Gå til innhold

En 4 mnd gammel valp + ny valp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min lille herlighet er nå 9 uker. Jeg har funnet en perfekt liten valp fra en flott oppdretter men jeg har jo en valp hjemme nå. Har noen erfaring med en ung valp og ny valp sammen. Min er så og si stueren. Og vil jo være dette 100% når valpen kommer. Valpen ble født nå nylig. Hun er en sheltie, og hun jeg har her er en mittelspitz mix. Hun er leken og «valpete» men ikke noe ille. Leken og glad. Har en eldre hund på 5 år som hun leker mye med. Men mi på 5 vil også være alene noen ganger. Valpen er ikke noe problem egentlig, og jeg strever ikke noe med henne. Jeg vet det er mye jeg må tenke på, forsikringer, mat, veterinærutgifter osv. Men pengene er ikke et problem, vil bare ha erfaringer på 2 «valper» sammen. De blir jo ikke fra samme kull og ikke i samme situasjon da min på 4 mnd vil jo være stueren og godt trent frem til da. De vil skille ca 2 mnd. 
Har hatt 3 hunder før som ikke var noe problem. Men ikke så tette. Har noen erfaring som de kan dele?

Anonymkode: dce25...ecf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to med to måneders mellomrom. Samme rase, men ikke samme oppdretter eller kjønn. Hun første var en drøm, stille, rolig, flink til å være hjemme alene, fort husren, gikk fint i bånd og ingen problem på tur. Jeg var klar over at det kunne bli som natt og dag, og det ble det også. Han brukte jeg MYE tid på å få husren, han ville ikke gå i bånd så det måtte vi trene mye på, han er mye mer vokal og er derfor et problem på tur og hjemme alene. Likevel ser jeg hvor mye glede de har av hverandre, de holder hverandre med selskap og leker mye sammen. De tar seg mer ut på hverandre da de leker på samme måte, som gjør jeg får mer frihet. Selv om han siste er krevende, hadde jeg ikke byttet han ut med noen. Man blir jo glad i de og jeg er like glad i begge to. Så har du tid så hvorfor ikke, jeg har mye hjemmekontor og jeg vet ikke når tid ellers det ville passe med en valp til. Og jeg er usikker på om jeg hadde orket valpeperioder i en annen jobbsituasjon.

Anonymkode: 7b50c...97f

AnonymBruker
Skrevet

Littermate syndrom. Les deg opp om det. Valpene trenger ikke å være fra samme kull for å utvikle littermate syndrom.

Man skal helst ikke ha to valper sammen med mindre de er MINST 6 mnd mellom de. Helt 1-2 år. 

Anonymkode: 89cad...593

Skrevet

Så lenge du skiller de og gir de individuelle treninger og turer, er det ikke noe problem. Men det krever mye tid og god planlegging for å fungere i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Så lenge du skiller de og gir de individuelle treninger og turer, er det ikke noe problem. Men det krever mye tid og god planlegging for å fungere i praksis. 

Denne skriver jeg under på! 

De har behov for å gå turer alene med kun deg for å lære seg ting og bli selvstendige. Egentlig nesten hver eneste tur i starten bør de gå hver for seg. 

Din valp er enda ung og har ikke nådd puberteten enda.. Mye kan skje innen den tid. Min hund var helt "umulig" fra 6-10 måneders alder. Kunne aldri klart å fått to tette valper. Men dersom du har tid og energi så kjør på. Bare husk at du må bruke tid på hver enkelt valp lenge i starten. Hver for seg må de ta togturer, dra til byen med folkemengder osv.

Anonymkode: 59e08...62a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg vet med meg selv at jeg ikke ville hatt tid til å følge opp hver valp individuelt, trent med dem på egen hånd, gått tur med dem alene, jobbet med alene-hjemme-trening og alt annet som hører med et godt valpehold. 

Jeg forstår godt argumentet med at hundene kan ha det mye gøy sammen om de vokser opp sammen, men det kan de om den ene er 2-3 år og den andre en valp også. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...