Gå til innhold

Dessert... HJELP!


Gjest Skogsbæret

Anbefalte innlegg

Gjest Skogsbæret

Noen som har forslag på en enkel, men knakanes god dessert jeg kan servere i morgen etter en bedre middag. Hadde tenkt å bruke litt fersk frukt eller noe, men jeg er helt tom for ideer og i kokeboka mi fant jeg intet som fristet.

Forslag...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går satt jeg og så på BBC food og der lagde de sjokolademousse som de la over makroner som var dynket med rødvin. Det så veldig godt ut selv om det ikke er frukt.

Ellers mener jeg at Nigella har en oppskrift på en mousse med pasjonsfrukt. Da legger hun bringebær mederst i skålen/glasset og har mousse over. Kanskje hvit sjokolademousse hadde passet til bringebær?

Ellers må jeg innrømmet at mine to favorittdesserter er sjokolademousse og tiramisu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dl Krem piskes til krem, sammen emd sukker og litt vaniljesukker

1/4-1/3 melon yoghurt blandes i kremen

hermetisk frukt, eller fersk frukt blandes i til slutt

troika sjokolade hakkes i småbiter, og strøes på toppen.

Nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du jo lage en helt enkel fruktsalat med melon og jordbær eller bringebær. Kutt melonen i biter, bland med jorbær/bringebær og hell over litt musserende søt vin ved servering. Litt god mykrørt vaniljeis eller krem ved siden av. Enkelt og godt-og ikke for mektig etter en god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dl Krem piskes til krem, sammen emd sukker og litt vaniljesukker

1/4-1/3 melon yoghurt blandes i kremen

hermetisk frukt, eller fersk frukt blandes i til slutt

troika sjokolade hakkes i småbiter, og strøes på toppen.

Nam

Mmmm, det hørtes kjempegodt ut! Jeg som er så glad i Troika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokoladefondant med bringebærcoulis (eller hvordan det nå staves). Sinnskt godt!!

Evt med bringebærsorbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag fromasje med frukt.

1 pk fruktgele, må bare avkjøles helt før du blander inn stivpisket kremfløte. Ha ønsket frukt oppi fromasjen og la den stivne, eller server frukten ved siden av.

Alternativt; Bruk en ferdig sukkerbrødbunn (ett eller to lag), bre utover frukt og fromasje, og pyntes etter beste evne. Du bør ha så god tid når du lager det, at fromasjen begynner å bli stiv før du "fyller" kaken. Ellers renner bare alt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag Tiramisu.

Enkel å lage, kan lages i god tid i forveien og blir bare bedre av det.

Ingredienser:

2 eggeplommer

2 ss perlesukker

noen dråper vaniljeekstrakt

(250 g) mascarponeost

2 dl sterk, sort kaffe

2 ss marsalavin

1 ss brandy

150 g fingerkjeks

1 ss kakaopulver

2 ss revet mørk sjokolade

Fremgangsmåte:

Rør sammen eggeplommer og sukker i en bole til det blir en kremaktig konsistens. Bruk en tresleiv. Tilsett vanilje og skjær inn mascarponeosten til en tykk og kremaktig konsistens.

Lag sterk kaffe. Bland den med Marsala og brandy i en bole. Dypp kjeksene raskt i kaffeblandingen. De skal trekke til seg bare nok til å få god smak, ikke så mye at de blir gjennomtrukne og oppbløtte. Legg noen av kjeksene bunnen av en stor og delikat serveringsbolle eller dessertskåler. Legg et lag av osteblandingen over. Fortsett å legge kjeks og osteblanding i lag og avslutt med revet sjokolade. La retten stå i kjøleskap i 3-4 timer eller til den har stivnet. Tiramisuen blir enda bedre om den får stå i køleskapet over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god krydret fruktsalat er alltid godt som dessert. Bruk frukter som mango, papaya, stjernefrukt, kiwi, pasjonsfrukt, melon og nektarin. Lag sukkerlake (1,5 dl vann, 3 ss sukker) sammen med 1 nellikspiker, litt knust kardemomme, 1 stjernanis og evt 1 kanelstang. Ha i saften av 1 appelsin og 1 sitron. Avkjøl og sil den, blandes med fruktsalaten. Server med pisket krem, vaniljekesam, yoghurt naturell e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam med bringebær.

Kjør vaniljekesam med frosnebringebær og litt sitronsaft i hurtigmikseren til det blir glatt.

Server med noen hele bær og litt sitronmelisse eller mynte.

Kan og bruke yoghurtnaturell, men da må den renne av seg litt og det hele må smakes til med litt melis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...