AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #21 Skrevet 21. april 2022 Avstand skrev (Akkurat nå): Har du prøvd sånn sjampo mot flass? Og ikke dusj hodet i varmt vann! Jeg dusjer i varmt vann ja. Kan fort være det! Og derfor jeg har så ekstremt tørr hodebunn. Anonymkode: 4e941...88e
Avstand Skrevet 21. april 2022 #22 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg dusjer i varmt vann ja. Kan fort være det! Og derfor jeg har så ekstremt tørr hodebunn. Anonymkode: 4e941...88e Varmt vann tørker jo ut huden generelt. Så du reagerer nok litt ekstra sterkt da. Ville prøvd en sjampo spesialtilpasset flass, og unngå sjampo med SLS (det tar vekk fettet i hodebunnen og kan både tørke helt ut og noen får overproduksjon av fett i stedet fordi huden vil beskytte seg). Men varmt vann er også en versting når det kommer til tørr hud som mange ikke tenker over.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #23 Skrevet 21. april 2022 https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-torr-hodebunn-200ml-850620p Kan denne funke? En kar som skriver: Fungerte flott og fikset problemet mitt med seboreisk eksem etter 3-4 dagers bruk. Godt alternativ til deg som brukte selukos før og nå er usikker på hva som vil virke. Verdt et forsøk? Anonymkode: 4e941...88e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #24 Skrevet 21. april 2022 Hadde dette selv, men noen år siden sist nå. Det kom ofte på vinteren og forsvant på sommeren. Jeg mener det hjalp å få mer sol, mer frisk luft uten lue, ha kort hår, ikke dusj/shampo for ofte, sove godt, tran og redusere potetgullfråtsingen. Anonymkode: ddbd9...2ce
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #25 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du psoriasis? Jeg har ikke hørt om psioaris. Anonymkode: 7f481...d68 🙄🙄 Anonymkode: 64aa5...968
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #26 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du går på apoteket og kjøper salisylvaselinolje som brukes til å ha i hodebunnen for å fjerne plakk, dvs døde hudceller som er det flasset du snakker om. Så bruker en Dermovatoppløsning , massert inn i hodebunnen i vått hår etter at en har fjernet det overflødige flassbelegget. Men du må gå til legen, aller helst hudlege for å få psoriasis konstantert og resept på medikamenter som hjelper Anonymkode: 34a76...36b Dette! Anonymkode: 64aa5...968 1
Emmelise Skrevet 21. april 2022 #27 Skrevet 21. april 2022 Hver gang jeg lar håret gro ut og bli langt så ender jeg opp med store mengder tørr hodebunn. Det klør, det svir og jeg klorer meg til blods. Så når jeg går lei av all spesialshampoo og olje som aldri ser ut til å fungere på meg så barberer jeg bare hodet og gir et par omganger med fuktighetskrem før jeg lar det gro ut igjen. Men det er selvsagt ikke sikkert at et skalla hodet er noe du kler, eller har lyst på for den saks skyld.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #28 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde dette selv, men noen år siden sist nå. Det kom ofte på vinteren og forsvant på sommeren. Jeg mener det hjalp å få mer sol, mer frisk luft uten lue, ha kort hår, ikke dusj/shampo for ofte, sove godt, tran og redusere potetgullfråtsingen. Anonymkode: ddbd9...2ce Jeg har langt hår ja, er mann. Men det skal vel ikke spille noen rolle. Anonymkode: 4e941...88e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #29 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Mistenker ekstremt sterkt psioaris i hodebunnen, klør vanvittig nå. Og jeg kan pelle av sånne flak fra hodebunnen. Masse flass og. Fungoral hjalp null. Selsun tror ikke hjalp heller. Noe annet jeg kan prøve? Lege er umulig, da jeg ikke har fastlege her. Anonymkode: 4e941...88e Har du psoriasis fra før av og opplever nå en forverring av sykdommen? Eller er dette noe som har oppstått nylig? Kan det settes i sammenheng med koronavaksinene (eventuelt Covid-19)? Det er ikkje uvanlig at ein kan få oppbluss av hudsjukdomar etter koronavaksine. Men ifølgje hudlege og seniorforskar Olav Sundnes er det nok oftast forbigåande. https://www.hudportalen.no/informasjon/om-oss/nyheter/kan-faa-oppbluss-etter-vaksine?PID=377&M=NewsV2&Action=1 Anonymkode: 99e5c...380
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #30 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 🙄🙄 Anonymkode: 64aa5...968 Det er faktisk konstruktivt å kunne uttale og stave det man tror man lider av. TS skriver Psioaris flere ganger, så det er like greit å påpeke at det heter Psoriasis, uttalt "Soriasis". Men for all del, spør etter Salt Lake City syre for den irriterende Psioarisen på apoteket. De bak kassa skjønner sikkert hva det betyr, selv om de tenker sitt. Anonymkode: 58483...e39 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #31 Skrevet 21. april 2022 Min eldre mor bruker Daxxin shampo, fikk psoriasis etter vaksine. Det hjelper litt, men hun må likevel til hudlege og er ikke sikker på hva hun bruker nå. Jeg er ikke vaksinert, men bruker samme shampo pga. tørr hud. Har hørt at kostholdsendringer kan hjelpe, men det har jeg ikke satt meg inn i. Google selv. Anonymkode: dcb3b...b59
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #32 Skrevet 21. april 2022 Hvis du ikke har fastlege der du bor kan du benytte deg av legevakten på dagtid. Anonymkode: 0cb80...fee
Lonehill Skrevet 21. april 2022 #33 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men vil tro jeg har bra nivåer 😅 Anonymkode: 4e941...88e Du har nok bra nivåer med D-vitamin i forhold til det vi trenger for å unngå skjelettskader. Det er satt til 50 nmol/L. Vitenskapelige studier viser at det må høyere nivåer til for å ordne opp med psoriasis. Deltakerne i denne studien hadde alvorlig psoriasis over hele kroppen, men ble fri symptomene etter seks måneder. Deltakerne viste ikke negative helseeffekter, selv om de oppnådde D-vitaminnivå mellom 260 og 400 nmol/L. A er før og B er etter (bildet er hentet fra studien). En lignende studie, som er fagfellevurdert og klar til publisering i fagtidsskriftet Clinical Immunology Communications i desember 2022 (last ned en kopi her), viser samme resultat. Her ble det heller ikke registrert negative bivirkninger. Bilde hentet fra studien. De to studiene over bruker doser som er større enn det som vurderes som sikkert av Helsedirektoratet i Norge og behandlingen bør overvåkes av lege. Resultatene viser at vitamin D hadde bortimot 100% effekt på disse pasientene. Anbefalingen om D-vitamin fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D er trygt daglig inntak for alle over 11 år. Direktoratet sier også at det ikke er observert negative helseeffekter fra daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. Se side 9 i denne anbefalingen fra Helsedirektoratet. Dette er ment som et bidrag med fakta om D-vitamin og psoriasis og er ikke en anbefaling om å ta vitamintilskudd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #34 Skrevet 21. april 2022 Jeg var også plaget med psoriasis i hodebunnen og for meg så hjalp det å bytte fra butikk shampoo til frisør shampoo. Bruker nå Redken og er blitt mer eller mindre helt fin. Anonymkode: 7a46b...9e3
Frauken Skrevet 21. april 2022 #35 Skrevet 21. april 2022 Jeg har eksem i hodebunnen og har fått Elocon fra legen, det hjelper! er dessverre redd for at det bare er bortkasta penger å kjøpe diverse reseptfrie ting på apoteket - forutenom en sjampo for sensitiv og tørr hodebunn. Den bør være uten parfyme. Sjampoen vil ikke fjerne eksemen, men det blir litt bedre og det er lettere å unngå tilbakefall. når man har eksem så bør man unngå å dusje lenge og ofte.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #36 Skrevet 21. april 2022 Lonehill skrev (15 minutter siden): Du har nok bra nivåer med D-vitamin i forhold til det vi trenger for å unngå skjelettskader. Det er satt til 50 nmol/L. Vitenskapelige studier viser at det må høyere nivåer til for å ordne opp med psoriasis. Deltakerne i denne studien hadde alvorlig psoriasis over hele kroppen, men ble fri symptomene etter seks måneder. Deltakerne viste ikke negative helseeffekter, selv om de oppnådde D-vitaminnivå mellom 260 og 400 nmol/L. A er før og B er etter (bildet er hentet fra studien). En lignende studie, som er fagfellevurdert og klar til publisering i fagtidsskriftet Clinical Immunology Communications i desember 2022 (last ned en kopi her), viser samme resultat. Her ble det heller ikke registrert negative bivirkninger. Bilde hentet fra studien. De to studiene over bruker doser som er større enn det som vurderes som sikkert av Helsedirektoratet i Norge og behandlingen bør overvåkes av lege. Resultatene viser at vitamin D hadde bortimot 100% effekt på disse pasientene. Anbefalingen om D-vitamin fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D er trygt daglig inntak for alle over 11 år. Direktoratet sier også at det ikke er observert negative helseeffekter fra daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. Se side 9 i denne anbefalingen fra Helsedirektoratet. Dette er ment som et bidrag med fakta om D-vitamin og psoriasis og er ikke en anbefaling om å ta vitamintilskudd. Jeg er nesten kvitt min eksem etter å ha økt dosen D-vitamin siste tre måneder. Skal fortsette, kanskje det er helt borte til sommeren. Anonymkode: b60c1...2ae 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #37 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg var også plaget med psoriasis i hodebunnen og for meg så hjalp det å bytte fra butikk shampoo til frisør shampoo. Bruker nå Redken og er blitt mer eller mindre helt fin. Anonymkode: 7a46b...9e3 Ja. Ellers så har helsekosten veldig milde. Anonymkode: b60c1...2ae
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #38 Skrevet 21. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har langt hår ja, er mann. Men det skal vel ikke spille noen rolle. Anonymkode: 4e941...88e Langt hår gjør det tett og kan gjøre vondt verre. Jeg klipper håret kort når jeg syns det blir for ille (dame) Anonymkode: 97c20...88e
Million Skrevet 21. april 2022 #39 Skrevet 21. april 2022 (endret) Frauken skrev (6 minutter siden): Jeg har eksem i hodebunnen og har fått Elocon fra legen, det hjelper! er dessverre redd for at det bare er bortkasta penger å kjøpe diverse reseptfrie ting på apoteket - forutenom en sjampo for sensitiv og tørr hodebunn. Den bør være uten parfyme. Sjampoen vil ikke fjerne eksemen, men det blir litt bedre og det er lettere å unngå tilbakefall. når man har eksem så bør man unngå å dusje lenge og ofte. Jeg bruker også Elocon salve (reseptbelagt) på hodebunns-psoriasisen min samt det jeg har på leggene, og den fungerer veldig fint. Lindrer kløen gjør den også. Leste på Psoriasisforbundet (?) sine hjemmesider en gang at ca 80% av psoriasispasienter har en type av psoriasis som IKKE klør, mens 20% har en variant som klør. Jeg er blant de 20%, og tydeligvis også TS. Det er plagsomt. Men be legen om resept på Elocon og prøv den! Endret 21. april 2022 av Million
Fru2020 Skrevet 21. april 2022 #40 Skrevet 21. april 2022 Hvis det virkelig er psoriasis og ikke bare flass så kan du bruke så mye penger du vil på reseptfrie medikamenter, det vil ikke fjerne psoriasisen. Jeg har hatt psoriasis på kropp og i hodebunn i over tretti år. Jeg bruker diprosalic liniment. Jeg foretrekker det fordi det er som vann i konsistensen. I tillegg bruker jeg en god flasshampo fra frisør. Det hjalp også å klippe håret kort. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå