Gå til innhold

Individuell plan - psykisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har ip individuell plan? Er det bra? Hvordan funker det i ditt tilfelle? 

Anonymkode: d6f28...dd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg kan forsøke å gi deg noen svar. Jeg er koordinator for flere som har IP. IP er ment for at alle instanser som er inne i bildet rundt deg jobber mot felles mål, mål som du har bestemt. Koordinator har møte med deg hvor du definerer hva som er ditt mål, eks egen bolig. Så settes det gjerne opp delmål for å nå hovedmålet, eks økonomi og gjeldsrådgivning der det er aktuelt og hvem som har ansvaret for det målet. Ansvargrupper med alle instansene tilstede er som regel x2 i året,oftere hvis det er nødvendig. Det kan også være samarbeidsmøte med enkelte instanser mellom ansvarsgruppemøtene der hvor det er nødvendig.

IP handler kort om hvilke mål som er viktig for deg, hvilke instanser som deltar rundt deg og hva de har ansvar for og ikke minst hva som er ditt ansvar. IP er ikke en hvilepute for at du slipper ansvar. Husk at IP er et "levende verktøy", nye mål kommer etterhvert som du gjennomfører de målene du har nådd.

Ønsker deg lykke til, husk å vær ærlig med din koordinator med hva som er dine mål i livet så kan det være et nyttig verktøy.

Anonymkode: 7929a...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei.

Jeg kan forsøke å gi deg noen svar. Jeg er koordinator for flere som har IP. IP er ment for at alle instanser som er inne i bildet rundt deg jobber mot felles mål, mål som du har bestemt. Koordinator har møte med deg hvor du definerer hva som er ditt mål, eks egen bolig. Så settes det gjerne opp delmål for å nå hovedmålet, eks økonomi og gjeldsrådgivning der det er aktuelt og hvem som har ansvaret for det målet. Ansvargrupper med alle instansene tilstede er som regel x2 i året,oftere hvis det er nødvendig. Det kan også være samarbeidsmøte med enkelte instanser mellom ansvarsgruppemøtene der hvor det er nødvendig.

IP handler kort om hvilke mål som er viktig for deg, hvilke instanser som deltar rundt deg og hva de har ansvar for og ikke minst hva som er ditt ansvar. IP er ikke en hvilepute for at du slipper ansvar. Husk at IP er et "levende verktøy", nye mål kommer etterhvert som du gjennomfører de målene du har nådd.

Ønsker deg lykke til, husk å vær ærlig med din koordinator med hva som er dine mål i livet så kan det være et nyttig verktøy.

Hvem er det som bruker en IP som redskap og hvordan blir den brukt sånn rent praktisk?

Er ikke faren stor for at en IP kan bli et skrivebordsprodukt som bare hente opp av skuffen hvert halvår? 

Anonymkode: 5e8c8...aa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem er det som bruker en IP som redskap og hvordan blir den brukt sånn rent praktisk?

Er ikke faren stor for at en IP kan bli et skrivebordsprodukt som bare hente opp av skuffen hvert halvår? 

Anonymkode: 5e8c8...aa3

Gode og viktige spørsmål du stiller. Bruken varierer veldig, men hvis alle instansene bevisst bruker den og oppdaterer under sine ansvarsområder så er det et nyttig verktøy. Det er dessverre ikke mange "solskinnshistorier" jeg har om et så godt tverrfaglig samarbeid, det har heller vært at jeg som koordinator må innhente informasjon om hvor langt de ulike har kommet og oppdatere planen for dem, mye på grunn av usikkerhet og at de har glemt helt å oppdatere den. På ansvarsgruppemøter har jeg bevisst gått gjennom planen punkt for punkt, føyer inn nye mål i samråd med eieren av planen og definerer hvem som har ansvaret. Jeg skriver også et kort referat med oppsummering, da gjerne hvilke mål som er nådd og hva som er nytt eller korrigert.

Min erfaring er at det er et nyttig verktøy som viser progresjon og hva som er eieren av planen sine mål. Det er en lang vei å gå for at alle bruker den aktivt, dette blir ofte koordinator sin jobb og det stjeler mye tid. Jeg setter bevisst eieren av planen som ansvarlig på de fleste punktene som er naturlige at vedkommende har ansvar for, dette for at planen ikke er en hvilepute for eieren og for at avgjørelser ikke blir tatt uten eieren sitt samtykke. Mange mener dessverre at hvis de får IP så slipper de å gjøre så mye, de ulike i teamet tar alt og eieren kan slippe å gjøre så mye.

Det er mye jobb å ha ansvar for sitt eget liv, fordelen er at du har et team bak deg som støtter deg og hjelper deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...