Gå til innhold

Bekymret for barnehagestart

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Eg har ei jenta som begynne i barnehagen i mårra, og eg e såå nervøs. Har vært hjemme med ho frem til no (ho e akkurat fylt 2), og eg grue meg såå mye til barnehagestart. Skulle ønske eg greide å glede meg, for eg vet at vi begge har veldig godt av det. Men eneste eg klare å forbinde med bhg, e sykdom. Har hele livet vært veldig (!) redd for oppkast. Emetofobien min e veldig sterk. Går sjeldent på butikken uten hansker, og e minimalt sosial for å unngå smitte. No når ho begynne i bhg, så kan eg liksom ikke ha den samme kontrollen lengre. Folk sier til meg at «det e ikke noe man klare å unngå, det kommer hvert år uansett», og eg e seriøst så redd og stressa at eg vet ikke kor eg skal gjøre av meg. Jenta mi snakke om barnehagen hver dag, og glede seg så masse. Så det gjør vondt at eg ikke klare å glede meg på hennes vegne. Eg ser veldig frem til å få rutine på dagene, og kunne fokuser litt mer på «mine ting», men alt eg tenke på e den dagen de ring fra bhg å sir at eg må hente ho fordi ho e blitt syk, eller at man får melding om at det går omgangssyke.. Syns det e skikkelig, skikkelig vanskelig🥺 En av hovedgrunnen til at ho har vært hjemme til no e akkurat på grunn av det her. At eg har grua meg så til barnehage pga sykdom, og da spesielt omgangssyke..

Noen som har noen betryggende ord eller gode råd? Mammapolitiet dont come at me🤞🏼

Anonymkode: ad5ab...4c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke omgangssyke hvert år - og vi voksne får heller ikke alltid sykdom selv om barna får det.

Ikke la din fobi gå ut over barnet. Høres ut som hun er veldig klar for å utvikle nye vennskap og ha mer tid mer lekekamerater i barnehagen. 

Anonymkode: bbb25...973

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips: Ikke skriv på dialekt, det er ikke lov. 

For øvrig: Emetofobi er dessverre vanskelig å behandle, men du må nesten prøve å bare stå i det. Du får prøve å fokusere på barnet og prøve å tenke: Hva er det verste som kan skje?  Ingen liker omgangssyke, det er jævlig for både store og små, men man kommer seg ikke gjennom et liv uten. 

Anonymkode: bf1a1...1bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tips: Ikke skriv på dialekt, det er ikke lov. 

For øvrig: Emetofobi er dessverre vanskelig å behandle, men du må nesten prøve å bare stå i det. Du får prøve å fokusere på barnet og prøve å tenke: Hva er det verste som kan skje?  Ingen liker omgangssyke, det er jævlig for både store og små, men man kommer seg ikke gjennom et liv uten. 

Anonymkode: bf1a1...1bd

Åå, da vet jeg det til neste gang!☺️

Jeg vet at det ikke er farlig. Syntes bare alt med det er veldig skummelt.. vanskelig å forklare. Nei, man gjør jo dessverre ikke det.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykdom får dere nok i hus ja. Men man overlever det også. Vi hadde syke barn omtrent kontinuerlig fra september i fjor og ut februar i år - hadde vel nesten ikke en hel uke uten sykdom på et halvt år.. Har tre barn da, to på skole og en i bhg. Virker som at nedstengningen klarte å eliminere immunforsvaret totalt.

Men det går seg til! Den fobien din bør du få hjelp for, for du kommer nok ikke til å unngå oppkast for evig. Og ja, hva er det verste som kan skje? Om barnet blir sykt har du nok håndklær på både seng og pute til at du kan dra av alt spy og kjøre vaskemaskin med en gang - og så tørker du med sprit om det havner noe på gulvet og bruker hansker og neseklype.

Anonymkode: 8a672...35e

AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp!

Anonymkode: 601a5...765

AnonymBruker
Skrevet

Har alvorlig sykt barn og kan relatere meg til skummelhetsfølelsen ved barnehagestart. Prøvde å fokusere på at jenta stortrivdes. Måtte legge all min energi i at hun skulle få den hjelpen hun trenger gjennom dagen, og det ble nesten for mye en periode sammen med bekymring og frykt. Ville bare dele, for å sette ting litt i perspektiv (likevel om jeg forstår at jeg ikke kan «sette meg inn i» fobien din❤️). 

Vi har hatt omgangssyke 2 ganger på 6 år. Bare én av gangene fikk vi voksne det. Bare for å si at det ikke trenger å være så ofte.

Anonymkode: f03e1...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...