Gå til innhold

Dekket tannbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dekket tannbehandling da jeg har psykiatrisk hjemmesykepleier 1 gang i uken. Noen som vet om jeg kun får dekket akutthjelp, eller om jeg kan få dekket en tannkrone gjennom denne ordningen? 

Anonymkode: c3043...076

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dekket alt, hadde 30 hull tidligere i år

Anonymkode: 07cf5...787

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får dekket alt, hadde 30 hull tidligere i år

Men får du dekket for tapte tenner også? Jeg er redd den ene tannen min kollapser snart. (jeksel) Det er en svær fylling i den og jeg har bare "tann" igjen på to sider av fyllingen. Så denne tannen burde jeg fått krone på så fort som mulig. I tillegg mangler jeg jekselen ( den nest innerste) ved siden av. Så om jeg mister denne tannen har jeg faktisk ikke tyggekapasitet på ene siden av kjeven. Jeg i slutten av 30 årene så jeg har ganske mange år igjen med tygging. 😅 Har dessverre arvet min mors tenner ser det ut som. Tannhygienen min er meget god og har alltid vært det. Så kan ikke akkurat skylde på det heller. Jeg har også ekstremt tannlegeskrekk så tannlege er ikke noe jeg har prioritert og gått til.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Beklager avsporingen, men jeg setter utrolig pris på svar:

Hvordan har du fått til å få det dekket?

Jeg går til DPS en gang i uken. I tillegg har jeg praktisk bistand fra kommunen hver 14. dag. I tillegg går jeg til kommunal psykiatri en gang i uken, samt en siste (privat) psykatrisk behandler.

Tidligere fikk jeg dekket tannlege pga. jeg gikk til psykatri, men så ble det visst en endring på det.

Er det sånn at jeg kanskje kan få dekket det likevel? Det er utrolig flaut, men jeg har slitt veldig, og hadde en runde hos tannlegen hvor jeg hadde hull i samtlige tenner. Det er rundt 15 år siden, og mange av plumbene som ble gjort da, har falt ut.

Jeg trenger desperat behandling, men både psyke og lommebok hindrer meg 😕 Hvis jeg hadde fått det dekket, tror jeg at jeg hadde fått til å ta en oppryddingsjobb, og kanskje jeg kan tørre å smile igjen. 

Savner å kunne smile! 

Anonymkode: 943ec...863

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går til DPS en gang i uken. I tillegg har jeg praktisk bistand fra kommunen hver 14. dag. I tillegg går jeg til kommunal psykiatri en gang i uken, samt en siste (privat) psykatrisk behandler.

Tidligere fikk jeg dekket tannlege pga. jeg gikk til psykatri, men så ble det visst en endring på det.

Er det sånn at jeg kanskje kan få dekket det likevel? Det er utrolig flaut, men jeg har slitt veldig, og hadde en runde hos tannlegen hvor jeg hadde hull i samtlige tenner. Det er rundt 15 år siden, og mange av plumbene som ble gjort da, har falt ut.

Jeg trenger desperat behandling, men både psyke og lommebok hindrer meg 😕 Hvis jeg hadde fått det dekket, tror jeg at jeg hadde fått til å ta en oppryddingsjobb, og kanskje jeg kan tørre å smile igjen. 

Savner å kunne smile! 

Er du en del av den kommunale psykriatri tjenesten i kommunen du bor i? I det tilfelle ville jeg pratet med de om det. Om ikke og du er er uføretrygdet o.l kan du få et prisoverslag fra en tannlege og etterpå søke NAV om hjelp til tannlegebehandling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Savner å kunne smile! 

Jeg fikk det dekket da jeg hadde VTA.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du en del av den kommunale psykriatri tjenesten i kommunen du bor i? I det tilfelle ville jeg pratet med de om det. Om ikke og du er er uføretrygdet o.l kan du få et prisoverslag fra en tannlege og etterpå søke NAV om hjelp til tannlegebehandling. 

Takk for tips, jeg skal prøve det igjen. Ja, jeg bruker den kommunale psyk.tjenesten fast (har gjort i mange år, går en gang i uken). Det er vel og merke de som tidligere ordnet gratis behandling, men som for en stund siden sa at reglene var endret.

Jeg er uføretrygdet, men i disse dager forsøker jeg meg i jobb igjen. Vet ikke om det har noe å si.

Begynner med å snakke med kommunal psyk. og tar det derfra. Er veldig redd for å gå til tannlegen, for å få den misrable beskjeden jeg vet kommer, og ikke ha råd til å gjøre noe med det 😕 Det er en haug med både skam, flauhet og annet her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men får du dekket for tapte tenner også? Jeg er redd den ene tannen min kollapser snart. (jeksel) Det er en svær fylling i den og jeg har bare "tann" igjen på to sider av fyllingen. Så denne tannen burde jeg fått krone på så fort som mulig. I tillegg mangler jeg jekselen ( den nest innerste) ved siden av. Så om jeg mister denne tannen har jeg faktisk ikke tyggekapasitet på ene siden av kjeven. Jeg i slutten av 30 årene så jeg har ganske mange år igjen med tygging. 😅 Har dessverre arvet min mors tenner ser det ut som. Tannhygienen min er meget god og har alltid vært det. Så kan ikke akkurat skylde på det heller. Jeg har også ekstremt tannlegeskrekk så tannlege er ikke noe jeg har prioritert og gått til.

Ja 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg fikk det dekket da jeg hadde VTA.

Hm, det kan kanskje være noe. Jeg har ikke VTA (tror jeg), men jeg jobber litt via IPS-greiene til NAV, hvor det er mye tilrettelegging likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, det kan kanskje være noe. Jeg har ikke VTA (tror jeg), men jeg jobber litt via IPS-greiene til NAV, hvor det er mye tilrettelegging likevel. 

15 år siden nå men fremdeles gratis tannlege

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg får dekket tannbehandling da jeg har psykiatrisk hjemmesykepleier 1 gang i uken. Noen som vet om jeg kun får dekket akutthjelp, eller om jeg kan få dekket en tannkrone gjennom denne ordningen? 

Nei du får ikke akutt hjelp. Da den behandlingen du får nå er via den kommunale tannlegetjenesten.

Anonymkode: bcfca...c4f

Skrevet

Jeg tror ikke du vil få det dekket med mindre du har en fysisk sykdom som går ut over tannhelsen, er narkoman, har spiseforstyrrelser eller er så psykisk dårlig at du rett og slett ikke klarer å ta vare på tennene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dekket hos kommunal tannlege, rens, borring, fylling osv. Alt de kan gjøre der, og kan be om «akuttime» innenfor åpningstid. Blir kalt inn årlig og kan be om time ved behov.

Anonymkode: d97b3...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...