Gå til innhold

Elektronisk katteluke - erfaring/anbefaling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har elektronisk katteluke å anbefale? Gjerne en som kan styres med en app. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sureflap. Helt fantastisk. Du har en hub som kobles til wifi, som snakker med luken. Her kan du også koble på andre ting fra de ved behov. 

Anonymkode: 4a72b...606

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for linken! 

Monteringsadapter - er det noe man må ha? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (7 timer siden):

Takk for linken! 

Monteringsadapter - er det noe man må ha? 🤔

Det eneste vi har er selve luka, huben og forlenger grunnet tykk vegg. Vet ikke om man trenger noe mer? Vet man kan ha behov for noe ekstra om man skal montere i dør med stålplate eller noe, men skal ikke si det helt sikkert. Hvor tenker du å montere den? 

AnonymBruker
Skrevet

Måtte se litt på den adapteren. 

SureFlap monteringsadapter er nødvendig for å installere SureFlap Mikrochip katteluker og SureFlap DualScan Mikrochip katteluker i glass, vegger eller dører.

Vi har det ikke 😅 selv om vår er i vegg 

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Sureflap. Helt fantastisk. Du har en hub som kobles til wifi, som snakker med luken. Her kan du også koble på andre ting fra de ved behov. 

Jeg har denne (i XXL-versjon), fornøyd med den 😊 Noen kan få litt problemer da, enten om det et metall i døren/veggen der man fester katteluka, eller om huben ofte faller ut av nettet (vår er på Ethernetkabel). 

Anonymkode: 60434...82c

Skrevet

Vil det ikke bli mye uvedkommende dyr inne med en luke? Pus her kommer med mus, fugl,ekorn... 

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (41 minutter siden):

Vil det ikke bli mye uvedkommende dyr inne med en luke? Pus her kommer med mus, fugl,ekorn... 

Liten pris å eventuelt betale for at katten kommer seg trygt inn hvis han blir jaktet på eller blir redd ute. 

Anonymkode: 4f814...5fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Liten pris å eventuelt betale for at katten kommer seg trygt inn hvis han blir jaktet på eller blir redd ute. 

Så absolutt, enig i det. Ser bare for meg fet dom skjedde her en dag.pus kom inn i gang med fugl, fugl lever og flyr rundt skremt i gangen, vase velter fra kommode,  fugl æsjer, før den kom seg ut. Pus i full fart etter.... 

AnonymBruker
Skrevet

Its all fun and games until the cats drags in birds.. 

Vi kom hjem til halvdaue kråker, småfugl. måseunger etc flere ganger i uka på vår/sommerhalvåret. Fjær, blod, gørr overalt i huset. En gang hadde hun fått en voksen måse halvveis inn luka før den satt seg fast. 

Anonymkode: c9e7a...5e0

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (46 minutter siden):

Jo. Hele jævla tiden. 

Skrevet

Tror vi fortsetter med daglig pass her om det trengs jeg. Til bå har pus alltid vært dammen med noen gan kjenner,  vi snakket på luke men når vi ser alt pus kommer hjem med ønsker vi aller helst at de forblir ute

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (2 minutter siden):

Så absolutt, enig i det. Ser bare for meg fet dom skjedde her en dag.pus kom inn i gang med fugl, fugl lever og flyr rundt skremt i gangen, vase velter fra kommode,  fugl æsjer, før den kom seg ut. Pus i full fart etter.... 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Its all fun and games until the cats drags in birds.. 

Vi kom hjem til halvdaue kråker, småfugl. måseunger etc flere ganger i uka på vår/sommerhalvåret. Fjær, blod, gørr overalt i huset. En gang hadde hun fått en voksen måse halvveis inn luka før den satt seg fast. 

Jeg leste en artikkel for noen måneder siden som var en studie på utekatter som viste at utekatter hadde forhøyede stresshormoner pga farer ute, dessverre finner jeg den ikke igjen så jeg kan ikke bekrefte det. Så vet jeg av erfaring at mange hjemløse katter som blir adoptert nekter å gå ut pga traumer/redd fra tidligere erfaringer. Så leste jeg nylig en studie som ble linket til her inne om at utekatter fikk det bedre av å ha kattegård - https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ og vet at mange katter får urinveisinfeksjon som ofte kommer av stress, tisse i kulden og å holde seg. Så jeg tenker at katteluke og kattedo er det minste man kan gjøre for at katten skal føle seg litt tryggere og spesielt greit om vinteren siden katter kan få frostskader.

Angående dyr i luken så har ikke det skjedd så mye her, en sjelden gang. Men det finnes et par tips som gjør at man reduserer risken for det som å gi mat med høyt kjøttinnhold. En del veterinær og butikkmat (royal canin, hills, friskies, de fra felleskjøpet, sheba, whiskas osv) har veldig lite kjøttinnhold, generelt ofte litt lite i tørrfôr, så lurt å kjøpe litt våtfor som har litt mer kjøtt i seg, råforing eller gi katten litt kylling og diverse. Så kan det hjelpe å leke mer med katten for da vil katten ha fått ut jaktinstinktene og energien på lek og ikke være så interessert i å fange dyr, det hjelper og å ha tørrforen i puzzlefeeders av samme grunn. Kastrering kan og hjelpe. Ha katten inne (det kan du stille inn hvis du kjøper luke som støtter det) når det de daggry, skumring og natt, det er da de er mest aktive (spesielt daggry og skumring) og det er og greit for da er det mer farer ute så to fluer i en smekk.

https://www.inverse.com/science/how-to-stop-your-cat-hunting/amp

https://www.tuxedo-cat.co.uk/how-to-stop-cats-catching-birds/

• Liker 1
Skrevet

Pus får våtfor, god knupp fra veterinær,masse lek, elsker å hoppe og løpe etter bamse mus, utenom det så sover han stort sett hele døgnet. Men når han først går ut iler han til nærmeste bytte, og det er det enormt mye av her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/19/2022 den 21.33):

Det eneste vi har er selve luka, huben og forlenger grunnet tykk vegg. Vet ikke om man trenger noe mer? Vet man kan ha behov for noe ekstra om man skal montere i dør med stålplate eller noe, men skal ikke si det helt sikkert. Hvor tenker du å montere den? 

Tenkte å ha den i verandadøren 20220422_175534.thumb.jpg.e54b269e682aaf1a8a226504aa8c1931.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også Sureflap og er veldig fornøyd. Bare vær klar over at det trekker ganske mye fra luka når det er kaldt ute, så kanskje dumt å ha den i stua. Vi måtte dekke til luka med tepper vinterstid i år når pus var inne, for å minimere varmetapet.

Anonymkode: 8eea3...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...