AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Hei! jeg sliter med en skikkelig vond og sur lukt på badet. Så jeg spør her om andres vaner i tilfelle jeg må endre mine. 1. jeg sørger alltid for at alt nyvasket tøy, og annet, blir tørket fort. Så det ikke lukter surt av det (er litt hyper bevisst på det pga jeg er sensitiv på lukter). 2. jeg vasker doen og dusjen grundig. Dusjen 1 gang i uken og doen 2. Er det for lite kanskje? 3. jeg har 3 sluk på badet. Jeg vasker de 1 gang hver 2.uke ish. Men det ene til badekaret vaskes litt sjeldnere siden vi bruker det så lite. Bør det gjøres oftere likevel? 4. jeg oppbevarer skittentøysdunk og brukte håndklær på badet (som i at håndklær som er brukt 1 gang etter en dusj. Jeg bruker de gjerne 2-3 ganger før jeg vasker de). Bør det tas ut og oppbevares et annet sted kanskje? 5. jeg oppbevarer også rene håndklær på badet. Kan dette ha noe å gjøre med lukta? Er egentlig i sterk tvil siden de lukter rent og er ikke i nærheten av direkte damp osv. som kan gi sur lukt i selv rent tøy. Hva gjør dere andre? Kanskje hjelper det å vaske sluktene oftere? Jeg bruker romduft, men synes jo at badet skal ha en frisk lukt selv uten det😩 hjelpes. Anonymkode: ce4c4...c1a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Er det god lufting på badet? Tørker du klær der inne? Vil ellers anbefale å bruke klorin i sluk/vask/toalett, det dreper sopp og mugg. Anonymkode: f082d...254
Blåjojo Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Tørker du klær på badet? Om det da er dårlig ventilasjon, kan det fort lukte surt. Ellers kan det være lurt å sørge for at brukte håndklær ikke blir liggende våte så lenge før de vaskes. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Tørr vannlås kan gi lukt, prøv å fyll godt med vann i de slukene du har. Ellers kan det kanskje være fukt eller mugg i veggene, siden du vasker så grundig alt annet? Anonymkode: faa20...841 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Du gjør langt mer enn meg, og jeg har ingen sur lukt. Jeg tror ikke å øke hyppigheten på det du allerede gjør kommer til å utgjøre en forskjell! For eks. å vaske sluk hver uke i stedet annenhver uke - de fleste trenger ikke vaske eller rense sluk oftere enn et par ganger i året - jeg tror ikke det vil hjelpe. Men at du oppbevarer skittentøy der kan ha noe å si, særlig sammen med fuktighet. Jeg ville forsøkt et og et tiltak for å finne årsaken, så begynn med å ha skittentøyet et annet sted. Etter det kan du forsøke å la de brukte håndklærne tørke et annet sted, om det er mulig. Anonymkode: f63c2...846 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Sjekk avtrekket, kan være at det er for dårlig. Det må stå på når du tørker klær. Mitt er eksempelvis for dårlig til klestørking, så jeg tørker klær ved avtrekket på kjøkkenet:P Men enig med å bruke klorin. Eddik nøytraliserer også lukter. Se om du får til å demontere setet på toalettet, akkurat i festene der kan det legge seg urinrester som kan lukte. Vannlåset på vasken kan du også demontere og rense ut av. Du vasker ofte nok så er nok noe mer skjult som er problemet, og håper det ikke er mugg eller noe i veggene, grøss! Anonymkode: b93c1...0ca
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Men, det kan også være at det ikke har noe kobling til hva du gjør i det store og hele. Jeg jobbet i mange år med inspeksjon av røranlegg, og var en del ganger på steder med luktproblematikk. Det kan være gående pakninger, skjøter som har glidd fra hverandre, vannrør som lekker, sprekk i muffer osv osv. Veldig mye kan skje med rørene, både nye og gamle, som kan gjøre at man får lukt. Hvis feilen ligger i rørene, vil man som regel merke forskjell etter lav- og høytrykk ute, grunnet hvordan lufting over tak blir påvirket av det. Anonymkode: f63c2...846 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Bor du sammen med noen? Kanskje noen i familien har mageproblemer de ikke tør å fortelle om. Det kan lukte utrolig surt om noen bæsjer magesyre fire ganger om dagen Anonymkode: ccbb5...007
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Jeg tenkte med én gang at det må stamme fra et tørt sluk. Prøv å helle vann i sluket til badekaret? Vasking er sikkert unødvendig, men tørre sluk produserer forferdelig vond lukt. Anonymkode: 00f81...99b 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Jeg lette overalt etter en sur lukt en gang. Viste seg å være baderomsmatta som jeg sikkert hadde glemt å vaske alt for lenge. Har du prøvd å slenge den i vaskemaskin? Anonymkode: 8f469...969 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det god lufting på badet? Tørker du klær der inne? Vil ellers anbefale å bruke klorin i sluk/vask/toalett, det dreper sopp og mugg. Anonymkode: f082d...254 Ikke bruk klorin slik, tenk litt på miljøet!!! Hadde lukten kommet av disse tingene så hadde TS klart å lokalisere lukten. Lukten kan også komme av flisene og fugene. Var badet ferdig bygget da du flyttet inn TS, eller har lukten kommet etter at du pusset opp badet? Anonymkode: 19b26...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Prøv å bytte vaskemiddel. Noen av de der til badet greiene lukter surt, nesten som tiss. Og ja, det er selve vaskemiddelet. Anonymkode: a573b...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 Du skriver at badekaret ikke blir brukt noe særlig. Kan det være stående vann nedi sluket til badekaret som står stille for lenge og begynner å lukte? Anonymkode: bb263...797 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du skriver at badekaret ikke blir brukt noe særlig. Kan det være stående vann nedi sluket til badekaret som står stille for lenge og begynner å lukte? Anonymkode: bb263...797 Eller at det ikke er vann der. Anonymkode: 7c08b...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 Har du vaskemaskinen på badet? Jeg har opplevd at det en sjelden gang har luktet litt rart fra det røret der man putter slangen som går ut fra vaskemaskinen. Hvis man heller litt vann eller Mudin oppi har det funket for meg. Anonymkode: d0673...81c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 Hell vann i sluket som ikke brukes, så løser nok problemet seg. Lukter nærmest kloakk av vårt andre sluk om det går tomt. Æsjæsjæsj. Anonymkode: 8a268...550
Teyla Skrevet 18. april 2022 #17 Skrevet 18. april 2022 (endret) Har du fliser på gulvet? Vi hadde forferdelig lukt på badet, og viste seg å være sprekk i flere fliser/mellom fugene hvor det trakk vann hvis det ble vått på gulet, og lå og surnet 🤢 Endret 18. april 2022 av Teyla 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 On 4/18/2022 at 6:01 PM, AnonymBruker said: Ikke bruk klorin slik, tenk litt på miljøet!!! Å herregud!! Anonymkode: 4fe55...945
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 Ts her!! JEG FANT UT AV DET!!!😨 Og TAKK til alle gode og hjelpsomme forslag! Jeg fikk flere gode tips enn jeg klarte å se for meg ❤️ Men; Badet er «bare» 3år gammelt og skal egentlig være i tipp topp stand. Har ikke vaskemaskin der (eget vaskerom med tørketrommel som «alt» går inn i), har fliser ja(men de holder seg fortsatt), badematta blir byttet jevnlig ❤️ Ikke noen med dårlig mage uten at jeg vet om det heller 😂 Jeg har ordnet med slukene også kom jeg til å tenke på en ting jeg ikke har prøvd siden vi bygde badet 🙈 Flytte dusjen og se på sluket som går ned i gulvet. OG DET VAR SYNDEREN! Det sluket er utstyrt med en «bøtte» som skal holde på hår og møkk, akkurat sånn som man har i sluket dusjen sin. Og den var FULL av hår og møkk💀😩 Det lukta helt groteskt og det var synderen. 3år med oppbygd møkk oppi der, jeg var sikker på at noe levende skulle angripe meg. Jeg fikk rensa godt og nå lukter badet mitt normalt igjen 🙈 har et sluk til under badekaret, det var heldigvis fint! Nå skal jeg roe ned og følge bedre med på det under dusjen der😂 Anonymkode: ce4c4...c1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ts her!! JEG FANT UT AV DET!!!😨 Og TAKK til alle gode og hjelpsomme forslag! Jeg fikk flere gode tips enn jeg klarte å se for meg ❤️ Men; Badet er «bare» 3år gammelt og skal egentlig være i tipp topp stand. Har ikke vaskemaskin der (eget vaskerom med tørketrommel som «alt» går inn i), har fliser ja(men de holder seg fortsatt), badematta blir byttet jevnlig ❤️ Ikke noen med dårlig mage uten at jeg vet om det heller 😂 Jeg har ordnet med slukene også kom jeg til å tenke på en ting jeg ikke har prøvd siden vi bygde badet 🙈 Flytte dusjen og se på sluket som går ned i gulvet. OG DET VAR SYNDEREN! Det sluket er utstyrt med en «bøtte» som skal holde på hår og møkk, akkurat sånn som man har i sluket dusjen sin. Og den var FULL av hår og møkk💀😩 Det lukta helt groteskt og det var synderen. 3år med oppbygd møkk oppi der, jeg var sikker på at noe levende skulle angripe meg. Jeg fikk rensa godt og nå lukter badet mitt normalt igjen 🙈 har et sluk til under badekaret, det var heldigvis fint! Nå skal jeg roe ned og følge bedre med på det under dusjen der😂 Anonymkode: ce4c4...c1a så bra! Anonymkode: d3a0d...0ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå