Gå til innhold

Brødbakemaskin


Gjest Gjest_Libra_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Libra_*

Er det noen som har gode oppskrifter på brød som lages i brødbakemaskin? Har bare brukt maskinene noen få ganger, men hver gang blir brødet knall hardt på utstiden og heller uferdig inni. Jeg kjøpte maskinen til kjæresten min da han hadde bursdag, og nå har han gått over til å kjøpe brød igjen. Det fulgte med et oppskriftshefte, men ikke på et språk vi forstår. Jeg har en Kenwood BM 200.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har gode oppskrifter på brød som lages i brødbakemaskin? Har bare brukt maskinene noen få ganger, men hver gang blir brødet knall hardt på utstiden og heller uferdig inni. Jeg kjøpte maskinen til kjæresten min da han hadde bursdag, og nå har han gått over til å kjøpe brød igjen. Det fulgte med et oppskriftshefte, men ikke på et språk vi forstår. Jeg har en Kenwood BM 200.

På forhånd takk :)

Hei!

Det fulgte også med et hefte med mange oppskrifter på brød og div ting da jeg fikk brødmaskinen min. Jeg synes de er ganske så kjedelige, så jeg pleier å tilføye ekstra krydder, korn osv.

Jeg har lett på nettet etter brødoppskrifter, men funnet det litt problematisk å lage i maskinen siden de er beregnet på flere brød og det er vanskelig å vite om brødet blir ferdig stekt.

Er det noen spesielle brødoppskrifter du vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo den norske liggende på pdf fil, bruksanvisning og oppskrifter. Og en pdf fil med engelske oppskrifter (+ bruksanvisning). Ligger flere oppskrifter på den engelske. Hadde du registrert deg og sendt meg en PM med mailadressa di så kan jeg sende det over til deg :)

Til BM200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo supersnilt av Nella!

Jeg har også en sånn maskin, fikk den til jul av sambo. Fikk også bare oppskrifter på finsk, var visst feilpakket fra fabrikken. Jeg ringte til Elkjøp og fikk de til å sende meg en ny oppskriftbok. De var visst klar over problemet.

Standard grovbrødoppskriften er:

3,5 vann

Ørlite grann sukker

2 ss olje

1 ts salt

5 dl hvetemel

1,5 dl havregryn

3,5 sammalt hvete grov

2,5 skjeer tørrgjær, sånn plastskje som fulgte med.

Ha det våte i først, deretter melet. Gjæren i en grop i melet. Bruker program 1.

Ellers bytter jeg litt påhavregrynsdelen,bruker gjerne litt havrekli, hvetekim, ulike frø istedenfor. Poenget er bare at det skal bli 5 dl tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har oppdaget må man bruke egne oppskrifter til brødbakemaskin ja, det funker ikke å slenge i en vanlig oppskrift. Stikk en tur på biblioteket, det finnes bøker med oppskrifter på brødbakemaskinbrød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil dere andre over her ha de engelske oppskriftene så er det bare å sende PM. Mye mer å velge i og ganske greit å bruke når dere har den norske brukannvisningen.

Eksempler på brød:

Sitrus og valnøttbrød

Chili og cheddar brød

Sjokolade brød

Soltørka tomater brød

Gulrot og korianderbrød

Karamellisert løkbrød

Noen kake oppskrifter der også og mange flere brødoppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...