Gå til innhold

Noen som kan hjelpe til med utregning trapp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

skal bygge en trapp fra verandadøren og ned til verandadøren. Klarer ikke helt å finne ut av vinkel o.l. Tenkte høyde 16cm på opptrinn og 30cm på inntrinn. Høyden fra verandaen til døren er 81cm. Jeg vet hvordan jeg ordner vangene når jeg har riktig vinkel, men selve «beina» - 45grader er vel litt bratt?  Hvilken vinkel bør de være i topp og bånn? Og hvor lang må da plankene vangene(beina) sitter i være?

Om det har noe praktisk betydning tenkte jeg bruke 2"4 på beina, 2"6 på vangene og terrassebord på trinnene.

Håper noen har gjort dette før og vil hjelpe til🤞🏻😂

Anonymkode: ee37a...b81

Skrevet

Gikk Tømrerfag 2005-2007  men fikk ingen lærlingplass så det ble aldri noe så husker ikke helt åssen vi regnet ut dette ellers skulle jeg hjulpet deg  men kan hjelpe deg med annet 

https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/page/Trappeformel-BA-TIP-NDLA.pdf

https://www.maxbo.no/trappevange-daniel-furu-3-trinn-imp-trykkimpregnert-ntr-a-p2916644/?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

skal bygge en trapp fra verandadøren og ned til verandadøren. Klarer ikke helt å finne ut av vinkel o.l. Tenkte høyde 16cm på opptrinn og 30cm på inntrinn. Høyden fra verandaen til døren er 81cm. Jeg vet hvordan jeg ordner vangene når jeg har riktig vinkel, men selve «beina» - 45grader er vel litt bratt?  Hvilken vinkel bør de være i topp og bånn? Og hvor lang må da plankene vangene(beina) sitter i være?

Om det har noe praktisk betydning tenkte jeg bruke 2"4 på beina, 2"6 på vangene og terrassebord på trinnene.

Håper noen har gjort dette før og vil hjelpe til🤞🏻😂

Anonymkode: ee37a...b81

Når du har høyden og lengden på trappa så bruker du utregning for vinkel på rettvinklet trekant. Tegn trappa og sett inn de målene du har, så ser du hva du har å regne med. 

Anonymkode: d226f...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...