Gå til innhold

Kjøpe brukt elbil - tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hjelp! Jeg har alltid hatt bensinbil i 20 år og skal nå kjøpe elbil. Tenker å bruke rundt 70 000, pluss minus. Hva er does and don't? Har landa på Nissan Leaf. Har skjønt at jeg må kjøpe nyere enn 2013. Alle tips mottas med stor takk!

Anonymkode: 99cf6...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leafen er nokså problemfri. Er du kjent med OBD-lesere eller kjenner noen som er litt bilinteressert, som har en slik? Det største faremomentet er nemlig selvsagt batteriet. Med en app som heter "LeafSpy" kan du selv finne ut om alt er i orden, og være helt trygg på den biten. 12V-batteriet (det lille) kan også gi underlige feil, men er selvsagt superlett å skifte ut.

Ellers er det selve ombordladeren som kan ryke og et par andre ting som er elbilspesifikke. Alt det der kan skiftes ut med bruktdeler, men sjekk bare at laderen virker som den skal. Du kan også spørre selger om hvordan de har pleid å lade (full eller 80%), og om de hurtigladet mye. Full- og hurtiglading kan under visse omstendigheter være uheldig.

Helt vesentlig er å sjekke ladestrekene, altså ikke ladetilstand, men batteritilstand. Det er opprinnelig 12 streker, og du vil nok ha minst 10, helst 11 igjen i den prisklassen du ser i.

Så er det bremsene, som på en vanlig bil. Kjør litt på hurtig vei uten å bremse mye, stopp bilen et sted, og kjenn etter om det er varmgang. Det er et tegn på at bremsene må smøres opp; ofte er det da også riller i bremseskivene eller de er blåsvidde, noe som betyr at klossene er glassert og må skiftes ut også. Kjenn på skivene om det er riller i de, men OBS, pass på at de ikke er glovarme.

Rustmessig er Leafen ganske bra for Nissan å være. Se etter overgangene mellom dører og plaststøtfangerne, sjekk toppen av det fremre støtfangerfestet, dørene langs kant og på innsiden, hvor sløve folk typisk sparker lakken av kanalene med skoene sine. Håndbrekka er en slags offeranode på den bilen. Test den i en bratt bakke; kan være en litt dyr fiks å få den i orden om den er gåen.

Til slutt et råd om rekkevidden bilen selv angir: Det må tas med en klype salt. Det kalles "gjett-o-meter" eller GOM og Leafen er kjent for å være optimist. Sier han 150 km, ville jeg i alle fall på kalde dager ha regnet med nærmere 100 km.

Spør hvis du lurer på mer. :) Ellers er Leafen et veldig godt kjøp. En pålitelig, trygg, og enkel bil som denne har aldri før vært rimeligere å kjøpe eller eie i Norge. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte Nissan leaf 2014-modell for en stund siden, og dette er mine råd:

Test bremsene nøye. Ikke kjøp en importert bil eller en bil som har vært leaset. Jeg hadde helst ikke gått under 2016-modell. Sjekk rekkevidde og batteristatus. Prøv å få med type 2 adapter på kjøpet, i tillegg til vanlig ladeledning. Sjekk at bilen kan kobles til app, superpraktisk å kunne skru på varmen i bilen fra appen i senga en tidlig vintermorgen. 

Rekkevidden på min leaf blir ca halvert om vinteren og den tar veldig lang tid å lade når det er kaldt. Trenger du å kjøre litt lengre avstander, kan en leaf bli veldig dyr i drift (avhengig av hurtiglading). 

Anonymkode: 23f75...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode poeng over; Leafen har nesten ingen termisk styring på batteriet (300W varmeteppe på de kaldeste dagene). Derfor kan hurtiglading sommerstid føre til varmt batteri og litt utfordringer med skikkelige langturer; se "rapidgate". Priser på hurtiglading er på nivå med en dieselbil som bruker 0,5 l på mila. For å holde batteriet varmt vinterstid lader vi stort sett hver natt.

Anonymkode: dbfb7...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...