Gjest Lissette Skrevet 3. november 2005 #1 Skrevet 3. november 2005 Jeg lurte på mange spørsmål ang. asperger syndrom. 1. Er det noen som har diagnosen asperger syndrom her? 2. Hvordan er det vanlig å ha det? 3. Hva gjør dere? 4. Hvilke problemer har dere i forhold til hverdagen pga. asperger? 5. Har dere angst og depresjon i tillegg? 6. Når fikk dere diagnosen? 7. Og hvordan? 8. Hvor gamle var dere da dere fikk vite? 9. Jobber dere (hvor) eller går på skole? Klarer dere dette pga. asperger? 10. Har dere noen venner? 11. Hvordan bor dere? 12. Hvilke utfordringer er vanskelige i hverdagen? På forhånd takk for svar.. Og en ting til: Kan dere fortelle litt om asperger syndrom? Jeg har lest inne på internett, men jeg skjønte ikke så mye der. Kanskje dere vet noe mer..
ADHDmann Skrevet 3. november 2005 #2 Skrevet 3. november 2005 Jeg lurte på mange spørsmål ang. asperger syndrom. 1. Er det noen som har diagnosen asperger syndrom her? 2. Hvordan er det vanlig å ha det? 3. Hva gjør dere? 4. Hvilke problemer har dere i forhold til hverdagen pga. asperger? 5. Har dere angst og depresjon i tillegg? 6. Når fikk dere diagnosen? 7. Og hvordan? 8. Hvor gamle var dere da dere fikk vite? 9. Jobber dere (hvor) eller går på skole? Klarer dere dette pga. asperger? 10. Har dere noen venner? 11. Hvordan bor dere? 12. Hvilke utfordringer er vanskelige i hverdagen? På forhånd takk for svar.. Og en ting til: Kan dere fortelle litt om asperger syndrom? Jeg har lest inne på internett, men jeg skjønte ikke så mye der. Kanskje dere vet noe mer.. ← 1. Jeg har en kombinasjon av ADHD og Asperger 2. Der tror jeg det er vanskelig å svare på. Alle er forskjellige. 3. Jeg er på attføring, men er nå igjen sykemeldt. 4. Tror alle har forskjellige problemer, men for de fleste Aspergere er det det sosiale som er det største problemet - eller rettere sagt mangel på dette. 5. Ja 6. For ca et halvt år siden. 7. Etter en omfattende nevropsykologisk test. 8. 44 år 9 Jeg er på attføring/sykemelding nå, men har jobbet i forskjellige yrker før dette. 10. Jeg er gift med en fantastisk kone, har noen veldig gode venner og en fantastisk støttende og flott familie 11. I en lelighet i et borettslag. 12. Det sosiale, angsten, depresjonen og det at jeg nå er helt utslitt. Jeg er fremdeles under utredning klinisk, for å få større klarhet i min situasjon. Jeg har heller ikke så mye asperger, kanskje mest ADHD. Ja, hva er Asperger? Vanskelig å forstå sosiale koder er vel et fremtredende symptom. Ellers kan nevnes problemer med kommuniksjon og gjerne særinteresser. Jeg er for tiden veldig svak, så dette blir ikke noe utdypende svar, Men du kan gjerne komme med mere konkrete spørsmål, så kanskje jeg kan svare deg.
Gjest vimse Skrevet 3. november 2005 #3 Skrevet 3. november 2005 (endret) Hei! Det jeg ville si om Asperger er at det meste av informasjon som finnespå internett, er i forhold til barn og unge. Ut i fra dine spørsmål, tenker jeg at du relaterer mer til voksne. Vil du ha gode og informative svar(teoretiske)på dine spørsmål kan det være lurt å ta kontakt med for eksempel tipo, som kan gi deg informasjon om bøker og artikler som kan være av relevans. Ditt lokale bibliotek er også behjelpelig med å finne relevant stoff til deg. Når det gjelder personlig erfaring, har jeg ingen, så det overlater jeg til andre Endret 3. november 2005 av vimselims
Gjest en annen som lurer Skrevet 3. november 2005 #4 Skrevet 3. november 2005 Hei, Jeg henger meg også på denne tråden med noen spm. Jeg har nemlig selv lurt på om jeg kanskje har en grad av asperger. Jeg sliter veldig sosialt, og det harg jeg gjort helt siden jeg var 10 år. Ingen venner, og nesten ingen familie som støtter meg. (nå nevner jeg ikke dette for å få medlidenhet, men for å konstatere fakta). Jeg har alltid hatt en tendens til å bli enspora i det jeg driver med, enten det er skolen som tar overhånd eller andre interesser i perioder. Optatt av kontroll og rutiner. Har mye angst og depresjoner osv. Mener ikke at dere på internett her skal gi meg en diagnose, jeg bare lurer på hvordan det kan hjelpe meg å få det. Hvordan en ev diagnose vil kunne endre livet og hverdagen min? Er skeptisk å feks få støttekontakt osv, da jeg jo helst ikke vil føle meg annerledes. Men innser jo hele tiden at situasjonen ikke er optimal.. Hvordan går man fram for å ev få en utredning? Var det en lettelse å få diagnosen, ADHDmann? Hvordan reagerte omgivelsene, var dette noe omgivelsene begynte å ta hensyn til? Tar du noen form for medikamenter i hverdagen? Takker for svar!
ADHDmann Skrevet 4. november 2005 #5 Skrevet 4. november 2005 Hei, Jeg henger meg også på denne tråden med noen spm. Jeg har nemlig selv lurt på om jeg kanskje har en grad av asperger. Jeg sliter veldig sosialt, og det harg jeg gjort helt siden jeg var 10 år. Ingen venner, og nesten ingen familie som støtter meg. (nå nevner jeg ikke dette for å få medlidenhet, men for å konstatere fakta). Jeg har alltid hatt en tendens til å bli enspora i det jeg driver med, enten det er skolen som tar overhånd eller andre interesser i perioder. Optatt av kontroll og rutiner. Har mye angst og depresjoner osv. Mener ikke at dere på internett her skal gi meg en diagnose, jeg bare lurer på hvordan det kan hjelpe meg å få det. Hvordan en ev diagnose vil kunne endre livet og hverdagen min? Er skeptisk å feks få støttekontakt osv, da jeg jo helst ikke vil føle meg annerledes. Men innser jo hele tiden at situasjonen ikke er optimal.. For meg har den diagnosen jeg har fått gjort meg istand til å se hvorfor ting har blitt slik de har blitt, slik at jeg kan bruke dette for å bli bedre i stand til å leve livet mitt. Har alltid så langt tilbake jeg kan huske følt at noe var annerledes med meg, men det er først i det siste at jeg har blitt i stand til å snakke om det. Hvordan går man fram for å ev få en utredning? Var det en lettelse å få diagnosen, ADHDmann? Hvordan reagerte omgivelsene, var dette noe omgivelsene begynte å ta hensyn til? Tar du noen form for medikamenter i hverdagen? Takker for svar! ← Ta dette opp med fastlegen din, så henviser han/hun deg til en psykiater med kompetanse til å stille slike diagnoser. Det var en lettelse på en måte, fordi jeg kunne forstå hvorfor, men samtidig vet man at man må leve videre med denne diagnosen. Omgivelsene mine har vel stort sett vært preget av omsorgsfulle mennesker, så alle gjør nå så godt som de kan. Jeg bruker nå antidepressiva, sovemedisiner og medikamenter mot angst. Er fremdeles under utredning for å få hjelp med ev. andre medikamenter. Dette blir da i så tilfelle ritalin eller concerta for ADHD. Det finnes så vidt jeg vet ingen medisiner som går direkte på asperger, men det finnes mange andre måter å få hjelp på og å hjelpe seg selv på. Rotete svar, men jeg håper jeg kan være til hjelp.
Gjest lissette Skrevet 6. november 2005 #6 Skrevet 6. november 2005 Er det noen flere her som har asperger syndrom?
Gjest lissette Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Eller kanskje det ikke er noen her...
Gjest Melk Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Asberger har vært oppe før, også blant brukere som har nevnt at de har det. Ta et søk, så finner du det sikkert. (PS, kan også være stavet Asperger)
Rubina D Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 det finnes ett eget forum om denne diagnosen og noen andre klikk her
Gjest lissette Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Takker, men det er et forum for barn. Vet du om noen for voksne?
Mrs. K Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Her finner du linker til forskjellige fora.
Gjest Gjest_bea_* Skrevet 17. juli 2008 #14 Skrevet 17. juli 2008 Bokstavbarna er ikke bare et forum for foreldre med barn. Det er faktisk mange voksne med diagnoser der Jeg har adhd og asperger syndrom. Er en jente på 31 år. Har klart meg bra i livet, men samtidig har jeg slitt med mye i barndomen. Derfor tok jeg en utredning for snart 6 mnd. siden, som ga meg diagnosene adhd og asperger. Dette har hjulpet meg mye til å forstå hvorfor jeg er som jeg er. Hvorfor jeg i hele mitt liv har slitt med det sosiale og det å passe inn. Hvorfor jeg aldri har vært som alle andre - og har følt meg anerledes. Jeg har som sagt klart meg veldig bra i livet. Har fått tre barn, men det har kostet. Det har kostet meg veldig mye. Og jeg sliter fortsatt en del. Skal begynne på Ritalin etter sommeren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå