Gå til innhold

Hund som akkurat har parret

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat parret tispen min.  Noen som har noen link hva som skjer uke for uke på hund? Når ser man forandringer? Skal dem ta ultralyd? hva gjør man underveis i graviditeten til hunden? Og er det sikkert henne er gravid selv om henne er parret? Tar man graviditetstest test? 

Anonymkode: 47d98...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette spørsmål du burde hatt svar på før du paret tispa? Lukter useriøs avl lang vei.

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle de spørsmålene du har er slikt du burde satt deg inn i før du valgte å pare tispa di. 
Hvis du likevel har valgt å gjøre det så kan du kanskje ta kontakt med oppdretteren av tispa di. Der burde du kunne få endel svar. 
Jeg anbefaler NKKs oppdretterskole 1 & 2. Burde være obligatorisk for alle som velger å ha kull. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
venus24 skrev (9 minutter siden):

Er ikke dette spørsmål du burde hatt svar på før du paret tispa? Lukter useriøs avl lang vei.

Man ser jo på måten hun skriver på at det er dårlig stelt der i det hele tatt. 

Anonymkode: 50a42...ca1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man ser jo på måten hun skriver på at det er dårlig stelt der i det hele tatt. 

Hva mener dere med det? Jeg har hunden på for, så det er ikke min ennå, ikke jeg som har valgt og parre, man i går en avtale, at hunden skal avles på av oppdretter. Blir faktisk leimeg av sånne kommentarer. Blir nokk mere informert underveis, men  hittil har det kun vært snakk lm hva som skjer når fødsel er i gang, og hva jeg trenger hjemme da?

Blir jo vemlig og spørre når en får slike svar, om at jeg er useriøs osv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener dere med det? Jeg har hunden på for, så det er ikke min ennå, ikke jeg som har valgt og parre, man i går en avtale, at hunden skal avles på av oppdretter. Blir faktisk leimeg av sånne kommentarer. Blir nokk mere informert underveis, men  hittil har det kun vært snakk lm hva som skjer når fødsel er i gang, og hva jeg trenger hjemme da?

Blir jo vemlig og spørre når en får slike svar, om at jeg er useriøs osv

Her burde oppdretter informert deg. Ta kontakt med henne, for det er noen ting som er greit å vite i forhold til foring, mosjon osv om den er drektig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Linazer skrev (27 minutter siden):

Alle de spørsmålene du har er slikt du burde satt deg inn i før du valgte å pare tispa di. 
Hvis du likevel har valgt å gjøre det så kan du kanskje ta kontakt med oppdretteren av tispa di. Der burde du kunne få endel svar. 
Jeg anbefaler NKKs oppdretterskole 1 & 2. Burde være obligatorisk for alle som velger å ha kull. 

NKK oppdrettskole 1 og 2, er det gratis? Syntes dette er veldig spennende. Hun er medlem i NKK hvertfall

Skrevet

Informasjon om at du er forvert er vesentlig, den burde du startet med. Deretter er det vanlig at de som har erfaring med hund setter seg inn i ting FØR de anskaffer seg hund, også hva det innebærer å være forvert med kullansvar, spesielt viktig med god dialog med oppdretter. At du ikke har sagt noe om dette i innlegget ditt kan tyde på at både du og oppdretter er litt "på halv åtte" her - og det er for andre som er seriøse på hund røde flagg i begge leire.. Da må man regne med å få svar deretter tenker jeg.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er at oppdretter henter hunden mot slutten og at den føder der.

Magen kommer ikke før mot slutten. Ellers lite endringer 

Anonymkode: 218a5...49f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det vanlige er at oppdretter henter hunden mot slutten og at den føder der.

Magen kommer ikke før mot slutten. Ellers lite endringer 

Anonymkode: 218a5...49f

Ikke i vår avtale. Ønsker heller ikke og sende henne fra meg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hund er det?

AnonymBruker
Skrevet

Ring oppdretter og ha en liste med spørsmål klar. Er hennes ansvar å opplyse deg når det er hennes kull. Som tidligere oppdretter selv hadde jeg aldri tillatt at en uerfaren valpekjøper skulle ta imot og ta vare på valpene mine. Er en hersens jobb i starten😅

Anonymkode: 1dc5c...489

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med oppdretter, sjekk om det er ting du må tenke på nå. Særlig med oppfølging av veterinær og sånt. 

Hunder er forøvrig ikke gravide, de er drektige. 

Masse lykke til! :) 

Anonymkode: 23e97...096

AnonymBruker
Skrevet

Det her virker useriøst. 

Oppdretter pleier å ha hunden hos seg den siste perioden før valpene kommer, hvertfall når fôrvert har null erfaring fra før. Dette skal stå i avtalen deres og burde vært gått gjennom muntlig dere i mellom FØR parring også. Du kan få en hund som ikke endrer seg i det hele tatt, eller du kan få en hund som endrer humør/ oppførsel/ får utfordringer i svangerskapet. Du må rett og slett spørre oppdretter, ring vedkommende og ha en liste med spørsmål klare. Hvem skal ha hunden? Hva slags fôr/ endrede matrutiner anbefales? Hvilken veterinær skal kontaktes dersom det oppstår problemer? 

Anonymkode: e2e63...515

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det er virkelig ikke meningen å være streng mot deg TS, dette går ene og alene på oppdretter! Oppdretter er ansvarlig for hunden sin, også at fôrvert er inneforstått med oppgavene de nå har fått "levert i fanget" med å ha en drektig hund. 

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (3 timer siden):

Informasjon om at du er forvert er vesentlig, den burde du startet med. Deretter er det vanlig at de som har erfaring med hund setter seg inn i ting FØR de anskaffer seg hund, også hva det innebærer å være forvert med kullansvar, spesielt viktig med god dialog med oppdretter. At du ikke har sagt noe om dette i innlegget ditt kan tyde på at både du og oppdretter er litt "på halv åtte" her - og det er for andre som er seriøse på hund røde flagg i begge leire.. Da må man regne med å få svar deretter tenker jeg.. 

Veldig enig i dette :) Å ha et kull er ikke bare bare, og det virker som om det ikke er noe kunneskap hos TS på området what so ever. Det er litt skremmende.

Når det er sagt TS , drektighet kan verifiseres ved ultralyd ca 4 uker etter parring. Det er lurt å ta røntgen på dag 55, for å se hvor mange valper som kommer.

Pass på å gi mor mosjon etter hva hun orker etterhvert som hun blir tyngre. Hun bør også over på valpefor ca 3 uker før forventet termin. Kunne skrevet masse her, men vær så snill og snakk med oppdretter eller få kontakt med en annen erfaren oppdretter som kan hjelpe deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det her virker useriøst. 

Oppdretter pleier å ha hunden hos seg den siste perioden før valpene kommer, hvertfall når fôrvert har null erfaring fra før. Dette skal stå i avtalen deres og burde vært gått gjennom muntlig dere i mellom FØR parring også. Du kan få en hund som ikke endrer seg i det hele tatt, eller du kan få en hund som endrer humør/ oppførsel/ får utfordringer i svangerskapet. Du må rett og slett spørre oppdretter, ring vedkommende og ha en liste med spørsmål klare. Hvem skal ha hunden? Hva slags fôr/ endrede matrutiner anbefales? Hvilken veterinær skal kontaktes dersom det oppstår problemer? 

Vi har gått igjennom muntlig og skriftlig, at det er jeg som skal ta imot og ha valpene hos meg. Mye vi har gått igjennom muntlig i tillegg, men jeg husker ikke alt. Men henne oppdaterer meg underveis, antar jeg.  Dem har snakket masse om selve fødselen, og nå driver jeg og leser meg opp. Men det jeg lurte mest på det var hva som er vanlig lurt og følge med på, og følge opp, i tiden før henne føder? Vet jeg skal bytte til valpefor ca en mnd før fødselen. Og vet litt om hva jeg bør ha i hus til valpene kommer i hus

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden her.

Men er det ikke litt uetisk den praksisen der eier vanligvis henter tispa hos forvert og tar henne med bort fra alt som er trygt hjemme for å føde? I en av de mest sårbare fasene til hunden så skal hun flyttes til nytt sted med nye mennesker og nye lukter osv. Burde ikke tispa heller få føde hjemme hos matmor der hun føler seg trygg og komfortabel?

Jeg hadde i alle fall aldri greid å ha ei tispe på fór. Har to hunder selv som er veldig "mammadalt". Selv om de også er snille og glade hunder så er det hos meg de søker trygghet. Så hadde vært hjerteskjærende å sende de fra seg i en sånn situasjon. 

Anonymkode: f50d2...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har gått igjennom muntlig og skriftlig, at det er jeg som skal ta imot og ha valpene hos meg. Mye vi har gått igjennom muntlig i tillegg, men jeg husker ikke alt. Men henne oppdaterer meg underveis, antar jeg.  Dem har snakket masse om selve fødselen, og nå driver jeg og leser meg opp. Men det jeg lurte mest på det var hva som er vanlig lurt og følge med på, og følge opp, i tiden før henne føder? Vet jeg skal bytte til valpefor ca en mnd før fødselen. Og vet litt om hva jeg bør ha i hus til valpene kommer i hus

Hva slags hund er det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...