Gå til innhold

8-åring som mister ALT

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så frustrert på min 8-åring som mister alt han eier. Hansker, luer, hockeyhjelm, klær, pennal osv. bare forsvinner. Han har selvfølgelig ingen forklaring på det. I løpet av to dager har han lagt igjen to gensere, rotet bort drikkeflaska og mistet gymbagen på skoleveien. Jeg vet ikke mine arme råd om hva jeg skal gjøre! Merker selvfølgelig alt godt med navn, så mye av det kommer tilbake når vi drar på skolen og leter i gjenglemtkurven, men det er liksom et svare strev at han ikke klarer å passe på tingene sine.

Noen andre som har det sånn eller har tips til meg?

Anonymkode: 4582f...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok i overkant rotete og umoden for alderen muligens.

Jeg har ikke noe annet tips enn å snakke med han om dette, og spørre hva som skjer i forkant av når han mister tingene.

Er det noen som tar tingene fra han? Er han veldig trøtt og sløv? Hvordan er han på skolen, følger han med i timene, får han med seg kollektive beskjeder?

Anonymkode: eaa47...d1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sporingsbrikker? Kan selvfølgelig ikke løse alt. Men kan legges i de større/dyrere tingene.

Og konsekvens, ikke straff. Må han selv være med og lete, og spørre rundt om kring? Noen kjedelige runder med dette så begynner han mulig å konsentrere seg. 

Anonymkode: 13252...431

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må barna bruke sine egne sparepenger fra sparebørsa. Greit å miste noe her og der. Men når det er ukentlig er det bare slurv og latskap.

Anonymkode: 02a3f...a40

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme ifht 9-åringen ( gutt) 

Jeg kjøper inn luer og hansker for 3 barn i vinterhalvåret . 

Anonymkode: 513d1...ced

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten måtte jeg lete etter det jeg hadde mistet helt til jeg fant det. Og jeg måtte finne det alene. Om jeg ikke fant det samme dag, måtte jeg lete videre neste dag. Fikk rett og slett utearrest. Fant alltid tingene mine igjen og som voksen passer jeg svært godt på tingene mine. Har ikke mistet viktige ting som lommebok, veske, telefon, nøkler eller slikt siden jeg var liten.

Anonymkode: a4956...36e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på han mister det og ikke blir mobbet/frastjålet og ikke tør si det? 😬

Anonymkode: 8d6b9...8a8

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Får det noen konsekvenser av at han mister ting? 

Må han klare seg uten utstyr en stund, må han låne lua fra søstra/deg?

Send med en plastkopp noen dager. Ikke erstatt ting øyeblikkelig og la han lete opp tingene selv. 

Anonymkode: 286dc...6a0

• Liker 3
Skrevet

Ta en tur til legen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her må barna bruke sine egne sparepenger fra sparebørsa. Greit å miste noe her og der. Men når det er ukentlig er det bare slurv og latskap.

Elendig barneoppdragelse å lære straff, og konsekvenser som et barn ikke klarer å sette direkte i kontekst med det som gikk galt. 

En åtteåring som sliter såpass med dette har tydeligvis utfordringer. Man begynner derfor med samtalen, og å lete etter ting slik at man forstår at det er viktig å ta vare å det. 

Anonymkode: 13252...431

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Nei, han sliter ikke på noen andre områder og er en sosial og oppegående gutt. Han er nok bare over gjennomsnittet distrè! 

Konsekvensen er at han må finne tingen igjen ved å lete etter det på skolen og som oftest så dukker det jo opp igjen. Jeg er ganske sikker på at han ikke blir mobbet eller frastjålet tingene, men jeg kan jo prøve å lirke det ut av han eventuelt.

Anonymkode: 4582f...99d

AnonymBruker
Skrevet

Har en på snart 8. Han er også distre. Jeg må mase mange ganger før han husker å ta med skittent tøy hjem fra bhg. 

I år har han mistet nye skihandsker til 300 Kr! Godt merket! Mistet på skolen. I første klasse forsvant en helt ny høstjakke... Lurer fortsatt på hvor den ble av. Sikker på at den forsvant på skolen. Var merket! 

Anonymkode: 1a851...cf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var liten måtte jeg lete etter det jeg hadde mistet helt til jeg fant det. Og jeg måtte finne det alene. Om jeg ikke fant det samme dag, måtte jeg lete videre neste dag. Fikk rett og slett utearrest. Fant alltid tingene mine igjen og som voksen passer jeg svært godt på tingene mine. Har ikke mistet viktige ting som lommebok, veske, telefon, nøkler eller slikt siden jeg var liten.

Anonymkode: a4956...36e

Hahahaha. Ja ikke sant. Det er ikke grunnen til at du ikke mister tingene dine som voksen. De fleste voksne mister faktisk ikke tingene sine som et barn gjør. Kan du tenke deg hvorfor? De fleste fikk heller ikke "utearrest" heller. I disse ny tider har man funnet ut at rett kommunikasjon med barn kan være løsningen. 

Anonymkode: b87cc...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kanskje tingene blir stjålet av andre unger på skolen?       

ikke alle unger som tørr å fortelle om slike hendelser til foreldrene deres.      

Anonymkode: d279a...1cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja sikkert. Hvor mange ganger har barna måtte gjøre det? Hvis de mister en lue så må de selv kjøpe ny? Da må de miste utrolig mye. Det er normalt at barn mister ting. Tenkt på det noen gang? Det er vel mye slurv og latskap hos ungene dine da siden du tyr til slike metoder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja sikkert. Hvor mange ganger har barna måtte gjøre det? Hvis de mister en lue så må de selv kjøpe ny? Da må de miste utrolig mye. Det er normalt at barn mister ting. Tenkt på det noen gang? Det er vel mye slurv og latskap hos ungene dine da siden du tyr til slike metoder.

De mista luer og vanter ukentlig. Stakkars di som måtte kjøpe en lue til 70 kr og vabtepar til 40 🤦‍♀️ Etter det så sluttet de å rote bort ting.

Ja  barna dine er late og slurvete på mye rart. Det er jaggu alle andre barn også 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (6 timer siden):

Ta en tur til legen. 

Legen? Hvorfor det? Har ei datter på 11 år som har vært ganske lik. Er fortsatt noe sister, men har blitt mye bedre. Hvorfor skulle jeg tatt henne med til lege når det ikle feiler henne noe? Annet enn å være distré da. 

Anonymkode: 691ba...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Oi, her var det mye krisemaksimering.

Jeg var supervims og distre som barn. Mista alt, glemte alt, somla på vei hjem. Et lite surrebarn. Mamma var sååå frustrert. Jeg kan fortsatt  miste og glemme ting, men har jo lært meg noen teknikker og rutiner for å hjelpe meg å ha kontroll med åra.

Tenker at DET bør være fokuset - hjelp barnet med hvordan han kan bli flinkere til å huske og ta vare på ting.  Kjeft og mas og straff funker ikke.

Også er det jo en verdi i å ikke være så opptatt av materielle ting også. 🤷 Jeg er sikker på at denne 9åringen har mange andre fine egenskaper.

Anonymkode: 7a17e...cc6

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

8 åringen min er også super vimsete. Han har i vinter mista 1 vinterjakke( nyinnkjøpt selvsagt😑skikkelig god dunjakke…) fem par votter, x antall luer og utallige sokkepar. Jakka ble nok stjålet, men den var nok mistet/ forlagt først. Tok noen dager før jeg registrerte at den var borte, for dette var  sent på høsten og han glemte å ta med yttertøy hjem fra skolen så det hang ofte igjen der. 
Jeg var sånn selv da jeg var liten. Moren min mente jeg hadde glemt igjen hodet mitt hvis det ikke satt fast. 😅 jeg kjøper nå kun brukt/ billig og håper han vokser det av seg snart🙈snakker mye med han om at det er viktig at han tar med seg tingene sine og lukker glidelåsen på sekken( som han stort sett aldri gjør.) Har også bedt lærer om å få han til å ta med tøy fra skolen når han ikke har igjen yttertøy hjemme🙈

Anonymkode: 287bb...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han må lete etter tingene selv (slik at det ikke blir for lettvindt)?

Og han har ikke for mange av hver ting (f.eks. 5 par hansker, at det bare er å finne seg et par nye hansker etterhvert som de forsvinner?)

Anonymkode: 189c0...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...