Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #21 Skrevet 4. november 2005 Jeg vil også at vi skal ha tradisjon for hjemmelaget karamellpudding! Vi har jo allerede kuttet ut ribben
Mysti Skrevet 5. november 2005 #22 Skrevet 5. november 2005 Jeg vil også at vi skal ha tradisjon for hjemmelaget karamellpudding! Vi har jo allerede kuttet ut ribben ←
Gjest Hilde Skrevet 5. november 2005 #23 Skrevet 5. november 2005 Hos oss blir det rett og slett ikke jul uten riskrem ... eller dvs - jeg vet ikke - for vi har aldri hatt noen annet til dessert på julaften. Kan eksprimentere de andre juledagene - men julaften og riskrem er "hellig".
NIKI Skrevet 6. november 2005 #24 Skrevet 6. november 2005 Jeg vil også at vi skal ha tradisjon for hjemmelaget karamellpudding! Vi har jo allerede kuttet ut ribben ← Hvordan kan dere kutte ut ribben?????? Ingen jul uten ribbe vel?
NIKI Skrevet 6. november 2005 #25 Skrevet 6. november 2005 Hvordan kan dere kutte ut ribben?????? Ingen jul uten ribbe vel? ← Var kanskje litt off topic det da... Kunne gjerne tenkt meg hjemmelaget karamellpudding til dessert på julaften jeg og. Kanskje jeg skal prøve det i år om jeg orker. Skal feire jul alene sammen med samboeren i år. Familiene våre bor i andre byer, og jeg kommer til å være temmelig høygravid i jula, så da blir det bare oss. Prøve å lage vår egen tradisjon kanskje.. Om jeg orker å ordne noe i det hele tatt
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #26 Skrevet 6. november 2005 Hvordan kan dere kutte ut ribben?????? Ingen jul uten ribbe vel? ← min far er en mester på kjøkkenet, men han har aldri fått til svoren slik hans mormor gjorde, og derfor synes han det er så kjipt å lage det. Han jakter mye, så etter å ha forespurt de øvrige faste gjestene om det var ok, gikk vi over til vilt for en del år siden. Men den hesikes riskremen jeg må tvinge i meg for å få mandelen gir han ikke slipp på
NIKI Skrevet 6. november 2005 #27 Skrevet 6. november 2005 min far er en mester på kjøkkenet, men han har aldri fått til svoren slik hans mormor gjorde, og derfor synes han det er så kjipt å lage det. Han jakter mye, så etter å ha forespurt de øvrige faste gjestene om det var ok, gikk vi over til vilt for en del år siden. ← Stakkars deg da Har han prøvd med blåselampe da? Dert brukte faren min et år husker jeg...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #28 Skrevet 6. november 2005 Stakkars deg da Har han prøvd med blåselampe da? Dert brukte faren min et år husker jeg... ← Hehe, tror det er uprøvd. Jeg bryr meg fint lite om hva vi har, for jeg er vegetarianer, så jeg spiser bare poteter, saus og tilbehør uansett
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #29 Skrevet 6. november 2005 Vi har hjemmelaget karamellpudding julaften, og restene av julegrøten som vi spiste til lunsj på julaften brukes til riskrem 1. juledag.
Leo Skrevet 6. november 2005 #30 Skrevet 6. november 2005 Jeg har innført en tradisjon med krydder-/gløggmarinerte pærer med mascarponekrem. Friskt og godt etter et tung middag og dessuten veldig praktisk siden alt untatt kremen skal gjøres ferdig flere dager i forveien. (Pærene skal helst trekke i marinaden i flere dager). Vil man gjøre det enda enklere kan mascarponekremen byttes ut med vaniljekesam. (Skal man ha med seg dessert noe sted er også pærene greie siden de fint tåler å lagres utenfor kjøleskapet og hverken smelter eller faller sammen under transport).
NIKI Skrevet 6. november 2005 #31 Skrevet 6. november 2005 Hehe, tror det er uprøvd. Jeg bryr meg fint lite om hva vi har, for jeg er vegetarianer, så jeg spiser bare poteter, saus og tilbehør uansett ← Da er det jo ikke så farlig
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #32 Skrevet 7. november 2005 (endret) Hos oss spiser vi riskrem med jordbærsaus, hjemmelaget karamellpudding og julekaker i alle varianter. Vi bruker i alle fall å sette det frem, men så mye blir det vel ikke spist Vi spiser ikke dessert rett etter middagen, men tar en pause når vi har åpnet en del julegaver. (som regel et par-tre timer etter vi er ferdig med middag) Har forsiktig hintet om at vi kan prøve noe annet, men det er ingen andre i familien villig til. Fruktsalat, hjemmelaget is, hjemmelaget iskake eller noe annet lett kunne ha vært alternativ til dessert på julaften. Endret 7. november 2005 av Marillia
NullHull Skrevet 9. november 2005 Forfatter #33 Skrevet 9. november 2005 (endret) Hmmm, takker for mange gode innspill ! Mitt hjerte banker også veldig for karamellpudding altså. Så spørs om det blir pudding på vårs, ellers så har jeg veldig lyst til å prøve tilslørte bondepiker en gang, for det har jeg spist kun en gang i livet, og syntes det var utrolig godt! Dessuten så har jeg en mor som, tross sine 154 cm og 45 kg, eeeelsker å meske seg med kremkaker og -desserter ! Men, vi får se... Endret 9. november 2005 av NullHull
Gjest Markblomsten Skrevet 9. november 2005 #34 Skrevet 9. november 2005 Vi har alltid hjemmelaget daimiskake! *namnam*
Gjest Sabia Skrevet 11. november 2005 #35 Skrevet 11. november 2005 Vi har alltid hatt tilslørte bondepiker - nam nam! Det er kraftig kost så det er begrensede mengder som går ned.. Men det er det som er jul:-) Svigers har riskrem. Ifjor hadde vi jul hos meg og mannen med svigerfamilien, og da lagde jeg karamellpudding - hjemmelaget fra bunnen. Det ble stor suksess! Jeg har lyst til å ha en fast julaften dessert, men har ikke bestemt hva det blir. Men holder en knapp på karamellpuddingen, ellers var det mange andre gode forslag her!! Riskrem og de tilslørte bondepikene blir for heavy etter julemiddagen.. Men vil ha fast dessert ihvertfall, når vi feirer hos oss (Skal til svigers i år) for det er så kos med tradisjoner i jula, og vi vil ha våre egne! Ta det beste fra begge familiene, legge til noe eget - og voila :-)
doodles Skrevet 11. november 2005 #36 Skrevet 11. november 2005 Jeg må ha Crème Brulée eller fromage.
Mysti Skrevet 11. november 2005 #37 Skrevet 11. november 2005 Jeg har innført en tradisjon med krydder-/gløggmarinerte pærer med mascarponekrem. Friskt og godt etter et tung middag og dessuten veldig praktisk siden alt untatt kremen skal gjøres ferdig flere dager i forveien. (Pærene skal helst trekke i marinaden i flere dager). Vil man gjøre det enda enklere kan mascarponekremen byttes ut med vaniljekesam. ← Har du oppskrift på dette? Magen rumlet....
Leo Skrevet 11. november 2005 #38 Skrevet 11. november 2005 Jeg håper inderlig jeg fremdeles har oppskriften! Klippet den ut fra en avis for flere år siden, men siden sist jul har jeg flyttet, så jeg er litt usikker på hvor den befinner seg i øyeblikket... Jeg MÅ imidlertid finne den før jul og dette er jo en fin anledning til å lete. Skal legge den ut når jeg finner den!
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #39 Skrevet 11. november 2005 Hjemmelaget karamellpudding eller is med hjemmelaget karamellsaus (egentlig kan man godt bare droppe isen ) evt. med varme bjørnebær
agbre Skrevet 11. november 2005 #40 Skrevet 11. november 2005 Hos oss har det også blitt mye multekrem. Et år lagde jeg en skikkelig kaloribombe! Et fjell av iskuler og pikekyss. Litt nøtter, krem, Kumqwat i skiver og sjokoladesaus til pynt. Utrolig godt og veldig søtt... En annen ting jeg har laget til jul engang var en litt annen form for fruktsalat. Hadde jorbærsaus som et speil på hver tallerken. Så la jeg frukt i grupper rundt på tallerkenen og strødde litt melis over til slutt. Ikke så mektig og så så det så fint ut:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå