkert mange fine hunder, for de fleste hunder, rase eller blanding, er jo ålreite(er klar over at det er dårlig mentalitet som går igjen på enkelte raser og blandinger). Som regel så står det noe sånt som "De kan brukes til absolutt alt, men er også fornøyd med enn 5 min lang tur. Supre hunder!" på annonser og hjemmesider til oppdrettere. Jeg har ikke så mye erfaring med brukshunder så derfor ville jeg høre hva andre tenker rundt saken. Det fødes jo doodler i voldsomme mengder føles det som og i kombinasjon med at de fremstilles som mirakelhunder nesten, så kan jo folk kjøpe i god tro om å få en hund som kan brukes til redningshund etc(som noen sikkert kan, men mest sannsynlig de færreste). Jaktcocker brukes jo mye av politiet. Og cockapooer er jo veldig populære, men hva hadde puddel bidratt med hvis man blandet de med jaktcocker? Altså som potensiell narkotikahund osv? En hund som kanskje blir "allergivennlig"? Anonymkode: 6f218...597 Som noen nevnte her allerede, «doodle» er jo litt forskjellige typer puddel-blandinger, så sikkert litt forskjellig hva de kunne passet best til å bli brukt i. Når det blir sagt at disse doodlene er fantastiske og kan brukes til alt osv, så er nok det myntet mest på at de passer veldig godt som familie hund. Altså, de er gjerne litt «lettvinte». De er trygge rundt barn, de går gjerne lang tur, men er også fornøyd med kortere turer osv. De som ønsker en brukshund til noe spesielt går nok til oppdrettere som har fokus på akkurat dette. Regner med de vet hva de trenger og hvor de skal finne det. Regner ikke med at alle disse doodle-kjøperne hadde i planen å trene en politihund, og dermed blir skuffet fordi oppdretteren hadde sagt de kunne brukes til alt 🙈 Men hva som vil skje fremover ang doodle, og hva de kan brukes til i fremtiden. Det vil vel tiden vise. Anonymkode: 2029f...8cd 2
Julie Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS For ordens skyld så skal jeg aldri gå til anskaffelse av en doodle noen gang. Sier det nå siden noen har misforstått. Pittbullen og chihuahuaen jeg siktet til i sta var begge narkotikahunder tror jeg. Pitbullen ble ikke brukt til angrep på folk. Grunnen til at jeg spør er at det er så mange som eier doodle og oppdrettere spesielt som skryter så voldsomt over disse hundene. Ja, det er sikkert mange fine hunder, for de fleste hunder, rase eller blanding, er jo ålreite(er klar over at det er dårlig mentalitet som går igjen på enkelte raser og blandinger). Som regel så står det noe sånt som "De kan brukes til absolutt alt, men er også fornøyd med enn 5 min lang tur. Supre hunder!" på annonser og hjemmesider til oppdrettere. Salgstriks, hverken mer eller mindre. Oppdrett av designerblandinger har jo blitt big business. Ingen hunder kan brukes til "absolutt alt". Som flere nevner, de som er på utkikk etter hund til bestemte formål er nok ganske bevisste på hvilke egenskaper de ønsker i en hund og har dertil tilnærming til anskaffelsen av en ny hund. Dokumenterte bruksegenskaper hos foreldredyr er eksempelvis et aktuelt parameter i så måte. Og såvidt jeg vet, så kan vel ikke blandinger stille i offisielle konkurranser? Dermed heller ingen dokumenterte bruksegenskaper. 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS For ordens skyld så skal jeg aldri gå til anskaffelse av en doodle noen gang. Sier det nå siden noen har misforstått. Pittbullen og chihuahuaen jeg siktet til i sta var begge narkotikahunder tror jeg. Pitbullen ble ikke brukt til angrep på folk. Grunnen til at jeg spør er at det er så mange som eier doodle og oppdrettere spesielt som skryter så voldsomt over disse hundene. Ja, det er sikkert mange fine hunder, for de fleste hunder, rase eller blanding, er jo ålreite(er klar over at det er dårlig mentalitet som går igjen på enkelte raser og blandinger). Som regel så står det noe sånt som "De kan brukes til absolutt alt, men er også fornøyd med enn 5 min lang tur. Supre hunder!" på annonser og hjemmesider til oppdrettere. Anonymkode: 6f218...597 TS, hvorfor er du så opptatt av Doodler når du aldri har tenkt å skaffe deg en selv? Hvilke oppdrettere er det som reklamerer med at hundene deres er fornøyd med 5 min lange turer? Dette høres veldig rart ut, har du link til hjemmesidene deres? Anonymkode: c9546...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 Ts, jeg tror kanskje du har misforstått. Dette er jo hunder for de som nettopp ikke ønsker driften til en tjenestehund/arbeidshund/jakthund. Dette er selskapshunder i stort format som passer inn i mange familier. Har selv en doodle, og den hadde aldri egnet seg til annet enn å være en glad koseklump og super turkompis. Anonymkode: 94f13...d25 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS For ordens skyld så skal jeg aldri gå til anskaffelse av en doodle noen gang. Sier det nå siden noen har misforstått. Pittbullen og chihuahuaen jeg siktet til i sta var begge narkotikahunder tror jeg. Pitbullen ble ikke brukt til angrep på folk. Grunnen til at jeg spør er at det er så mange som eier doodle og oppdrettere spesielt som skryter så voldsomt over disse hundene. Ja, det er sikkert mange fine hunder, for de fleste hunder, rase eller blanding, er jo ålreite(er klar over at det er dårlig mentalitet som går igjen på enkelte raser og blandinger). Som regel så står det noe sånt som "De kan brukes til absolutt alt, men er også fornøyd med enn 5 min lang tur. Supre hunder!" på annonser og hjemmesider til oppdrettere. Jeg har ikke så mye erfaring med brukshunder så derfor ville jeg høre hva andre tenker rundt saken. Det fødes jo doodler i voldsomme mengder føles det som og i kombinasjon med at de fremstilles som mirakelhunder nesten, så kan jo folk kjøpe i god tro om å få en hund som kan brukes til redningshund etc(som noen sikkert kan, men mest sannsynlig de færreste). Jaktcocker brukes jo mye av politiet. Og cockapooer er jo veldig populære, men hva hadde puddel bidratt med hvis man blandet de med jaktcocker? Altså som potensiell narkotikahund osv? En hund som kanskje blir "allergivennlig"? Anonymkode: 6f218...597 For å være helt ærlig, som eier av puddel selv, så vet jeg ikke helt hva en blanding med jaktcocker ville bidratt med, annet enn muligens en pels som er helt forferdelig å håndtere. Begge er opprinnelig apporterende fuglehunder, og begge apporterer både i land og til vanns. Finner man riktig type puddel, er det ingen ting som tilsier at denne ikke kan brukes til mer eller mindre det samme som jaktcockeren. Det jeg vel føler jeg ser, er at puddelen ikke har nok popularitet blant de som virkelig satser, og at den derfor ikke får vist frem sitt potensiale. Nå er min enda ung, men han går spor, konkurrerer i rally, og vi har begynt trening inn mot bruks. Man må variere treningen mye mer enn med en border collie, da puddelen kjeder seg lett, og han trives aller best når han får tenke litt selv, men fy fader for en hund når han er pålogget. Og ikke minst, han elsker å jobbe. Det jeg personlig er glad for, er at jeg har allergikere i familien som gjorde at jeg begynte å kikke på allergivennlige hunder. Og at jeg ikke kastet meg på doodlebølgen, da hadde det jo vært mye enklere å få en valp, men heller ventet og kontaktet seriøse oppdrettere som hadde hunder som passet til mitt bruk. Anonymkode: 86bbb...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS, hvorfor er du så opptatt av Doodler når du aldri har tenkt å skaffe deg en selv? Hvilke oppdrettere er det som reklamerer med at hundene deres er fornøyd med 5 min lange turer? Dette høres veldig rart ut, har du link til hjemmesidene deres? Anonymkode: c9546...e6e TS Er det ikke lov å være nysgjerrig? Jeg lurte på om man hypotetisk sett kunne bruke doodle og andre blandingshunder som brukshunder. Siden doodler er kjempepopulære, så brukte jeg de som eksempel. Jeg vet at blanding mellom vorsteh og greyhound er vanlig å bruke på kortdistanse hundekjøring f.eks. Mange doodler er blanding av labrador og puddel. Politiet bruker ofte labradorer og pudler er kjent for å være smarte, så det er ikke så rart at jeg spurte om doodler kan brukes av politiet. Jeg har lest x antall annonser på doodler opp gjennom årene hvor det reklameres om at de er aktive hunder som også har det fint med rusleturer. Selvfølgelig er det ikke alle, men de finnes. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=249885406 https://www.kennelcunard.no/australian-cobberdog/ AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts, jeg tror kanskje du har misforstått. Dette er jo hunder for de som nettopp ikke ønsker driften til en tjenestehund/arbeidshund/jakthund. Dette er selskapshunder i stort format som passer inn i mange familier. Har selv en doodle, og den hadde aldri egnet seg til annet enn å være en glad koseklump og super turkompis. Anonymkode: 94f13...d25 Igjen så må jeg spesifisere at det er et hypotetisk spørsmål om doodler kan brukes til brukshund. Jeg kjenner en doodle med mye drift, så det er forskjell. De er tross alt blandinger. Anonymkode: 6f218...597
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS Er det ikke lov å være nysgjerrig? Jeg lurte på om man hypotetisk sett kunne bruke doodle og andre blandingshunder som brukshunder. Siden doodler er kjempepopulære, så brukte jeg de som eksempel. Jeg vet at blanding mellom vorsteh og greyhound er vanlig å bruke på kortdistanse hundekjøring f.eks. Mange doodler er blanding av labrador og puddel. Politiet bruker ofte labradorer og pudler er kjent for å være smarte, så det er ikke så rart at jeg spurte om doodler kan brukes av politiet. Jeg har lest x antall annonser på doodler opp gjennom årene hvor det reklameres om at de er aktive hunder som også har det fint med rusleturer. Selvfølgelig er det ikke alle, men de finnes. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=249885406 https://www.kennelcunard.no/australian-cobberdog/ Igjen så må jeg spesifisere at det er et hypotetisk spørsmål om doodler kan brukes til brukshund. Jeg kjenner en doodle med mye drift, så det er forskjell. De er tross alt blandinger. Anonymkode: 6f218...597 Den første linken du har her sier ikke at hunden kun trenger «rusletur»… Anonymkode: 2029f...8cd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den første linken du har her sier ikke at hunden kun trenger «rusletur»… Anonymkode: 2029f...8cd TS De sier at den ene hunden har en av og på knapp, rolig inne og aktiv ute. Hunden er jo en blanding med flat, flatcoatet retriever er kjent for å være hypre. Kjente en flat for mange år siden, rene energibomben. Problemet er at folk kan tro at de automatisk får en hund som er rolig inne. Det er ikke en selvfølge. Siden disse valpene er blandinger, så vet man ikke hvilke egenskaper de arver. Selv om moren er rolig inne, så er det ikke sikkert valpene blir det. Trening og mentalt stimuli spiller også en rolle. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254657313 Her glemmer de å informere om at disse hundene kan få velutviklet jaktinstinkt. I tillegg er far til valpene (setter) like glad i sofaen som fjelltur. Disse hundene er blanding av tre aktive raser, så man kan risikere å få en veldig aktiv hund. Min hund (rase) er mer hyper og har MYE mer jaktinstinkt enn moren sin. Det er sånn gener fungerer, man arver halvparten av genene fra hver forelder og man vet ikke hvilket på forhånd. Problemet med mange av disse annonsene er at oppdretter ikke informerer godt nok at hundene er blandinger og at det derfor er mer usikkert hvordan valpene blir som voksne. Det er ikke sikkert foreldrene er hypre, men kanskje en av besteforeldre var det og dermed kan valpene bli hypre. Jeg har arvet egenskaper fra mine besteforeldre som mine foreldre ikke har arvet. Dette ble veldig avsporing, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Hvis du ikke har noe å bidra med i det jeg lurer på i tråden, kan du holde opp å prøve å finne feil på det jeg sier hele tiden. Denne tråden er ikke ment for å slenge dritt og hat om doodler eller oppdrettere på doodler, selv om du tydeligvis føler det. Det at folk er kritiske til hvordan doodler markedsføres, avles på for profitt og at en del ikke helsetester hundene bra nok, er like naturlig som at folk er kritiske til avl på syke raser. Kritikken av doodler har ikke oppstått fra intet. Eurasier f.eks er en ganske ny rase, tror den opprinnelig var blanding mellom to eller tre raser. Det er jo ingen som har reagert på avlen på Eurasier. Anonymkode: 6f218...597
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS De sier at den ene hunden har en av og på knapp, rolig inne og aktiv ute. Hunden er jo en blanding med flat, flatcoatet retriever er kjent for å være hypre. Kjente en flat for mange år siden, rene energibomben. Problemet er at folk kan tro at de automatisk får en hund som er rolig inne. Det er ikke en selvfølge. Siden disse valpene er blandinger, så vet man ikke hvilke egenskaper de arver. Selv om moren er rolig inne, så er det ikke sikkert valpene blir det. Trening og mentalt stimuli spiller også en rolle. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254657313 Her glemmer de å informere om at disse hundene kan få velutviklet jaktinstinkt. I tillegg er far til valpene (setter) like glad i sofaen som fjelltur. Disse hundene er blanding av tre aktive raser, så man kan risikere å få en veldig aktiv hund. Min hund (rase) er mer hyper og har MYE mer jaktinstinkt enn moren sin. Det er sånn gener fungerer, man arver halvparten av genene fra hver forelder og man vet ikke hvilket på forhånd. Problemet med mange av disse annonsene er at oppdretter ikke informerer godt nok at hundene er blandinger og at det derfor er mer usikkert hvordan valpene blir som voksne. Det er ikke sikkert foreldrene er hypre, men kanskje en av besteforeldre var det og dermed kan valpene bli hypre. Jeg har arvet egenskaper fra mine besteforeldre som mine foreldre ikke har arvet. Dette ble veldig avsporing, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Hvis du ikke har noe å bidra med i det jeg lurer på i tråden, kan du holde opp å prøve å finne feil på det jeg sier hele tiden. Denne tråden er ikke ment for å slenge dritt og hat om doodler eller oppdrettere på doodler, selv om du tydeligvis føler det. Det at folk er kritiske til hvordan doodler markedsføres, avles på for profitt og at en del ikke helsetester hundene bra nok, er like naturlig som at folk er kritiske til avl på syke raser. Kritikken av doodler har ikke oppstått fra intet. Eurasier f.eks er en ganske ny rase, tror den opprinnelig var blanding mellom to eller tre raser. Det er jo ingen som har reagert på avlen på Eurasier. Anonymkode: 6f218...597 Hun forteller hvordan foreldrene er .. ser ikke så mye galt i det. Selvsagt betyr ikke det at valpen blir helt lik. Men men, jeg bryr meg ikke stort hvordan du eller andre ser på doodler, så du får mene hva du vil. At mange er kritiske har jeg fått med meg, men jeg mener mye av det bare er tull. Slik som dette! Kjenner at jeg logger meg av dette nå. Mye man kunne sagt, men jeg orker ikke. Folk liker doodler like mye, med eller uten dette innlegget. Og folk liker doodler like mye, med eller uten dette innlegget. Anonymkode: 2029f...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 *og folk liker IKKE doodler like mye, med eller uten dette innlegget. Anonymkode: 2029f...8cd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun forteller hvordan foreldrene er .. ser ikke så mye galt i det. Selvsagt betyr ikke det at valpen blir helt lik. Men men, jeg bryr meg ikke stort hvordan du eller andre ser på doodler, så du får mene hva du vil. At mange er kritiske har jeg fått med meg, men jeg mener mye av det bare er tull. Slik som dette! Kjenner at jeg logger meg av dette nå. Mye man kunne sagt, men jeg orker ikke. Folk liker doodler like mye, med eller uten dette innlegget. Og folk liker doodler like mye, med eller uten dette innlegget. Anonymkode: 2029f...8cd TS Herregud, selvfølgelig vet jeg det, jeg er ikke dum... Siden du må ha det inn med teskje: problemet er at mange ikke opplyser godt nok om at doodler KAN bli krevende hunder. Det er ikke en selvfølge at folk skjønner dette. Hvertfall ikke førstegangskjøpere. Den doodelen jeg kjenner er kjempefin, bare litt mer krevende enn det eierene forespeilet seg. Jeg har sagt før i tråden at doodler kan være fine hunder. Og igjen, jeg startet ikke tråden for å slenge dritt om disse hundene. Det er det noe du har fått for deg. Det er du som bestemte deg for å ta det jeg skrev ut av kontekst og hakke på meg fordi du er såret over at mange ikke liker doodler eller avlen på de. Jeg har heldigvis fått andre sakelige og gode svar på det jeg lurte på, takk til dere. Anonymkode: 6f218...597 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå