Gå til innhold

Matadoravl

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er definisjonen på matadoravl? Hvor mange kull kan en hannhund ha før det regnes som matadoravl? Jeg vet at NKK har en formel, men jeg synes den er dårlig og føler at den legger til rette for matadoravl. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg er medlem av en gruppe for folk med en type blandingshund. Og jeg har lagt merke til at det er de samme hannhundene som blir brukt igjen og igjen. Jeg har lyst til å prøve å finne ut ca hvor mange kull hver hannhund får og sjekke om de driver med matadoravl.

Anonymkode: d1e3b...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raseklubben her har en 5% anbefaling, litt avhengig av antall valper blir det en 4-6 kull. Etter det er hannhunder ferdig i avl. 

"At det ikke brukes en hannhund som overskrider anbefalte grensen for avkom i Norge på 5 % siste 5 år. (pr. 01.01.2018 er det ca. 46 valper)."

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (1 time siden):

Raseklubben her har en 5% anbefaling, litt avhengig av antall valper blir det en 4-6 kull. Etter det er hannhunder ferdig i avl. 

"At det ikke brukes en hannhund som overskrider anbefalte grensen for avkom i Norge på 5 % siste 5 år. (pr. 01.01.2018 er det ca. 46 valper)."

Ts

4-6 kull er innafor. Hvis man skal unngå å få en innavlseffekt, så må hannhunder og tisper ha ca samme antall kull. 

Jeg har kartlagt noen av kullene til disse hannhundene, men antall kull er nok mye høyere enn det tallet jeg sitter på. I tillegg så finnes det ikke noe oversikt over hvor mange hunder totalt det er i Norge. Oppdrettere har selv innrømmet at de ikke har kontroll på det. 

For å ta et eksempel, så har jeg telt 13 kull på fire år på den ene hannhunden. Jeg har telt ett kull på ett år og så har jeg telt seks kull på ett annet år. Det her er informasjon fra folk som poster bilder av hundene sine med fødselsdag samt navn på foreldre, så det er mange kull som jeg garantert ikke har oversikt over.  Det totalet antall kull på denne hannhunden er nok mye høyere enn 13 kull for å si det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke annet enn den formelen. Men det er jo en helt sinnsyk praksis. Man kan si mye om registrert raseavl, men i det minste er det lett å finne ut hvor mange avkom en hannhund har. Egentlig burde vi tenkt omvendt og hatt et tall for hvor mange hannhunder i en populasjon som ikke går i avl og forsøkt å minimere det tallet. Fortsatt ekskludere syke hunder og hatt diverse kriterier, men... det er mye mangfold som går tapt fordi for det avles massivt på for få individer.

Jeg fatter ikke hvorfor man matadoravler blandingshunder. Hva har de å tjene på det? Er denne hannhunden SÅ enestående på alle vis?

Anonymkode: 7ddd6...d9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antall blandingshunder er så stort at det er vanskelig å regne ut. Det er en populasjon uten kontroll så om han blir sine barnebarns far er umulig å vite. 

Anonymkode: 5bc9f...bda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke annet enn den formelen. Men det er jo en helt sinnsyk praksis. Man kan si mye om registrert raseavl, men i det minste er det lett å finne ut hvor mange avkom en hannhund har. Egentlig burde vi tenkt omvendt og hatt et tall for hvor mange hannhunder i en populasjon som ikke går i avl og forsøkt å minimere det tallet. Fortsatt ekskludere syke hunder og hatt diverse kriterier, men... det er mye mangfold som går tapt fordi for det avles massivt på for få individer.

Jeg fatter ikke hvorfor man matadoravler blandingshunder. Hva har de å tjene på det? Er denne hannhunden SÅ enestående på alle vis?

Ts

Ja, raseavl har definitivt forbedringspotensiale. Hannhunden er en coberdog. Så jeg tror de er ute etter å tjene penger. De andre avlshannene har antagelig like mange kull som denne jeg snakker om. Etter at jeg lagde tråden, har jeg telt flere kull på denne hannhunden. Den har hatt 42+ kull i løpet av 4 år. Det er helt hinsides... Tispene får ikke mer enn 2-3 kull. Det her er en av grunnene til at mange raser sliter i dag med arvelige sykdommer. Nettopp på grunn av matadoravl med skeivfordeling mellom  kjønnene. Leste ett sted at det hadde større innavlseffekt enn linjeavl... Hvordan de unngår å parre hunder som er i slekt er ett mysterium. Mest sannsynlig så klarer de ikke det. Jeg tror grunnen til at de driver med matadoravl er fordi de ikke har nok kunnskap om genetikk og fordi det er lettvint. Når de har så sinnsykt mange tisper på fôr så er det enklere å forholde seg til få hannhunder.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Antall blandingshunder er så stort at det er vanskelig å regne ut. Det er en populasjon uten kontroll så om han blir sine barnebarns far er umulig å vite. 

Anonymkode: 5bc9f...bda

Type blandingshund som det er snakk om her er coberdog. Siden det reklameres med at de lager en ny rase osv, så hadde jeg trodd at de skulle ha mer oversikt, men det har de altså ikke. Jeg vet at disse stamtavlene (dog ikke gyldige selvfølgelig) de leverer ut er på tre generasjoner tilbake. Skulle tro at de ville gi ut mer, mon tro hvorfor de ikke gjør det🙄 Oppdrettere av disse blandingene skryter alltid noe voldsomt over at de ikke driver med innavl osv, men de er søren meg ikke bedre enn oppdrettere på rasehunder... 42+ kull på 4 år på en hannhund er sinnsykt. Når de i tillegg har få avlshanner, er det oppskrift på fremtidige helseproblemer i "rasen". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Ja, raseavl har definitivt forbedringspotensiale. Hannhunden er en coberdog. Så jeg tror de er ute etter å tjene penger. De andre avlshannene har antagelig like mange kull som denne jeg snakker om. Etter at jeg lagde tråden, har jeg telt flere kull på denne hannhunden. Den har hatt 42+ kull i løpet av 4 år. Det er helt hinsides... Tispene får ikke mer enn 2-3 kull. Det her er en av grunnene til at mange raser sliter i dag med arvelige sykdommer. Nettopp på grunn av matadoravl med skeivfordeling mellom  kjønnene. Leste ett sted at det hadde større innavlseffekt enn linjeavl... Hvordan de unngår å parre hunder som er i slekt er ett mysterium. Mest sannsynlig så klarer de ikke det. Jeg tror grunnen til at de driver med matadoravl er fordi de ikke har nok kunnskap om genetikk og fordi det er lettvint. Når de har så sinnsykt mange tisper på fôr så er det enklere å forholde seg til få hannhunder.

Haha! "Blandingshunder er mye sunnere!" - *Går i de samme avlsfellene som alle andre raser*

Men ja, med mindre de fører nøye oversikt selv så er det umulig å ha kontroll på det etter noen generasjoner. Huff. Kunnskapsløst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha! "Blandingshunder er mye sunnere!" - *Går i de samme avlsfellene som alle andre raser*

Men ja, med mindre de fører nøye oversikt selv så er det umulig å ha kontroll på det etter noen generasjoner. Huff. Kunnskapsløst.

Ts

Ja, det er latterlig. Alle de lovnade om at deres hunder er sykomdsfri, har perfekt gemytt, bla, bla bla. Mens de i virkeligheten driver rovdrift på hannhunder, parrer tisper på hver løpetid og avler på hunder med allergi... De lyver valpekjøpere og folk flest rett opp i trynet og forventer selv respekt tilbake. Den dagen alt går scheis og de ikke klarer å skjule praksisen sin lenger, får de null sympati fra meg. Drøbak valpefabrikk skal være veldig forsiktig med å kritisere oppdrettere av rasehunder for å si det sånn...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en hannhund i NKK av min rase (jeg har rasehund) en gang, og den var far til 25 kull. Jeg synes det var fryktelig mange kull på en og samme hann, men hva vet vel jeg? Så jeg postet et innlegg om det på et hundeforum og spurte. Da fikk jeg et skikkelig krasst svar tilbake av en som liksom var hundeekspert at jeg var "på grensen til ufin" som stilte spørsmål ved det antallet....

Det er altså ikke lov å spørre, og ikke lov å sette spørsmålstegn ved oppdretteres metoder - overhodet. Hun som skrev at jeg var "ufin", hadde en helt annen rase selv og drev småskalaoppdrett med sine to tisper. En oppdretter beskytter en annen, uansett hva de driver med, fikk jeg inntrykk av.

Anonymkode: 681c5...1f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en hannhund i NKK av min rase (jeg har rasehund) en gang, og den var far til 25 kull. Jeg synes det var fryktelig mange kull på en og samme hann, men hva vet vel jeg? Så jeg postet et innlegg om det på et hundeforum og spurte. Da fikk jeg et skikkelig krasst svar tilbake av en som liksom var hundeekspert at jeg var "på grensen til ufin" som stilte spørsmål ved det antallet....

Det er altså ikke lov å spørre, og ikke lov å sette spørsmålstegn ved oppdretteres metoder - overhodet. Hun som skrev at jeg var "ufin", hadde en helt annen rase selv og drev småskalaoppdrett med sine to tisper. En oppdretter beskytter en annen, uansett hva de driver med, fikk jeg inntrykk av.

Anonymkode: 681c5...1f9

Ts

Det finnes alltid ufine oppdrettere av alle raser og blandinger dessverre. Bestemoren min kjøpte hund for første gang på 50-tallet en gang og hun har sagt i senere tid at disse oppdretterne drev med rovdrift, både på tisper og hannhunder. Det var mye dårlig praksis på den tiden og desverre er det mye som henger igjen. Jeg har intrykk av at det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige rasemiljøene. Du har røffe og gammeldagse treningsmetoder i settermiljøet, helseskadelig avl på mange raser som cavalier etc og så har du partiske dommere som premierer hundene til folk de kjenner. 

Matadoravl har leeengeee vært ett problem i rasehundmiljøet. Det er først i nyere tid at man har skjønt at denne praksisen ikke er bra. Fordelen med NKK er at man faktisk kan sjekke hvor mange kull en hannhund har hatt. Far til min hund(rasehund) har bare hatt ett kull i hele sitt liv, og det er fordi raseklubben min prøver å jevne ut kjønnsfordelingen på avlshundene. 

Hvis man skal få til sunn avl på hunder i Norge, er det kjempeviktig å stille kritiske spørsmål om forskjellige avlspraksiser. Ellers så vil vi ikke klare å forbedre hundehelsen i dette landet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...