Gå til innhold

Redd for feildiagnostisering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at jeg (kvinne 26) har bedt om diagnostisering av ADHD da jeg ser tegn til det og diagnostiseringen begynner å nærme seg slutten. 
Dette burde jo egentlig være en positiv ting etter flere timer i samtale med psykolog, men det har plutselig begynt å gå opp for meg at jeg kanskje kan få diagnosen.

Problemet med det er at jeg er livredd for at jeg kan ha overdrevet mine problemer. For all del, jeg føler jeg kan kjenne meg igjen i mye av det vi har snakket om, men hva om jeg egentlig bare er stressa av hverdagslivet eller på en måte innbiller meg at problemene er større enn det de er? 

Er det mulig at man (ved et uhell) kan få en ADHD diagnose som ikke er riktig? Det har jo ikke foregått noen tester, så alt belager seg på det jeg har fortalt psykologen :klo: 

Er på kanten til å avslutte hele utredningen, for dette er veldig skummelt. 

Anonymkode: 89a7c...89d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor overdriver du? 

Anonymkode: 4fea6...a61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor overdriver du? 

Anonymkode: 4fea6...a61

Jeg mener jo ikke at jeg bevisst overdriver. Jeg tenker mer på at jeg er redd for at jeg opplever problemene som større enn de er på en måte.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Mye å tenke over her, men for å svare på det konkrete spørsmålet om man kan få diagnosen uten at det er riktig: ja.

Jeg har lang historikk innen psykiatri, og har flere sykehusopphold hvor jeg har vært sammen med andre. Husker ei som hadde levd med ADHD-diagnosen i en årrekke, som var inne til en grundig utredning (som meg). Det endte med at de fjernet den diagnosen, og erstattet med en annen. 

Det var etter et opphold hvor vi var innlagt i åtte uker av gangen (ISTDP).

Med en ADHD-diagnose er det vel naturlig å prøve medisiner. Hvis du har feil diagnose, vil ikke medisinene fungerer som ventet, tvert imot. Så mulig det kan bli avdekket på den måten.

Anonymkode: c0455...595

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må stoppe å gaslighte deg selv. Det er hva dette høres ut som. Hvis du føler noe er galt så stol på det, og når legene er enige med deg så er det ikke noe å lure på.

Anonymkode: 1d8ab...739

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker du må stoppe å gaslighte deg selv. Det er hva dette høres ut som. Hvis du føler noe er galt så stol på det, og når legene er enige med deg så er det ikke noe å lure på.

Anonymkode: 1d8ab...739

Ikke TS, men dette forsto jeg ikke. Hva er å gaslighte deg selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye å tenke over her, men for å svare på det konkrete spørsmålet om man kan få diagnosen uten at det er riktig: ja.

Jeg har lang historikk innen psykiatri, og har flere sykehusopphold hvor jeg har vært sammen med andre. Husker ei som hadde levd med ADHD-diagnosen i en årrekke, som var inne til en grundig utredning (som meg). Det endte med at de fjernet den diagnosen, og erstattet med en annen. 

Det var etter et opphold hvor vi var innlagt i åtte uker av gangen (ISTDP).

Med en ADHD-diagnose er det vel naturlig å prøve medisiner. Hvis du har feil diagnose, vil ikke medisinene fungerer som ventet, tvert imot. Så mulig det kan bli avdekket på den måten.

Ja, det er et godt poeng at man kan merke det hvis man begynner på medisiner!

sikkert dumt spørsmål, men er det farlig å gå på ADHD-medisiner hvis man ikke har det? Eller får man bare en annen effekt av dem?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget er som om jeg skulle skrevet det selv! Har nylig blitt utredet for ADHD av psykolog, og sliter med å tro at det faktisk er ADHD. Har lest veldig om adhd da (hyperfokuserte på dette i flere dager), det er tydeligvis veldig vanlig med "imposter syndrome" når det gjelder diagnosen. Mange kan jo kjenne seg igjen i noen av ADHD symptomene til tider, men kriteriet for at det skal være en diagnose er jo at det går mye utover din hverdag og funksjon. Synes du selv at det er ting i hverdagen din som gjør deg mer "ufungerende" enn normalen? 

Feks meg: brukt lengre tid enn normalen på utdannelse (har normal iq) pga problemer å fokusere og sitte i ro i undervisning. Blir fort distrahert/skifte oppgave straks noe ikke er interessant lenger (også hobbyer). Problemer med å følge med i samtaler osv. Hyperfokusere på ting i den grad at jeg ikke får sove eller gjort noe annet i flere dager. Ustabilt humør og dårlig emosjonell regulering. Mestrer ikke voksenlivet med alt av regninger, husarbeid, avtaler, planlegging. Veldig impulsiv og utålmodig.

Prøv å google hvordan andre opplever det er å ha adhd, les artiklene på nettsiden til  ADHD Norge, se på youtube osv. Mange fine podcaster også om adhd på spotify feks adhd jentene og adhd norge :) 

Husk også at hvordan man opplever adhd er litt individuelt, har du møtt én med ADHD så har du møtt én med ADHD, vi er jo alle forskjellige. 

Anonymkode: 840c6...619

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 23.21):

Ja, det er et godt poeng at man kan merke det hvis man begynner på medisiner!

sikkert dumt spørsmål, men er det farlig å gå på ADHD-medisiner hvis man ikke har det? Eller får man bare en annen effekt av dem?

TS

Tro medg, å ha lyst å hoppe av utredning er VELDIG vanlig om man har adhd😅 Samme greia som å ha problemer med å fullføre skoler/utdannelse, beholde jobber osv. mår man har adhd. Å fullføre utredning krever enorm vilje, disiplin og konsentrasjon.

Forsøk å hold ut. Vær så ærlig som mulig fremover. Det er ikke uheldig å bli feildiagnosert heller. Du har jo ikke fått diagnosen uten å vist tydelige trekk du sliter med.  Med diagnosen får du terapi råd og veiledning rundt disse svakhetene. De kommer jo uansett godt med. Ang medisiner er det helt frivillig. Du får minstedose og du finner fort ut om de fungerer for deg. Det er ganske individuelt om de virker slik de skal. Virker de ikke og du får bivirknger som hjertebank, søvnproblemer o.l, så stopper du bare. De fleste finner ut dette i løpet av 1-2 uker. At medisinene ikke fungerer er ikke kriterie for rett diagnose som noen her sier. Det er helt feil. På samme måte som at det ikke finnes noen medisiner på markedet som fungerer helt likt for alle, uansett diagnose. Det blir det samme som å si at en som er deprimert ikke kan være det om antidepressiva/SSRI ikke fungerer. Dette vet vi jo er tull.

Lykke til videre med utredningen! Du er heldig som i det hele tatt får den❤️ 

Anonymkode: bc3ee...791

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar ❤️

Og ja, jeg sliter med stort sett alt det som er listet opp over. Jeg er riktignok veldig glad i  å studere, men jeg gjør det mest fordi jeg ikke fungerer i jobb, så utdanning har blitt min flukt fra voksenlivet.

Jeg har aldri hatt en jobb mer enn 1 år, jeg har blitt kastet ut fra min fritidsaktivitet fordi jeg er «for mye» og jeg merker at jeg prater veldig mye (i munnen på folk og oversharing), som fører til sosial angst . I tillegg til at jeg alltid må ha forandringer! Ny hobby, nytt hus, ny utdanning, ny jobb, nytt kjæledyr (her har jeg heldigvis en samboer som er god til å si nei), ny bil osv osv osv.

Det må liksom alltid skje noe nytt og det er veldig slitsomt å leve sånn. 

Jeg skal fortsette utredningen og stole på at fagfolkene vet hva de driver med. 

TS 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så opphengt i en bestemt diagnose, det er mange lidelser som har overlappende symptomer med ADHD. Stol på at psykologen vet hva den gjør.

Anonymkode: 23e4d...e59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...