Gå til innhold

Kraftig forstoppelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. har ei jente på 8 år som ble sendt hjem fra skolen i dag grunnet magevond, når jeg kom hjem så satt hun på do å presset, jeg spurte hvorfor hun gjordet det? da sa hun at hun hadde ikke bæsjet på 8 dager, ja ja tenkte jeg, det kommer nok ut. Men nei da, hun hadde mer vondt, jeg ringte fastlegen som ba oss komme ned. Hun kjente på magen og sa at hun hadde kraftig forstoppelse, legen hadde ikke tid til å hjelpe oss å tømme tarmen, hun ba oss dra ned til apoteket og kjøpe oljeklyster. Nå har vi handlet inn det og kladder til å ha på sengen. Jeg som mor har aldri satt klyster på meg selv eller barna ( fikk det før jeg fødte, men det husker ikke jeg noe av) det er en liten spiss ( på flasken)  og et kateter med, jeg ba min man dra ned før apoteket stenger å kjøpe glidegel. Jeg og datteren har snakket om det siden vi kom hjem for noe timer siden, hun sier bare det ikke gjør vondt så er det helt ok for henne. Er det noen som har tips?? Vi tenkte å prøve å sette klyster og at hun går på do i kveld. 

Anonymkode: a5772...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff stakkars jente. Håper det går fint med henne. 

Anonymkode: eaade...932

AnonymBruker
Skrevet

Trykk ut en dråpe den vil virke som glidemiddel på tuten.

Har brukt mikrolax selv. Om å gjøre å holde seg 5-15 min så kommer virkninga.

Men ville ikke ventet til i kveld. Ta det med en gang.

Anonymkode: 39dbb...3df

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff. Min gutt er også plaget med hard mage. Jeg kjøpte Laxoberal dråper. Det er forebyggende da og hjelper ikke i kveld 

Anonymkode: 0aa73...159

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var voldsomt å starte med oljeklyx på et barn. Vær forsiktig med sonden! Du burde jo starte med et lite mikrolax. Ville ringt til legevakta for å få noen tips av en sykepleier. 

Anonymkode: 6a54d...38e

AnonymBruker
Skrevet

Microlax er vel bedre egnet til barn? Bruk vaseline og smør tuppen med. Det kommer fort ut igjen så greit å sitte på do. Gjerne litt etter den er satt så det ikke renner ut.

Anonymkode: eea57...d1b

AnonymBruker
Skrevet

8 dager er lenge.. 

Å sette klyster er ikke så vondt, men det som skjer etter kan være utrolig vondt. Viktig at du forklarer at nå må bæsjen ut, selv om det gjør vondt 

Anonymkode: 6f689...9f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle tipsene:) Min man kom hjem rundt kl 19, da satte vi i gang med tømming av tarmen. Han hadde kjøpt med gel og en bleie pakke i tilfellet. Jenta mi er så flink, hun lå på siden og jeg førte kateter noen cm oppi rumpen, hadde smurt inn kateter og rumpen hennes. Jeg førte inn klysteret i sakte tempo i cirka 5 min. Vi hadde funnet frem barnepotten om hun ikke rakk do, do er i 1 etasjen. Etter 10 min på siden i sengen med kladder og ipad så gikk vi ned til toalettet, hun satte seg og jeg satt på siden om det skulle skje noe, først kom det luft, så fosset det på med bæsj. Hun satt på do i over 30 min, jeg gikk ut for å la henne få litt privatliv, så kom jeg inn igjen etter 15 min. Da hadde hun bæsjet og tisset mye, så tørket hun seg og jeg så over bak om det var noen rester. Gikk opp på rommet der hun hadde energi som bare det og ikke vondt i magen, hun lå på sengen og jeg kjente på magen hennes, den var myk som bare det. Så fikk hun spise og drikke litt etterpå, hun var enig om å ha på bleie den her natten, grunnet at hun ønsket ikke å bæsjet på seg når hun sov. Vi snakket med legevakten og spurte de, de sa gjør det som er beste for henne, grunnet at vi bor så langt unna. Var oppom romme hennes nå, da sov hun tungt:) Så håper at det kan komme bæsj uten at hun er forstoppet nå:) Hun hadde ikke noen smerter etter på, jeg smurte inn barrierekrem krem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takker for alle tipsene:) Min man kom hjem rundt kl 19, da satte vi i gang med tømming av tarmen. Han hadde kjøpt med gel og en bleie pakke i tilfellet. Jenta mi er så flink, hun lå på siden og jeg førte kateter noen cm oppi rumpen, hadde smurt inn kateter og rumpen hennes. Jeg førte inn klysteret i sakte tempo i cirka 5 min. Vi hadde funnet frem barnepotten om hun ikke rakk do, do er i 1 etasjen. Etter 10 min på siden i sengen med kladder og ipad så gikk vi ned til toalettet, hun satte seg og jeg satt på siden om det skulle skje noe, først kom det luft, så fosset det på med bæsj. Hun satt på do i over 30 min, jeg gikk ut for å la henne få litt privatliv, så kom jeg inn igjen etter 15 min. Da hadde hun bæsjet og tisset mye, så tørket hun seg og jeg så over bak om det var noen rester. Gikk opp på rommet der hun hadde energi som bare det og ikke vondt i magen, hun lå på sengen og jeg kjente på magen hennes, den var myk som bare det. Så fikk hun spise og drikke litt etterpå, hun var enig om å ha på bleie den her natten, grunnet at hun ønsket ikke å bæsjet på seg når hun sov. Vi snakket med legevakten og spurte de, de sa gjør det som er beste for henne, grunnet at vi bor så langt unna. Var oppom romme hennes nå, da sov hun tungt:) Så håper at det kan komme bæsj uten at hun er forstoppet nå:) Hun hadde ikke noen smerter etter på, jeg smurte inn barrierekrem krem.

Bra, høres ut som om du har gjort alt riktig.  For å forebygge er det viktig at hun drikker nok og IKKE spiser for mye fiber en stund. Mye fiber og lite væske fører ofte til forstoppelse.  Så gi henne gjerne loff i noen dager og tilby drikke du vet hun liker.  Unngå veldig grovt brød og ukokte grønnsaker en periode.   :)  Hilsen ei som har jobba med mager i 18 år. 

Anonymkode: 8630b...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...