Gå til innhold

Menssmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De senere årene har jeg begynt å få mer langvarige menssmerter enn før. De pleier å begynne ved det jeg antar er eggløsning og så holde på noen dager inn i menstruasjonen. Smertene før menstruasjonen har bare vært så kraftige at jeg har tatt smertestillende et par ganger, men terskelen min er relativt høy, så jeg vil si at det er temmelig vondt likevel. Jeg blør også ekstremt mye i et par-tre dager av mensen. 

Jeg er 41 og hadde håpet at dette snart skulle roe seg, ikke at det skulle bli verre. Hadde jeg enda bare kommet i menopause snart.

Vanlig? Noen tips?

Anonymkode: 8a0d1...e14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at du er i starten av overgangsalderen. Den kan pågå i flere år. Min mens tulla mye i 40 årene. Men jeg har endometriose i tillegg. Fikk mer kraftige blødninger og mye mer vondt. I tillegg var syklusen helt på bærtur i perioder for så og være stabil på ca 28 dager. Er du bekymra så kan det være lurt og ta turen til legen. De kan ta blodprøver for og sjekke om hormonene dine er på vei nedover. Jeg tok en sånn prøve ca 42-43 år gammel. Kom i overgangsalderen da jeg var 53 år. De to siste årene før jeg fikk siste blødning kom mensen ca hver 3 måned i en periode med sterk blødning. Så kom den regelmessig noen ganger for så og stoppe helt opp. Siste mensen var ekstrem.  Da gikk jeg til legen og fik henvisning til syn.De kunne bekrefte at alt var ok men det var nok siste gangen og det stemte. 

Anonymkode: 9df1d...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Bare 41 år.. bare vent til du passerer 45 da er det et helvete! Hadde jeg visst det skulle bli sånn mens helvete i 40 årene så hadde jeg blitt sinnsyk på forhånd. Fra å ha mensen 3-4 dager så økte det til 10 dager med smerter og blodklumper som bare veltet ut i dusjen. Er i dag 49 år og mensen har endret seg til 3 dager. Men fortsatt like sterke smerter og med hodepine. Teller ned årene til at jeg håper mensen er over. I dag tenker jeg at om 6 år når jeg er 55 år så må jeg da være ferdig med mensen. Blir superglad om jeg er ferdig som 50 åring også.. men tørr ikke å håpe.

Anonymkode: 54e43...917

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare et bedre alternativ å fjerne livmor når man først plages over flere år? Kjenner flere som har gjort det.

Anonymkode: 6e930...8f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke bare et bedre alternativ å fjerne livmor når man først plages over flere år? Kjenner flere som har gjort det.

Det koster samfunnet om alle kvinner skulle få lov til å gjøre det. Nei, leger holder igjen. Å det prøves ut alt mulig som haler ut i flere år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det koster samfunnet om alle kvinner skulle få lov til å gjøre det. Nei, leger holder igjen. Å det prøves ut alt mulig som haler ut i flere år.

Selvfølgelig må det være behovsprøvd.

Alle jeg kjenner, med et unntak som jeg vet, har tatt det privat. Og jeg kommer til å gjøre det samme om den kommer til å gi meg mange plager og smerter etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Nysjerrig på mørketallet av kvinner som er på randen av selvmord. For mensen blir for mye i slutten av 40 årene.  For det er et faktum at mensen er ikke til å holde ut etter rundt 35 år. Helst de som ikke får den hjelpen de trenger som holder p å bli gal av smerter, hodepine og blod!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...