Gå til innhold

Snickerskake


Totalya

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage ei snickerskake til helga, men mangler oppskrift...

Har sett på det søte liv, men de stemte liksom ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snickerskake

3 eggehviter

2 ½ dl sukker

20 ritz kjeks

2 ½ dl peanøtter

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

100 g kokesjokolade

1 ss kaffe

50 g smør

3 eggeplommer

1 dl melis

Knus kjeksen og hakk peanøttene. Stivpisk eggehvitene. Pisk inn sukkeret. Bland kjeks, peanøtter, eggehvite, bakepulver og vaniljesukker og hell i smurt form. Stek ved 180 grader i ca 30 minutter. Lag glasur av resten av ingrediensene og smør over kaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er skikkelig god ja. Eneste minus er at sambo ikke liker peanøtter, og jeg klarer ikke å spise en hel slik alene. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er skikkelig god ja. Eneste minus er at sambo ikke liker peanøtter, og jeg klarer ikke å spise en hel slik alene.  :sjenert:

Kan den ikke fryses da? Så slipper du å spise alt på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje ikke marengsen ville bli så god etter en tur i fryseren? :klø:

Når du skal ha glasuren på avhenger litt av hvor lenge du orker å vente. ;) Jeg pleier å ha den på når kaka er litt lunken. Siden det er smør i glasuren kan den fort smelte om kaken er for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke marengsen ville bli så god etter en tur i fryseren? :klø:

Jeg har aldri smakt denne typen kake, men man fryser jo marengsbunn i feks slottskake og Daim-iskake, så det burde vel gå greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du jo rett i. Kan jo alltids prøve, men jeg synes de fleste kaker smaker best uten å ha vært en tur i fryseren. Jeg får heller invitere noen på besøk for å spise kaken sammen med meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iallefall noen av dem ;)

Arkana:

Skal smøret til glasuren være smeltet eller temperert? Det sto ingen beskrivelse på hvordan du lager glasuren, så om du kan ta den også steg for steg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana:

Skal smøret til glasuren være smeltet eller temperert? Det sto ingen beskrivelse på hvordan du lager glasuren, så om du kan ta den også steg for steg... :sjenert:

Jeg pleier bare å vispe alt sammen. Lar smøret stå på kjøkkenbenken mens resten av kaken lages, så blir det myk og lettere å piske. Kaffen er varm, så den gjør også glasuren glatt og lett å fordele over kaken. Kokesjokoladen smeltes, og avkjøles litt før den blandes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleier bare å vispe alt sammen. Lar smøret stå på kjøkkenbenken mens resten av kaken lages, så blir det myk og lettere å piske. Kaffen er varm, så den gjør også glasuren glatt og lett å fordele over kaken. Kokesjokoladen smeltes, og avkjøles litt før den blandes i.

Da gjorde jeg det riktig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg brukte satlede uten å tenke meg om, og jeg har pynta kaka med det også, så det spørs om den blir for salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...