AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Case: Gift. Vi har begge barn fra før og ingen felles. Alle barna skal på utenlands ferie med sin andre forelder ila ferien, minus et av barna som skal på innenlands ferie.. Men dette barnet får muligens sponset tur av besteforeldre ila høsten til Spania og skal kanskje bli med dem. Virker som om ungene "forventer" at de skal få to ferier der de får reise langt vekk (fly, hotell osv). Personlig ønsker jeg at vi kun holder oss i nærheten når de er her og at jeg og partner prioriterer oss selv i år under en barnefri uke. Vi tok de med på ferie i fjor.. Hva tenker dere? Anonymkode: 384bd...c9a
molo80 Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Helt innafor tenker jeg, men det er viktig å si fra til barna tidlig da, skru ned forventningene.. 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Det er forventet av alle parter at dere tar med barna deres på feriereise. Det er svært egoistisk å ha ungene hjemme i ferien for deretter å dra på reise alene. Når barna blir voksne eller ikke lenger ønsker å være med, er det deres tur til å dra på ferie som par. Anonymkode: 56836...406 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er forventet av alle parter at dere tar med barna deres på feriereise. Det er svært egoistisk å ha ungene hjemme i ferien for deretter å dra på reise alene. Når barna blir voksne eller ikke lenger ønsker å være med, er det deres tur til å dra på ferie som par. Anonymkode: 56836...406 Ungene fikk ikke noen særlige reiser i fjor hos motparten. Annet enn i nærområdet. Tror ikke de lider nød uansett. Anonymkode: 384bd...c9a
Jentadi Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Barn i dag får oppleve mye. Jeg tenker det helt på sin plass å skru ned forventningene. Det kan bli en like fin ferie hjemme som ute i den store verden. Jeg tenker ikke det er ego å reise alene uten barn. Voksne trenger å koble av. Om barna liker å reise, kan de prioritere det når de blir voksne og tjener penger selv. Dessuten var de jo med på tur i fjor. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Jentadi skrev (Akkurat nå): Barn i dag får oppleve mye. Jeg tenker det helt på sin plass å skru ned forventningene. Det kan bli en like fin ferie hjemme som ute i den store verden. Jeg tenker ikke det er ego å reise alene uten barn. Voksne trenger å koble av. Om barna liker å reise, kan de prioritere det når de blir voksne og tjener penger selv. Dessuten var de jo med på tur i fjor. Mange barn som bor hos begge foreldre får jo bare én ferie der man reiser vekk, tenker nå jeg?😊 De er det vel ikke synd på? Jeg og partner er omtrent aldri alene og jeg kan telle kun noen få turer vi har vært på sammen bare vi to. Vi planlegger kjøreturer, telt, bading, kanskje ta med oss sykler på tur ++ Anonymkode: 384bd...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forventet av alle parter at dere tar med barna deres på feriereise. Det er svært egoistisk å ha ungene hjemme i ferien for deretter å dra på reise alene. Når barna blir voksne eller ikke lenger ønsker å være med, er det deres tur til å dra på ferie som par. Anonymkode: 56836...406 Enig. Skjønner ikke at det er mulig å tenke tanken på å reise alene på ferie. Anonymkode: 33fa3...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og partner er omtrent aldri alene og jeg kan telle kun noen få turer vi har vært på sammen bare vi to. Slik er det å være forelder. Anonymkode: 33fa3...ba2 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forventet av alle parter at dere tar med barna deres på feriereise. Det er svært egoistisk å ha ungene hjemme i ferien for deretter å dra på reise alene. Når barna blir voksne eller ikke lenger ønsker å være med, er det deres tur til å dra på ferie som par. Anonymkode: 56836...406 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Skjønner ikke at det er mulig å tenke tanken på å reise alene på ferie. Anonymkode: 33fa3...ba2 Antar at dere to ikke er i et mine/dine barn-forhold… Anonymkode: aa90a...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Glad det der ikke gjelder meg Anonymkode: b4e0a...755 2
Pås Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): motparten 🤔?? 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Hadde ikke hatt lyst til å reise på ferie uten barna mine, men jeg noterer meg jo at «barnefri» er veldig viktig for mange. Anonymkode: d735b...72a 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Antar at dere to ikke er i et mine/dine barn-forhold… Anonymkode: aa90a...7c1 Du tar feil, vi har mine og dine barn, ingen felles og tok alltid barna med oss på ferie. Nå er de voksne og vi reiser som par. Tenkte aldri tanken at vi skulle ha barna hjemme i ferien for så å kjøpe billetter bare til oss selv. Selv om barna nok ikke ville sagt noe, tenker jeg de ville blitt lei seg om de ble prioritert vekk slik at vi kunne bruke feriepengene på oss selv. Nei, det er merkelig, synes jeg, har man barn må de prioriteres så lenge de er barn. Anonymkode: 56836...406 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Hørte en gang en barnepsykolog si at det ikke var bra for barn med 2 feriereiser. Husker ikke akkurat hva han sa. Noe om at det ble for lenge uten vanlige rutiner osv. Rett og slett stressende. På ferie med mor, masse nytt, ikke vanlige rutiner. Hjem, pakke ny koffert, nytt feriested med far, nye rutiner..... Han mente faktisk at foreldre burde reise med barna annet hvert år. Anonymkode: 4e69c...519
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du tar feil, vi har mine og dine barn, ingen felles og tok alltid barna med oss på ferie. Nå er de voksne og vi reiser som par. Tenkte aldri tanken at vi skulle ha barna hjemme i ferien for så å kjøpe billetter bare til oss selv. Selv om barna nok ikke ville sagt noe, tenker jeg de ville blitt lei seg om de ble prioritert vekk slik at vi kunne bruke feriepengene på oss selv. Nei, det er merkelig, synes jeg, har man barn må de prioriteres så lenge de er barn. Anonymkode: 56836...406 Ja. Barn må prioriteres. Men å forvente at det skal gjennomføres to utenlandsferier for dem i samme sommerferie synes jeg er drøyt… Jeg tror ikke TS her snakker om å sette igjen barna hjemme mens de drar på ferie, men at TS og mannen reiser på tur alene mens barna er på ferie med sine andre foreldre. Anonymkode: aa90a...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hørte en gang en barnepsykolog si at det ikke var bra for barn med 2 feriereiser. Husker ikke akkurat hva han sa. Noe om at det ble for lenge uten vanlige rutiner osv. Rett og slett stressende. På ferie med mor, masse nytt, ikke vanlige rutiner. Hjem, pakke ny koffert, nytt feriested med far, nye rutiner..... Han mente faktisk at foreldre burde reise med barna annet hvert år. Anonymkode: 4e69c...519 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja. Barn må prioriteres. Men å forvente at det skal gjennomføres to utenlandsferier for dem i samme sommerferie synes jeg er drøyt… Jeg tror ikke TS her snakker om å sette igjen barna hjemme mens de drar på ferie, men at TS og mannen reiser på tur alene mens barna er på ferie med sine andre foreldre. Anonymkode: aa90a...7c1 Dette handler da vel ikke om hvordvidt barna skal «få» to utenlandsferier, men om foreldre som ikke ønsker å tilbringe hele ferien med barna sine. Anonymkode: d735b...72a 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tror ikke TS her snakker om å sette igjen barna hjemme mens de drar på ferie, men at TS og mannen reiser på tur alene mens barna er på ferie med sine andre foreldre. Anonymkode: aa90a...7c1 Skoleferien er ni uker, så jo, etter all sannsynlighet må de ha pass til barna mens de reiser bort. (Regner med de fraskilte foreldrene ikke har syv ukers sommerferie). Anonymkode: d735b...72a 2
Gjest ti10 Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Det er ikke sånn at utenlandsferie(r!!!) hvert år er en obligatorisk del av barns oppdragelse, altså synes jeg det er helt greit at dere gjør som dere gjør, men i likhet med en del andre her synes jeg dere nok bør skru ned forventningene på forhånd, slik at barnet er klar over hvordan det blir.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 Nå er ikke mine tenåringer ennå, men er uansett ikke vant til dyre utenlandsferier, og slik vil jeg det skal fortsette å være. Min nye mann er av samme oppfatning og barna hans er heller ikke vant til det. Her har barna 4 ukers ferie, 2 med far og 2 med mor. Selv tar jeg ut 3 uker ferie fordi jeg kjenner at kroppen trenger det, og dermed har jeg 1 uke uten barn. Hva andre mener om det er meg revnende likegyldig. Nå skal jeg ikke selv på en dyr utenlandsferie pga økonomi, men dersom økonomien hadde vært annerledes ser jeg ikke at det skulle vært noe problem. Tenker at det er godt for barna å få lov til å ha rolig ferie hjemme også. Enig i andres svar om å forberede barna på ferien allerede nå slik at de ikke bygger seg opp forhåpninger. Anonymkode: 84cf1...765 1
Mooza Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 (endret) Jeg tenker at det ikke skal være automatikk i utenlandsreise. Det har ikke hvert år blitt utenlandsreise på mine barn, men vi drar jo ofte nordover til Lofoten til familie, som "koster" i tid og penger det også. Det var faktisk litt deilig med korona, at vi kunne pakke telt, dra på fjellet, være på hytta.... og i det hele tatt slippe det styret og pengemaset med at vi skulle ta en reise utenlands. Det er kjekt, men det trenger ikke skje hvert år. Dere har lov til å legge opp de feriene dere har lyst til, og det er mye kjekt dere kan finne på med ungene hjemme. Det finnes faktisk barn som aldri reiser utenlands. Jeg synes jo foreldrene som tror at en ferie skal innebære reise utenlands må ha litt dårlig fantasi og leve et litt stressende liv hvis de må fylle det med utenlandsreise for at det skal være ferie. Det høres utrolig tåpelig ut. Gi meg fiske, norsk natur, blåbærturer, tid med besteforeldre, biltur, is og tid sammen rundt et bål. Det er jo kanskje de beste feriene. Og ungdommene syntes faktisk det var fint å kunne bruke tid med venner hjemme også...Bare ha fri og nyte sommer. Endret 21. april 2022 av Mooza
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå