Gå til innhold

Er jeg introvert ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dette være introvert ?

jeg jobber på sykehuset i et hektisk yrke. Liker å prate masse både med kollegaer og pasienter , slikt blir jeg ikke sliten av. Men dypere sosiale relasjoner blir jeg sliten av. Kan glede meg til å treffe venner og være med dem, men er helt skutt etterpå. Sliten lenge og må hvile/koble av. Å ha gjester over tid eller som må oppvartes gjør meg utslitt, men blir så sliten at det tar flere dager å hente meg inn igjen energimessig. Å finne på samtaler og sitte rett opp pg ned i timevis er slitsomt . Gjester man kan være «avslappa med» . Som feis tar seg mat om der sultne, man kan slappe av i sofaen sammen og se tv . Rett og slett «tougether alone» er kjempe koselig. 
 

jeg liker venner . Men kan samtidig bli glad for avlyste planer. Jeg kan trives lenge alene men med andre i bakgrunnen . Altså at man ikke trenger å gjøre så mye sammen, men de bare er der. Er jeg helt alene hjemme blir jeg veldig ensom og trist. Så er jo litt merkelige motsetninger. Vil være en del alene men blir kjempe ensom om jeg eer helt alene.

 

så hva tror dere? Er jeg litt rar eller kan dette være introverte egenskaper ?

Anonymkode: f6bcf...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke sagt introvert. Alle kan bli slitne om det skjer mye, det betyr ikke at man er introvert.

Jeg er introvert. Jeg hater small talk, og ikke glad i å snakke med hverken kollegaer eller fremmede. Unngår samtaler med folk, om jeg kan. Er veldig reservert og sparsom med andre jeg ikke har en nær relasjon til.

Med venner, eller mine nærmeste kan jeg være veldig pratsom, og setter veldig pris på nære venner. Men jeg hater sammenkomster eller sosiale lag om det blir for mange mennesker, foretrekker heller 3-4, 5 stykk, med nære venner/relasjoner når jeg først skal være sosial.

Trives også godt med alene tid, og kan sitte i flere timer enten på mobilen, PCen, med serier, eller lydbok for å koble av. 

Så nei, jeg tror ikke du er introvert. For meg høres det mer ut som du blir sliten når det skjer mye, og det er helt normalt, for alle. Alle trenger litt alenetid til å lade opp, selv de som ikke er introverte og.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ikke sagt introvert. Alle kan bli slitne om det skjer mye, det betyr ikke at man er introvert.

Jeg er introvert. Jeg hater small talk, og ikke glad i å snakke med hverken kollegaer eller fremmede. Unngår samtaler med folk, om jeg kan. Er veldig reservert og sparsom med andre jeg ikke har en nær relasjon til.

Med venner, eller mine nærmeste kan jeg være veldig pratsom, og setter veldig pris på nære venner. Men jeg hater sammenkomster eller sosiale lag om det blir for mange mennesker, foretrekker heller 3-4, 5 stykk, med nære venner/relasjoner når jeg først skal være sosial.

Trives også godt med alene tid, og kan sitte i flere timer enten på mobilen, PCen, med serier, eller lydbok for å koble av. 

Så nei, jeg tror ikke du er introvert. For meg høres det mer ut som du blir sliten når det skjer mye, og det er helt normalt, for alle. Alle trenger litt alenetid til å lade opp, selv de som ikke er introverte og.

Sånn du beskriver deg selv, virker du både introvert og innadvendt. TS synes jeg framstår som utadvendt, men introvert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er en god blanding, Ts. De fleste er nok sånn som deg, vil jeg tro.

Anonymkode: 75632...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Sånn du beskriver deg selv, virker du både introvert og innadvendt. TS synes jeg framstår som utadvendt, men introvert. 

LOL

https://no.m.wiktionary.org/wiki/innadvendt

Introvert og innadvendt er synonymer, det er det samme.

Er man introvert er man innadvent, er man innadvent er man introvert. Fordi ordet er og betyr det samme.

Kanskje sjekke opp ord før du kommenterer, fordi kommentaren din her gir null mening.

Utadvendt er synonymet til ekstrovert.

Mener du at ts er ekstrovert og introvert? For det gir virkelig ikke mening. 
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor vanskelig det skal være å forstå 😂

1. Introvert og innadvendt er det samme

2. Ekstrovert og utadvent er det samme

3. Må du være alene for å få energi, er du introvert/innadvendt

4. Får du energi når du er sammen med andre er du ekstrovert/utadvent

5. Henter du energi både når du er alene, og sammen med andre er du ambivert. Noe de fleste er. Det går ikke ann å være både introvert og ekstrovert. Men det går ann å være midt i mellom. 

Anonymkode: 1a0e3...5a1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (3 timer siden):

LOL

https://no.m.wiktionary.org/wiki/innadvendt

Introvert og innadvendt er synonymer, det er det samme.

Er man introvert er man innadvent, er man innadvent er man introvert. Fordi ordet er og betyr det samme.

Kanskje sjekke opp ord før du kommenterer, fordi kommentaren din her gir null mening.

Utadvendt er synonymet til ekstrovert.

Mener du at ts er ekstrovert og introvert? For det gir virkelig ikke mening. 
 

Det er riktignok to sider av samme sak, men ikke nøyaktig det samme.

Utrykket innadvendt definerer et personlighetstrekk, imens introvert definerer en personlighetstype.

Kanskje du skulle lest deg opp litt selv før du kritiserer andre:)

Anonymkode: c76d3...521

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å være introvert blitt den nye motetingen på kg eller? Alle sier jo de er det virker det som. Hvorfor? Det er ingen diagnose, bare et personlighetstrekk. Så hvorfor den trangen til å definere seg som det ene eller det andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror introverte har en tendens til å søke mot nettforum som dette rett og slett fordi det er en måte å være sosial på uten å være fysisk sosial. Så det er neppe en "motegreie", men i et veldig ekstrovert samfunn har det heldigvis blitt mer og mer greit å si at man er introvert. Derfor er kanskje flere mer vokale om det nå enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Nei da er jeg sikkert ikke introvert da. Syns bare det er så rart at jeg blir sliten og utlandet av å være sosial over tid, mens andre kan treffe venner hver dag og ha det topp. 
vel vi alle er jo forskjellige 😊

Anonymkode: f6bcf...b69

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2022 at 2:06 AM, Blueberrymuffin said:

LOL

https://no.m.wiktionary.org/wiki/innadvendt

Introvert og innadvendt er synonymer, det er det samme.

Er man introvert er man innadvent, er man innadvent er man introvert. Fordi ordet er og betyr det samme.

Kanskje sjekke opp ord før du kommenterer, fordi kommentaren din her gir null mening.

Utadvendt er synonymet til ekstrovert.

Mener du at ts er ekstrovert og introvert? For det gir virkelig ikke mening. 
 

Måten han skrev det på ga ingen mening nei. Men man an derimot ha ulike grader av å være introvert og ekstrovert. 

Si 70% det ene og 30% det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 23.58):

Kan dette være introvert ?

jeg jobber på sykehuset i et hektisk yrke. Liker å prate masse både med kollegaer og pasienter , slikt blir jeg ikke sliten av. Men dypere sosiale relasjoner blir jeg sliten av. Kan glede meg til å treffe venner og være med dem, men er helt skutt etterpå. Sliten lenge og må hvile/koble av. Å ha gjester over tid eller som må oppvartes gjør meg utslitt, men blir så sliten at det tar flere dager å hente meg inn igjen energimessig. Å finne på samtaler og sitte rett opp pg ned i timevis er slitsomt . Gjester man kan være «avslappa med» . Som feis tar seg mat om der sultne, man kan slappe av i sofaen sammen og se tv . Rett og slett «tougether alone» er kjempe koselig. 
 

jeg liker venner . Men kan samtidig bli glad for avlyste planer. Jeg kan trives lenge alene men med andre i bakgrunnen . Altså at man ikke trenger å gjøre så mye sammen, men de bare er der. Er jeg helt alene hjemme blir jeg veldig ensom og trist. Så er jo litt merkelige motsetninger. Vil være en del alene men blir kjempe ensom om jeg eer helt alene.

 

så hva tror dere? Er jeg litt rar eller kan dette være introverte egenskaper ?

Anonymkode: f6bcf...b69

Hvordan kan du være så utadvendt på jobb, men ikke «hjemme»? Tror det er noe du burde finne ut av. 
 

tror heller ikke du er introvert, nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, kraftwerk said:

Hvordan kan du være så utadvendt på jobb, men ikke «hjemme»? Tror det er noe du burde finne ut av. 
 

tror heller ikke du er introvert, nei. 

Jeg kjenner meg igjen i dette. På jobb er det gjerne avgrenset med tid, og man er i en viss rolle, som gjør at jeg i alle fall ikke må gi like mye av meg selv. 5 minutter prat ved kaffemaskinen er mye mindre energikrevende enn 4 timer venninnekveld.

Og introvert betyr ikke at man automatisk er innadvendt, det er å forenkle det. Flere personlighetstrekk her som spiller inn. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2015/05/25/224754/du-vet-neppe-hva-introvert-og-ekstrovert-betyr?redirect=true

Anonymkode: 8ffcf...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...