Illuminatum Skrevet 22. april 2022 #21 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Det er spørsmål om en som eier bil (uten førerkort) kan låne bort bilen til noen MED gyldig førerkort. Eller om kameraer vil gi bot uansett, fordi de registrerer bilnr.. Anonymkode: d3ebb...bb5 Det står ikke noe om eieren har førerkort eller ikke. Hun spør om hun kan låne bort bilen til noen UTEN førerkort som igjen lar en annen MED førerkort føre bilen.
ajarRun Skrevet 22. april 2022 #22 Skrevet 22. april 2022 Illuminatum skrev (31 minutter siden): Leste litt kjapt. Hvordan sikrer utlåneren seg at den som kjører bilen har førerkort? https://www.vegvesen.no/en/driving-licences/driving-licence-holders/checking-someone-elses-driving-licence/ Denne er grei å ha. mener det er en verifiseringsfunksjon i appen, men jeg vet ikke hvor telefonen min er så jeg får ikke sjekket. Bedre å sjekke der enn å se på førerkortet, det kan jo være ugyldig. Men hvis du har blitt presentert førerkortet, og har blitt villedet til å tro at det er gyldig har du jo et sterkt argument for at du handlet i god tro.
Illuminatum Skrevet 22. april 2022 #23 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Riktig, tror det ble misforståelse. En venn har mistet lappen og tilbyr oss (gyldig førerkort!) å låne den av og til ettersom vi ikke har bil. Jeg lurer på om dette kan få konsekvenser for eier; han får jo ikke lov til å kjøre den. Men kan andre kjøre den? Eller vil bilnr bli registrert i kamera og han får bot selv om det er fører med gyldig kjørerkort? Anonymkode: d3ebb...bb5 Det ble en helt annen setting. Ikke noe problem for eier og la dere kjøre bilen dersom dere har førerkort, så lenge det ikke er bruksforbud på bilen.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #24 Skrevet 22. april 2022 Illuminatum skrev (5 minutter siden): Det står ikke noe om eieren har førerkort eller ikke. Hun spør om hun kan låne bort bilen til noen UTEN førerkort som igjen lar en annen MED førerkort føre bilen. Nei, det er TS du siterte over. Eieren er fratatt kjøpekortet, og vil låne bort bilen til oss med kjørekort. Saken er at et kamera registrere bilen etter fratakning av kjørekort og da kom det en bot. Det går såklart fint å motbevise at det var eieren- men hvis det skal skje konsekvent blir det litt håpløst. Anonymkode: d3ebb...bb5
Illuminatum Skrevet 22. april 2022 #25 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det er TS du siterte over. Eieren er fratatt kjøpekortet, og vil låne bort bilen til oss med kjørekort. Saken er at et kamera registrere bilen etter fratakning av kjørekort og da kom det en bot. Det går såklart fint å motbevise at det var eieren- men hvis det skal skje konsekvent blir det litt håpløst. Anonymkode: d3ebb...bb5 Startinnlegget var egnet til misforståelse. "Hvis vi låner bilen til noen som er fratatt førerkortet" betyr språklig at dere låner bilen TIL noen. Det vil si at dere er utlånere. Jeg forstår at dette ikke er tilfellet. Den enkleste løsningen på problemet tenker jeg er at dere holder fartsgrensen. Slik vil ikke eier få noen bøter tilsendt:-) 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #26 Skrevet 22. april 2022 Illuminatum skrev (11 minutter siden): Startinnlegget var egnet til misforståelse. "Hvis vi låner bilen til noen som er fratatt førerkortet" betyr språklig at dere låner bilen TIL noen. Det vil si at dere er utlånere. Jeg forstår at dette ikke er tilfellet. Den enkleste løsningen på problemet tenker jeg er at dere holder fartsgrensen. Slik vil ikke eier få noen bøter tilsendt:-) Jo ser at det var kronglete formulert. Problemet er at det er kameraer som jo vil registrere skiltet; vil eier da få problemer? Selv om vi kjører bilen (med gyldig førerkort) Anonymkode: d3ebb...bb5
Illuminatum Skrevet 22. april 2022 #27 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo ser at det var kronglete formulert. Problemet er at det er kameraer som jo vil registrere skiltet; vil eier da få problemer? Selv om vi kjører bilen (med gyldig førerkort) Anonymkode: d3ebb...bb5 Nei og i allefall ikke om dere følger fartsgrensen. Boten blir imidlertid automatisk sendt eier så det trengs en forklaring til politiet
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #28 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Riktig, tror det ble misforståelse. En venn har mistet lappen og tilbyr oss (gyldig førerkort!) å låne den av og til ettersom vi ikke har bil. Jeg lurer på om dette kan få konsekvenser for eier; han får jo ikke lov til å kjøre den. Men kan andre kjøre den? Eller vil bilnr bli registrert i kamera og han får bot selv om det er fører med gyldig kjørerkort? Anonymkode: d3ebb...bb5 Du risikerer ingenting så lenge du som fører har førerkort. Eier av bilen risikerer heller ikke noe, annet enn at eier plikter å ha forsikring på bilen og sørge for at den er i teknisk god stand. Det er med andre ord helt uproblematisk å låne en bil av noen som selv ikke har førerkort. Jeg er politi og vet dette 100% sikkert. Anonymkode: 42288...cac
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #29 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo ser at det var kronglete formulert. Problemet er at det er kameraer som jo vil registrere skiltet; vil eier da få problemer? Selv om vi kjører bilen (med gyldig førerkort) Anonymkode: d3ebb...bb5 Svare igjen på dette ved å sitere meg selv fra tidligere i tråden: AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Blir dere knipset i fotoboks når dere låner bilen vil boten komme til eier. Men det synes på bilde hvem som kjører, så det er bare for han å si "se på bildet, det er ikke jeg som fører bilen, det er Kari Normann" Anonymkode: fad2a...f41 Men er det en gang man skal holde fartsgrensen eller unngå parkeringsbot, så er det når man låner andre sin bil. Anonymkode: fad2a...f41 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #30 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, det er TS du siterte over. Eieren er fratatt kjøpekortet, og vil låne bort bilen til oss med kjørekort. Saken er at et kamera registrere bilen etter fratakning av kjørekort og da kom det en bot. Det går såklart fint å motbevise at det var eieren- men hvis det skal skje konsekvent blir det litt håpløst. Anonymkode: d3ebb...bb5 Alle bøter blir i utgangspunktet sendt til den som står som eier av bilen når det er snakk om å bli tatt i en fotoboks. Hvis dere ofte blir tatt i fotobokser ville jeg ikke lånt bilen til noen, det blir jo masse styr for vedkommende med å hver gang svare politiet at det var en annen som kjørte for å få boten videresendt. Anonymkode: 4bc94...3be
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #31 Skrevet 22. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi bilen ble registrert på et kamera etter at lappen ble fratatt og da kom det en bot! Anonymkode: d3ebb...bb5 Veldig rart, for det er som flere nevner ingen krav til at eier har gyldig førerkort. Anonymkode: 41a60...08e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #32 Skrevet 22. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi bilen ble registrert på et kamera etter at lappen ble fratatt og da kom det en bot! Anonymkode: d3ebb...bb5 Hva slags kamera forresten? Er dere tatt i kontroll er det jo eier som får bot. Anonymkode: 41a60...08e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #33 Skrevet 22. april 2022 Misanthropis skrev (2 timer siden): Ber om å få se førerkortet? 😅 Bør ikke låne bort bilen i dagevis i strekk til noen man ikke stoler på at hadde sagt ifra om man mistet lappen, og skjer det på stedet, må jo også bilen uansett stå der og da, og eier kontaktes. Så lenge man er i god tro vil man ikke straffes for dette. Hvis man låner bort en bil i en uke, og personen mister lappen på dag 2 vil ikke eier straffes, lovverket følger sunn fornuft og grunnleggende rettsprinsipper. (Uskyld til det motsatte er bevist.) Jeg har heller aldri sjekket førerkortet til vennene mine, jeg stoler i utgangspunktet på dem, og dersom situasjonen skulle oppstå vil i hvert fall sjokket mitt være ekte nok til at det sannsynliggjør god tro. Vet om flere tilfelle med en husstand hvor flere bruker samme bil, en mister lappen uten å fortelle det, og eier har ikke blitt straffet når de blir stanset gang nummer to. Men da vil eier bli informert av politiet, og gang nummer tre er det ingen unnskyldninger, og da vil de også kunne beslaglegge bilen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men her er det omvendt; han som er fratatt kortet eier bilen og skal ikke kjøre- og lar oss som har lappen men ikke eier bilen kjøre den. Men det er kamera overalt; vil de se forskjell på hvem som kjører den? Eller får han bot uansett. Det blir jo helt håpløst å låne bilen hvis kamera tror at det er eier som kjører bilen.. Anonymkode: d3ebb...bb5 "Kamera" tror ingenting, det bare registrerer, også er det mennesker som tolker informasjonen. Blir du knipset i fotoboks sendes boten automatisk til eier, men da er det bare å ringe og oppgi kontaktinfo på fører, enten man har fullt navn og personnummer eller bare et fornavn. Dette dealer politiadvokatene med daglig, så det er en enkel prosess, og det er heller ikke forbudt å være litt naiv og låne bort bilen til folk man ikke kjenner så godt. Veikameraer og politiets håndholdte scannere kan flagge bilen som interessant, dette kommer litt an på hvorfor eier mistet lappen. Var det feks for ruskjøring eller andre kriminelle forhold risikerer dere å bli stoppet litt oftere, men da er det bare å vise førerkort og si at dere har lånt bilen, da eier ikke kan bruke den. Forutsatt at bilen har forsikring,PKK og er i teknisk forsvarlig stand. Dette er det fører av bilen sitt ansvar å sjekke. Anonymkode: c7d9a...19c 2
Gjest Skrevet 22. april 2022 #34 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, jeg lurer på om vi med gyldig førerkort har lov til å kjøre en bil hvor eier er fratatt førerkortet. Eller om det blir registrert uansett som «ulovlig» uansett hvem som kjører den (selv med gyldig førerkort på den som kjører). Grunnen til at jeg lurer er jo fordi det er kameraer over alt som registrerer bilnr. Hvordan kan et kamera vite at det sitter en annen bak rattet liksom, og ikke eieren som har mistet førerkortet. Anonymkode: d3ebb...bb5 Det er eieren, ikke bilen, som har mistet lappen. Det er ikke noe annerledes å låne bilen av en som har mistet lappen enn av en som ikke har mistet lappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå