AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #41 Del Skrevet 21. april 2022 Lonehill skrev (33 minutter siden): Du har nok bra nivåer med D-vitamin i forhold til det vi trenger for å unngå skjelettskader. Det er satt til 50 nmol/L. Vitenskapelige studier viser at det må høyere nivåer til for å ordne opp med psoriasis. Deltakerne i denne studien hadde alvorlig psoriasis over hele kroppen, men ble fri symptomene etter seks måneder. Deltakerne viste ikke negative helseeffekter, selv om de oppnådde D-vitaminnivå mellom 260 og 400 nmol/L. A er før og B er etter (bildet er hentet fra studien). En lignende studie, som er fagfellevurdert og klar til publisering i fagtidsskriftet Clinical Immunology Communications i desember 2022 (last ned en kopi her), viser samme resultat. Her ble det heller ikke registrert negative bivirkninger. Bilde hentet fra studien. De to studiene over bruker doser som er større enn det som vurderes som sikkert av Helsedirektoratet i Norge og behandlingen bør overvåkes av lege. Resultatene viser at vitamin D hadde bortimot 100% effekt på disse pasientene. Anbefalingen om D-vitamin fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D er trygt daglig inntak for alle over 11 år. Direktoratet sier også at det ikke er observert negative helseeffekter fra daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. Se side 9 i denne anbefalingen fra Helsedirektoratet. Dette er ment som et bidrag med fakta om D-vitamin og psoriasis og er ikke en anbefaling om å ta vitamintilskudd. Tusen takk for tips Skal prøves! Vet du hvor mye mikrogram en spisekje tran inneholder? Anonymkode: 4e941...88e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 21. april 2022 #42 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for tips Skal prøves! Vet du hvor mye mikrogram en spisekje tran inneholder? Anonymkode: 4e941...88e Ei skje tran inneholder 10 mikrogram (400 IE) vitamin D. Tran inneholder også andre vitaminer som det kan bli for mye av hvis du tar mer enn ei skje pr dag. D-vitamintilskudd et du får i form av tabletter eller gelatinperler er nøyaktig det samme stoffet som du finner i tran. Stoffet er vitamin D3 og heter kolekalsiferol. Det er også samme kolekalsiferol vi produserer i huden når vi soler oss. Noen er skeptiske til D-vitamintilskudd fordi de tror det er kunstig D-vitamin. Det er det ikke. Kolekalsiferol kan bare produseres på en måte: Kolesterol må belyses med ultrafiolett lys. Vitamin D i tabletter lages av kolesterol som er utvunnet av lanolin fra saueull. D-vitamin i tran er kolekalsiferol produsert i alger i havoverflata og vandrer så opp næringskjeden til det samles i levra på torsken. Hadde du bodd i Afrika og oppholdt deg i sola hver dag, ville du hatt et D-vitaminnivå mellom 120 og 220 nmol/L som resultat av kolekalsiferol produsert i huden. For å oppnå samme nivå med den begrensa UVB-strålingen vi får her oppe i nord, må vi spise 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D pr. dag i tillegg (tilsvarende 25 skjeer tran). Da er det interessant å legge merke til at 10.000 IE vitamin D er mengden sola produserer i huden hvis vi soler hele kroppen en halvtime uten solkrem. Og 10.000 IE vitamin D daglig er samme dose som er definert uten observerte negative helseeffekter av Helsedirektoratet. Hadde daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D vært farlig, hadde ikke folk som bor ved ekvator overlevd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #43 Del Skrevet 21. april 2022 Bruker også Diprosalic liniment. Det eneste som hjelper. Anonymkode: 1beff...aed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #44 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så det er umulig og fjerne psioarisen uten legebesøk? Anonymkode: 4e941...88e Nei, det er en autoimmun kronisk hudlidelse. Men oppsøk lege så får du skikkelige produkter du kan bruke. Da blir det iallefall borte i perioder, og fullt mulig å leve med. Krever litt stell av hodebunn og evt hud Anonymkode: 34a76...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #45 Del Skrevet 21. april 2022 Lonehill skrev (5 timer siden): Du har nok bra nivåer med D-vitamin i forhold til det vi trenger for å unngå skjelettskader. Det er satt til 50 nmol/L. Vitenskapelige studier viser at det må høyere nivåer til for å ordne opp med psoriasis. Deltakerne i denne studien hadde alvorlig psoriasis over hele kroppen, men ble fri symptomene etter seks måneder. Deltakerne viste ikke negative helseeffekter, selv om de oppnådde D-vitaminnivå mellom 260 og 400 nmol/L. A er før og B er etter (bildet er hentet fra studien). En lignende studie, som er fagfellevurdert og klar til publisering i fagtidsskriftet Clinical Immunology Communications i desember 2022 (last ned en kopi her), viser samme resultat. Her ble det heller ikke registrert negative bivirkninger. Bilde hentet fra studien. De to studiene over bruker doser som er større enn det som vurderes som sikkert av Helsedirektoratet i Norge og behandlingen bør overvåkes av lege. Resultatene viser at vitamin D hadde bortimot 100% effekt på disse pasientene. Anbefalingen om D-vitamin fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D er trygt daglig inntak for alle over 11 år. Direktoratet sier også at det ikke er observert negative helseeffekter fra daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. Se side 9 i denne anbefalingen fra Helsedirektoratet. Dette er ment som et bidrag med fakta om D-vitamin og psoriasis og er ikke en anbefaling om å ta vitamintilskudd. Vil bare informere om at psoriasis er en kronisk lidelse som ligger latent i kroppen for de som har det i genene. Det vil før eller senere slå ut, og komme tilbake selv om en har gode perioder. Det er en autoimmun kronisk hudlidelse som styres av immunforsvaret. En blir aldri kvitt det helt Anonymkode: 34a76...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 21. april 2022 #46 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil bare informere om at psoriasis er en kronisk lidelse som ligger latent i kroppen for de som har det i genene. Det vil før eller senere slå ut, og komme tilbake selv om en har gode perioder. Det er en autoimmun kronisk hudlidelse som styres av immunforsvaret. En blir aldri kvitt det helt Anonymkode: 34a76...36b Hvis du har tilgang til vitenskapelig litteratur som sier at psoriasis er genetisk betinget, må du gjerne dele. Det hadde vært interessant lesning. Psoriasis styres, som du sier, av immunforsvaret, men vet du hva som styrer immunforsvaret? Det er hormonet kalsitriol, som cellene produserer av D-vitamin. Det er leger i Norge som behandler psoriasis med D-vitamin. De har ikke lov til det og risikerer å miste legelisensen hvis de skriver i journalen at de behandler psoriasis med D-vitamin. Derfor gjør de ikke det. De skriver at de behandler D-vitaminmangel. Konsekvensen, når de greier å få D-vitaminnivået hos pasienten høyt nok, er at symptomene på psoriasis forsvinner. Det er ikke mulig å kurere psoriasis, men det er mulig å holde symptomene i sjakk med D-vitamintilskudd. Årsaken er at når D-vitaminnivået er høyt nok, greier immunforsvaret å produsere nok immunceller til å håndtere problemet. Medisiner kan redusere problemet. D-vitamin kan fjerne problemet, uten bivirkningene som følger med medisinene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #47 Del Skrevet 21. april 2022 Kan være skabb. Leste om ei som var plaget med kløende psoriasis i hodebunn… Hun gikk til ny lege og det viste seg å være skabb. Hun ble kvitt det med skabb-behandling. Har du veldig stritt langt hår? Anonymkode: 021f3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #48 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Mistenker ekstremt sterkt psioaris i hodebunnen, klør vanvittig nå. Og jeg kan pelle av sånne flak fra hodebunnen. Masse flass og. Fungoral hjalp null. Selsun tror ikke hjalp heller. Noe annet jeg kan prøve? Lege er umulig, da jeg ikke har fastlege her. Bruk en kur med sheasmør i hodebunnen en gang i måneden eller mer zet hjelper mot tørr hud og innflamasjon og kløe. Og rens hodebunnen med havrevann. Anonymkode: 80d24...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #49 Del Skrevet 21. april 2022 Lonehill skrev (10 minutter siden): Hvis du har tilgang til vitenskapelig litteratur som sier at psoriasis er genetisk betinget, må du gjerne dele. Det hadde vært interessant lesning. Psoriasis styres, som du sier, av immunforsvaret, men vet du hva som styrer immunforsvaret? Det er hormonet kalsitriol, som cellene produserer av D-vitamin. Det er leger i Norge som behandler psoriasis med D-vitamin. De har ikke lov til det og risikerer å miste legelisensen hvis de skriver i journalen at de behandler psoriasis med D-vitamin. Derfor gjør de ikke det. De skriver at de behandler D-vitaminmangel. Konsekvensen, når de greier å få D-vitaminnivået hos pasienten høyt nok, er at symptomene på psoriasis forsvinner. Det er ikke mulig å kurere psoriasis, men det er mulig å holde symptomene i sjakk med D-vitamintilskudd. Årsaken er at når D-vitaminnivået er høyt nok, greier immunforsvaret å produsere nok immunceller til å håndtere problemet. Medisiner kan redusere problemet. D-vitamin kan fjerne problemet, uten bivirkningene som følger med medisinene. Jeg har psoriasis og psoriasis artritt, og det har jeg hatt i mange år. Det er ikke så lenge siden jeg var hos en revmatolog og gikk full gjennomgang med MR og blodprøver. De hadde testet hvor aktiv sykdommen var, og jeg fikk opplyst at atritten ikke var aktiv det og da men gentesten viste at det jeg hadde det latent og dermed bekreftet hun diagnosen. Satte meg på D-vitaminkur, ogvrikyignok ble jeg bedre i huda. Men etter er år på D- vitamin er psoriasisen på full fart tilbake. Er sjelden sjuk, har ikke hatt Corona ei heller dårlig av vaksinen. Immunforsvaret har en ikke full kontroll over Anonymkode: 34a76...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. april 2022 #50 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har psoriasis og psoriasis artritt, og det har jeg hatt i mange år. Det er ikke så lenge siden jeg var hos en revmatolog og gikk full gjennomgang med MR og blodprøver. De hadde testet hvor aktiv sykdommen var, og jeg fikk opplyst at atritten ikke var aktiv det og da men gentesten viste at det jeg hadde det latent og dermed bekreftet hun diagnosen. Satte meg på D-vitaminkur, ogvrikyignok ble jeg bedre i huda. Men etter er år på D- vitamin er psoriasisen på full fart tilbake. Er sjelden sjuk, har ikke hatt Corona ei heller dårlig av vaksinen. Immunforsvaret har en ikke full kontroll over Anonymkode: 34a76...36b Jøsses! Revmatolog med sans for D-vitamin! Det høres ut som en sprek lege! Fint at du ble bedre. Justerte legen dosen med D-vitamin da psoriasisen ble forverra? D-vitamin er drivstoffet til immunforsvaret og forbruket varierer. Når immunforsvaret øker produksjonen av immunceller og antistoff (f.eks. når vi får vaksine) øker også forbruket av D-vitamin. Da synker nivået med D-vitamin i blodet så raskt at det kan halveres på to døgn. Jeg så på en link lenger oppe i denne tråden at det er flere som har fått forverra psoriasis en sin etter vaksinene det siste året. Enn om sammenhengen mellom psoriasis og vaksine er så enkel som at vaksinen senker D-vitaminnivået og det forverrer psoriasis? At det går an å genteste for psoriasis visste jeg ikke. Det var en ny bit i puslespillet. Takk for den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #51 Del Skrevet 22. april 2022 Lonehill skrev (3 timer siden): Jøsses! Revmatolog med sans for D-vitamin! Det høres ut som en sprek lege! Fint at du ble bedre. Justerte legen dosen med D-vitamin da psoriasisen ble forverra? D-vitamin er drivstoffet til immunforsvaret og forbruket varierer. Når immunforsvaret øker produksjonen av immunceller og antistoff (f.eks. når vi får vaksine) øker også forbruket av D-vitamin. Da synker nivået med D-vitamin i blodet så raskt at det kan halveres på to døgn. Jeg så på en link lenger oppe i denne tråden at det er flere som har fått forverra psoriasis en sin etter vaksinene det siste året. Enn om sammenhengen mellom psoriasis og vaksine er så enkel som at vaksinen senker D-vitaminnivået og det forverrer psoriasis? At det går an å genteste for psoriasis visste jeg ikke. Det var en ny bit i puslespillet. Takk for den. Eh… grunnen til at jeg måtte begynne med D-vitamin var at jeg hadde et for lavt nivå i kroppen. Blodprøver avslører sånt. Jeg merket en bedring på psoriasisen etter jeg begynte å spise vitaminer, men det var jo et utslag på at jeg fikk opprettet balansen i kroppen. Men etter et år så har det snudd seg. Tre ganger i året sjekker jeg blodverdiene mine. Seinest i går så fikk jeg beskjed på apoteket at tar en for mye D-vitamin så skilles ikke overskuddet ut av kroppen som feks magnesium. Da kan en få symptomer som kan bli plagsomt og ikke noe bra for kroppen. Det er ikke bare å pøse på med D-vitamin som det skulle være en mirakelkur mor det meste. Jeg nevnte dette opplegget jeg fikk med revmatologen for å vise til at en blir ikke kurert for psoriasis selv om en tar D- vit. Jeg har ikke fått mere psoriasis pga vaksine nei. Folk påstår at de har fått isjias, betennelse i testikler av og mulig rart pga vaksiner. Psoriasis blir påvirket av generell sykdom , halsbetennelser er verste sort, stress, overvekt , røyking , nedsatt immunforsvar generelt. Det er jo en grunn til at noen går på biologisk medisin for å få et bedre liv. Har en et normalt D- vit-nivå i kroppen, så må en vel få annen hjelp for å bli bedre. Anonymkode: 34a76...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #52 Del Skrevet 22. april 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er student og er fattig nok som det er 😅 ikke råd til 1000-1500,- nå. Jeg tenker og prøve alle resepfrie alternativer først, blir det verre drar jeg. Anonymkode: 4e941...88e Studentsamskipnaden på studiestedet ditt har høyst sannsynlig en lege. Anonymkode: 78700...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. april 2022 #53 Del Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eh… grunnen til at jeg måtte begynne med D-vitamin var at jeg hadde et for lavt nivå i kroppen. Blodprøver avslører sånt. Jeg merket en bedring på psoriasisen etter jeg begynte å spise vitaminer, men det var jo et utslag på at jeg fikk opprettet balansen i kroppen. Men etter et år så har det snudd seg. Tre ganger i året sjekker jeg blodverdiene mine. Seinest i går så fikk jeg beskjed på apoteket at tar en for mye D-vitamin så skilles ikke overskuddet ut av kroppen som feks magnesium. Da kan en få symptomer som kan bli plagsomt og ikke noe bra for kroppen. Det er ikke bare å pøse på med D-vitamin som det skulle være en mirakelkur mor det meste. Jeg nevnte dette opplegget jeg fikk med revmatologen for å vise til at en blir ikke kurert for psoriasis selv om en tar D- vit. Jeg har ikke fått mere psoriasis pga vaksine nei. Folk påstår at de har fått isjias, betennelse i testikler av og mulig rart pga vaksiner. Psoriasis blir påvirket av generell sykdom , halsbetennelser er verste sort, stress, overvekt , røyking , nedsatt immunforsvar generelt. Det er jo en grunn til at noen går på biologisk medisin for å få et bedre liv. Har en et normalt D- vit-nivå i kroppen, så må en vel få annen hjelp for å bli bedre. Anonymkode: 34a76...36b Ok. Da misforsto jeg ganske spektakulært. Takk for oppklaringen. Det hørtes litt utrolig ut, slik jeg (mis)forsto det du skrev. Takk for at du forklarer så nøyaktig hvordan du oppfatter D-vitamin. Nå forstår jeg bedre hvorfor folk med psoriasis avfeier forskningen som viser at symptomene forsvinner med store tilskudd vitamin D. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå