Gå til innhold

sobril nedtrapping

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har erfaring, er det mulig uten for store abstinenser? Evt hvordan?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
surrehumla skrev (Akkurat nå):

Dere som har erfaring, er det mulig uten for store abstinenser? Evt hvordan?

Jeg bruker Sobril ca 3 gg i uka i mindre doser riktignok - men tar også ssri. Dette pga en fysisk sykdom.

Jeg tenker når den tid kommer at jeg tar en SAKTE nedtrapping. 

Mange måter å trappe ned på, men om man vil gjøre ting saktere er det jo bare å ta en måned av ganga fremfor en uke for eksempel.

Det vanskelige for mange med generell nedtrapping er jo «siste rest» - altså fra lite til ingenting.

Med ssri nå som har lang halveringstid tar jeg annenhver dag.

Noen tar 1 dag uten uke 1, 2 dager uten uke 2 osv. 

Så vil det for de fleste være en overgang å stå uten noe som kan være tøff - men man må bare stå i det sålenge man vet nedtrappingen har skjedd riktig og sakte nok. 

Om man har påvirket hjernen med noe i 5 år er jo 1 måned kanskje litt vel kort tid for endel. 

Anonymkode: 48061...3d6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du tar bare tre dager i uka trenger du neppe nedtrapping …

Noen andre med erfaring av daglig bruk?

Endret av surrehumla
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på 75 mg daglig i et halvt år. Å trappe ned var helt grusomt selv om jeg fikk en medisin som skulle hjelpe på abstinensene. Husker ikke hva den heter, men ble fortalt at den egentlig brukes mest mot alkoholabstinenser. Nedtrappingen gikk over mange uker, men de ansvarlige legene så i ettertid at det egentlig var litt for raskt. Jeg var 15-16 år gammel og taklet nedtrappingen mye bedre enn en gjennomsnittlig voksen.

Hadde problemer med pusten når jeg sov og pulsen kunne vippe fra hvilepuls til nesten makspuls uten at jeg gjorde noe annerledes. Svettet mye og følte meg generelt elendig. Våknet ofte opp og kunne ikke føle bena mine. Brain zaps ut av en annen verden (Zoloft-brain zaps var morsomme i forhold). Skalv mye, elendig matlyst, null evne til konsentrasjon. Legene ville ikke la meg gjøre nedtrappingen som inneliggende, men krevde at foreldrene mine sov sammen med meg på skift med 113 ferdig tastet inn på telefonen.

Anonymkode: 28741...84a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gikk på 75 mg daglig i et halvt år. Å trappe ned var helt grusomt selv om jeg fikk en medisin som skulle hjelpe på abstinensene. Husker ikke hva den heter, men ble fortalt at den egentlig brukes mest mot alkoholabstinenser. Nedtrappingen gikk over mange uker, men de ansvarlige legene så i ettertid at det egentlig var litt for raskt. Jeg var 15-16 år gammel og taklet nedtrappingen mye bedre enn en gjennomsnittlig voksen.

Hadde problemer med pusten når jeg sov og pulsen kunne vippe fra hvilepuls til nesten makspuls uten at jeg gjorde noe annerledes. Svettet mye og følte meg generelt elendig. Våknet ofte opp og kunne ikke føle bena mine. Brain zaps ut av en annen verden (Zoloft-brain zaps var morsomme i forhold). Skalv mye, elendig matlyst, null evne til konsentrasjon. Legene ville ikke la meg gjøre nedtrappingen som inneliggende, men krevde at foreldrene mine sov sammen med meg på skift med 113 ferdig tastet inn på telefonen.

Anonymkode: 28741...84a

Hva var grunnen til st du gikk på dem? merker meg at du ikke skrivwr noe om angst i medtrappingsperioden. Høres forøvrig ut som den var alt for kort …

AnonymBruker
Skrevet
surrehumla skrev (3 timer siden):

Hvis du tar bare tre dager i uka trenger du neppe nedtrapping …

Noen andre med erfaring av daglig bruk?

Kommentaren min er generelt om nedtrapping når man bruker noe DAGLIG :) 

Ikke min personlige plan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommentaren min er generelt om nedtrapping når man bruker noe DAGLIG :) 

Ikke min personlige plan. 

ok skjønner, beklager. Jeg bare lurer på om det uansett blir tøffe abstinenser når man trapper ned over lang tid…

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på benzo. Jeg brukte 100-120mg sobril daglig alt for lenge og når jeg selv bestemte meg for å slutte halverte jeg dosene. Hadde litt angst, dårlig søvn og vondt i hodet i 3 dager før det gikk over. Det føltes såpass overkommelig ut at jeg på dag 5 kuttet alt, noe som resulterte i nye 3 dager med litt angst, dårlig søvn og vondt i hodet. 

Prøv å f.eks halvere dosene dine å se hvordan du reagerer, er ikke sikkert det er så ille som du tror. Bare tull å bruke mange måneder på seponering om det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 45e5c...9ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på benzo. Jeg brukte 100-120mg sobril daglig alt for lenge og når jeg selv bestemte meg for å slutte halverte jeg dosene. Hadde litt angst, dårlig søvn og vondt i hodet i 3 dager før det gikk over. Det føltes såpass overkommelig ut at jeg på dag 5 kuttet alt, noe som resulterte i nye 3 dager med litt angst, dårlig søvn og vondt i hodet. 

Prøv å f.eks halvere dosene dine å se hvordan du reagerer, er ikke sikkert det er så ille som du tror. Bare tull å bruke mange måneder på seponering om det ikke er nødvendig. 

Takk for svar! Omtrent hvor lenge brukte du denne dosen? Hadde du ikke lenger angst da du trappet ned?

AnonymBruker
Skrevet

100-120mg gikk jeg på i 7, nesten 8 måneder, men hadde brukt 15-25mg daglig i ca 2 år før.  Når jeg trappet ned var årsaken til angsten min borte, derfor jeg ville slutte. Fikk jo litt ekstra angst av abstinensene, men som jeg skrev var det ganske mildt og varte ikke lengere enn 3 dager :) Litt ubehag kommer man ikke unna uansett hvor sakte man seponerer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

100-120mg gikk jeg på i 7, nesten 8 måneder, men hadde brukt 15-25mg daglig i ca 2 år før.  Når jeg trappet ned var årsaken til angsten min borte, derfor jeg ville slutte. Fikk jo litt ekstra angst av abstinensene, men som jeg skrev var det ganske mildt og varte ikke lengere enn 3 dager :) Litt ubehag kommer man ikke unna uansett hvor sakte man seponerer.

Det var mye 😅👀

Forøvrig TS så reagerer jeg alltid om jeg har brukt 10 mg noen dager på rad.

Får hangover i 1-2 dager. 
Så du merker fort om du er en av de som er mer sensitiv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det var mye 😅👀

Forøvrig TS så reagerer jeg alltid om jeg har brukt 10 mg noen dager på rad.

Får hangover i 1-2 dager. 
Så du merker fort om du er en av de som er mer sensitiv. 

hangover? du blir trøtt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...