Gå til innhold

Hva er galt med underlivet mitt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg kan ha vestibulitt, lichen planus eller lichen sclerosus. Jeg går ofte og svir og er sår i inngangen til skjeden, sånn har det vært i mange år. Jeg kan så vidt gå med dongeribukser, om jeg gjør det så forverrer problemet seg, spesielt hvis jeg sitter. Ofte må jeg bruke xylokain salve for å roe det ned, da forsvinner svien for et par timer så kommer det tilbake igjen.

Om jeg bruker intimsåpe med parfyme i blir det helt forferdelig. Jeg bruker kun lactacyd fra apoteket, det er den eneste jeg kan bruke som jeg tåler. Jeg bruker ikke intimsåpe i underlivet, men vasker meg bak med intimsåpe etter at jeg har vært på do.

Igår var jeg tom for lactacyd og måtte derfor bruke dr greve, det skulle jeg ikke ha gjort. I dag har det vært en sånn dag der jeg går og svir kontstant, jeg har smurt meg med xylokain men det hjalp ikke. Hver gang jeg har brukt en annen type intimsåpe enn lactacyd så svir det som et helvete. Syns det er merkelig at selv om jeg ikke bruker såpe i underlivet så reagerer jeg med å svi uansett. 

Det er ikke sopp for det klør ikke, men jeg har prøvd et par ganger med Pevaryl mot soppinfeksjon når det har vært ekstra vondt, da har svien forsvunnet et par dager for så å komme tilbake igjen. Jeg kan ikke bruke Canesten for tabletten er for hard så det er vondt å føre den inn, jeg har også prøvd forskjellige kremer mot bakteriell vaginose uten at det har hjulpet. 

En gang skulle jeg teste ut Vivag vaginalkapsler som jeg tror er mot bakteriell vaginose, men siden kapselen var hard og vondt å føre inn gjorde det problemet enda værre og jeg endte opp med å få soppinfeksjon(!!) av dem etterpå. Jeg har også testet ut Lactal Balance Vaginal Gel som er mot irritasjon i underlivet og skal gjennopprette PH-verdien, men det svidde så ekstremt at jeg måtte legge meg ned. 

Hvis jeg har sex så kan det gå greit så lenge kjæresten ikke kommer i meg, men de gangene han har gjort det så ender det opp med at jeg blir så sår der nede at vi ikke kan ha sex på en uke og mer etterpå, i tillegg begynner det å klø i tillegg og jeg kan klø meg til jeg begynner å blø og da har jeg alltid regnet med at det har vært en soppinfeksjon så det har hjulpet å ta Pevaryl for da har kløen forsvunnet, men svien kommer uansett alltid tilbake.. 

Siden jeg nå har forverret problemet med dr greve såpen må vi avstå fra sex, til og med xylokain salven hjelper ikke. 

Jeg skjønner ikke hva det er som feiler meg. Jeg har vært hos gynekolog før og det eneste hen sa til meg var at jeg var litt rød i inngangen men ikke va problemet kunne skyldes. Jeg vurderer å gå til privat gynekolog, er det noen som anbefaler det? Det er nok en del dyrere enn vanlig gynekolog men hvis en privat gynekolog faktisk kan finne ut hva problemet og kan hjelpe meg så er det faktisk verdt det. Jeg har flere ganger prøvd å se inn "der nede" med et speil, og jeg ser at jeg er rød i inngangen men jeg vet ikke om det er normalt eller ikke. Jeg kjenner jeg er så frustrert og lei for dette har pågått i flere år nå.. 

Anonymkode: 2da34...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan så vidt gå med dongeribukser,

Har du problemer også når du bruker bukser uten hard søm ved underlivet, eller skjørt? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vasker meg bak med intimsåpe etter at jeg har vært på do.

Dropp såpen, bruk bare vann og se om det bedrer seg om noen uker. 

Anonymkode: 00c10...03f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å vaske deg med olivenolje kan være mer hensiktsmessig naturlig og snilt enn underlivssåpe, og gi mer følelse av renhet enn bare vann. Oljen kan også styrke huden din. 

Diagnose vil en spesialist måtte sette. 

Anonymkode: 8eee4...45a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, ts. Utrolig hemmende😔 Leit at du også sliter med dette! Jeg anbefaler absolutt privat gynekolog. Jeg har selv en privat gynekolog som er kjempehyggelig. Hun vet ikke helt hva som er årsaken til mine plager, hun syns ikke det ligner helt på vestibulitt, men har nevnt lichen planus som mulig årsak. Hun vil helst ta biopsi for å bli sikker, men jeg har ikke orket å gå til det steget enda. Det skal visst være fort gjort, litt bedøvelse, og deretter kutter man av en bitteliten bit av slimhinnen. Mulig jeg gjør det på sikt. Hun tipset meg om å prøve noen vaginalkapsler med kortison, kapsler som egentlig brukes mot hemorider, «Scheriproct», og det hjalp faktisk! Hun ba meg prøve en kapsel hver kveld i 30 dager, og først den siste uken begynte jeg å merke bedring. Deretter burde jeg fortsatt med mindre dose/sjeldnere, men det visste jeg ikke der og da, så nå må jeg ta hele kuren på 30 dager en gang til.. Gynekologen mener det er en betennelsestilstand, muligens en autoimmun sykdom, på samme måte som crohns og ulcerøs kolitt i tarmen. Hvis man får det påvist ved biopsi, så får man visst dekket utgiftene til disse kapslene/ evt annen lignende medisin.

Dette er så pyton at jeg ofte ikke orker ha sex, og når jeg først har sex, må det lirkes sakte pga smerter. Det gjør jo noe med hele opplevelsen.. nå er jeg singel, og orker ikke date pga dette😔

Håper du får hjelp, ts❤️

Anonymkode: 94d54...c1d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde vondt i vagina,men var hos urolog pga hyppig uvi,var sår i urinrøret,det K a N forveksles sa urolog,så kan være verdt å sjekke for noen.Dette er sikkert ikke tilfelle hos deg ta,men jeg ville "si ifra"om det i tilfelle noen lesere trenger den informasjonen 💜

Anonymkode: 39949...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trodde jeg hadde vondt i vagina,men var hos urolog pga hyppig uvi,var sår i urinrøret,det K a N forveksles sa urolog,så kan være verdt å sjekke for noen.Dette er sikkert ikke tilfelle hos deg ta,men jeg ville "si ifra"om det i tilfelle noen lesere trenger den informasjonen 💜

Bra du skriver dette🤗jeg har vestibulitt, men var til urolog og tok flowmetri etc for å utelukke. Måtte du ta cystoskopi? Hva slags behandling får du for sår i urinrør?

Anonymkode: 9c250...f40

AnonymBruker
Skrevet

Har lichen sclerosus. Gå til gynekolog, så får du korrekt behandling uansett hva det er du måtte ha. De forslagene du beskriver krever ulik tilnærming, og det er bedre å få orden på det, slik at det ikke blir verre over tid.

Anonymkode: 43ef7...738

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bra du skriver dette🤗jeg har vestibulitt, men var til urolog og tok flowmetri etc for å utelukke. Måtte du ta cystoskopi? Hva slags behandling får du for sår i urinrør?

Anonymkode: 9c250...f40

Ja tok cystoskopi,det gikk veldig fint,får langtidsantibiotika nå.for å unngå sårhet,de fant ingenting farlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja tok cystoskopi,det gikk veldig fint,får langtidsantibiotika nå.for å unngå sårhet,de fant ingenting farlig.

Og for å unngå uvi

Skrevet

Underlivet er selvrensende, det skal kun vaskes med vann. bruk truser av bomull eller bambus, og unngå stringtruser og blondetruser av nylon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg så kon dette av ubehandlet  diabetes  ..    når jeg begynte  med medisiner  og kosthold forandring  hjalp det . Men dukker opp når blodsukker  er for høyt.   Og ikke såpe uansett. 

Anonymkode: 50cb3...b34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lichen sclerosus pleier å klø... Og som oftest får man hvitlige flekker nedentil på kjønnsleppene. Uansett må du komme deg til gynekolog for å sjekke det ut.

Anonymkode: 0d333...436

AnonymBruker
Skrevet

Hadde LETT gått til privat gynekolog som er god på underlivsplager og smertetilstander. 

Anonymkode: c25a8...a1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg så kon dette av ubehandlet  diabetes  ..    når jeg begynte  med medisiner  og kosthold forandring  hjalp det . Men dukker opp når blodsukker  er for høyt.   Og ikke såpe uansett. 

Var det kronisk sopp du hadde? Og merket du symptomer på diabetes?

Anonymkode: 5c1c6...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Ja og  alt for mye sukker I urinen  som fikk  det til å svi. Ikke akkuratt  urinveisinfeksjon  men  føltes sånn ut.  Nei merket ikke noe til det da . Men etter på ser jo jeg symptomer  jeg burte ha sett.   Nå svir og er det ubehagelig  igjen. Men det er pga litt dårlig regulert  pga stress og påske.  Gi meg noen dager med mat trim og ro så er det bra igjen

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Helt til jeg kom til ny gynekolog. Fikk tbl mot sopp, langvarig kur. Sterk kortisonsalve og etter 2,5år med helvete var jeg fin på en uke.

Anonymkode: 1ba03...2ea

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (7 timer siden):

Underlivet er selvrensende, det skal kun vaskes med vann. bruk truser av bomull eller bambus, og unngå stringtruser og blondetruser av nylon. 

Skjeden er selvrensende, men ikke underlivet. 

Anonymkode: 4f7df...256

• Liker 1
Skrevet

Har vært plaget med vaginisme/vestibulitt og hadde lett dratt til privat gynekolog for en vurdering. Underlivsplager er så hemmende at der har jeg fått en lav terskel for å søke hjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å bruke såpe og bruke anti- sopp medisiner uten å følge ordentlig behandling. Soppmedisin kan slutte å ha virkende effekt hvis man bruker når det ikke trengs eller bruker feil eller for ofte. Bare fordi noe er reseptfritt så er det ikke «ufarlig» å bruke som man vil. Gå til gynekolog. 

Anonymkode: b1780...3fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...