AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Del Skrevet 21. april 2022 Datter på snart 10 år har begynt å få kviser. Startet med en og annen pp haka i fjor, nå har hun flere på haka, og 2 godt synlige svarte prikker på nesa. Apoteket har ingen ting å tilby siden hun er så ung. Datter vasker ansiktet med klut og vann morgen og kveld, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hun er mye ute, aktiv og vi prøver å spise sunt i hverdagen. Hun er lang og tynn om det har noe betydning. Hvordan hjelpe henne med å få kvisene mindre synlig? Anonymkode: 7ba47...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #2 Del Skrevet 21. april 2022 Vår 11 åring bruker denne når hun dusjer; https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/renseprodukter/ren-rosa-cent--exfol-cleanser-100,5002257 virker helt supert og tørker ikke ut huden. Anonymkode: fe85b...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Del Skrevet 21. april 2022 Jeg slet med kviser fra 9-års alder. Jeg ble etterhvert ganske hardt rammet - og det var ikke så mye de kunne gjøre når jeg var såpass ung annet en at vi forsøkte et drøss av kviseprodukter fra apoteket og noen jeg fikk resept på fra legen (Først Differin og så tretinoin). Mulig du kan høre med fastlegen? Jeg vet selv hvor hardt det gikk utover selvtilliten min når jeg var såpass ung og hadde masse kviser (mer enn normale tenåringskviser). Skulle ønske noen hadde tatt problemet seriøst med én gang. Når jeg var 15-16 forsøkte jeg to runder med antibiotikakurer uten effekt (men som ødela hele tarmsystemet...). Deretter gikk jeg på p-pillen Diane i noen år, uten særlig effekt... Når jeg var 26 år fikk jeg isotritinoin og selv etter to kurer på dette, er jeg FORTSATT plaget med kviser, men i mindre grad, så jeg klarer å leve med det. I første omgang kan dere jo høre med legen om det er mulig å få typ Zalna på resept? Anonymkode: 443d8...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 21. april 2022 #4 Del Skrevet 21. april 2022 Jeg synes det er rart at apoteket mener at hun er for ung(!) til å få hjelp med kvisene sine? Datteren min er 16, og hun har vært, og er, en del plaget med kviser. Fastlegen er tydelig på at det ikke er legen som skal bedømme hvor plagsomme kvisene er, men den som har dem. Datteren min overlever forsåvidt kvisene, men de gir arr selv om hun ikke rører dem (er nok arvelig disponert av meg dessverre, jeg får også arr av ingenting), og arrene plager henne mer enn selve kvisene - men for å unngå arrene må man jo unngå kvisene. Hun har gått på to runder antibiotika med god effekt, men nå er det noen måneder siden hun sluttet med den siste, og det kan virke som om de er på vei tilbake. Har fått henvisning til hudlege nå. Mange vil kanskje si at hun ikke har "nok" kviser til det, men som sagt, fastlegen er tydelig på at det er den med kvisene som bestemmer hvor plagsomt det er! Ville tatt det med legen hvis det fortsetter. Kvisene spør jo ikke om de sitter på en 10-åring eller en 17-åring! De er der jo uansett! Du kan kjøpe en god ansiktsvask til henne, da - og en fuktighetskrem uten fett sånn at huden ikke blir tørr og dermed overkompenserer ved å lage mer talg. Vi har god erfaring med denne serien fra begynnelsen av tenårene: https://www.vitusapotek.no/vare-merker/clear-start/c/B71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Del Skrevet 21. april 2022 Gode hudprodukter til tenåringshud er vel greit å begynne med da. Sånn jeg forstår har hun ikke så mye kviser at det er noe poeng å oppsøke lege? Min bruker Dermalogica clean start og har kun et fåtall kviser etter noen mnd med denne. Men, hudpleie er vanskelig. Det som fungerer gull for noen gjør det verre for andre. Her må man rett og slett prøve og feile. Anonymkode: cdb42...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Del Skrevet 21. april 2022 Søk råd hos Cassandra Bankson på youtube. Tipper datteren din er god kjent med youtube og kan få råd om billige produkter som faktisk hjelper huden igjennom kviseperioden. Og husk å minn datteren din på at det kan oppleves som både slitsomt og frustrerende, men helt normalt! Støtt henne i at hennes ytre ikke betyr alt, og at hun har mange andre kvaliteter ved seg. Kvisene kommer og går! Anonymkode: 8bc24...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Del Skrevet 21. april 2022 Min jente på 11 har også en del i panna. Hun har hatt det i et års tid nå. Vi har prøvd diverse kremer og rens fra apoteket, blant annet Clear start fra Dermalogica som er spesielt til ung akneutsatt hud. Jeg vet ikke hvor god virkningen er for det kommer og går litt men det er ihvertfall gode produkter. Men egentlig tror jeg det bare må gå sin gang, det er dessverre noe som hører med i puberteten men er man skikkelig plaget og det går utover selvtilliten så er det såklart helt forståelig og innafor å kontakte fastlege/hudlege for å få hjelp. Anonymkode: 8a232...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Del Skrevet 21. april 2022 Ha henne kutte ut sukker og melkeprodukter så går kvisene bort. Anonymkode: d3046...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ha henne kutte ut sukker og melkeprodukter så går kvisene bort. Anonymkode: d3046...177 Det er ikke sikkert.. Anonymkode: a4e99...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Del Skrevet 21. april 2022 Hun kan vel begynne med en mild rens, og fuktighetskrem? Også burde hun skifte putetrekk ofte Anonymkode: a4e99...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Del Skrevet 21. april 2022 Bruker hun forresten solkrem hver dag? Jeg bruker denne, for å få renset av solkremen skikkelig. For man kan få uren hud hvis ikke! Bruker vanlig rens etterpå også, så dobbeltrenser. Anonymkode: a4e99...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Del Skrevet 21. april 2022 Det er lite hjelp med renseprodukter på hormonelle kviser.. Hvis hun blir veldig plaget ville jeg kontaktet lege. Differin kan hjelpe. Tetrocyklin er fryktelig hardt for magen og virker bare mens kuren foregår. Anonymkode: a9288...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Del Skrevet 21. april 2022 Hva med å lære barna deres at kviser en en naturlig ting 🤷♀️ Det finnes ikke noen mirakelkur mot hormonelle kviser pga barnet kommer i puberteten. Jeg er 30 og får noen kviser her og der løpet av pms uken. Lær de å akseptere det og ikke innbiller at en krem kan fikse dette. Mer dere styrer med jo mer negativt fokus skaper dere. Skremmende syns jeg 🙄 Anonymkode: 00c3a...d7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 31 Skrevet 21. april 2022 #14 Del Skrevet 21. april 2022 Jeg fikk tidlig kviser ( 9-10 år) og hadde store problemer med hormonelle kviser på haken og i t-sonen i hele ungdomstiden. Den gangen hjalp det med ungdomserien til Vichy og enkelte ganger måtte jeg over ung voksen produkter 20-30 år for fet og kvisete hud. Det hjelper litt å finne ut hva slags type hud hun har når disse kvisene kommer. Regner med at det er hormonelt, men det hjelper fint lite å bruke produkter for tørr hud, hvis hun har fet hud i utgangspunktet. Jeg husker at jeg og min mor gikk til flere apotek ( som har god hudpleie utvalg) og fikk etterhvert hjelp hos en søt dame. Ikke gi opp selvom et eller to apotek sier hun er for ung. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Del Skrevet 21. april 2022 Har slitt med kviser selv, men jeg hadde store utbrudd da. Prøvde alt av kremer og produkter. Å kutte ut matvarer funker ikke. Eneste som funka for meg var isotretinoin, men da må du vel ha hatt store problemer en stund. Og det er noe herk å gå på. Man blir ekstremt tørr i huden, vondt i muskler bl.a. Får fremdeles noen kviser her og der, men det lever jeg bare med. Anonymkode: bb78f...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Del Skrevet 21. april 2022 Jeg hadde gått til en hudpleier for å få renset huden. Hudpleier kan veilede med riktige produkter til huden og mange hudpleiesalonger har egen rens for tenårings hud. Flere Vitusapotek har egen hudpleiesalong inne i apoteket der de bl.a tilbyr rens og veiledning til unge som har uren hud. Ofte må man tømme kviser og skviset hudormer, og hvis man gjør det selv får man bare mer betente hårsekker og arr. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 9f571...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Del Skrevet 21. april 2022 Vi var nylig hos hudlege. Han var tydelig på at kremer m.v. og dyre behandlinger hos ulike hudpleier, ikke hjelper mot acne. Vår datter fikk foreskrevet iso-kur. Håper det er verd det... Anonymkode: 3a11a...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi var nylig hos hudlege. Han var tydelig på at kremer m.v. og dyre behandlinger hos ulike hudpleier, ikke hjelper mot acne. Vår datter fikk foreskrevet iso-kur. Håper det er verd det... Anonymkode: 3a11a...579 Det er forskjell på akne og kviser Anonymkode: 9f571...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå