Gå til innhold

Er kjæresten min alkoholiker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig alltid tenkt at han er litt glad i alkohol, men ikke tenkt at det er bekymringsverdig… Før vi fikk baby så var jo vi gjerne ute i helgene, ble jo både vin og øl i sosialt lag. 
Nå som vi har fått baby så begrenser jo det sosiale seg på helg, men alikevel må han drikke hver helg. Kjøper en sekser på fredag, og en på lørdag. Han åpner den første pilsen i det barnet er lagt, og bøtter inn på 6 øl så legger han seg. Uavhengig av om klokken er 22.00 eller 00.00. Er det tomt så er det vist ikke vits i å være våken lenger 😳 

Nå i november i fjor skulle vi ut sammen for første gang siden vi fikk ungen. Vi hadde booket hotell-rom og skulle virkelig kose oss. I det vi kom til hotellet var det rett avgårde å kjøpe øl, bøtte innpå mest mulig før vi skulle møte resten av gjengen. Klokken 21.00 var han på en god snurr, klokken 23.00 var han dritings. Fikk nesten følelsen av han måtte kompensere for all drikkingen han har gått glipp av etter vi fikk babyen. 

I februar skulle han ut sammen med en venngjeng, han skulle komme hjem Ila natten. Han dukket aldri opp, men kom hjem dritings dagen etterpå utpå ettermiddagen. Han sa han ikke hadde drukket siden natta, men han var tydelig beruset. 

Etter den siste episoden så har jeg tatt det opp med han, og da har han også begynt å vise en ny side av seg selv. Ofte småfrekk, sier at jeg kontrollerer livet hans osv. Kommer ofte i forbindelse når helgen kommer, å jeg sier at det hadde vært fint om han kunne begrense seg litt. Er jo kun i helgene vi har tid/ork til å være kjærester nå som jeg er hjemme i permisjon. Men det eneste han er opptatt av da er å helle i seg pilsen å krype til sengs. Jeg er også bekymret mtp jobben min. Permisjonen er snart over, og jeg jobber turnus som innebærer jobb hver tredje helg. Kjenner jeg gruer meg til å etterlate lille, om det her skal fortsette. 

Vi skal også på ferie nå i mai. Tok også det opp med han vedrørende ferien, at det hadde vært litt fint å begrense seg siden vi skal dra sammen med flere, og blant annet flere Tante/onkel-barn. Da sa han at vist han var så forferdelig å reise på ferie med, så kunne han være hjemme. Jeg sa jo at det er jo ikke det det handler om, men at han bør begrense seg sammen med andre.. Samtalen endte med at han dro ut døra, å jeg har ikke tatt opp diskusjonen siden.

Syns også det er rart at han blir så aggressiv når jeg nevner det. For min del ser jeg ikke problemet med å ikke drikke alkohol, men for han er det ett stort problem å ikke få drikke disse 6 pilsene fredag og lørdag. 

Anonymkode: 1ef6d...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesielt at han skal bli så aggressiv.. det er jo naturlig at du blir bekymret når han åpenbart ikke har kontroll på fylla. Komme hjem utpå neste dag? Er han 19 år? Hvis han viste full kontroll og var kjekk å være sammen med når han drakk, så hadde jo ikke du sagt noe. Handler ikke om å styre han, men det virker jo ikke som om han får noe positivt ut av drikkinga. I tillegg ødelegger han jo litt stemninga for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på samme måten med min ex. Flere barn sammen, drikkingen bare eskalerte. Jeg kunne ikke nevne alkoholmengden uten at han klikka i vinkel. Tok han på fersken i å smugdrikke en gang (jeg visste at han gjorde det og hadde gjort det lenge). Da sa han at det var min skyld at han drakk i smug siden jeg kommenterte drikkingen hans. Etter hvert ble han aggressiv i fylla, psykisk mishandling og han knuste møbler og slo hull i veggen i sinne. 

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, men det hjelper ikke å si det til han. Kanskje snakke med en god venn/familie han respekterer - kanskje det hjelper om det kommer fra andre enn deg. 

Her ble det skilsmisse. 

Anonymkode: f646c...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville han egentlig bli far? Føler han seg fanget og kontrollert? 

Anonymkode: e33bf...f37

AnonymBruker
Skrevet

Du må bli tydelig på din bekymring og sette grenser både av hensyn til hans helse, deg selv og ikke minst barnet som skal vokse opp i dette.

Ville satt meg ned og tatt en alvorrlig prat om fremtiden. Si at du er bekymret for helsen hans og hvordan du opplever situasjonenen. Barn skal ikke vokse opp i noe slkt og det å vise aggresjon o.l rundt barn er direkte helseskadelig. De fanger veldig fort opp at noe ikke er som det skal.

Hadde gitt han et ulitimatum om at enten søker han hjelp eller så går det mot slutten for forholdet. Han har et valg, men er han virkelig avhengig er det mest sannsynlig du som er problemet på en eller annen måte. Han viser allerede tegn på en stor offermentaltet (som ofte innebærer at man ikke tar ansvar for eget liv) når han sier dette om at er så forferdelig å dra på tur med osv.

Din første prioritet bør være å sørge for at barnet ikke vokser opp med rusmisbruk selv om det kan være tøft å få til.

Anonymkode: c2732...d79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker han har et alkoholproblem. Samtidig virker det som at han kun drikker på helg og i ferier? WHO definerer storforbruk av alkohol som mer enn 9 halvlitere i uka, og han er på det jevne godt over dette. Trist å høre at han blir sur og ikke tåler å snakke om det. Da er du på en måte låst i situasjonen. Jeg tror han trenger en wake-up-call eller at noen eksterne tar opp temaet med han.

Anonymkode: 56e54...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. I ukedagene drikker han ikke. Kan være en eller to øl til en fotball-kamp eneste. 

alkohol-inntaket har økt etter vi fikk baby. Som nevnt som at han må kompensere for «tapt» drikking. Barnet var ønsket og planlagt. Vi har vært sammen i snart 6 år. Ellers mestrer han hverdagen godt. Er en pappa som er engasjert. Men i helgene så vil han drikke, selv om det bare er 6 øl Ila kvelden gjør det at han sover og er trøtt/sliten hele dagen etterpå, også sur og irritabel. Så helgene styrer jeg stort sett med lille alene. Prøver jeg å vekke han litt tidlig for at vi har planer blir han sur og irritert. 

Kan jo også nevne at han reiser en del i jobben sin i perioder. Når vi har hentet han på flyplassen er han også temmelig brisen. Uavhengig om han blir hentet kl 14.00 eller 20.00 😩 Har også tatt dette opp med han, men han sier at det er kultur blant jobbgjengen å ta seg en øl sammen mens dem venter på flyet… 

Anonymkode: 1ef6d...a38

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det første avsnittet høres det ut som at han drikker for å drikke, få den rusen ogaå bare legge seg. 

Har vært borti noe lignende og her ble det et stort rødt flagg og endte med akoholnekt innen for husets fire vegger. 
Jeg skal ikke føle meg utrygg i eget hjem, og baby skal vokse opp med foreldre som greier å prioritere han enten det er helg, ferie eller hverdag. 
jeg har sluttet å drikke, kan ta meg et par når barnet er på overnatting.

Anonymkode: 81664...d2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne mannen har åpenbart alkoholproblemer og som mor plikter du å beskytte barnet ditt mot dette. Jeg hadde krevd at han oppsøkte hjelp for dette NÅ eller så hadde jeg forlatt han. Ferdig snakka. Jeg er barn av alkoholiker og hatet jeg føler mot mor som ikke beskyttet meg mot far er større enn hatet jeg føler mot far som drakk. 

Anonymkode: 81ff5...850

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som min far. Min far var alkoholiker.

Anonymkode: 93a53...0eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har definitivt et alkoholproblem. 

Anonymkode: c5c51...550

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres ha deprimert ut. 6 halvlitere på en kveld for en voksen mann er ikke mye. Ennå mer spesielt at han nærmest løper for å legge seg. Så mye rus gir faktisk ikke 6 halvlitere! Virker som han ikke ønsker å tilbringe tid med deg. At han føler han har tapt livet sitt når han ble far. Jeg ville heller sett på det. I og med at drikkingen hans ikke har eskalert noe (da snakker jeg ikke en gang ute med venner). Hadde han vert avhengig av selve rusen hadde det blitt flere øl eller andre ting i tillegg ikke kun de ølene. En annen ting er jo hvorfor sitter han ikke oppe og drikker mer? Eller nyter den rusen han faktisk har i stedet for å løpe og legge seg. Det er ett annet underliggende problem her som mest sannsynlig er ganske så alvorlig for han. Jeg hadde heller tatt opp med han hvordan han har det i hverdagen. En av grunnene til at han blir sint er fordi han føler at han blir kontrollert (betyr ikke at du gjør det, men at det er det han føler).

Anonymkode: bd178...a49

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg drakk meg til himmels og endte i hel**te (juliewinge.no)

Er gratis foredrag nå på onsdag, halv åtte tror jeg. Kanskje dere kan se på det sammen? 

Husk, du kan ikke endre han. Det må han ville selv. 

Hilsen en som har gått i behandling og nå er edru. 

Anonymkode: 337f8...c5e

Ikke meningen å «kuppe» tråden, men tusen takk for link til foredrag. Er i delvis samme situasjon som ts. 

Anonymkode: cf19e...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på 9. året med en mann av samme type. Men forskjellen her er at det varer i noen mnd før vi tar oppvaskmøte og han slutter en liten periode igjen (men her er det snakk om å drikke hver eneste dag). Er så lei av dette her. Vi har flere barn sammen og eier hus sammen. Ikke så lett å bare stikke da. Syns du burde gå fra han mens du enda har sjans til det. Det virker som at du er ung og lett kan få deg en ny mann 🙂  Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: f1906...507

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For meg høres ha deprimert ut. 6 halvlitere på en kveld for en voksen mann er ikke mye. Ennå mer spesielt at han nærmest løper for å legge seg. Så mye rus gir faktisk ikke 6 halvlitere! Virker som han ikke ønsker å tilbringe tid med deg. At han føler han har tapt livet sitt når han ble far. Jeg ville heller sett på det. I og med at drikkingen hans ikke har eskalert noe (da snakker jeg ikke en gang ute med venner). Hadde han vert avhengig av selve rusen hadde det blitt flere øl eller andre ting i tillegg ikke kun de ølene. En annen ting er jo hvorfor sitter han ikke oppe og drikker mer? Eller nyter den rusen han faktisk har i stedet for å løpe og legge seg. Det er ett annet underliggende problem her som mest sannsynlig er ganske så alvorlig for han. Jeg hadde heller tatt opp med han hvordan han har det i hverdagen. En av grunnene til at han blir sint er fordi han føler at han blir kontrollert (betyr ikke at du gjør det, men at det er det han føler).

Anonymkode: bd178...a49

Det kommer veldig an på toleransenivå til den enkelte mann. Min samboer er over 100 kg og er temmelig beruset etter 6 øl. Han kjenner effekten etter to øl veldig godt og kunne aldri funnet på å bøtte nedpå 6 øl forran tvn en lørdagskveld. Vi har baby i hus.

Anonymkode: 85074...f8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er alkoholiker. Du kjenner det igjen på at han blir forbannet når du tar det opp. Hadde det ikke vært en avhengighet, hadde det ikke vært noe problem å ta det opp og snakke om det.

De som har en avhengighet er livredde for å innrømme det og for å kanskje måtte slutte. For det gjør de aldri før de er klar for det selv (om de noen gang blir det). Ofte blir de ikke bedre før de har kjørt livet sitt i grøfta og er på bunn.

Eneste du kan gjøre her er å gi et ultimatum - meg eller alkoholen. Kansje - bare kanskje - er tanken på å miste deg en vekker nok til at han tar seg selv i nakken.

Mest sannsynlig nekter han og blir sint - og da må du bare gå. Du og barnet bør ikke være med på den reisen han har foran seg.

Hilsen barn av alkoholiker, som har arvet avhengighets-genet.

Anonymkode: 6b9e8...eac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet om han er alkoholiker det øyeblikket han må la være å drikke en helg. Om han er villig til det. Alkoholikeren er ikke det. 

Anonymkode: 95cff...a44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At han blir aggressiv når du kommenterer drikkingen hans er det et av tegnene på at han har et alkohol problem/er alkoholiker, pga han innerst inne vet det og vil ikke bli konfrontert med det 

Anonymkode: 505dc...993

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja han er alkoholiker. Helgedranker kalles det. Han beskytter drikkingen og lar den gå foran alt. 

Anonymkode: cfc70...55c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...