AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Del Skrevet 18. april 2022 Jeg logger maten min i Lifesum. Skal ha litt over 1200kcal daglig. Men jeg ser at jeg får i meg mye mer proteiner enn den anbefaler, og da litt mindre av karbo og fett. Jeg er 170cm og veier ca 56kg. Den anbefaler 65g proteiner om dagen, men blir ofte over 90g på meg. Gjør det noe? Har fokusert mest på kalorinivå, men oppdaget dette nå, at det blir mye proteiner. Er det skadelig på noen måte? Det er mat jeg trives med, men må jo gjøre en endring dersom dette ikke er bra.. Trener ikke styrke, men går en del lange turer. Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Del Skrevet 18. april 2022 Nei, det går helt fint. Heller mer proteiner enn karbs og fett. Anonymkode: b0fc3...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det går helt fint. Heller mer proteiner enn karbs og fett. Anonymkode: b0fc3...46e Takk for svar! Men finnes det noen øvre grense? Vet at folk som bygger muskler osv spiser sykt mye proteiner, men det er jo absolutt ikke min livsstil. Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Men finnes det noen øvre grense? Vet at folk som bygger muskler osv spiser sykt mye proteiner, men det er jo absolutt ikke min livsstil. Anonymkode: bf91a...9ad Nei, men kroppen din trenger ca 2 gram protein pr kg kroppsfett, resten skylles ut av kroppen. Anonymkode: 81182...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Del Skrevet 18. april 2022 Kroppsvekt kke kroppsfett! 🙈 Anonymkode: 81182...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men kroppen din trenger ca 2 gram protein pr kg kroppsfett, resten skylles ut av kroppen. Anonymkode: 81182...8dd Så kroppen min (56kg) trenger egentlig 112g daglig? Det er jo mye mer enn Lifesum anbefaler…. Da trenger jeg hvertfall ikke bli bekymret for 90g😅 Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, men kroppen din trenger ca 2 gram protein pr kg kroppsfett, resten skylles ut av kroppen. Anonymkode: 81182...8dd Hvis man trener mye styrke, så ja. Men ikke ellers. Da er det anbefalt ca 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Anonymkode: dca45...aed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis man trener mye styrke, så ja. Men ikke ellers. Da er det anbefalt ca 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Anonymkode: dca45...aed Hva skjer om man spiser mer enn 1g/kg og ikke trener? Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #9 Del Skrevet 18. april 2022 Så vidt jeg har forstått vil det inntaket av proteiner som overgår hva kroppen klarer å nyttiggjøre seg av, kunne bli lagret som fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Del Skrevet 18. april 2022 Klossmajor skrev (6 minutter siden): Så vidt jeg har forstått vil det inntaket av proteiner som overgår hva kroppen klarer å nyttiggjøre seg av, kunne bli lagret som fett. Men selv om man ligger i kaloriunderskudd eller vedlikehold? Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrille79 Skrevet 18. april 2022 #11 Del Skrevet 18. april 2022 Aldersgruppen 2-64 år anbefales 0,8-1,5 gram protein per kilo kroppsfett per dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 18. april 2022 #12 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men selv om man ligger i kaloriunderskudd eller vedlikehold? Anonymkode: bf91a...9ad Så god greie på det, har jeg dessverre ikke. Men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er noen god idé å fylle på med særlig mer proteiner enn kroppen har behov for. Hvis Eric Cartman kan tjene som noe eksempel, gjorde det i hvert fall ikke ham noe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #13 Del Skrevet 20. april 2022 Klossmajor skrev (På 18.4.2022 den 19.57): Så god greie på det, har jeg dessverre ikke. Men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er noen god idé å fylle på med særlig mer proteiner enn kroppen har behov for. Hvis Eric Cartman kan tjene som noe eksempel, gjorde det i hvert fall ikke ham noe godt. Men jeg «fyller» liksom ikke på med proteiner, jeg bare spiser mat jeg liker. Så tilfeldigvis i Lifesum at det var 30-50g mer enn appen anbefalte. Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 20. april 2022 #14 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg «fyller» liksom ikke på med proteiner, jeg bare spiser mat jeg liker. Så tilfeldigvis i Lifesum at det var 30-50g mer enn appen anbefalte. Anonymkode: bf91a...9ad Jeg tror uansett kostholdet ditt ligger ganske godt an når du ligger litt under det ideelle på karbo og fett, og litt over på proteiner. Det de fleste sliter med er å få en balanse der karbo og fett ikke blir for høyt i forhold til proteininntaket. Tror ikke du trenger å være så veldig bekymret. Lettere å justere litt ned på proteiner enn karbo og fett, etter min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #15 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 19.21): Hvis man trener mye styrke, så ja. Men ikke ellers. Da er det anbefalt ca 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Anonymkode: dca45...aed Det glemte jeg ja, bra du korrigerte! Anonymkode: 81182...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #16 Del Skrevet 20. april 2022 Det er ulike teorier om dette som om alt annet. Noen mener at mat eldes tidligere med mye proteiner, at det er vanskelig for kroppen å ta opp mm. Jeg sitter ikke på fasiten og det gjør nok de færreste av oss. Anonymkode: 7a4b3...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Del Skrevet 20. april 2022 Det som er usunt er å logge alt man spiser når man har normal vekt/ grense til undervekt. Anonymkode: 79694...65e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Del Skrevet 20. april 2022 Hvis du spiser så mye proteiner og samtidig ikke har et særlig høyt kaloriinntak er vel kanskje hovedproblemet at proteininntaket kan gå på bekostning av mat som ville gitt deg fiber og viktige næringsstoffer i form av vitaminer og mineraler? Spiser du nok frukt og grønt og grove kornprodukter? Anonymkode: 20d54...d9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du spiser så mye proteiner og samtidig ikke har et særlig høyt kaloriinntak er vel kanskje hovedproblemet at proteininntaket kan gå på bekostning av mat som ville gitt deg fiber og viktige næringsstoffer i form av vitaminer og mineraler? Spiser du nok frukt og grønt og grove kornprodukter? Anonymkode: 20d54...d9e Spiser veldig mye grønnsaker og minst 2 frukt om dagen. Alltid minst «5 om dagen». Ikke så mye kornprodukter egentlig, men hvertfall et par wasa husman daglig. Av vanlig brød liker jeg egentlig best lyst brød, så holder meg mest til knekkebrød. Men tar en multivitamin daglig også, for sikkerhetsskyld. Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det som er usunt er å logge alt man spiser når man har normal vekt/ grense til undervekt. Anonymkode: 79694...65e Jeg vet, jobber med saken. Men dette er en forbedring for meg sånn sett. Ble bare litt stresset av å gå så over på en av målingene. For jeg føler at kostholdet mitt er ganske sunt og næringsrikt nå (i forhold til før). Anonymkode: bf91a...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå