AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Min mann har ett barn (9år) fra før som er hos oss annenhver helg. kort fortalt : Vi har planlagt en kjæreste helg på hotell i nermeste fremtid. Den helga som passet oss begge, får jeg nå vite at ikke passer forde mor og far har byttet samværshelgene. Så nå var det ingen helger ledige.. kjenner jeg blir litt irritert over å ikke ha blitt informert eller noe om dette. Vi kan ikke reise mange timene unna da vi har 2 felles små barn under 3år, så vi vil ikke kjøre langt. Jeg fikk beskjed av min mann om å ordne med barnevakt til de.. det var i boks, men nå kan vi jo ikke dra. Annet scenario: Vi fikk i julegave av mine besteforeldre en tur til deres feriehus i Hellas. Vi reiser nedover før sommerferien, og begge våre fellesbarn blir med da de ikke går i barnehagen enda så er det ingenting som hindrer oss. Men nå har mor til barnet blitt sint for at deres datter ikke har muligheten til å bli med siden hun går på skolen. Jeg mener at det ikke er mine besteforeldre sitt ansvar å "føye" seg etter dette. (huset deres er leid ut ifra juni - september, så derfor må vi dra tidligere) Men nå vurderer min mann å heller bli hjemme, sånn at det ikke skal bli noe styr. Jenta skal uansett ikke være hoss oss den uka, siden hun skal på skole (bor i en annen kommune). What to do?? Anonymkode: 99b8c...26a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Byttet skjedde før dere hadde funnet hotellhelg? Da passet jo ikke helga begge. Bytte gjennomført etter? Ekstremt dårlig gjort av mannen. Reise på fin ferie med to av tre søsken, med mindre hun får tilsvarende av mor dette året og man er enig om å dele opp dette; dårlig gjort av dere. Utrolig at mannen ikke så dette selv før moren måtte gi beskjed. Anonymkode: c2de7...13f 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Byttet skjedde før dere hadde funnet hotellhelg? Da passet jo ikke helga begge. Bytte gjennomført etter? Ekstremt dårlig gjort av mannen. Reise på fin ferie med to av tre søsken, med mindre hun får tilsvarende av mor dette året og man er enig om å dele opp dette; dårlig gjort av dere. Utrolig at mannen ikke så dette selv før moren måtte gi beskjed. Anonymkode: c2de7...13f Så vi skal være hjemme med barna uten å finne på noe gøy de 12 dagene hun ikke er her? Vi har jo fortsatt 2 små som ønsker opplevelser og ferie etterhvert som de blir eldre også. Rart at man skal bli fanget i sitt eget hjem, å at det er sykt dårlig gjort å gjøre noe gøy om man ikke gjør det imens alle 5 er inkludert hvergang Ts Anonymkode: 99b8c...26a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Hadde dere bestilt hotell for den weekenden, eller hadde dere ikke? Dere finner vel en annen helg senere, eller var det skrevet i stein at det var akkurat den weekenden som det måtte være? Anonymkode: 36fe2...d4e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vi skal være hjemme med barna uten å finne på noe gøy de 12 dagene hun ikke er her? Vi har jo fortsatt 2 små som ønsker opplevelser og ferie etterhvert som de blir eldre også. Rart at man skal bli fanget i sitt eget hjem, å at det er sykt dårlig gjort å gjøre noe gøy om man ikke gjør det imens alle 5 er inkludert hvergang Ts Anonymkode: 99b8c...26a Reis på tur med dem små, den størte særkullsbarne kan like godt lære seg nå at det et ulikt. Man kan ikke alle tider få alt til å klaffe med et barn som ikke bor hos dere fast. Anonymkode: 8940b...c11 6
Ulven Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så vi skal være hjemme med barna uten å finne på noe gøy de 12 dagene hun ikke er her? Vi har jo fortsatt 2 små som ønsker opplevelser og ferie etterhvert som de blir eldre også. Rart at man skal bli fanget i sitt eget hjem, å at det er sykt dårlig gjort å gjøre noe gøy om man ikke gjør det imens alle 5 er inkludert hvergang Ts Anonymkode: 99b8c...26a Når dere har fått mulighet til gratis ferie på et tidspunkt hvor barnet er på skole, er det ikke dårlig gjort at hun ikke får bli med. Slik er livet bare noen ganger. Hadde dere fått gratis ferie på et tidspunkt hvor hun hadde fri fra skolen, men latt henne være hjemme, ville det vært dårlig gjort og man kunne sagt mye om dere som foreldre. 10 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann har ett barn (9år) fra før som er hos oss annenhver helg. kort fortalt : Vi har planlagt en kjæreste helg på hotell i nermeste fremtid. Den helga som passet oss begge, får jeg nå vite at ikke passer forde mor og far har byttet samværshelgene. Så nå var det ingen helger ledige.. kjenner jeg blir litt irritert over å ikke ha blitt informert eller noe om dette. Vi kan ikke reise mange timene unna da vi har 2 felles små barn under 3år, så vi vil ikke kjøre langt. Jeg fikk beskjed av min mann om å ordne med barnevakt til de.. det var i boks, men nå kan vi jo ikke dra. Annet scenario: Vi fikk i julegave av mine besteforeldre en tur til deres feriehus i Hellas. Vi reiser nedover før sommerferien, og begge våre fellesbarn blir med da de ikke går i barnehagen enda så er det ingenting som hindrer oss. Men nå har mor til barnet blitt sint for at deres datter ikke har muligheten til å bli med siden hun går på skolen. Jeg mener at det ikke er mine besteforeldre sitt ansvar å "føye" seg etter dette. (huset deres er leid ut ifra juni - september, så derfor må vi dra tidligere) Men nå vurderer min mann å heller bli hjemme, sånn at det ikke skal bli noe styr. Jenta skal uansett ikke være hoss oss den uka, siden hun skal på skole (bor i en annen kommune). What to do?? Anonymkode: 99b8c...26a Har din mann og eks byttet samværshelg før helgeturen ble bestilt, eller sa mannen din ja til å bytte samværshelg etter at dere bestilte helgeturen? Eller skulle særkullsbarnet være hos dere den helgen i utgangspunktet? Hvorfor kan ikke eldste barnet være med? Det er ikke ulovlig å ta barnet fri fra skolen for å dra på ferie.. Anonymkode: 41c3b...3be
Hmmmmmm Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Hva med å ta ut ungen ut av skolen den ene uka? 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har din mann og eks byttet samværshelg før helgeturen ble bestilt, eller sa mannen din ja til å bytte samværshelg etter at dere bestilte helgeturen? Eller skulle særkullsbarnet være hos dere den helgen i utgangspunktet? Hvorfor kan ikke eldste barnet være med? Det er ikke ulovlig å ta barnet fri fra skolen for å dra på ferie.. Anonymkode: 41c3b...3be Helgen vi tenkte å dra er i utgangspunktet mammahelg. Jeg fikk beskjed om å skaffe barnevakt til de to minste, sånn at vi kunne bestille med sikkerhet. Men jeg kom ikke så langt før han kom å sa at de bare hadde bestemt seg for å bytte om på helgene. Vi tenkte jo å dra i nærmeste framtid, så da var det bare den helga (neste helg) som passet oss begge.. hvis ikke må vi vente til etter fellesferien. Hun får ikke fri fra skolen av sin mor Ts Anonymkode: 99b8c...26a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Hmmmmmm skrev (1 minutt siden): Hva med å ta ut ungen ut av skolen den ene uka? Mor går ikke med på det Anonymkode: 99b8c...26a
Hmmmmmm Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mor går ikke med på det Anonymkode: 99b8c...26a Da har jo mor tatt et valg da 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Så mor vil egentlig bare sabotere? Ikke får dere dra på weekendtur, og ikke får dere dra til Hellas? Trivelig Anonymkode: d91f0...658 13
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Her må mor bestemme seg: Enten blir barnet tatt ut av skolen og kan være med, eller så må hun være hjemme. Dere reiser slik dere har planlagt. Hvis dette er rot fra mannen sin side med bytte av helger stadig vekk uten at du blir informert er det en ting, mens hvis det er engangstilfelle er det noe annet. Jeg får jo en følelse her av en tivolipappa som ikke makter å stå opp mot en kravstor eks. Du må rett og slett fortelle mannen at slik kan han ikke holde på og at dersom det er hun eks'en som stadig endrer så kan dere sammen "legge ned veto" om stadige bytter. Han skal uansett ALDRI - og ja jeg mener faktisk aldri - avtale bytter uten at dette er klarert med deg. Dere er to i husstanden, bytter og avtaler må passe for alle.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Altså, særkullsbarn skal inkluderes i familien, men de har ikke krav på dobbelt opp av ferier og opplevelser fordi de har to hjem. Reis til Hellas! Når det gjelder den helgen har du tapt, men her er det mannen din su får bli sur på. Ingen andre. Anonymkode: fbc85...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Hva med å inkludere all info i HI...? 1) mannen surret det til. Dere var ikke ledig den helgen, for han hadde allerede avtalt bytte. 2) mor kan velge mellom at barnet blir tatt ut av skolen og er med, eller at dere reiser uten barnet. Med mindre; eldste aldri får seg utenlandstur, da får dere bare finne en løsning til barnets beste. Anonymkode: c2de7...13f
Ulrikke Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Mor kan virkelig ikke forlange at besteforeldrene dine skal tilpasse utleieperiodene for feriehuset sitt etter henne. Her er hun bare vanskelig. Enten godtar hun at ungen mister en uke skole, eller så godtar hun at ungen ikke blir med. Det er de to valgene hun har. Ang denne hotellhelgen skjønte jeg ikke helt rekkefølgen i ting (mulig jeg ikke leste nøye nok). Men jeg er enig i at du skal få informasjon når samvær byttes! Far er jo i sin fulle rett til å ha barnet når han vil, men så lenge man er en husstand informerer man den andre, akkurat som om onkel Gunnar kommer på besøk i helga liksom, eller om en av de andre ungene skal være borte.... Jeg er stemor til tre, og vi har ofte hatt med alle på ferie! Men vi har ikke kunnet sitte hjemme på rompa og vente mens de er i Spania med mamma, for eksempel, bare for at de skulle få være med absolutt alle steder alle skulle. Til det har vi ikke alltid fått tilpasset ferien, rett og slett. Men de har vært med på Norgesferier, på "syden"ferier, vi har hatt flere 14-dagers ferier i Danmark, OG de hadde også fri fra skolen en uke på høsten for å være med oss på tur.... Har ikke hørt noe misnøye fra verken mor eller barna, og nå er yngste også passert 20..... Kommunikasjon er poenget når det gjelder dette med samværsbytte. Men å forlange at dere ikke reiser et sted en periode barnet ikke er hos dere når det er da dere har mulighet, og dere har tilbudt bytte men mor sier nei, det blir for dumt. Jeg regner jo med at 9-åringen skal ha ferie hos dere også senere. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med å inkludere all info i HI...? 1) mannen surret det til. Dere var ikke ledig den helgen, for han hadde allerede avtalt bytte. 2) mor kan velge mellom at barnet blir tatt ut av skolen og er med, eller at dere reiser uten barnet. Med mindre; eldste aldri får seg utenlandstur, da får dere bare finne en løsning til barnets beste. Anonymkode: c2de7...13f Han hadde ikke allerede avtalt bytte nei.. vi planla oppholdet før de endret helg Ts Anonymkode: 99b8c...26a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Blondie65 skrev (2 timer siden): Her må mor bestemme seg: Enten blir barnet tatt ut av skolen og kan være med, eller så må hun være hjemme. Dere reiser slik dere har planlagt. Hvis dette er rot fra mannen sin side med bytte av helger stadig vekk uten at du blir informert er det en ting, mens hvis det er engangstilfelle er det noe annet. Jeg får jo en følelse her av en tivolipappa som ikke makter å stå opp mot en kravstor eks. Du må rett og slett fortelle mannen at slik kan han ikke holde på og at dersom det er hun eks'en som stadig endrer så kan dere sammen "legge ned veto" om stadige bytter. Han skal uansett ALDRI - og ja jeg mener faktisk aldri - avtale bytter uten at dette er klarert med deg. Dere er to i husstanden, bytter og avtaler må passe for alle. Jeg er enig, men nå har det seg slik at de mener at det er far hun skal i samvær til, så da har det ikke noe å si om det ikke passer for oss andre, så lenge han er tilgjengelig! Minstemann er såppas liten at han er med meg overalt, så de gangene tidligere helgene har blitt byttet på uten å gi beskjed.. så har jo jeg allerede lagt en plan for helga - og har allikevel dratt på det jeg har planlagt, med minstemann.. men da får jeg kommenterer på at jeg tar minste søsken bort fra søster Anonymkode: 99b8c...26a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er enig, men nå har det seg slik at de mener at det er far hun skal i samvær til, så da har det ikke noe å si om det ikke passer for oss andre, så lenge han er tilgjengelig! Minstemann er såppas liten at han er med meg overalt, så de gangene tidligere helgene har blitt byttet på uten å gi beskjed.. så har jo jeg allerede lagt en plan for helga - og har allikevel dratt på det jeg har planlagt, med minstemann.. men da får jeg kommenterer på at jeg tar minste søsken bort fra søster Anonymkode: 99b8c...26a Mannen virker som en fin fyr, gitt 🤨 Anonymkode: 43d5d...a96 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 Dette høres veldig firkanta ut. I slike familiekonstellasjoner kan man ikke gjøre alle til lags til en hver tid, men man kan likevel sørge for at det blir en balanse - i dette tilfellet i ferieopplevelser. Mannen din høres ut som en dott som skal droppe ferie fordi eldste går på skole. Jeg antar at TS kanskje også blir hjemme, siden det å reise med to små alene er mer stress enn avslapning. Og dermed blir det ikke ferie på dere, er det rettferdig? Mannen din bør heller være med på turen, og så kan kanskje han og eldste dra på en liten tur bare de to som er spesielt planlagt for 9-åringen. Utenlands eller finne på noe helt spesielt. Det kan kanskje funke? Anonymkode: 67f04...fee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå